Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Strava leaderboards and routes no longer free

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608460 19/05/2020 20:19
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Funket forrige uke? Sikker på at løpetur sist onsdag at det kom opp da.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608461 19/05/2020 20:21
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har betalt for Strava i flere år nå, uten at jeg egentlig har behøvd å gjøre det. Jeg synes det er greit å betale for tjenester som er bra og jeg benytter meg av. Jeg betalte også min NRK-lisens med glede den gangen det var aktuelt.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: kolli] #2608484 20/05/2020 06:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kolli
Blir vel til at jeg betaler.men har Strava tatt patent på segment-prinsippet, eller hvorfor har de ingen (?) konkurrenter på akkurat dette?

Garmin prøvde seg med "garmin segments" en liten periode før de kastet inn håndklet og ga oss muligheten til Stravasegmenter, sidne Strava er de-facto-standard på deling av aktiviteter og segmenter.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: baronKanon] #2608496 20/05/2020 07:02
panorama Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon
Sitat: panorama
Jeg har betalt siden 2014, og fortsetter gjerne med det.
Det som irriterer meg mest er at live-segmenter ikke fungerer på segmenter med negative gjennomsnittlig stigningsprosent.
For oss som bare kjører sti, så hadde det vært enda bedre om dette hadde fungert.

Joda, funker finfint på Garmin.

Kan hende du har lastet de inn tidligere slik at de fortsatt fungerer.

Jeg har en ny Garmin-enhet og det fungerer altså ikke. Flere som uttrykker det samme her:
https://support.strava.com/hc/en-us...or-flat-uphill-sections-?page=2#comments

Redigert av panorama; 20/05/2020 07:02.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608506 20/05/2020 07:28
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg bruker Strava kun som treningsdagbok (og blir litt flau over å få mer kudos enn jeg gir (men til mitt forsvar så funker ikke kudostommelen i Strava-appen på min gamle iPad)). KOM var moro i begynnelsen, når det ikke var fler på Strava enn at man faktisk klarte å ta en KOM innimellom. Nå er det ganske ofte at jeg, riktignok uten å KOM-jage, setter ny PR for så å oppdage at jeg ligger halvveis ned på listen. Så KOM er dødt for meg fordi jeg har blitt for gammel og treg sammenlignet med den nye majoriteten på Strava.

Og ikke bruker jeg Strava for å finne nye stier eller til noen form for planlegging, annet enn å se hvor lang tid jeg sist brukte på en tur, slik at jeg vet at jeg rekker hjem til middag. Men jeg liker å samle på gps-logger og Strava er et veldig fint grensesnitt for dette. Spørsmålet er hvor lenge jeg som ikke-betalende kommer til å ha tilgang til de enkleste funksjonene og om jeg må sikre meg min historikk for ikke plutselig å miste 10-15 års logging. (Lastet i sin tid opp eldre logger også, så jeg har aktiviteter på Strava som er eldre enn Strava.) Har akkurat sendt forespørsel om bulkeksport og er spent på å se resultatet.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: sykkeloyvind] #2608847 21/05/2020 18:09
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Jeg tror det oppstår problemer når segmenter blir laget av brukere som logger med for dårlig GPS.

Jeg er ganske overrasket over hvor dårlig matching Strava faktisk har ift. segmentene av og til. Her er f.eks "Opp bekkefaret" i Flyktningeruta og vedkommende som har KOM er vel knapt innom stien engang iht sporloggen, tiden er også åpenbart så off ift. alle andre som har syklet der, men allikevel har den stått der siden 2014 https://www.strava.com/segments/12666986

Hvordan Strava i det hele tatt har plassert vedkommende på segmentet er forbi min fatteevne.

Lars-Erik
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Ugla] #2608851 21/05/2020 18:31
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: Ugla

Jeg tror det oppstår problemer når segmenter blir laget av brukere som logger med for dårlig GPS.

Jeg er ganske overrasket over hvor dårlig matching Strava faktisk har ift. segmentene av og til. Her er f.eks "Opp bekkefaret" i Flyktningeruta og vedkommende som har KOM er vel knapt innom stien engang iht sporloggen, tiden er også åpenbart så off ift. alle andre som har syklet der, men allikevel har den stått der siden 2014 https://www.strava.com/segments/12666986

Hvordan Strava i det hele tatt har plassert vedkommende på segmentet er forbi min fatteevne.

Stava segmenter som er under 1 minutt er ganske så unøyaktig og plasseringene må tas med en klype salt eller to. 30 sekunder og under så er det mer eller mindre rent "tilfeldig" hvem som får best tid.

Klikker man seg inn på compare så ser man ofte at de som har dårlig GPS dekning har "hull" i loggen og plutselig dukker opp flere hundre meter lenger bort med langt forsprang. Strava brude kunne detektere dette, men gjør det tydeligvis ikke.

Redigert av nesegrus; 21/05/2020 18:34.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2608913 22/05/2020 07:46
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Om ønsket er at Strava skal overleve, og man ønsker å betale, så er det vel en fordel å abonnere direkte på strava.com, og ikke via appen på telefon, da Google/Apple tar en ganske stor andel (30%?).

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Ugla] #2608960 22/05/2020 11:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Da er det sikkert lurt å flagge KOM-turen og skrive Bad GPS-data. Strava snapper nok ikke opp slikt ellers.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: sykkeloyvind] #2608961 22/05/2020 11:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Da er det sikkert lurt å flagge KOM-turen og skrive Bad GPS-data. Strava snapper nok ikke opp slikt ellers.

Samtidig - Hvis du ser på KOMen her, så er den satt i januar. Ikke usannsynlig at akkurat denne bakken da var veldig mye lettere å sykle opp enn den er på sommerføre. Med fast snø/isdekke opp her kan det la seg gjøres å måke opp på 3-4 sekunder fortere enn på sommerføre.

Øyvind Aas
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: sykkeloyvind] #2608965 22/05/2020 11:17
olechr Offline
More than words
More than words

Samtidig - Hvis du ser på KOMen her, så er den satt i januar. Ikke usannsynlig at akkurat denne bakken da var veldig mye lettere å sykle opp enn den er på sommerføre. Med fast snø/isdekke opp her kan det la seg gjøres å måke opp på 3-4 sekunder fortere enn på sommerføre.

KOMen som sto der er nok flagget alt Øyvind, for mener den var på 15 sek.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: sykkeloyvind] #2608968 22/05/2020 11:31
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Poenget mitt er at hvis du ser på sporloggen så følger den ikke segmentet i det hele tatt, men går i sikk-sakk. Så hvordan Strava i det hele tatt har plassert dette på segmentet er meg en gåte, greit at start og slutt trolig er lik, men det er vel stort sett det hele og det viser jo ganske elending presisjon fra Stravas side. Skal du dra igjennom der på vinteren på den tiden trenger du motorsykkel, ikke mulig å slå nestemann med så mye uansett føre.

Lars-Erik
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: olechr] #2610289 27/05/2020 20:49
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: olechr
At man må betale for et bra produkt ser jeg ikke noe problem med. At Strava er ødelagt av Elsyklister klarer jeg heller ikke å se. Fortsatt ett topp produkt jeg lett betaler noen kroner for i året.

Det som er et problem med Strava er at folk ikke holder seg til rett kategori eller at det ikke eksisterer kategorier for alle aktiviteter. Eksempelvis er det mye hundekjørere på ski som logger som langrenn. Selv topputøvere i sykkel med hund, vet ikke hva de kaller det, som ellers er rimelig spreke uten trekkhjelp, legger øktene med bikkja ut på offentlig lister.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Velte_Petter] #2610302 27/05/2020 23:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Velte_Petter
Sitat: olechr
At man må betale for et bra produkt ser jeg ikke noe problem med. At Strava er ødelagt av Elsyklister klarer jeg heller ikke å se. Fortsatt ett topp produkt jeg lett betaler noen kroner for i året.

Det som er et problem med Strava er at folk ikke holder seg til rett kategori eller at det ikke eksisterer kategorier for alle aktiviteter. Eksempelvis er det mye hundekjørere på ski som logger som langrenn. Selv topputøvere i sykkel med hund, vet ikke hva de kaller det, som ellers er rimelig spreke uten trekkhjelp, legger øktene med bikkja ut på offentlig lister.

Hvorfor er det et problem?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: DesmoSkier] #2610305 28/05/2020 04:07
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: DesmoSkier
[

Hvorfor er det et problem?[/quote]

Nei, si det. Johannes Dürr burde selvsagt brukt en trekkhund istedet for EPO og blodoverføringer.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Velte_Petter] #2610313 28/05/2020 06:23
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Velte_Petter

Nei, si det. Johannes Dürr burde selvsagt brukt en trekkhund istedet for EPO og blodoverføringer.

Knis ... På knotesti Øst- og Lillomarka vil en trekkhund gi deg eksepsjonelt dårlig flyt og mange litt småfarlige situasjoner tror jeg. Jeg hadde i alle fall syklet med hjertet i halsen og åtte fingre på bremsene med en ivrig vorsteh foran stisykkelen ...

Redigert av Garpen; 28/05/2020 06:24.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610322 28/05/2020 06:48
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvem bryr seg om småfarlige situasjoner hvis man kan ta en KOM?

Ellers enig med Velte. For oss i 100kgs-klassen blir bakke-KOM rimelig uoppnåelig i åpen klasse. Da er det litt irriterende når folk med wattmåler sykler 150w mindre enn deg og allikevel er minutter raskere opp bakken. Selvsagt umulig i den klassen de påstår at de tilhører.

Syklet Grefsenkollen her om dagen og igjen interessant å se hvor få som bruker Strava. Det er en trend jeg mener å ha observert lenge før det ble betaling (og en trend som selvsagt jeg ikke kan bevise er riktig). Av alle de som syklet opp og ned toppen var det kun to som registrerte økta på Strava. Vet ikke nøyaktig hvor mange jeg møtte på, men garantert over 10 og sannsynligvis over 20.

Selvsagt mange som bruker Strava i blant og ikke alltid, men hvor mange vil da betale for et produkt med alt mulig dall? Tiden vil vise og jeg er på ingen måte sikker på at jeg får rett (av alle mine spådommer innen "teknologi" er det vel bare Blackburry og Nokia jeg har fått rett på).

Og jeg synes det er synd. Jeg elsker Strava, men Strava er bedre desto flere som bruker det. Burde etter mitt syn vært et mye smalere produkt som hadde fokusert på leaderboards og mye mindre på alt mulig annet.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610324 28/05/2020 06:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er jo ikke alle som har alle aktiviteter offentlig. noen deler bare med følgere eller bare med seg selv.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Garpen] #2610325 28/05/2020 06:55
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: Garpen

Knis ... På knotesti Øst- og Lillomarka vil en trekkhund gi deg eksepsjonelt dårlig flyt og mange litt småfarlige situasjoner tror jeg. Jeg hadde i alle fall syklet med hjertet i halsen og åtte fingre på bremsene med en ivrig vorsteh foran stisykkelen ...

Denne øvelsen har heller ikke jeg observert. Derimot er det aktive miljøer for trekkhund med hardtrail og hundekjøring på ski. Utøvere på til dels svært høyt nivå (ihverfall med hunden foran) som logger med og uten hund om enannen. Når det ikke finnes kategori for hund foran laster de det opp som regulære langrenns-/sykkeløkter på offentlige lister istedet for privat. Skisegmentene i Romeriksåsen og Nordmarka nord/øst er særlig frekventerte.

Redigert av Velte_Petter; 28/05/2020 07:05.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: baronKanon] #2610330 28/05/2020 07:04
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det er jo ikke alle som har alle aktiviteter offentlig. noen deler bare med følgere eller bare med seg selv.

Det kan selvsagt være at flere og flere setter ting til privat. Jeg vil tippe en kombinasjon, men igjen hva min "følelse" av antall flybys er er ikke en veldig god måte å vurdere aktiviteten på Strava selvsagt.

Tok en tilfedig test på ei økt jeg hadde i Grefsenkollen i 2017. Sluttet å telle på over 20 flybys som jeg da krysset i bakken. Det var også en midtukekveld. Mot da 2 her om dagen.

Redigert av Havre; 28/05/2020 07:04.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610345 28/05/2020 07:21
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Flybys er vel et dårlig mål uansett? Selv har jeg slått av at jeg kan spores med flybys, dog åpen profil ellers. Tviler på jeg er alene om det.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610353 28/05/2020 07:38
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Som sagt. Det er meget mulig folk er blitt mer restriktive der siden 2017. Jeg er naiv nordmann der.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610359 28/05/2020 07:46
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hva med at tidene forandrer seg? Er Strava noe som er over toppen, i likhet med Birken-bølgen?
Merker jo selv at det ikke er like gøy å knive om segmenter som halvtykk gubbe nær 50 som det var som entusiastisk MTB-jager som ikke hadde fylt førr. Det er ikke mange igjen som må ut og ta tilbake KOM i mitt miljø lenger. Før var det å ta en KOM ensbetydende med å kaste en hvit hanske i fjeset på innehaver av tidligere KOM.

Hvordan er økning/churn hos Strava generelt?

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610397 28/05/2020 09:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mer ett teknisk problem her. Har en Wahoo Elmnt Bolt og jeg har ikke fått lagt inn segment siden denne endringen kom. For eksempel nå jeg syncer så får opp (i dag) synced 9 days ago og får ikke lagt nye stjernemerket segment. Dette har ikke vært vanskelig før. Har logget av/på både strava og wahoo app x antal ganger. Stravaen min står fortsatt som Sumit også når jeg gikk ut/inn før i dag. Mente denne skulle forsvinne nå. Vet ikke om dett er forklaringen. De som har Garmin virker ikke ha problem dette. Betaler årlig og har abo betalt til august.

Noen erfaringer, tips etc ? Hva er det jeg "ikke " gjør ?

Redigert av Oddefa; 28/05/2020 09:19.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610409 28/05/2020 09:41
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Men nå som Strava er død, Hvem tar over?
Swift burde kanskje greie å lage noe som kan funke? Om de samkjører all teknologien fra rulla deres med community og strava sine gode funksjoner så burde jo de ha slagkraften?

For MTB så hadde det vært gull om trailforks greide å "samle" troppene". Knotete å legge inn stier, men når man har fått det til så er routebyggeren deres fenomenal(veldig knotete) og man kan ha "live" oppdatering av stiene sin status da man enkelt legger inn info om veltede trær og lignende. De har også egne "strava segmenter" hvor man kan få resultater.

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610420 28/05/2020 10:15
olechr Offline
More than words
More than words
Det ryktes vel at Zwift har planer /drømmer om å knytte innndørs/utendørs sykling sammen.

Klarer ikke helt å se at Strava er dødt. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610426 28/05/2020 10:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Føler Strava er mer levende nå som man blir kvitt mange gratispassasjerer som logger med mobilen og surrer det til med 20 sekunders segmenter, sykkelen på taket og segmenter som er logget med så dårlig GPS at du havner Off-segment i første sving. ;-)

Øyvind Aas
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: Oddefa] #2610457 28/05/2020 11:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Oddefa
Mer ett teknisk problem her. Har en Wahoo Elmnt Bolt og jeg har ikke fått lagt inn segment siden denne endringen kom. For eksempel nå jeg syncer så får opp (i dag) synced 9 days ago og får ikke lagt nye stjernemerket segment. Dette har ikke vært vanskelig før. Har logget av/på både strava og wahoo app x antal ganger. Stravaen min står fortsatt som Sumit også når jeg gikk ut/inn før i dag. Mente denne skulle forsvinne nå. Vet ikke om dett er forklaringen. De som har Garmin virker ikke ha problem dette. Betaler årlig og har abo betalt til august.

Noen erfaringer, tips etc ? Hva er det jeg "ikke " gjør ?

Nå skremte du meg såpass mye at jeg hentet Bolten og testet. Det funker brillefint her. Haukåsen kom inn på sekunder, og forsvant like fort.
Synkongen er avhengig av Wi-fi og vil ikke synke på bare telefon. Sjekk oppsettet av telefonen mot ditt nettverk i appen. Fjern og legg til igjen.

Lykke til
LarsB

Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: daktari] #2610612 29/05/2020 11:02
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Personlig syntes jeg Strava er veldig gøy og jeg bruker det som både treningsdagbok, ruteplanlegger, segmentnerding osv. Også veldig morsomt å gå bakover i tid og se hvordan føreforholdene forandre seg fra snø til barmark fra vår til vår. Har vært gratispassasjer siden 2011, men nå blir det betaling framover. Det som irriterer meg litt er at på de mest populære strekkene som opp til Tryvann, Sørkedalen, Grefsenkollen osv økes det på med meningsløse segmenter som Øyvind er inne på. Nå er det sånn at de offisielle og interessante segmenetne ofte havner i hidden og man må bla seg igjennom utrolig mye bøss. virker som vær person må ha sine egne segmenter. Navngivning av segmenter burde også ha en form for formell kodeks.
F.eks. segmenter som har dukket opp det siste som 10 min for gutta, 8 min for gutta osv er ganske lite forklarende i forhold til start og stopp sted. Et godt gammelt segment som irriterer meg hver gang jeg åpner Strava er denne slemme kenguruen som dukker opp og jager velfødt mosjonist.

Det samme problemet er ikke like stort i terrenget, for utenom kanskje TRS løypa. Klart man ønsker et 20 sek segment der man briljerer.

Nå er vel ikke segmenter som Pikken, Pungen og Analen så veldig stedsvisende. Men dette er kjente segmenter på folke munn og ligger geografisk rett i nærheten av verandre ICON_WINK

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Strava leaderboards and routes no longer free [Re: baronKanon] #2610624 29/05/2020 11:33
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: kolli
Blir vel til at jeg betaler.men har Strava tatt patent på segment-prinsippet, eller hvorfor har de ingen (?) konkurrenter på akkurat dette?

Garmin prøvde seg med "garmin segments" en liten periode før de kastet inn håndklet og ga oss muligheten til Stravasegmenter, sidne Strava er de-facto-standard på deling av aktiviteter og segmenter.

Garmin har vel ikke helt kastet inn håndkleet.

Jeg bruker kun Garmin sin løsning, og kan opprette egne segmenter (eller legge til andres) - uavhengig av Strava.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå