Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Watt verdier på Strava vs Wahoo

Watt verdier på Strava vs Wahoo #2609130 23/05/2020 12:43
V
Vèlo 83 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Har 4iiii wattmåler som er linket til en Wahoo Elemnt Bolt computer. Etter endt tur sender wahoo automatisk data fra turen til strava. Men når jeg åpner turen i Strava og i Wahoo Elemnt app, så får jeg forskjellige tall oppgitt. Et eksempel fra denne uken:

Moving time: 2:31:30 (wahoo) , 2:31:58 (strava)
Snitt watt: 219W (wahoo), 185W (strava)
Normalisert watt: 223W (wahoo) , 209W (strava)
Max watt: 1182W (wahoo), 920W (strava)
Snitt fart: 27,2 kmt (wahoo), 27,1kmt (strava)

Tid og fart er jo veldig like, selv om det er litt forskjell. Men watt verdiene spriker en del. Dette skjer hver eneste gang. Er det noen innstillinger jeg må se på, eller behandler de to programmene data forskjellig? Kilden er jo samme wattmåler.

Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609216 23/05/2020 18:00
V
Vèlo 83 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Har nå fått sjekket opp litt mer via Strava support, og dette er visstnok et problem for veldig mange. Merke på sykkelcomputer eller wattmåler har ingenting å si. Ser også at det har blitt klagd på dette nå i flere år på strava.com. Virker temmelig useriøst at det ikke blir gjort noe med det, og Strava fremstår som et ubrukelig trenings program når man vil grave litt dypere i tallene. Abonnement kansellert!

Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609341 24/05/2020 14:06
Natier Offline
Veteran
Veteran
Har du 4iiii appen? hva sier i tilfelle den?
Jeg har etterhvert brukt ganske mange forskjellige wattmålere uten at dette har vært et problem men jeg har alltid brukt Garmin dingser. Sjekket nettopp de siste øktene mine der henholdsvis 4iiii, Zwatt og Kickr18 er brukt. Alle har minimale avvik mellom Garmin og Strava. Det er vel sånn at Strava i noe grad fjerner ekstreme "spikes" men det kan nappe forklare annet enn kanskje makswatten.
Kan det være at det er Element Bolt som er litt "snill" med deg? Kanskje kalibreringsfaktor som ikke er overført wattmåler men som ligger inne i Bolt? Bare gjetninger her altså..

Redigert av Natier; 24/05/2020 14:34.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609345 24/05/2020 14:33
V
Vèlo 83 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Har 4iiii appen ja. Har også testet med assioma watt pedaler og fått samme resultat. Dette har det forøvrig blitt klagd på siden 2016: https://support.strava.com/hc/en-us/community/posts/209243458-Strava-shows-inaccurate-power-data .

Har for øvrig ingen problemer med verdiene som blir overført fra Zwift til Strava (Wahoo på zwift også), da de er tilnærmet identiske. Og de wattverdiene jeg trener med på Zwift er lik de jeg bruker til vanlig utendørs, men som dukker opp i strava med reduksjon.

Strava har svart på klagene og mener at algoritmen som endrer data verdiene er til rytterens eget beste, men når jeg vil se på den ekte "rå dataen" så er det umulig på strava. TrainingPeaks gir meg helt andre tall, ettersom de importerer data fra wattmåleren uten å bruke egen algoritme på den. Dette er altså ikke en feil hos Strava som jeg først trodde, men heller et resultat av hvordan de bevisst behandler data.

Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609347 24/05/2020 14:42
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Vèlo 83
Dette er altså ikke en feil hos Strava som jeg først trodde, men heller et resultat av hvordan de bevisst behandler data.

Ja, ser det er noen som sliter med dette på supportforumet til Strava. Bare så rart at det da ikke slår ut like uheldig hos alle?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609499 25/05/2020 09:24
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Slik jeg leser tråden du lenker til på Strava så tar Strava med watt med 0 og watt hvor du pauser, fordi denne watten faktisk ligger i filene fra dingsen din. Så Strava viser faktisk mer rett gjennomsnittswatt enn hva Garmin og TP gjør.

Om du er bestemt på at alle data skal være likt mellom Strava og Garmin/TP el.l så er jo dette dumt, men fra et treningsperspektiv så ser jeg ikke helt problemet …

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609506 25/05/2020 09:46
esv Offline
Avhengig
Avhengig
til trådstarter, inkluderer du null-verdier i watt-beregningene på enheten din?
har du satt enheten til å auto-pause? Kjenner ikke til wahoo, men har de kun 1-sek intervall på lagring av punkter?

Hvis du ikke har det, ville jeg iallefall satt enheten til å inkludere null-verdier i wattberegningen.

Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609563 25/05/2020 12:30
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Stages wattmåler til Bolt. Jeg får høyere watt i Strava enn hos Wahoo (ikke mange watt så greit nok), mens Strava sin "weighted average" er alltid lavere (gjerne nesten 10% lavere enn "Normalized power" hos Wahoo). Antar det er fordi weighted average er Strava sin egen formel og den da ikke er like Trainingpeaks sin som Wahoo bruker.

Kjedelig når man får avvik så store som i OP. Spesielt hvis man ønsker å bruke NP-type info til trening.

Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609570 25/05/2020 12:47
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Fant en artikkel som beskriver forskjellen på Normalized power og Strava sin weighted average power:
https://science4performance.com/2017/04/20/strava-ride-statistics/

Jeg skjønner unansett ikke hva problemet er. Om man bruker watt til trening så er det jo lurt å bruke samme verktøy, ikke hoppe mellom forskjellige typer verktøy. Hva er det dere bruker Normalized power/weighted average power til? For å måle intensiteten til en treningsøkt så bruker vel folk TSS og tid i forskjellige wattsoner for å finne ut om de har trent rett?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609580 25/05/2020 13:01
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Takker. Jeg bytter ikke i mellom så for meg er det ikke et problem at NP og WA er forskjellige. Hvis watt'n er veldig forskjellig er det mer et problem. Spesielt ettersom min Stages og Kickr er rimelig like (så da er de sannsynligvis ganske riktige også - selv om det selvsagt er mulig at det ikke er tilfellet).

TSS er fint, men har etter mitt syn en stor svakhet. Sykler man i 200w i 5 timer så vil hver time telle like mye hos TSS - selv om det er opplagt at time 5 krever mer av kroppen enn time 1. Noe forsåvidt Trainingpeaks er fullt klar over selv.

Hva gjelder NP så er det i teorien en bedre måte å sikre at man ligger i riktig sone over tid i ulendt terreng enn direkte watt. Ulendt terreng er vel i praksis alt som er "flatt" i Norge.

Den biten er vel ikke et problem på samme måte som at rå watt-tall ikke rapporteres mer eller mindre likt.

Re: Watt verdier på Strava vs Wahoo [Re: Vèlo 83] #2609621 25/05/2020 16:21
V
Vèlo 83 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Har 0 watt inkludert ja. Tok forøvrig og koblet fra alle linkede kontoer og kjørte det som kunne tilbake til fabrikkinnstilling før det ble dobbeltsjekket at alt hadde siste update. Det virker som å ha gjort susen, får nå lik verdi i wahoo appen som på strava. Riktignok bare en tur unnagjort, men satser på at det holder seg. Liker grensesnittet til strava over TP, så var litt dumt når jeg ikke følte at jeg ikke helt kunne stole på data der.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå