Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lage ruter - alternativer til lommekjent.no

Lage ruter - alternativer til lommekjent.no #2609876 26/05/2020 12:43
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Har tidligere brukt lommekjent.no for å lage ruter. Både for min egen del for å prøve nye stier etter kartstudering, samt dele ruteforslag til andre på stier til andre som ikke er kjent der jeg er.

Det går ikke å lagre turer på lommekjent lenger. Prøvde Strava Route, men kartet der viser jo knapt stier så blir å bruke et annet kart ved siden av og lese høydekurver, myrer etc for å treffe "omtrentlig". Det var tungvindt.

Er det andre sider som er bra? Lommekjent var utrolig enkel å lage, lagre og dele.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2609906 26/05/2020 14:29
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: stigesem
Har tidligere brukt lommekjent.no for å lage ruter. Både for min egen del for å prøve nye stier etter kartstudering, samt dele ruteforslag til andre på stier til andre som ikke er kjent der jeg er.

Det går ikke å lagre turer på lommekjent lenger. Prøvde Strava Route, men kartet der viser jo knapt stier så blir å bruke et annet kart ved siden av og lese høydekurver, myrer etc for å treffe "omtrentlig". Det var tungvindt.

Er det andre sider som er bra? Lommekjent var utrolig enkel å lage, lagre og dele.

Ligger ikke turplanlegging i ut.no muligens?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2609910 26/05/2020 15:02
ventle Online
Besatt
Besatt
Hvis du har konto på Garmin Connect så finnes det en overraskende bra rutetegner der. Kan bruke OSM som bakgrunnskart.

mvh Helge
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2609914 26/05/2020 15:10
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2609916 26/05/2020 15:18
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Har Garmin Connect, men det er ikke mange stier som dukker opp verken med HERE, OSM eller Google Maps som bakgrunnskart. Om det ikke er instillinger jeg ikke har oppdaget.

Kartene på ut.no er jo nøyaktige, men klarer ikke å se hvor jeg kan lage rute der.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: Lapavoni] #2609918 26/05/2020 15:24
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Lapavoni

Samme problem som Strava og Garmin. får ikke opp annet enn veier, i beste fall kjerreveier.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2609919 26/05/2020 15:26
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Har Garmin Connect, men det er ikke mange stier som dukker opp verken med HERE, OSM eller Google Maps som bakgrunnskart. Om det ikke er instillinger jeg ikke har oppdaget.

Kartene på ut.no er jo nøyaktige, men klarer ikke å se hvor jeg kan lage rute der.

Du må visst lage en konto for dette, men det skal være gratis slik jeg oppfatter det. Her er eksempel på en rute laget av en privatperson, så antar at muligheten dukker opp etter innlogging
https://ut.no/turforslag/1115003/2017-08m27d-norsko-jotunheinem-tyin-uradalsvatnet

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: tmork] #2609930 26/05/2020 16:47
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: tmork

Du må visst lage en konto for dette, men det skal være gratis slik jeg oppfatter det. Her er eksempel på en rute laget av en privatperson, så antar at muligheten dukker opp etter innlogging
https://ut.no/turforslag/1115003/2017-08m27d-norsko-jotunheinem-tyin-uradalsvatnet

Litt googling hjalp. Må inn på en egen side for å lage turer. Fikk laget turen, men finner ikke muligheten til å laste ned turen som gpx fil. mulig det må godkjennes eller noe først. får vente å se. verktøyet for å lage turen var veldig enkelt, med unntak av at routing ikke fungerte så det blir mange klikk.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2609931 26/05/2020 16:51
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lapavoni

Samme problem som Strava og Garmin. får ikke opp annet enn veier, i beste fall kjerreveier.

Det er flere forskjellige kart å velge mellom under "Map type". Hvis du velger Paths map så kommer det opp mange stier.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: Lapavoni] #2609932 26/05/2020 16:56
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
prøvde alle karttyper, og den var vel kanskje nærmest men fortsatt mye som mangler.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2610098 27/05/2020 08:45
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg bruker tid på å sjekke heatmaps (strava global, trailguide, mtpmaps osv), og plotter turen i https://ridewithgps.com/
Syntes den funker bra sammenliknet med f.eks Strava route builder. Enkelt å laste ned GPX.

Funker også svært bra til å plotte GPX for segmenter/stier for import til Trailguide og Trailforks.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: knutspeed] #2610129 27/05/2020 09:25
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: knutspeed
Jeg bruker tid på å sjekke heatmaps (strava global, trailguide, mtpmaps osv), og plotter turen i https://ridewithgps.com/
Syntes den funker bra sammenliknet med f.eks Strava route builder. Enkelt å laste ned GPX.

Funker også svært bra til å plotte GPX for segmenter/stier for import til Trailguide og Trailforks.

Ser ut som et bra verktøy (av de enkleste til å plotte og navigere på siden), men kartene viser knapt stier i fjellet.

Redigert av stigesem; 27/05/2020 09:27.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2610148 27/05/2020 10:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Ser ut som et bra verktøy (av de enkleste til å plotte og navigere på siden), men kartene viser knapt stier i fjellet.

Prøvde du de forskjellige kartvariantene? Nedtrekksknapp til høyre øverst.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: knutspeed] #2610153 27/05/2020 10:11
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S

Prøvde du de forskjellige kartvariantene? Nedtrekksknapp til høyre øverst.

Ja, OSM Outdoors var det nærmeste. Der kom mye i skogen, men lite til fjells.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2610259 27/05/2020 17:46
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Da er det fordi få har tegnet stier i det området. Er enkelt å tegne stier i OSM, med Strava heatmap og Norway Orthophoto. Bare å begynne ICON_SMILE

Hvilket område er det du vil tegne rute i?

Redigert av espenta; 27/05/2020 18:03.
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: espenta] #2614291 18/06/2020 19:20
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: espenta
Da er det fordi få har tegnet stier i det området. Er enkelt å tegne stier i OSM, med Strava heatmap og Norway Orthophoto. Bare å begynne ICON_SMILE

Hvilket område er det du vil tegne rute i?

Fjell i nord-Østerdalen, Tynset, Alvdal, Folldal, Tolga primært. Men bruker det også på ukjente steder om jeg ikke finner ferdige løypeforslag.

Ut.no var veldig greit, men må jo publisere turen for å få gpx fil ut av det virker det som

Redigert av stigesem; 18/06/2020 19:20.

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2614300 18/06/2020 21:08
G
Geir Dahl Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg bruker androidappen Locus Map Pro som har en meget bra ruteplanlegger. I områder med bra OSM-kart er kilden GraphHopper eller YOURS online og BRouter offline.
I Norge er Topo-kart fra Kartverket (Norge 1:50 000) som regel det beste kartgrunnlaget, i hvert fall i skogsområder og på fjellet. I noen bymarker i Norge er OSM bedre enn Topo-kart.
Da OSM er vektorkart følger ruteplanleggeren kartlagte stier og veier automatisk. Norge 1:50 000 er rasterkart, så utenom bilveiene (som finnes på OSM) må du tegne ruta videre manuelt langs traktorveier og stier. GraphHopper eller BRouter jobber i bakgrunnen selv om du har Norge 1:50 000 fremme på skjermen. Du skifter raskt mellom automatisk ruting og manuell tegning (markerer punkter langs traseen du vil følge).
Den planlagte ruta kan du lagre i mappestruktur og starte å sykle umiddelbart. Hvis du ikke vil bruke telefonen, men foretrekker for eksempel Garmin-utstyr, kan du eksportere ruta som gpx-fil.
Locus Map fungerer både med onlinekart og offlinekart.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: Geir Dahl] #2615786 25/06/2020 20:43
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Geir Dahl
Jeg bruker androidappen Locus Map Pro som har en meget bra ruteplanlegger. I områder med bra OSM-kart er kilden GraphHopper eller YOURS online og BRouter offline.
I Norge er Topo-kart fra Kartverket (Norge 1:50 000) som regel det beste kartgrunnlaget, i hvert fall i skogsområder og på fjellet. I noen bymarker i Norge er OSM bedre enn Topo-kart.

Kikka på gratisversjonen men fant ingen kart som dekket de områdene jeg ser på. Pro versjonen har da kanskje kart fra kartverket? Vil det da si at det man kan se på norgeskart.no er og det man får i proversjonen?

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2615792 25/06/2020 21:34
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vist du trenger GPX sporet for å bruke på andre enheter enn mobilen funker ikke mitt forslag.
Men bruker du mobilen til å vise vei så burde det funke.

Jeg har nå laget ferdig halve ruta til min neste bikepackingtur med Windy Maps. Jeg legger opp ruta i mindre segmenter, som fram til fjellstue/kafe/butkk etc og lagrer som favoritt/My Maps på tlf. Da er det bare å hente opp favoritten og trykke navigate. Har også Maps.me, MTB map og OsmAndMaps, men Windy Maps er blitt favoritten. Den har ikke alt, men har ikke funnet noen annen som viser så mange småveier og stier som denne. Den viser også nasjonale sykkelruter. Forenklet høyde og antatt temp og vind langs ruta. Gratis og kan brukes offline. Men som sagt, dårlig med GPX spor.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2615855 26/06/2020 08:59
G
Geir Dahl Offline
Fersking
Fersking
G
Du får tilgang til alle kart med Locus Map Free, men det er visstnok begrensninger på tracking og navigering, reklame m.m. Pro koster 10 euro (engangssum). Locus Map er en meget avansert kartapp, så det kreves en del lesing på hjelpesidene som du finner under menyen. Locus Map utgis også med norsk språk.
Jeg bruker offline-kart som jeg har lastet ned for ganske lenge siden, men ser nå at det er noe galt med oppkoblingen til kartverkets topokart. Jeg håper at det blir løst snart.
Du får tilgang til kart ved å klikke på menystrekene øverst til venstre og åpner via online kart eller direkte ved å klikke på Locus Store. Der finner du kart fra hele verden. Velg Europa og videre Norge. Du finner blant annet Topo-landkart og sjøkart fra Kartverket og Open Street Map (OSM).
Locus Map lager også egne kart (LoMaps) som er basert på OSM der de har lagt inn en del ekstra interessepunkt. Hele Norge koster ca. 10 kr.
På Open Andromaps er det gratis nedlasting av OSM for hele land og de legges automatisk inn i Locus Map-appen uten å måtte bruke filbehandleren.
Du aktiverer først topokartet som online. Videre flytter du deg i kartet til området du ønsker å laste ned offline. Det er begrensninger på nedlasting av 10 000 kartfliser per døgn. Hvis du velger et for stort område, må du vente et døgn. Nedlastingen fortsetter der den sluttet når du velger nedlasting neste gang.
Locus Map støtter flere formater enn sitt eget .sqlitedb-format som for eksempel Garmin sitt .img-format. Locus Map nedlastinger plasserer kartene automatisk i riktige mapper, men du må selv sørge for å legge egne kart som for eksempel nedlastet fra Frikart.no inn med filbehandleren på egen telefon.
Locus Map har masse avansert funksjonalitet som en er nødt til å lese seg opp på. En fin funksjonalitet er mulighet for å legge to kart lagvis. Det er for eksempel mulig å ha Topokart fra Kartverket under og legge Trails – overlay map fra Frikart som et lag oppå topokartet. Da får du både kartverkets stier og stiene fra OSM på skjermen. Her er det mulig å forsterke opptegningen av OSM-linjene ved endringer i tegneoppsett.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: Geir Dahl] #2616403 01/07/2020 08:58
G
Geir Dahl Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg bruker offline-kart som jeg har lastet ned for ganske lenge siden, men ser nå at det er noe galt med oppkoblingen til kartverkets topokart. Jeg håper at det blir løst snart.

Flere med meg har meldt inn til Locus Map Support problemet med å åpne Kartverkets Topokart online. Det vil bli fikset i neste app-oppdatering.
Temaet i denne tråden er ruteplanlegging. Locus Map har tre kartfaner; 1) Online kart som blir tilrettelagt for direkte tilgang i appen, 2) offline kart som lastes ned fra online-kartvisningen og 3) Web Map Service (WMS karttjenester). WMS-visning fungerer kun online, men det er som regel ikke noe problem da ruteplanlegging foregår mens du er hjemme på WLAN eller på mobildata.
Geonorge-portalen har en kartkatalog som blant annet viser oversikt over alle WMS-tjenester med URL-adressen til hver tjeneste.
Geonorge
Mange WMS-tjenester er gratis, så det er bare å lime/taste inn adressen “manuelt” ved først å klikke + tegnet. Locus Map har eget WMS-tjenestebibliotek der du også finner WMS-tjenestene for Topografisk norgeskart 4 som har skjermkartografi og Toporaster WMS som tilsvarer kartografien til Norge 1:50000 (trykte kart).
Personlig synes jeg Toporaster er lettest å lese på telefonskjermen, men det er mulig å forstørre opptegningen av Topografisk norgeskart under kartinnstillingene.
Eksempel på et par andre interessante WMS-tjenester: dtm1_32 (terrengmodell) og Historiske kart WMS.
WMS-tjenesten ligger som et lag oppå bakgrunnskartet og du kan justere med en “gliderknapp” fra 1 til 100 % synlighet.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2616441 01/07/2020 12:26
V
Vims Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Eg savner også lommekjent.no sårt, men Endomondo sin "Routes" - "Create route" fungerer ganske likt (dog ikkje med like bra kart)

Locus Map er nok knallbra, men for komplisert for meg (men planen på sikt er å lære meg å bruke den i lag med trailguide.net)

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: Geir Dahl] #2616446 01/07/2020 12:43
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S

Flere med meg har meldt inn til Locus Map Support problemet med å åpne Kartverkets Topokart online. Det vil bli fikset i neste app-oppdatering.
Temaet i denne tråden er ruteplanlegging. Locus Map har tre kartfaner; 1) Online kart som blir tilrettelagt for direkte tilgang i appen, 2) offline kart som lastes ned fra online-kartvisningen og 3) Web Map Service (WMS karttjenester). WMS-visning fungerer kun online, men det er som regel ikke noe problem da ruteplanlegging foregår mens du er hjemme på WLAN eller på mobildata.
Geonorge-portalen har en kartkatalog som blant annet viser oversikt over alle WMS-tjenester med URL-adressen til hver tjeneste.
Geonorge
Mange WMS-tjenester er gratis, så det er bare å lime/taste inn adressen “manuelt” ved først å klikke + tegnet. Locus Map har eget WMS-tjenestebibliotek der du også finner WMS-tjenestene for Topografisk norgeskart 4 som har skjermkartografi og Toporaster WMS som tilsvarer kartografien til Norge 1:50000 (trykte kart).
Personlig synes jeg Toporaster er lettest å lese på telefonskjermen, men det er mulig å forstørre opptegningen av Topografisk norgeskart under kartinnstillingene.
Eksempel på et par andre interessante WMS-tjenester: dtm1_32 (terrengmodell) og Historiske kart WMS.
WMS-tjenesten ligger som et lag oppå bakgrunnskartet og du kan justere med en “gliderknapp” fra 1 til 100 % synlighet.

Flott tips angående WMS. Da kom plutselig stiene opp!

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: Geir Dahl] #2618527 18/07/2020 21:02
G
Geir Dahl Offline
Fersking
Fersking
G

I går ble appen oppdatert, og nå fungerer Kartverkets Topokart online og kan lastes ned for offline bruk.
Nedlasting fungerer best ned til zoomnivå 15 som gir en god forstørrelse av Norge 1:50000 rasterkart.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2618908 22/07/2020 08:10
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Strava route builder ser ut til å fungere utmerket i ditt område (Tynset m.m.), særlig i kombinasjon med Strava map switcher som plugin i Chrome, slik at du kan bytte til mtbmap.no eller statkart som bakgrunn, samt med Strava heatmap på toppen.

Se f.eks. skjermbildet nedenfor hvor jeg prøvde å lage en liten 45km stirunde rett sør for Tynset. I skjermbildet er mtbmap aktivert som bakgrunnskart, og Strava heatmap vises i lyseblått oppå.

Forøvrig støtter jeg tipsene om å tegne inn på trailguide og OSM/mtbmap i ditt område. Jeg har kun syklet 3-4 ganger på Tynset, men det var nok til å tegne inn (for noen år siden) cirka alt det du ser på mtbmap i området. Det er bare å fortsette for deg som er litt mer lokalkjent ICON_SMILE

[Linket bilde fra folk.ntnu.no]

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2618927 22/07/2020 09:24
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Strava Route Builder med Map Switcher fungerer meget bra etter min mening. I hovedsak lager Strava også rutevalget automagisk mellom angitte punkt, men svikter av og til når det er få/ingen som har sykla med Strava der før. Det løser seg imidlertidig lett med å aktivere manual mode.

For øvrig mye av stinettet på Tynset (og særlig Røros) er tegnet inn på OSM for lengst, så kartgrunnlaget er utmerket så fort du har lastet ned map switcheren og valgt mtbmap.no.

Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2618928 22/07/2020 09:30
S
stigesem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Locus map fungerer glimrende.

Har oppdatert Trailguide på Tynset i forrige uke med de mest brukte stiene og tar mer gradvis, samt alvdal/Tolga

Tynset
Re: Lage ruter - alternativer til lommekjent.no [Re: stigesem] #2618933 22/07/2020 10:03
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B

Moderator  support