Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Østmarka fra nord til sør....

Østmarka fra nord til sør.... #2609392 24/05/2020 19:51
OveR Offline OP
Apartheidmotstander
OP Offline
Apartheidmotstander
Vurderer å prøve meg på å sykle Østmarka fra nord til sør en gang i sommer. Har vel grei kontroll sørover omtrent til Bysetermosen. Lenger sør er det svart hav for min del. Er det noen som har noen erfaringer med å komme seg derfra til Enebakk? Ser på mtbmap at det må innebære noe grusvei, men hovedsaklig på stier. Ser ut som det også er noe som ikke ser så bra ut.

Noen som har noen anbefalinger til hva som blir den greieste ruta?

mvh OveR

Redigert av OveR; 24/05/2020 19:52.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: OveR] #2609396 24/05/2020 20:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trenger ikke sykle grus fra Bysetermosen.

Over Kjerringhøgda fra Bysetermosen, følg stien som tar av øst og når du kommer til et stidele, følg skilting mot Vangen før du igjen møter skilt til Kjerringhøgda så er det meste sykkelbart. En tur opp på Branntårnet, her ser du til Norefjell og Gaustadtoppen Nedover følger du blåstien som er merket blå og gul på mtbmap.

Deretter over Kristenseteråsen, noe knot og bæring i starten. Følg stien som går øst for Vikstjern. Her er det noen partier med noe dytting og noen middels krevende nedkjøringer. Bare fortsett rett sør på stien som er merket blått og gult på mtbmap og lad opp til KOM-forsøk på siste nedover, "Jehovas Enduro på Strava". Da ender du ved Rikets sal og hovedkvarter for Jehovas vitner i Norge.

Om du fortsatt ikke har fått nok kan du følge stien rett overfor Jehovas vitner, er ikke merket på mtbmap som går rest nordøst for bebyggelsen og deretter skrår øst mot Drivplassen. Her er det bygget en veldig fin rundbane, bare å følge de røde pilene. Et slags mini-Gullia. Ligger ikke på mtbmap.

Gi gjerne en lyd før turen så kjører jeg deg tilbake til sivilisasjonen om det passer seg sånn.

Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: larsdx] #2609401 24/05/2020 20:28
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Trenger ikke sykle grus fra Bysetermosen.

Over Kjerringhøgda fra Bysetermosen, følg stien som tar av øst og når du kommer til et stidele, følg skilting mot Vangen før du igjen møter skilt til Kjerringhøgda så er det meste sykkelbart. En tur opp på Branntårnet, her ser du til Norefjell og Gaustadtoppen Nedover følger du blåstien som er merket blå og gul på mtbmap.

Deretter over Kristenseteråsen, noe knot og bæring i starten. Følg stien som går øst for Vikstjern. Her er det noen partier med noe dytting og noen middels krevende nedkjøringer. Bare fortsett rett sør på stien som er merket blått og gult på mtbmap og lad opp til KOM-forsøk på siste nedover, "Jehovas Enduro på Strava". Da ender du ved Rikets sal og hovedkvarter for Jehovas vitner i Norge.

Om du fortsatt ikke har fått nok kan du følge stien rett overfor Jehovas vitner, er ikke merket på mtbmap som går rest nordøst for bebyggelsen og deretter skrår øst mot Drivplassen. Her er det bygget en veldig fin rundbane, bare å følge de røde pilene. Et slags mini-Gullia. Ligger ikke på mtbmap.

Gi gjerne en lyd før turen så kjører jeg deg tilbake til sivilisasjonen om det passer seg sånn.

Bra beskrivelse, det høres mest ut som en pilgrimsreise ICON_LAUGH

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: OveR] #2609429 25/05/2020 04:40
OveR Offline OP
Apartheidmotstander
OP Offline
Apartheidmotstander
Takk Larsdx!

Jeg tenkte å spare beina for turen over Kjerringhøgda og enten ta den som heter Høyspent, eller bare rett og slett grusveien. Turen blir mer enn hard nok for min del uansett. Man må kanskje opp de samme høydemeterne likevel, så det er like greit med Kjerringhøgda?

Ser potensiale for frelse i Enebakk, men skal kjempe imot med nebb&klør.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: OveR] #2609566 25/05/2020 12:35
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
"Høyspent" er først og fresmt en fin, slak nedkjøring nordover, selv om den er helt syklbar også oppover. Stimulighetene videre sørover er begrensede dog. Den ikke fargelagte stien mot sør er jaffal bare å styre unna. Har riktignok mest erfaring herfra ved å rote meg bort i på vei hjem i bekkmørkna med tilhørende banning i skogen. Uansett, var ikke noe større til sti før det mørkt heller. Kristenseteråsen blir fin etterhvert men det er ganske masete terreng før man er forbi den transparente stien i MTBmap. Rakk ikke sjekke ut mer før jeg måtte snu, men terrenget ga absolutt mersmak. Satsert på litt bedre planlegging neste gang, dog.

Redigert av Altabjorn; 25/05/2020 14:05.
Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: larsdx] #2609602 25/05/2020 13:49
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx

Når jeg først har deg her Lars, kan du bekrefte farger/vanskelighetsgrad på stiene over Kristenseterårsen og sørover? Jeg var der på kveldstid for et par år siden og er den som valgte å sette "gjennomsiktig"-tag på starten av denne stien, men jeg snudde pga alt knotet der i starten. Fint om en lokalkjent kan verifisere fargebruken på stien videre derfra ICON_WINK

Jeg kan også gjerne tegne inn den stien som manglet, hvis du bare forteller meg hvilken farge den skal/bør ha.

Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: anderfo] #2609610 25/05/2020 14:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du taper høydemeter på Høyspenten også, men ikke like mye som Kjerringhøgda. Et alternativ kan være å bare trille rolig opp den rød (ikke gulrøde) til toppen. Den er forresten veldig bra ned.

Ikke la deg skremme av Altabjørn, men følg min rute slavisk. Ellers blir det knotete. Det er sykt mye knot i Enebakk .

Sitat: anderfo
Når jeg først har deg her Lars, kan du bekrefte farger/vanskelighetsgrad på stiene over Kristenseterårsen og sørover? Jeg var der på kveldstid for et par år siden og er den som valgte å sette "gjennomsiktig"-tag på starten av denne stien, men jeg snudde pga alt knotet der i starten. Fint om en lokalkjent kan verifisere fargebruken på stien videre derfra ICON_WINK

Jeg kan også gjerne tegne inn den stien som manglet, hvis du bare forteller meg hvilken farge den skal/bør ha.

Jeg må ha en gjennomsykling først tror jeg. Tar det til uka. Melder deg om den andre stien. Alle stiene på kartet der jeg beskriver er egentlig grønn uten gul, de er raske og fine i bra vær og ikke det helt store når det er veldig vått

Redigert av larsdx; 25/05/2020 14:04.
Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: OveR] #2610721 30/05/2020 08:09
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Som jeg sa ga terrenget sørover absolutt mersmak, men for en lengre tur mot Enebakk er ikke den umerkede stien sør Høyspent noe videre bra alternativ noen av veiene etter min erfaring. Vurderer å teste en rute der man på retur nordover tar veien øst for Bindingsvann og eventuelt dytter opp stien rett sør for Natorunden opp til Høyspent. Jeg ville defintivt tatt med Kjerringhøgda (med dytting opp den korteste rødglødende MTBmap-stien) i en tur som inkluderer Bysætermosen. Man får da en super nedkjøring som inngang til den kjipe første delen av Kristenseteråsen, istedet for en kilomter med slakt stigende grus. Skal sjekke ut området litt nærmere utover sommeren.

Re: Østmarka fra nord til sør.... [Re: OveR] #2610852 31/05/2020 18:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De to umerkede stiene som går inn til Vikstjern fra traktorveien øst for tjernet er faktsik helt OK, særlig den som ligger lengst sør. Skal prøve få ryddet den i løpet av sommeren. Så det kan godt hende at noe av det lenger nord også er brukbart.

Moderator  support