Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til alt! (utstyr og stæsj)

Tips til alt! (utstyr og stæsj) #2608321 19/05/2020 11:34
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hallo, godtfolk!

Er i dialog med en trivelig kar her inne angående kjøp av en grov stisykkel og trenger tips og råd ang. alt annet utstyr.

Dette blir min første fulldemper så jeg trenger alt fra Pedaler,hjelm og sko til verktøy,smøremidler og pumpe.

kan noen gi meg en shortlist på utstyr jeg burde ha utover det listet nedenfor?

Tenker i utgangspunktet at jeg vil begynne med klikkpedaler først som sist,men når det er sagt regner jeg med å kjøpe noen flatties også så jeg kan bytte litt ved behov.

Sykkelen er forøvrig en Ibis Ripmo V1

- Tips til gode sko? Har normal/smal fot. Litt begrenset med prøveluligheter der jeg bor (xxl og en stk sport1) så tar gjerne imot litt synsing ang passformen på div. skotyper samt om de føles true to size.

- Pedaler? har lest litt rundt og ser at m530 er ok til å begynne med?

- Hjelm? (har typ eggehode) så "runde" hjelmer passer meg dårlig.

- knebeskyttere? tviler på at jeg får prøvd noe særlig så det ligger nok an til en feilbestilling eller to, men er hvertfall 1.80 og 80 kg normalbygd. Ser for meg at kanskje medium er ett ok utgangspunkt? (tynne bein frown

(tar forøvrig gjerne imot tips ang. gode kne/ albuebeskyttere)

-sekk?

-Div Utstyr?
(Oljer,verktøy,såpe,lappekit osv)

Sykkelen kommer i utgangspunktet med slanger,men satser på å få den oppsatt slangeløst ganske asap.

Håper noen kan ta seg noen minutter og komme med innspill, det settes stor pris på ICON_SMILE

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608323 19/05/2020 11:37
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg sendte denne listen til en fersking-kamerat
Girøre
Kjøp et ekstra girøre hos forhandler, de vet hvilken du skal ha og bør ha inne på lager. Skal alltid være med på tur.

Pumpe
https://bikeshop.no/tilbehor/verkst...-bar-144-gram-250-mm-cb14678-p0000061593

Multiverktøy
https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/verkt%C3%B8y/multiverkt%C3%B8y/crankbrothers/crankbrothers-multi-19-multiverkt%C3%B8y-gull-cb10758-p0000061583

Demperpumpe
https://bikeshop.no/kross/t4cpo000146/kross-skeiron-ii-demperpumpe-21-bar-300-psi-aluminium

Dekkspaker
https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/verkt%C3%B8y/dekkspaker/bikeshop-no/bikeshop-3-stk-dekkspaker-bl%C3%A5-3-stk-bsdekkspak-p0000167227

Slange
https://bikeshop.no/vittoria/1ta00038/vittoria-lite-29-slange-sort-29-x-195-25-48-mm-presta-235g

Skjerm
Når det blir vått en gang så kommer du til å sette pris på en slik: https://bikeshop.no/mucky-nutz/mg005/marsh-guard-plus-skjerm-mtb-26--29-gul
Denne gjør også at pakningene i gaffelen din får mindre gjørme på seg og varer lenger.

Knebeskyttere
Disse er lette og fine. Jeg bruker str L.
https://bikeshop.no/poc/204411002l/poc-joint-vpd-air-knebeskyttere-sort-str-l

Shorts
Norrøna sin Fjørå Flex1-shorts er ekstremt populær, og det er en god grunn til det.
https://www.norrona.com/en-GB/products/fjora/fjora-flex1-shorts-men/?color=5515
Jeg bruker str L nå (og har noen i str M som jeg håper passer etterhvert ICON_WINK )

Du kan jo se om du finner en på Vestby, men jeg tviler litt på at du finner en der nå siden det er sykkelsesong.
Det er viktig at shortsen er så lang at den går godt ned over toppen av knebeskytterne når du sykler. Dette så den ikke sklir over toppen av beskytterne når du bøyer kneet mest på toppen av tråkket.
Jeg tror du bør innom en butikk og prøve før du kjøper

Ryggsekk
Du må ikke ha en spesialsekk for sykling til å begynne med, men om du vil kjøpe en så er vi mange som er veldig fornøyd med denne
https://bikeshop.no/evoc/252833/evoc-stage-12l-ryggsekk-r%c3%b8d-gr%c3%a5-12-liter
Siden du skal ha med en del ting, så synes jeg det er praktisk å ha en egen sekk for sykling så du slipper å ta alt stæshet ut&inn.
Om du ikke har en drikkepose fra før av så passer denne perfekt inn i sekken
https://bikeshop.no/camelbak/camel123/camelbak-crux-3l-drikkebl%c3%a6re-bl%c3%a5-inkludert-drikkeslange

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608324 19/05/2020 11:41
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
En venninne spurte om tubeless, her er det jeg svarte henne
Du trenger:
* Pluggesett https://www.sykkelkomponenter.no/products/maxalami-basic-kit-plug (Etter hvert kan du kjøpe refill https://www.sykkelkomponenter.no/products/maxalami-plugger-refill-10stk-10cm-x-35mm)
* Ventilkjerner (kjøp et par stk) https://www.sykkelkomponenter.no/products/barbieri-presta-ventilkjerne-pris-per-stk
* Ventilkjerne-verktøy https://www.sykkelkomponenter.no/products/notubes-core-remover-tool
* Guffe https://www.sykkelkomponenter.no/products/notubes-tire-sealant-guffe-946ml
* Injektor https://www.sykkelkomponenter.no/products/notubes-tire-sealant-injector
* Pumpe med trykkammer
* Tubeless tape (Jeg bruker Stans eller Gorillatape)

Pluggesett og ventilkjerner tar du med i sekken på tur ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608326 19/05/2020 11:45
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Se her ja, tenkte meg at det var en eller annen her inne som kunne komme med noen gode råd,men dette var jo dekket bord! Takker så meget!

Og nesten alt fra samme sjappa også, kunne vel strengt tatt ikke bedt om mer! Sender deg masse god karma for sesongen, Helge! ICON_LAUGH

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608329 19/05/2020 11:47
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg er sikker på at du greier å finne alt hos samme sjappe om du gidder å lete litt ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608379 19/05/2020 13:56
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Når det gjelder kne og albuebeskyttere har de fleste produsenter størrelsestabeller. Du måler bare etter anvisning fra produsenten og så velger du størrelse etter tabell. Kan føles litt trang, men beskyttelsen går ganske mye ut med bruk. Jeg har 7idp og er forsåvidt fornøyd. Men kjærringa har ixs flow og carve, og jeg vil heller anbefale dem.

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: Paulus] #2608382 19/05/2020 14:03
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for tips. driver og leser meg litt opp på litt forskjellige, men alltid greit med noe konkret å kikke etter. da har jeg fått tips om to forskjellige så da går jeg for en av dem.

Ang. sko; Kan jeg kjøpe f.eks noen five ten sko som er beregnet på cleats og bruke de en periode med flatties? (uten cleats seff) er det samme gummien i sålen på disse som de som er beregnet kun på flatties? er litt på budsjett her så prøver å ikke kjøpe unødvendig mye utstyr ICON_SMILE

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608390 19/05/2020 14:35
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du skal kjøpe platformpedaler kan du bruke noen sko du sikkert allerede har. I begynnelsen er det ingen krise at du ikke sitter så sinnsykt fast i pedalen. Etter hvert kan du bestemme deg for om du skal fortsette med platform og kjøpe deg klissesko, eller om du skal gå over til klikk.

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608392 19/05/2020 14:44
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for input!

Må nok kjøpe noen sko uansett, da alle joggeskoene mine enten er veldig grove terreng-løpesko, eller veldig lette/myke.

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608400 19/05/2020 15:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Terrengløpesko funker jo gull. Ofte ganske myk gummi og så funker det bra når du er av sykkelen. Men det ser du jo sjøl hva du har bruk for.

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608402 19/05/2020 15:29
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sko til plattformpedaler: Fiveten. Ferdig med den saken*.
Joggesko er helt ubrukelig. De eneste som hevder det er akseptabelt til stisykling er klikkpedalbrukere som bare har et vagt minne fra barndommen om å ha kjørt plattformpedaler med vanlige joggesko.

(*med mindre du skal ha de nye supermøkkdyre RideConcepts skoene. det er også et alternativ)

[Edit] ikke bruk klikkmodellene til flatties. Ja det er mulig, men de har en annen gummi og en såle som er såpass hard at du ikke kommer til å føle pedalposisjonen i det heletatt. Er selvsagt bedre enn joggesko, men det er langt mer hensiktsmessig å tenke over hva du faktisk ønsker deg og så går for det, enn å prøve å finne kombiløsninger. Kombipedaler er vel det beste skrekkeksempelet på dette

Redigert av Anders; 19/05/2020 16:00.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608404 19/05/2020 15:35
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
ja, kanskje det. tenkte at de grove knastene på skoene ville være ugunstig for å treffe piggene på flattiesene,men har ikke prøvd så har tynt sammenligningsgrunnlag ICON_TONGUE

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608409 19/05/2020 15:46
Anders Offline
Besatt
Besatt
PUMPE!
Kjører du og de andre i følget ditt med slanger, kommer noen til å punktere.
Om ikke ofte, så ihvertfall ofte nok til at det gjerne huskes.

Punkteringer skjer alltid i myrhøl med horder av utsulta mygg.
Gjør det til en så lite minneverdig opplevelse ved å ha en pumpe som faktisk funker til lubne terrengdekk.
Dette er min favoritt:
https://www.xxl.no/lezyne-micro-floor-drive-xl-sykkelpumpe-gulvmodell-fatbike/p/1162475_1_style
Mange vil påstå at dette er litt mye å ha med seg. Det går over den dagen de faktisk trenger å låne den.

Når det er sagt; er du den som tar ansvar og tar med denne pumpa, så får du noen andre i følget til å ta med noe annet dere alle har bruk for. Denne tar såpass plass i sekken at det føles litt teit når alle fem som er med på turen fisker frem hver sin identiske pumpe.

Om du vil ha en annen pumpe enn denne: Husk at de fleste minipumper er laget etter landeveisbehov. Altså hvor prioriteringen er høyt trykk fremfor stort volum. Det er nøyaktig det motsatte av hva en stisyklist trenger. Så er du fersk i dette kan det være lett å tro at en pumpe som er oppgitt til å kunne gi kjempehøy psi er en bra pumpe. Til ditt bruk er det sannsynligvis et tegn på at du skal unngå den.
Klart, du kan få bittesmå og lette pumper som er fine, men husk at du må regne med tusen pump for å blåse opp dekket ditt til et passende trykk.
En litt mer volumiøs pumpe oppnår det samme på under hundre pump. Og den jeg linket til er fantastisk mye med komfy å bruke også.

Husk å ha med en slange som er reservert til deg selv. Den skal aldri gis bort til noen andre. Skal du være snill har du et gammeldags lappesett i sekken når noen trenger en donasjon. Det tar i praksis ikke plass og koster veldig lite. Men kan allikevel redde dagen til en uheldig syklist du møter, eller om det er en i gruppa som får sin punktering nr. 2.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608411 19/05/2020 15:49
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oevre
ja, kanskje det. tenkte at de grove knastene på skoene ville være ugunstig for å treffe piggene på flattiesene,men har ikke prøvd så har tynt sammenligningsgrunnlag ICON_TONGUE

Dette er helt korrekt. Alle som har sykla ute med vintersko på flatties med vanlige skrupigger vet at det ofte er en glatt affære, da det grove mønsteret i sålen som oftest bommer på piggene.

På sommerføre er det største problemet at sålen i skoene er alt for myk, så det vil føles som at skoen din krøller seg rundt pedalen.
Hvem har lyst til å sykle i gymsokker?

Skikkelige sko til flatties har en langt stivere såle, og føles bortimot uendelig mye bedre å sykle med. Absolutt verdt en tusing.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608414 19/05/2020 16:05
perbl Offline
More than words
More than words
Er det egentlig nødvendig med egen injektor, samt pumpe med trykkammer til slangeløst?

Angående pumpe, om man sørger for å poppe dekket på plass med ventilkjerne utskrudd, er erfaringen min at det går ganske greit med litt intensiv pumping med en god gulvpumpe. Med dekkant på plass, er et bare å la lufta slippe ut igjen, før man skrur i kjerna og pumper opp igjen.

Har du ikke en god gulvpumpe fra før, er det derimot all grunn til å vurdere en sånn sak med kammer for noen hundrelapper ekstra.

Når det gjelder å sprute inn guffe, synes jeg en sånn liten flaske med guffe gjør nytten, kjøper store flasker der jeg fyller over en passende mengde i den lille flaska. Men uansett ikke store investeringen da, så kan jo være jeg skaffer meg en sånn injektor etterhvert jeg og, kan jo være greit med noe som kan skrus på.

Per B.
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608415 19/05/2020 16:05
Anders Offline
Besatt
Besatt
Verktøy:
Det finnes mye imponerende multiverktøy, men som oftest er de proppfulle av rare verktøy du ikke trenger, men mangler det du faktisk trenger.
Det kan derfor være hensiktsmessig å sjekke sykkelen din for å finne ut hvilke størrelser og varianter du trenger. F.eks kan det jo hende du ikke trenger torx i det heletatt, da er det bortkasta å kjøpe noe som har masse torxnøkler.

Dette er min personlige favoritt:
https://bikeshop.no/silca/silca026/silca-army-knife-tredici-multiverktøy-13-verktøy
Super kvalitet og ekstremt kompakt. Og ingen tulleverktøy. Alt er nyttig.

"men hva med kjedebryteren da Anders?"
Joda, om du først trenger en, så har du ikke lyst til at den skal sitte fast i et multiverktøy. Noen har bedre design, men de fleste er ganske knotete å bruke i praksis.
Jeg har derfor en bitteliten standalone kjedebryter:
https://bikeshop.no/park-tool/pt100341/park-tool-ct-5c-kjedekutter-enkel-kjedekutter
denne funker langt bedre om du først trenger den. Og fraværet av kjedebryteren på multiverktøyet gjør det også bedre å bruke.

Dekkspaker; det meste funker, men noen er dårligere enn andre.
Personlig liker jeg Pedro's av flere grunner. Hovedsaklig fordi de er godt utformet så de er solide og behagelige å bruke, men også fordi de er knall gule (eller rosa!) så de er veldig lett å finne igjen på bakken. Også er de billige. Det er også fint.
https://bikeshop.no/pedros/6400050/pedros-dekkspak-par-gul-super-sterke-og-enkle-i-bruk

Igjen; kjører du i grupper og skal være borte såpass lenge at du trenger å ha med mye i sekken, så er det greit å planlegge hvem som tar med hva. Mye bedre om man fordeler godt verktøy i gruppen enn at alle har med hver sine tusenfunkjsoners tulleverktøy.

Redigert av Anders; 19/05/2020 17:03.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: Anders] #2608434 19/05/2020 17:09
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O

vet at sko burde prøves,men om utvalget er tynt der jeg bor, har du/dere noen konkrete tips til gode sko?

Og igjen, vil ett par five ten sko som er beregnet på klikk fungere uten cleats på flatties? Tenker da for å spare litt pesetas på å kjøpe to par med en gang.

Og om jeg må velge oppsett, hva ville dere rådet en rookie til å begynne med? (flatties eller klikk)

Ser jo for meg endel knot i starten med klikk, men samtidig har jeg en magefølelse på at det føles tryggere å sitte fast når det går fort nedover.

Nå må jeg vel også legge til at jeg har ikke syklet i skauen siden jeg var 16-17 år gammel og det var ikke på hverken tidenes sykkel eller pedaler så mitt minne av glatte flatties er nok ikke helt i tråd med dagens virkelighet 20 år etter.

Forøvrig takk til alle oppover i tråden som kommer med tips og innspill angående både slangeløst,pumper og verktøy. mange gode poenger som jeg skal ta med i vurderingen før jeg sender bestilling ICON_SMILE

Hjelm er jo ikke noe man vil kjøpe på europris,men jeg vil tro at en ok hjelm fra fox,sweet,giro o.l til rundt 1500,- burde gjøre jobben så lenge den sitter godt på nøtta? er MIPS et must?

Mye spørsmål her,men om jeg kan spare litt penger og gjøre solide kjøp med en gang så velger jeg helt klart den løsningen kontra x antall bomkjøp.

Føler forøvrig jeg begynner å få grei oversikt over hva jeg bør ha og hva jeg MÅ ha.

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608435 19/05/2020 17:21
Anders Offline
Besatt
Besatt
Hjelm: Passform er alt.
Mips er selvsagt fint og flott, men passform uten mips er bedre enn mips uten passform. Finner du begge deler i samme hjelp er det jo selvsagt best. Men her må du prøve for å vite.

Flatties/Klikkpedaler: Her beveger du deg inn i et religiøst minefelt relativt blottet for objektivitet.
De fleste her inne kjører nok klikk. Jeg gikk over til flatties for mange år siden da jeg ville gi det et seriøst forsøk da jeg begynte å kjøre downhill. Jeg likte det så godt at jeg aldri gikk tilbake til klikk. Men jeg er nok unntaket.
I praksis fungerer begge deler. Ta det som du synes føles mest riktig.
Det er oppover du vil merke størst forskjell grunnet den åpenbare effektivitetsfordelen klikkpedaler kan ha. Nedover kan du faktisk oppleve å sitte bedre fast i gode plattformpedaler med gode sko, siden klikkpedaler flest har "float" , mens på plattformer kan du føle at du sitter dønn fast om du har klissete gummi og gode plattformer. Det er en del som føler det som en ulempe siden de kan oppleve at det er vrient å korrigere fotplasseringen når de først er i gang med en nedkjøring, dersom de fikk feilplassert foten.

I praksis: Begge deler funker flott. Men alle vil promotere det de selv valgte. Omtrent som når du spør om tips til hvilken bil folk vil anbefale.
Mange vil føle at det oppleves tryggere med flatties siden man har den mentale roen på at man ikke vil trenge særlig rutine for å "løse ut" fra en plattformpedal. Med klikk trenger du en del tilvenning før du vil kunne forventes å kjøre teknisk knot uten å tenke på pedalene.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608436 19/05/2020 17:34
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for utfyllende svar, Anders!

Har lest side opp og side ned her inne om temaet pedaler, så det har jeg fått med meg. Men jeg, som alle andre må selvsagt spørre om det på nytt da dette er min tråd og jeg selvfølgelig er helst spesiell.

Spøk til side, kanskje like greit å bare begynne med klissesko og flatties til man får banket generell rust av sykkelferdighetene og får gjort seg litt kjent med de stiene i nærområdet man blir å frekventere mest. blir vel ikke så veldig mye hopp og sprett den første sesongen ser jeg for meg. Når det er sagt skal denne hobbyen erstatte fallskjermhopping så jeg satser på at jeg hvertfall etterhvert blir å flytte litt personlige grenser. Får heller ta en vurdering ang. klikk etterhvert. Mindre å tenke på i starten kanskje ICON_SMILE

Har noen kamerater som sykler så skal forhøre meg litt med de og kanskje få prøvd noen hjelmer bare for å få sjekket passformen ICON_SMILE

Er albuebeskyttere noe forlk bruker til generell stisykling eller blir det overkill?

Føler jeg begynner å bli såpass gammel i kroppen at jeg er jo livredd for å tryne og slå meg. Feiger man ut så tryner man jo som kjent så jeg driver og kikker på litt div. beskyttelse som kanskje gir meg litt selvtillit. tenker da Sekk med skinne,albuebeskyttere,underbukse/sykkelbukse med litt padding osv. Mulig jeg overtenker?

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608441 19/05/2020 18:21
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er i hvert fall ikke glad i albuebeskyttere. Sønnen min lånte de heller som knebeskyttere så lenge de passet...

De har en tendens til å enten skli eller gnage.

Drit i veldig fancy trøyer laget i fancytex som ikke skal lukte eller skal trylle deg tørr (de holder ikke det de lover). Ull er gull, lange og korte varianter som du sikkert har fra før. Det viktigste er at de er lange nok i ryggen.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608445 19/05/2020 18:38
Anders Offline
Besatt
Besatt
Uansett om du velger flatties eller klikk: Hold deg til det du har valgt. Ikke veksle mellom løsningene avhengig av dagsform eller turmål.
Så kan du heller revurdere valget ditt til høsten.

Ang beskyttelse, så kommer det helt an på kjørestil og ambisjoner. Alt er en risikovurdering.
Jeg fokuserer på hva som vil kunne ødelegge en tur, evt å hindre meg i å komme videre. Jeg foretrekker å kjøre relativt sakte, men teknisk. Jeg anser klønetryn med bråstopp som mer sannsynlig enn ragdolling ned en fjellside.
En smell i et kne kan ødelegge en tur fullstendig, og hindre deg i å komme videre. Alternativ drepe gleden totalt. Samme med hender og øyne. Og hjelm er jo ikke engang noe vi diskuterer.
Ut over dette har jeg innsett at hofta tåler ganske mye, og armene er ikke like kritiske som beina. Jeg skulle gjerne hatt et par veldig tynne albuebeskyttere, bare for å ta de verste kjipe riftene og små skrubbsårene som er skrekkelig irriterende, men har ikke funnet noe jeg har falt for ennå.

En sekk uten skinne beskytter ganske bra det også. Men som sagt, det kommer an på hva du ønsker å oppnå med syklingen. Jeg prøver å "låse opp rebuser" , og generelt sett bare nyte turen, med null fokus på fart. Så for min del har jeg ikke vurdert en skinnebasert sekk.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: perbl] #2608504 20/05/2020 07:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Er det egentlig nødvendig med egen injektor, samt pumpe med trykkammer til slangeløst?

Angående pumpe, om man sørger for å poppe dekket på plass med ventilkjerne utskrudd, er erfaringen min at det går ganske greit med litt intensiv pumping med en god gulvpumpe. Med dekkant på plass, er et bare å la lufta slippe ut igjen, før man skrur i kjerna og pumper opp igjen.

På de fleste terrengdekk går det fint med vanlig gulvpumpe - på grus- og landeveisdekk kan det være mer behov for kompressor, er min erfaring. Hvis man skal kjøpe sin første gulvpumpe er det idioti å ikke kjøpe en med kompressor - hvis man da ikke har en ordentlig kompressor et sted:
https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-kompressorpumper

Jeg bruker en stor engangssprøyte jeg kjøpte på apoteket til påfyll av guffe. (https://www.testhelsen.no/produkt/sproyter-og-kanyler/sproyte-200-ml?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Spr%C3%B8yte+200+ml) Med en gummislange på tuppen er det lett å suge guffe opp av flaska og fra forrige dekk. Men sånne porsjonsflasker med spiss tut fungerer også.

https://www.terrengsykkel.no/tester/guffeflytting

Redigert av sykkeloyvind; 20/05/2020 07:23.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608507 20/05/2020 07:32
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
One Up EDC pumpe og plugge-kit , festet på ramme og EDC tool i styrerør.
Nødvendig verktøy følger sykkelen uansett, og man kan velge å droppe sekken på kortere turer men samtidig ha verktøy til å redde turen.

Ikke undervurder beskyttelse. Varmt å sykle med sekk eller ryggskinne, men dropp det aldri. Det er på denne lille turen man har droppet det, at det går gale...

Mulig jeg har hatt dritflaks, men de siste åra har jeg aldri punktert og kun hatt bruk for et mini-verktøy til små justeringer som ikke nødvendigvis hadde stoppet turen. MEN jeg har alltid med verktøy og det nødvendige i tilfelle jeg punkterer osv.
Bank i bordett, måtte dette fortsette!

Five Ten sko til flatties støttes. Har prøvd joggesko og lignende, men noe annet med sko beregnet for dette.
Ull er gull uansett .
Og en skikkelig hjelm.Som passer ditt hode

Santa Cruz Megatower

Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: sykkeloyvind] #2608514 20/05/2020 07:55
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: perbl

På de fleste terrengdekk går det fint med vanlig gulvpumpe - på grus- og landeveisdekk kan det være mer behov for kompressor, er min erfaring. Hvis man skal kjøpe sin første gulvpumpe er det idioti å ikke kjøpe en med kompressor - hvis man da ikke har en ordentlig kompressor et sted:
https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-kompressorpumper

Jeg bruker en stor engangssprøyte jeg kjøpte på apoteket til påfyll av guffe. (https://www.testhelsen.no/produkt/sproyter-og-kanyler/sproyte-200-ml?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Spr%C3%B8yte+200+ml) Med en gummislange på tuppen er det lett å suge guffe opp av flaska og fra forrige dekk. Men sånne porsjonsflasker med spiss tut fungerer også.

https://www.terrengsykkel.no/tester/guffeflytting

Jau, jeg har faktisk sjøl brukt ei sprøyte fra apoteket til dette, kjøpte en haug med dem for noen år siden. Men ser nytteverdien i å kunne skru den ferdige saken på ventilen uten å søle, apoteksprøyta ga mest nytte i form av å se volum, samt lett kunne suge opp fra storflaska eller fjerne gammel guffe. Men de siste par sesongene har jeg bare brukt ei sånn tom lita flaske som fint klarer å sprute inn guffe i ventilen når jeg skrur ut kjerna, til å fjerne guffe har jeg bare brukt hageslange for å spyle ut gammel guffe ved behov når jeg tar av dekket.

Ikke at jeg er så opphengt i en relativt rimelig dings, det var mer det at når jeg skal presentere nytteverdien av slangeløst til folk som ikke har prøvd det, blir de ofte litt lamslått av alt utstyret som må til hvis jeg begynner å ramse opp altfor mye, så derfor jeg prøver å korte ned lista litt ICON_SMILE

Per B.
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: BigBoben] #2608517 20/05/2020 08:05
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
[/quote] bruk klikkmodellene til flatties. Ja det er mulig, men de har en annen gummi og en såle som er såpass hard at du ikke kommer til å føle pedalposisjonen i det heletatt. Er selvsagt bedre enn joggesko, men det er langt mer hensiktsmessig å tenke over hva du faktisk ønsker deg og så går for det, enn å prøve å finne kombiløsninger. Kombipedaler er vel det beste skrekkeksempelet på dette[/quote]

Takk for input angående dette. Har aldri prøvd klikk før så tenker jeg bare kjøper noen klissesko og flatties for denne sesongen så får jeg heller kjøpe inn nye sko og klikk til neste sesong og prøve det.

Til dere med inputs angående oppsett av slangeløst så settes det pris på! Håper forøvrig jeg har noen kyndige i vennekretsen som kan være behjelpelig med akkurat dette.

skal kikke litt nærmere på det edc oppsettet du nevner her. Hørtes smart ut. Har forøvrig bestemt meg for å gå for en evoc sekk med skinne og knebeskyttere (oluss hjelm og hansker) til å begynne med.

At det blir varmt bekymrer meg ikke så veldig mye. bor ganske langt nord for moralsirkelen og har fortsatt over en meter snø på plenen, så ser ikke for meg at det blir så veldig mange av de skikkelig varme dagene hvertfall denne sesongen -_-

Redigert av oevre; 20/05/2020 08:06.
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608678 20/05/2020 19:45
Anders Offline
Besatt
Besatt
Når vi først er inne på slangeløst:

Schwalbe DocBlue er det samme som Stans. Bokstavelig talt, det er et rebrandet produkt som Stans har laget.
Om du kan velge mellom Stans og Schwalbe, så vil du faktisk kjøpe Schwalbe, for da får du med en liten doseringsflaske på kjøpet. Superpraktisk!

Hva enn du gjør, styr unna effetto caffelatex. Verste drittguffa jeg har vært borti. Klumper seg til en ball inni dekket ditt på veldig kort tid, og tetter strengt talt ikke så bra heller (noe man skulle tro den gjorde siden den klumper seg)

Det fjerde merket jeg har prøvd er OrangeSeal. Helt OK liksom. Uendelig bedre enn caffelatex, men Stans/Schwalbe fremstår som det aller beste alternativet.

I mange kit følger det med ventilkjerneverktøy i plast. Dette er helt ok i de fleste tilfeller, men skal du stramme ventilkjernen skikkelig må du ha noe i metall.
Dette er spesielt viktig dersom du bruker pumpe fra Lezyne eller et annet merke hvor du skrur fast pumpehodet på ventilen.
Normalt sett fører det til at ventilkjernen følger med ut når du omsider er fornøyd med pumperesultatet og skal pakke sammen.
Eneste måten du kan unngå dette på er
1: aldri bruke slike pumper.
2: kjøre på med loctite på ventilkjernen og skru den idiotisk hardt fast med et skikkelig kjerneverktøy når du har fylt på guffe.

Jeg vet jeg anbefalte en lezyne pumpe tidligere i denne tråden. Men den kommer med et lite adapter som gjør at du kan få den til å funke som en sivilisert pumpe istedenfor en tilbakestående pumpe.

ALDRI bruk det jævla drittsystemet til Lezyne hvor du skrur fast pumpehodet rett på ventilen, med mindre det er en bilventil.

Du kan takke meg senere.

Redigert av Anders; 20/05/2020 19:46.

Anders
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: Anders] #2608698 20/05/2020 21:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders

I mange kit følger det med ventilkjerneverktøy i plast. Dette er helt ok i de fleste tilfeller, men skal du stramme ventilkjernen skikkelig må du ha noe i metall..

Du kan også bruke kjedekutteren på miniverktøyet:
https://www.terrengsykkel.no/tester/fest-ventilkjernen

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608699 20/05/2020 21:21
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Det var nettopp derfor jeg helt i starten anbefalte en pumpe som ikke skrues på ventilen. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sett andre stå ute i skogen med ventilen fast i pumpa og null luft i dekket.

Helge
Strava
Re: Tips til alt! (utstyr og stæsj) [Re: oevre] #2608761 21/05/2020 09:10
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Systemet til lezyne er neppe perfekt. Men det fungerer helt fint.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå