Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første racersykkel. Gir, innjustering og annet

Første racersykkel. Gir, innjustering og annet #2609377 24/05/2020 18:49
O
osteinsmo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Hei.
Har investert i min første racersykkel, en Trek Madone SL 5.2 fra 2007.

Topp sykkel, selv om den er noe gammel. Første eier må ha vært et petimeter for å greie å holde sykkelen så fin i så mange år.

Jeg er som sagt noe ny i dette gamet, og har dermed et par spørsmål:

* Jeg merker at girene er noe tunge, og har registrert her på forumet at det er mye snakk om 9, 10 og 11-delt girsystem. Hva er forskjellene på dette, og hva vil være det optimale for en nybegynner som meg?

* Jeg får noe "brann" under tåballen bak lilletåa når jeg sykler lange, tunge oppoverbakker. Jeg har terrengpedaler, og sliter litt med å justere inn cleats. Jeg regner med det er noe justering som skal til, men jeg har også tatt meg selv i å krumme foten og legge mye vekt dit.

Jeg har prøvd å justere cleatsene så jeg følger fotens naturlige vinkel, men tror jeg mangler litt finjustering. Noen gode tips?

Mvh. Oddmund

Re: Første racersykkel. Gir, innjustering og annet [Re: osteinsmo] #2609384 24/05/2020 19:23
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
9,10 og 11-delt viser til mengden gir man har på bakgiret - ut i fra alderen er vel din trek 10-delt ultegra eller dura ace?

mest sannsynlig er den satt opp med 53/39 kranksett og 12-25 kassett, noe som jo vil gi en ganske tung utveksling etter moderne standard. (du får sjekke kassetten, og se hvor stor den er)

tror maks kassettstørrelse du har plass til på de bakgirene er 28t (muligens 30t med litt flaks), så om du vil ha den mye lettere må du nok bytte kranksett til en kompaktkrank (50/34) eller bruke en Wolf Tooth RoadLink for å få plass til større kassett (da trenger du også nytt og lengre kjede)
shimano tiagra er vel den billigste krankløsningen for 10 delt kompaktkrank.

Re: Første racersykkel. Gir, innjustering og annet [Re: osteinsmo] #2609399 24/05/2020 20:24
O
osteinsmo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Den er for tung på de letteste girene, og må fort ned i letteste gir i oppoverbakkene. Dette har jo så klart noe med den elendige formen jeg er i for øyeblikket, men jeg tror jeg vil bytte for å gjøre opplevelsen litt mer lystig i oppoverbakkene.

Det er Dura-Ace gir bak. 11-25, leser meg litt fram til at maks anbefalt er 28 tenner, men med den roadlinken bør jeg vel kunne driste meg opp på 11-34 eller 11-36?

Og dette vil ikke gi noen negative bieffekter?

Redigert av osteinsmo; 24/05/2020 20:55.
Re: Første racersykkel. Gir, innjustering og annet [Re: osteinsmo] #2614702 21/06/2020 14:53
T
Tråkk Offline
Fersking
Fersking
T
De fleste nye sykler kjører nå 11-delt kassett. For noen år siden var det mer vanlig med 10-delt kassett. Da er det 10 gir bak.

Fordelen med 11-delt er at du får flere girvalg.

Har du standardkrank eller kompakt? Jeg startet med kompakt krank og 11-25 10-delt i fjor vår. Dette er min andre sesong på landevei, to år på hybrid før der igjen. Syntes 34x25 var tungt helt i begynnelsen. 11-28 hadde nok vært litt mer optimalt.

Men det har kommet seg etter å ha syklet noen få hundre mil på setet. Fått mer krefter i beina (ca +50W 60 min ftp) og har gått ned rundt 7kg. Merket det spesielt bra i oppoverbakkene de periodene hvor jeg raste ned i vekt. Bare 2-3kg hjalp mye. Nå sykler jeg lett trollstigen uten pauser med samme girutveksling, og ruter med bakker jeg syntes var tøffe i fjor har blitt til lette søndagsturer. Er eneste lange oppoverbakker på lange turer med bagasje det begynner å bli tungt.

Har du noe overflødig fett å ta av, er nok det den billigste fremgangsmåten for å gjøre det litt lettere i motbakkene. Men det kommer seg også med tiden når kraften og utholdenheten øker.

Redigert av Tråkk; 21/06/2020 15:00.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå