Schwalbe G-One sitter som STØPT!
|
Schwalbe G-One sitter som STØPT!
25/05/2020 21:16
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei
Skal sette opp nye hjul med Schwalbe G-One. De har stått på Sram Roam hjulsett (med slange!) som fulgte med sykkelen da jeg kjøpte den.
Men..... Det er KUL UMULIG å få løs Schwalbene fra det gamle hjulsettet! Den ene siden gikk, den andre sitter absurd godt fast.
Noen tips her før jeg gir opp og kjøper nye dekk (planen er egentlig å prøve noe panaracer til sommeren, men men)
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
Re: Schwalbe G-One sitter som STØPT!
[Re: ganskefort]
25/05/2020 21:42
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Prøvd å klemme det sammen med en vannpumpetang e.l?
|
|
|
26/05/2020 05:40
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er et utbredt problem, særlig for dekk som har sittet lenge i ro på felgen, at dekkanten oppleves som limt til felgkanten. Det er altså noe annet enn at dekket sitter alminnelig godt fast, slik det kan gjøre f.eks. med slangeløst. Men du vil få til å løsne det! Har ikke hørt om den ene magiske løsningen som alltid fungerer, men registrerer at man for eksempel...
- bruker hansker for å kunne legge mer kraft på dekkanten med tomlene; - bruker en form for tang, som nevnt av simson; - bruker forskjellige variasjoner av sko/kroppsvekt mot dekkanten, forutsatt at hjulet ligger på et underlag som ikke skader det. Evt. bruke fjøl e.l. i stedet for sko; - legger del av felg/dekk i varmt vann; - presser/lirker inn en dekkspake mellom dekkant og felgkant.
Opplevde selv problemet for en del år siden. Ikke si det til noen, men må innrømme at jeg brukte en helt sløv smørkniv som jeg forsiktig lirket inn mellom dekkant og felgkant, og bearbeidet forsiktig til en del av dekket løsnet. Vet ikke om jeg ville turt å ta en så drastisk metode i bruk i dag, og skal ikke anbefale det. Kan skade både felg og dekk. Men kanskje noe tilsvarende i gummi/plastikk.
Kanskje kan enkel varmebehandling med hårtørker e.l. også hjelpe, jeg vet ikke.
|
|
|
26/05/2020 07:19
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja det er "litt" mer knot med slangeløst enn reklamen sier.... På terreng synes jeg det går helt fint å tråkke på dekket men det tør jeg ikke på smale og delikate carbonfelger til landevei. Jeg har brukt vannpumpetang med hell.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/05/2020 07:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dette er med slange, Emil 
|
|
|
26/05/2020 07:31
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også et slikt dekk (samme type) som står og venter på meg på feriesykkelen min. Var ikke snakk om å få det av forrige gang jeg prøvde. Prøvde med hanske, sko og dekkspak. Neste steg blir nok å forsøke varmebehandling eller å forsøke å bløte det opp med vann eller vaskemiddel.
Vil ikke en tang skade sideveggene på dekket når du klemmer det sammen?
|
|
|
[Re: Sepeda]
26/05/2020 08:13
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette er med slange, Emil  Ja, men dekket er TLE. Det kom med slange på sykkelen og så har jeg bare syklet med det.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
26/05/2020 08:15
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tror det går mot nye dekk og å beholde det gamle hjulsettet som nr 2-sett.
|
|
|
[Re: Elmersen]
26/05/2020 08:21
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Vil ikke en tang skade sideveggene på dekket når du klemmer det sammen?
Alle virkemidlene som er nevnt her bør brukes med varsomhet. Jeg fikk i hvert fall av et dekk som jeg holdt på å gi helt opp, ved å bruke en vannpumpetang. Den hadde ok gripevidde, slik at trykket ble fordelt litt. Presset det da bare et lite hakk inn, slik at det kom til luft - og resten gikk da lettere å løsne.
|
|
|
26/05/2020 09:07
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ja, men dekket er TLE. Det kom med slange på sykkelen og så har jeg bare syklet med det. Men ingen guffe som kan ha bidratt til at dekkanten fester seg til felgkanten. Poenget mitt er at dette fenomenet kan oppstå både ved bruk av slange og slangeløst oppsett, og både ved slangedekk og slangeløse dekk. Men mulig at utforming av dekkant og/eller felgkant for slangeløst oppsett kan bidra. Eller egenskaper i gummien. Sikkert noen på forumet som vet konkret hva det skyldes - jeg vet ikke  Tror det går mot nye dekk og å beholde det gamle hjulsettet som nr 2-sett. Høres ut som en fin løsning om det er det du ønsker, men du skal nok greie å få av dekkene. I ditt sted ville jeg ikke gitt opp. Før eller siden må du jo ha av dekkene, om ikke annet for å bytte dem når de er utslitt. Eller om du - Gud forby - skulle punktere. Og G-One TLE er temmelig meningsløst å bruke med slange på en slangeløs felg som SRAM Roam  Kanskje er det bare sykkelgudene som straffer deg for det
|
|
|
26/05/2020 09:07
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er med slange, Emil  Ja, men dekket er TLE. Det kom med slange på sykkelen og så har jeg bare syklet med det. Sorry, jeg skal følge bedre med.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/05/2020 11:42
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette er med slange, Emil  Ja, men dekket er TLE. Det kom med slange på sykkelen og så har jeg bare syklet med det. Sorry, jeg skal følge bedre med. Det trenger du ikke, Emil, alle tips mottas med takk!
|
|
|
|
|