Nekter å erstatte sykkel
|
Nekter å erstatte sykkel
23/05/2020 12:53
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei Naboen kjørte over sykkelen til guttungen, og vil kun betale en symbolsk sum i erstatning. Guttungen på 4 hadde lagt sykkelen på siden av en felles utkjørsel, så den lå litt ut i veien. Naboen starter ut fra sitt hus og ser ikke sykkelen. Naboen påstår det er vårt ansvar å sørge for at sykler ikke ligger slengt i veien, og vil ikke betale mer enn halvparten av den billigste tilsvarende på finn. Jeg på min side mener at man erstatter det man ødelegger og betaler faktisk verdi av gjenstanden i det øyeblikket den ble ødelagt. Vi må jo kjøpe ny, da synes jeg det blir for galt at vi må ut med 3000kr for noe naboen har gjort.
Det er snakk om en Cnoc 16 til 4200kr, ikke all verdens, men det er en prinsipp sak.
Er jeg urimelig? Og hva gjør man eventuelt når man ikke kommer noen vei?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Nekter å erstatte sykkel
[Re: Hoaas]
23/05/2020 13:04
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Skrive skademelding da så avgjør vel forsikringen hans dette.Syklen lå i ro han kjørte så slik er vel saken klar.Hadde det vært en annen bil han ikke så ville han kanskje sett det litt andeledes på det.Dumt av han å bruke egenandel på dette,Dumt å bli uvenner med naboen på en slik sak så litt vanskelig dette.
|
|
|
23/05/2020 13:08
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tenker vel umiddelbart (når jeg leser innlegget ditt) at naboen din har en grei sak, og at du kan være godt fornøyd med at naboen din er villig til å betale halvparten. Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde.
Jeg tar høyde for at jeg kan moderere meg ved fremlegg av ytterligere fakta som eventuelt kan endre årsaksforløpet/kausaliteten, men sånn nå, står jeg for det jeg skriver.
|
|
|
23/05/2020 13:20
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Naboen har 100% skyld. Han har ikke påkjørselsrett uansett hvor sykkelen ligger, det er helt og fullt hans ansvar på samme vis som at han ikke kan kjøre på feilparkerte biler uten skyld. Når det er sagt så hadde jeg ikke giddet å lage sak av det siden det tross alt ikke er snakk om særlig mye penger. Hadde det ikke vært naboen så hadde jeg sikkert insistert på skademelding, men dårlig forhold til naboen er ikke gøy
Redigert av HansC; 23/05/2020 13:21.
|
|
|
[Re: Gubbe]
23/05/2020 13:22
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tenker vel umiddelbart (når jeg leser innlegget ditt) at naboen din har en grei sak, og at du kan være godt fornøyd med at naboen din er villig til å betale halvparten. Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde. Hva om det hadde vært trådstarters barn som satt på bakken og tegnet med kritt og ikke en sykkel? Hadde naboen hatt en grei sak da også? Kjører man på et objekt som ikke er i bevegelse så har man i mine øyne utvist grov uaktsomhet.
|
|
|
[Re: Raskall]
23/05/2020 13:27
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Raskall]
23/05/2020 13:29
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tenker vel umiddelbart (når jeg leser innlegget ditt) at naboen din har en grei sak, og at du kan være godt fornøyd med at naboen din er villig til å betale halvparten. Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde. Hva om det hadde vært trådstarters barn som satt på bakken og tegnet med kritt og ikke en sykkel? Hadde naboen hatt en grei sak da også? Kjører man på et objekt som ikke er i bevegelse så har man i mine øyne utvist grov uaktsomhet. Jeg prøvde meg på den der til naboen, da ble jeg kalt for syk i hodet. Tok tydeligvis ikke poenget.
|
|
|
[Re: HansC]
23/05/2020 13:31
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Naboen har 100% skyld. Han har ikke påkjørselsrett uansett hvor sykkelen ligger, det er helt og fullt hans ansvar på samme vis som at han ikke kan kjøre på feilparkerte biler uten skyld. Når det er sagt så hadde jeg ikke giddet å lage sak av det siden det tross alt ikke er snakk om særlig mye penger. Hadde det ikke vært naboen så hadde jeg sikkert insistert på skademelding, men dårlig forhold til naboen er ikke gøy Nei, men det er bare å sabla irriterende når hen "slipper unna", bare for at man ikke er voksen nok til å ta ansvar for sine handlinger.
|
|
|
23/05/2020 13:33
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Jeg tenker vel umiddelbart (når jeg leser innlegget ditt) at naboen din har en grei sak, og at du kan være godt fornøyd med at naboen din er villig til å betale halvparten. Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde. Hva om det hadde vært trådstarters barn som satt på bakken og tegnet med kritt og ikke en sykkel? Hadde naboen hatt en grei sak da også? Kjører man på et objekt som ikke er i bevegelse så har man i mine øyne utvist grov uaktsomhet. Jeg prøvde meg på den der til naboen, da ble jeg kalt for syk i hodet. Tok tydeligvis ikke poenget. Det svaret hadde provosert med ganske kraftig. Hvis man kjører over en såpass stor ting som en sykkel så hadde jeg forventet en viss ydmykhet, personlig hadde jeg vært flau. Skjedde det under rygging?
|
|
|
23/05/2020 13:35
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Naboen har 100% skyld. Han har ikke påkjørselsrett uansett hvor sykkelen ligger, det er helt og fullt hans ansvar på samme vis som at han ikke kan kjøre på feilparkerte biler uten skyld. Når det er sagt så hadde jeg ikke giddet å lage sak av det siden det tross alt ikke er snakk om særlig mye penger. Hadde det ikke vært naboen så hadde jeg sikkert insistert på skademelding, men dårlig forhold til naboen er ikke gøy Nei, men det er bare å sabla irriterende når hen "slipper unna", bare for at man ikke er voksen nok til å ta ansvar for sine handlinger. Fyren høres ganske krass ut og hvis naboforholdet allerede var labert så hadde jeg kanskje kjørt på med skademelding.
|
|
|
23/05/2020 13:40
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg tenker vel umiddelbart (når jeg leser innlegget ditt) at naboen din har en grei sak, og at du kan være godt fornøyd med at naboen din er villig til å betale halvparten. Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde. Hva om det hadde vært trådstarters barn som satt på bakken og tegnet med kritt og ikke en sykkel? Hadde naboen hatt en grei sak da også? Kjører man på et objekt som ikke er i bevegelse så har man i mine øyne utvist grov uaktsomhet. Jeg prøvde meg på den der til naboen, da ble jeg kalt for syk i hodet. Tok tydeligvis ikke poenget. Nå er jo tonen satt, så da ville jeg sjekket med eget forsikringsselskap med mer, for så å avgjøre veien videre. Strengt tatt må det jo sees på som uaktsomt å kjøre/rygge på noe, så greit å sjekke hvor sterkt saken din er.
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: HansC]
23/05/2020 13:41
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tenker vel umiddelbart (når jeg leser innlegget ditt) at naboen din har en grei sak, og at du kan være godt fornøyd med at naboen din er villig til å betale halvparten. Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde. Hva om det hadde vært trådstarters barn som satt på bakken og tegnet med kritt og ikke en sykkel? Hadde naboen hatt en grei sak da også? Kjører man på et objekt som ikke er i bevegelse så har man i mine øyne utvist grov uaktsomhet. Jeg prøvde meg på den der til naboen, da ble jeg kalt for syk i hodet. Tok tydeligvis ikke poenget. Det svaret hadde provosert med ganske kraftig. Hvis man kjører over en såpass stor ting som en sykkel så hadde jeg forventet en viss ydmykhet, personlig hadde jeg vært flau. Skjedde det under rygging? Nei, kjørte rakt framover, med god oversikt alle veier. Kan umulig å hatt øynene på veien. Ja, jeg ble ganske provosert. Når jeg foreslo at de kunne erstatte bruktverdien fikk jeg også til svar at det kunne jeg bare glemme. Så dyre sykler kjøpte de aldri til sine barn. Som om det har noe å si..
|
|
|
23/05/2020 13:58
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hen nekter å signere noe skademelding, men jeg kan vel sende det inn til mitt selskap likevel?
|
|
|
23/05/2020 14:16
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Du kan starte med å ringe for å høre om det er vits å gjøre noe.
Hadde lynet slått ned i sykkelen regner jeg med innboforsikringen hadde dekket det, så noe burde dekke dette.
|
|
|
23/05/2020 15:31
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå er de fast bestemt på at de skal reparere sykkelen. Det kan jo bli spennende, med bananformet ramme, sammenklemte kjedestag, hjul som vingler mer enn en sjøulk som har vært på landfylla i 14 dager, knekte bremser, bøyd krank, styre og drev. Spørs om det ikke er betaling nok å se resultatet av opprettingsjobben
Redigert av Hoaas; 23/05/2020 15:32.
|
|
|
23/05/2020 15:51
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg pleier se hvor jeg rygger, men det er kanskje bare meg. Hadde det vært meg som kjørte over en barnesykkel hadde jeg blitt livredd og flau over min egen udugelighet. Høres nesten ut som en politisak. Man får bot for mye uaktsomheter i trafikken som ikke skader andre.
|
|
|
23/05/2020 16:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde.
Jo. Det er naboens ansvar å følge med på om han kan kjøre på noe når han rygger. Lovverket er helt klart her og det påvirkes ikke av hva du mener om det. Denne trangen til å mene noe om objektive størrelser - hvor kommer den fra egentlig? Hadde du enda ment at det ikke burde vært naboens ansvar, så hadde det vært greit, men det å mene at virkeligheten ikke stemmer er ganske absurd i mine øyne. Men hva mener du ansvarsfoldholdet ville vært om han rygget over et barn i stedet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/05/2020 16:06
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Nå er de fast bestemt på at de skal reparere sykkelen. Det kan jo bli spennende, med bananformet ramme, sammenklemte kjedestag, hjul som vingler mer enn en sjøulk som har vært på landfylla i 14 dager, knekte bremser, bøyd krank, styre og drev. Spørs om det ikke er betaling nok å se resultatet av opprettingsjobben Hvis de tror det er billigerer å rette ut en banan enn å kjøpe ny, så la de prøve det. Dersom gubben kjørte rett på sykkelen, og ikke gadd å bremse eller gå ut for å flytte sykkelen, så fortjener de å betale eller hvertfall krangle litt. Virker som en nabo man ikke absolutt må ha et godt forhold til. Forøvrig er vel dette en glimrende lærepenge for sønnen din, som helt tydelig må lære seg å parkere sykkelen sin der ingen kan kjøre på den. Er et jævli dilemma du har havnet i: guttungen trenger en lærepenge, men det gjør naboen som ikke klarer å oppføre seg også
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
23/05/2020 16:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er de fast bestemt på at de skal reparere sykkelen. Det kan jo bli spennende, med bananformet ramme, sammenklemte kjedestag, hjul som vingler mer enn en sjøulk som har vært på landfylla i 14 dager, knekte bremser, bøyd krank, styre og drev. Spørs om det ikke er betaling nok å se resultatet av opprettingsjobben Fyll for all del ut skademelding og lever til ditt eget forsikringsselskap. Ikke gi fra deg sykkelen. Ellers ville jeg svart "Nei. jeg er ikke syk i hodet mitt" og så repetert spørsmålet ad infinitum intil han svarte. Hva ER det med voksne folk som ikke greier å svare på spørsmål?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
23/05/2020 16:22
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo ikke naboen din sitt ansvar å følge med om det kan ligge henslengte sykler i oppkjørselen. Men det er bare min mening, og den har jo selvsagt ingen juridisk tyngde.
Jo. Det er naboens ansvar å følge med på om han kan kjøre på noe når han rygger. Lovverket er helt klart her og det påvirkes ikke av hva du mener om det. Denne trangen til å mene noe om objektive størrelser - hvor kommer den fra egentlig? Hadde du enda ment at det ikke burde vært naboens ansvar, så hadde det vært greit, men det å mene at virkeligheten ikke stemmer er ganske absurd i mine øyne. Men hva mener du ansvarsfoldholdet ville vært om han rygget over et barn i stedet? Hva nøyaktig var det du ikke forsto? Jeg trodde jeg skrev ganske tydelig at jeg ikke mente det var naboen sitt ansvar å følge med hva naboer plasserer i felles oppkjørsel/utkjørsel.? Du kan forøvrig mene hva du vil om at jeg mener noe om noe. Jeg har tatt himmelhøy høyde for at jeg kan ta feil. Og what about et barn som blir overrygget?...? Tja....en annen diskusjon kanskje?
|
|
|
23/05/2020 16:25
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
På hvilket areal starter det å være viktig å følge med når man kjører bil?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
23/05/2020 16:31
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Det er alltid viktig og over alt viktig å følge med når man kjører bil. Det tenkte jeg i min enfoldighet var en selvsagt ting.
Redigert av Gubbe; 23/05/2020 16:32. Rediger grunn: Typo. Kan finnes flere
|
|
|
23/05/2020 16:36
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Takk.
Det var ikke så lett å forstå ut fra det første innlegget ditt. Klarer du å kjøre over en sykkel med bilen din har du vært altfor uoppmerksom. Det trådstarter skriver bilfører svarte med i første omgang er absurd. Jeg håper vedkommende går litt i seg selv når hen har kjølt seg ned.
Redigert av RoyE; 23/05/2020 16:36.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
23/05/2020 16:47
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
liten svart sykkel en regnfull mørk høstkveld tenker jeg naboen burde slippe å erstatte. Men regner med dette ikke var tilfelle?
Det eksisterer i hvert fall tilfeller med barn som springer bak bil som ikke bør, og så vidt jeg forstår ikke straffes.
Redigert av Appelsin; 23/05/2020 16:48.
|
|
|
23/05/2020 16:52
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Som mange har foreslått, opprett skadesak mot forsikringsselskap. Vegtrafikkloven er tydelig på at alle plikter å oppgi personalia etc, men man trenger ikke være enig i skyldspørsmålet på en skademelding. Bilansvarsloven, paragraf 4 sier vel også noe om at erstatningsansvar ligger på fører av bil https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03
Ståle
|
|
|
[Re: stalsan]
23/05/2020 17:03
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Bilansvarsloven, paragraf 4 sier vel også noe om at erstatningsansvar ligger på fører av bil
Du tenkte ikke på å lese videre til paragraf 7? (Jeg tror gjerne naboen har ansvaret, men paragraf 4 er litt vel enkelt)
|
|
|
23/05/2020 17:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Synes skylddeling for skadene på sykkelen slik naboen har foreslått høres ut som en grei løsning. Så kan ha selv dekke eventuelle skader på egen bil.
Det nevnes at man ikke kan kjøre på ting for eget godtfinnende og sammenligner med å kjøre på andre biler. Min mening er at det ikke er så enkelt. Hva om det lå en mobil på veien og du kjørte over den. Hadde du vært så gira på å erstatte den? Neppe.
Begge parter har utvist en viss uaktsomhet. Du kan ikke legge ting i veien og tro at disse ikke skal komme til skade, samtidig skal man kjøre slik at man kan stoppe for hindre i veibanen. Det kan argumenteres for at bilisten har det største ansvaret, og det er jeg forsåvidt enig i. Men samtidig har det vært en viss medvirkning til skaden og derfor tenker jeg at ansvaret kan lempes noe i naboskapets ånd.
|
|
|
23/05/2020 17:38
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Lite hyggelig nabo. I min optikk vil jeg mene at det er bilfører som har ødelagt sykkelen og må erstatte 100%. Spurte du han ikke om han ikke så den?
Er forskjell på en mobil og sykkel. Den ene må antas å være vesentlig større enn den annen.
Redigert av Panda; 23/05/2020 17:40.
|
|
|
[Re: Paulus]
23/05/2020 17:40
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Synes skylddeling for skadene på sykkelen slik naboen har foreslått høres ut som en grei løsning. Så kan ha selv dekke eventuelle skader på egen bil.
Det nevnes at man ikke kan kjøre på ting for eget godtfinnende og sammenligner med å kjøre på andre biler. Min mening er at det ikke er så enkelt. Hva om det lå en mobil på veien og du kjørte over den. Hadde du vært så gira på å erstatte den? Neppe.
Begge parter har utvist en viss uaktsomhet. Du kan ikke legge ting i veien og tro at disse ikke skal komme til skade, samtidig skal man kjøre slik at man kan stoppe for hindre i veibanen. Det kan argumenteres for at bilisten har det største ansvaret, og det er jeg forsåvidt enig i. Men samtidig har det vært en viss medvirkning til skaden og derfor tenker jeg at ansvaret kan lempes noe i naboskapets ånd. Dette.
|
|
|
|
|