Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus

Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2663931 15/05/2021 10:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Kjapp status for René Herse Hurricane Ridge Endurance 42 mm:

[Linket bilde]

Dekkene var, som omstendelig forklart i innleggene over, anskaffet for de mer krevende underlagene man møter på vår og høst, eller på de røffeste turene. Endurace-versjon for mer solide sidevegger med tanke på større, spisse steiner.

Alt på grunnlag av sykkelguru Jan Heines løfte om at...

Whether you race gravel or head into unknown terrain, the Hurricane Ridge gives you the confidence that you’ll be able to handle everything from fast pavement to deep mud or snow.

Etter noen måneders vårløsning i Marka, kan jeg bekrefte at de dype knastene leverer det markedsføringen lover.

[Linket bilde]

Dekken har utvilsomt utvidet min sesong for sommerdekk i overgangstiden da det kommer uventede bølger med vintervær eller man vil forsere forlatte skiløyper. Grepet i snø er utmerket. Uten pigger er man selvsagt Bambi på isen straks man møter holke, men det kan jeg ikke klandre dekkene for.

[Linket bilde]

Utmerket grep også i gjørmete krossføre i mars/april.

[Linket bilde]

På avstikkerne på sti oppleves Hurricane Ridge som et terrengdekk.

[Linket bilde]

Absolutt kontroll på all slags grus.

Og med flate knaster av lik høyde, oppleves Hurricane Ridge som rimelig raske på landeveien, og har ikke den vage følelsen i svinger på asfalt som markante sideknaster kan gi. Samtidig må det sies at dekkene skiller seg fra landeveisdekk både med den mindre presise følelsen som brede dekk gir, og det stigende hvinet som av jetmotoren fra et fly som er i ferd med å ta av ICON_SMILE Som kjent har hverken Steilacoom eller Hurricane Ridge den lyddempende utformingen som bredere Oracle Ridge og Fleecer Ridge skal være utstyrt med.

Og hva med følelsen av suppleness eller ettergivenhet som Jan Heine og etterhvert resten av industrien er så opptatt av, for både komfort og lav rullemotstand? Tja, hva skal jeg si. Jeg er bortskjemt med håndlagede italienske dekk med skyhøy TPI resten av sesongen, men opplever selv denne varianten med tykkere sidevegger som behagelig.

Så vil dette bli mine standard dekk for alt annet enn den dypeste vinteren? Neppe.

Men det skyldes slett ikke ikke mangler ved dekkene, men min sykkelpark, bruk og preferanser.

Straks det er tørt, er jeg primært over på en lettere sykkel med 30 mm dekk for Marka så vel som landevei. Den grovere sykkelen blir da en hverdags- og touringsykkel med lettrullende slicks.

Som nevnt i innlegg over: Min frykt når jeg har brukt disse dekkene på variert underlag, har aldri vært manglende grep, men derimot at jeg skal bli vant med den overveldende tryggheten og fullstendige kontrollen som monsterdekk på 42 mm gir, og dermed glemme både sporvalg og finesse som smale dekk krever. Får se hvordan det går med det nå som våren er her for alvor - er faktisk litt spent selv ICON_SMILE

Kort sagt er jeg svært så fornøyd med Hurricane Ridge for tiltenkt bruk. Med mindre sære preferanser enn mine, vil det være et utmerket dekk også for den tørre sommersesongen. Og jeg kommer absolutt til å ha dem i bakhånd om det skulle by seg en sjanse for røffere ekspedisjon fjernt eller nært i sommer.

For allround-bruk er de liknende, men smalere Steilacoom 38 mm et åpenbart alternativ. Gjerne i Extralight, om du vil ha den letteste, mykeste og raskeste varianten fremfor den mer solide Endurance for grovere bruk.

Og så må jeg ta alle forbehold om at jeg ikke er en uhildet anmelder, men derimot en entusiastisk eier som sikkert lider av placebo og tror ukritisk på alt industrien sier! yes

Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2663946 15/05/2021 13:02
J
Johanl Offline
Fersking
Fersking
J
Cyklar ganska likt du beskriver och har absolut inte haft några problem med extralight. Klart hade jag haft planner för DK så hade jag möjligtvis gått för endurance men du hade nog klarat dig fint med extralight och i tillägg fått en ännu behagligare tur. Hur upplever du dem på asfalt mot för exempel g-one speed, tänker då primärt på rullmotstånd?

Mitt ena däck har tyvärr ett produktionsfel och är efter endel fram och tillbaka nu på väg tillbaka till Bikeshop.

Redigert av Johanl; 15/05/2021 13:04.
Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Johanl] #2663972 15/05/2021 21:30
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Johanl
Cyklar ganska likt du beskriver och har absolut inte haft några problem med extralight. Klart hade jag haft planner för DK så hade jag möjligtvis gått för endurance men du hade nog klarat dig fint med extralight och i tillägg fått en ännu behagligare tur.

Med rapporten over, ville jeg først og fremst si noe om erfaring med knaster og grep, ikke tykkelsen på sideveggene ICON_SMILE

Vet ikke om du har lest tråden, men vi har allerede hatt noen runder med innspill fra andre brukere (Extralight!!), anbefalinger i Landevei (Endurance!!) og oppsettet til René Herses ambassadør Ted King (Endurance Plus!!) shocked2

Som sagt flere ganger, er jeg ikke i tvil om at Extralight fungerer aldeles utmerket for allround bruk, særlig i Marka. Og det er et opplagt valgt på en aero-racer for blandevei som din fine 3T Exploro. Vi er ikke uenige yes

Men for min del, vil jeg med Hurricane Ridge ha et dekk som jeg vet vil takle de tøffeste utfordringene. Som nevnt, satte livet en stopper for planlagt ekspedisjon på grov, vulkanisk grunn på Island, men jeg håper å realisere drømmen. Om det ikke hadde vært for korona, ville jeg i fjor ha kunnet kombinere arbeid og sykling i både Sentral- og Øst-Asia. Nå er det eneste jeg vet sikkert, at jeg vil kunne rulle på amerikansk grus når verden er frisk igjen. Jeg vil ikke bekymre meg for styrken i sideveggene på røffe turer langt borte fra folk og med bjørnespray dinglende på styrevesken.

Jeg har aldri punktert i Marka, på selv de mest tendre og følsomme landeveisdekk. Jeg bekymrer meg knapt for det, selv på stipartier. Men på grove og skarpe steiner på gjengrodde kjerreveier langt oppe i fjellheimen har sidevegger måtte gi tapt. Jeg vet at ettergivenheten som de tynneste sideveggene har, kommer med en pris. Og det er allment kjent og akseptert at Extralight sine sidevegger ikke er de mest solide, noe selv Jan Heine motvillig må medgi.

Med alt dette som bakteppe, burde valget av Endurance være mer forståelig. Det er kun et praktisk valg ut fra mitt tiltenkte grove bruk ispedd en solid dose dagdrømmer, milevis fra KOM-jakt eller det ypperste i komfort og ettergivenhet, og ikke på noe vis en kritikk av Extralight ICON_SMILE

Men jeg kommer nok til å få høre det igjen!

Sitat: Johanl
Hur upplever du dem på asfalt mot för exempel g-one speed, tänker då primärt på rullmotstånd?

Min erfaring med Hurricane Ridge på asfalt er ytterst begrenset, og jeg kan ikke si stort mer enn det jeg skrev i forrige innlegg. Det er et kanstedekk, og jeg kommer ikke til å velge det for lengre strekk på landevei. Selv om Jan Heine priser det for lav rullemotstand ICON_SMILE For rask sykling på landevei, grus og skogsvei på sommerstid, velger jeg som nevnt smalere og lettere dekk uten knaster.

G-One Speed er i mitt hode et helt annet dekk enn Hurricane Ridge eller Steilacoom, i hvert fall den opprinnelige versjonen i 127 TPI basert på landeveisdekket S-One for vårklassikere som Paris-Roubaix. Selv i 40 mm bredde har jeg med letthet kunne holde følge med ryttere på aero-racere og smale landeveisdekk. Merk dog at siste versjon av Speed dessverre har beveget seg bort fra sin opprinnelse, med annen gummiblanding, kun 67 TPI, E-25 anbefaling for el-sykkel, og hittil nedslående resultater i tester av rullemotstand. Sist nevnt her.

Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2663973 15/05/2021 22:10
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Sepeda

For allround-bruk er de liknende, men smalere Steilacoom 38 mm et åpenbart alternativ. Gjerne i Extralight, om du vil ha den letteste, mykeste og raskeste varianten fremfor den mer solide Endurance for grovere bruk.

+1 til hele innlegget. Lar foreløpig Steilacoom stå på grussykkelen hele sesongen, da jeg har en dedikert sykkel til tynnere dekk. Hender jeg får lyst til å prøve nye og kanskje litt smalere grusdekk (bare fordi jeg liker nytt utstyr)*, men slår det fra meg etter hver tur. De er rett og slett ekstremt anvendelige. Ble ny PR på nedovergrus i dagens ruskevær (møtte på sjeldent få mennesker), uten at det sier allverden. Grepet står det hvertfall ikke på.

Er veldig happy med 38 mm, og har sjeldent ønsket noe mer. I de få tilfellene vet jeg ikke om 4mm ekstra ville gjort allverden forskjell heller.

Extralight har vist seg å være tøffere enn fryktet for min del, kanskje godt hjulpet av en god dose gammel størknet Orange seal. Nå punger jeg sikkert på neste tur.

Det eneste som gnager litt er at jeg med 38 mm ikke får utnyttet aero-egenskapene til hjulene. Men de er også knallgode på vel så viktige egenskaper, så vil beholde de på denne sykkelen.

På tørre dager tar jeg stadig oftere en svipptur innom grus på landeveissykkelen med 29 mm slicks. Moro det og ICON_COOL

*Brukt G-One Speed 30 og ulike GravelKing før. Fine de og til hvert sitt bruk.

Redigert av BZE; 15/05/2021 22:17.
Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2664050 16/05/2021 14:34
J
Johanl Offline
Fersking
Fersking
J
@sepeda. Jag borde givetvis läst genom tråden först. Helt enig i det du skriver och endurance låter som det smarta valet för tilltänkt ändamål. Hopps du får genomfört det, låter som en fantastisk tur.

För att följa upp tråd titeln.
Satte på Maxxis receptor på min cykel igår och cyklade några mil i marka idag. På dem vanliga grusvägarna bort till Gjerdingen och tillbaka satt dem precis ligga gott som minna hurricane ridge. Tryckte på ganska bra både nerför och i svängarna utan att det kändes otryggt. Blir nog minna 80/20 däck denna sommaren, bägge vägarna ICON_SMILE . En annan stor skillnad var hur lite skit det var både på mig och drivlinan. Upplever att det med knasterdekk fort blir mycket skit i drivlina och snabbt låter som en påse ris.

Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2664579 20/05/2021 08:31
R
rwdf Offline
Fersking
Fersking
R
Bytta fra WTB Riddler 37mm til Schwalbe G-One Bite 45mm nylig, siden WTB-ene begynte å bli slitt (særlig bak) og terrenget jeg normalt sykler i består av både grusveier og grovere traktorveier/stier og mye gjørme.
Må si det føltes en hel del bedre med såpass brede dekk, flyter mye bedre over steinete veier og særlig på myk grus/bark (i skiløyper).
Virka også som de ruller ganske bra på asfalt.

Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2665243 24/05/2021 19:57
J
Johanl Offline
Fersking
Fersking
J
Som jag skrev över så satte jag på Maxxis receptor då Hurricane Ridge sändes tillbaka till bikeshop. Recepor är ett 40mm semi slick som väger mindre, ser snabbare ut ock kändes betydligt snabbare att cykla på. Har även bekräftats som snabba på asfalt i diverse tests. Tänkte egentligen dem skulle sitta på en stund.

Men fick nya Hurricane Ridge för någon vecka sedan och i morse åkte dem på igen, är ju så behagliga att cykla på. Till det intressanta.

Igår cyklade jag Gressbanen - Tryvann på receptor (innan regnet) tog mig upp på 22:17. Idag cyklade jag samma sträcka på Hurricane Ridge. tid 21:29.

Receptor var satt upp med 40ml guffe per däck 50psi, HR med 80ml pr däck och 37psi. i övrigt så var allt helt likt. Däcken sitter på No tubes Avion ztr som i praktiken skall ta upp till 40mm. Cyklade på samma växlar, hade druckit precis lika många pils kvällen innan och sovit precis lika lite (småbarnsförälder). watt målaren har tagit kvällen men satsade på PR bägge gångerna så vill tro det var relativt likt.

Detta blir ju inte på något sätt vetenskapligt och många faktorer som spelar in. Men blev ganska överraskad över att dem faktiskt var snabbare upp under väldigt lika förhållanden. Även ner gick det snabbare.

Redigert av Johanl; 24/05/2021 19:58.
Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2665284 25/05/2021 08:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Mine 38 mm Pathfinder synger på siste verset og jeg skal ha SuperX'n til full spabehandling hos Claes Henrik Sykkel denne uka. Han har Pirelli Cinturato H 40 mm på hylla. Jeg går for disse.

Jeg prioriterer som følger:
> Bruker landevei når det er 80/20 asfalt/grus og andelen grus ikke er for grov (eller det er sti)
> Prioriterer lav rullemotstand fremfor hissig grep
> Innbiller meg at jeg har mer krefter igjen på heldagsturer på tilsvarende Nordmarka underlag med lav rullemotstand
> Må være akkurat nok grep til at jeg får feste til fremdrift på litt gjørmete og sleipe stier. Her er Pathfinder med 8 mm blank rullebane ørlite svake men såvidt tilstrekkelig
> Jeg sykler en del sti med bukkestyre men da er farten vanligvis kontrollert
> Er sikkert for feig til å teste ut grenser for hvor fort det er mulig å kjøre i svinger nedover på løs grus likevel
> Er 72 kg men sykler innimellom med vesker

Redigert av EmilZipp; 25/05/2021 08:50.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus [Re: Sepeda] #2666989 06/06/2021 07:24
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Som nettopp nevnt i tråden om Bicycle Rolling Resistance: Nytt dekk fra Schwalbe!

I lys av nedslående testresultater for siste generasjon dekk i G-One-serien med Super Ground TLE Addix SpeedGrip, er det interessant å merke seg at Schwalbe med nye G-One R (R for Race, antar jeg) har gått tilbake til sin opprinnelige suksessformel og bruker lignende gummiblanding som i landeveisdekket Pro One, nærmere bestemt Super Race TLE Addix Race.

Lover til og med Souplesse, altså ettergivenhet og mykhet for lavere rullemotstand og bedre grep, som var stikkordet for siste generasjon slangeløse Pro One.

Samtidige er det videreutviklingen av Schwalbes dots som er mest iøynefallende. Nå er det boomerang som gjelder ICON_SMILE

Det har dog fortsatt rimelig grov gummivev med kun 67 TPI, ikke 127 TPI som Pro One og den opprinnelige G-One-serien. Men det er i det minste ikke el-sykkelanbefalt E-25!

Dekket lanseres forut for Unbound Gravel (tidligere Dirty Kanza), og vi vil garantert få høre mye om det i tiden fremover. Og trolig se det på mange raske sykler av 22-årgang rett fra butikk.

Kanskje, kanskje kan jeg begynne å like Schwalbe igjen ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino