Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Plattformpedaler fra Cranbrothers

Plattformpedaler fra Cranbrothers #2608005 17/05/2020 17:38
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har blitt anbefalt å kjøpe meg en form for plattformpedaler til stisykkelen og ser på pedaler fra Crankabrothers.

Ettersom jeg har Eggbeater på grussykkelen bruker jeg samme skoene på stisykkelen, typiske XC sko.
Hvilke av pedalene fra Crankabrothers er å anbefale til stisykling, Candy/Mallet/Double Shot ? det blir
stort sett lite DH og eventuell enkel Enduro. Ikkenoe sorte løyper men en del røde

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Plattformpedaler fra Cranbrothers [Re: ScottRacing] #2608014 17/05/2020 20:47
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Eggbeatere fungerer fint på stisykler og spesielt med en xc type sko da den er stiv nok i sålen til å gi en plattform for foten. Om du ofte tråkker uten å klikke inn må du vurdere selv hvor stor plattform du trenger for å stå på.

Double shot er et godt konsept som ikke fungerer bra i praksis siden du må se ned for å vite om pedalen er klar til å klikke inn i.

Re: Plattformpedaler fra Cranbrothers [Re: ScottRacing] #2608251 19/05/2020 08:08
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Har syklet med eggbeater i mange år, men har konvertert til Mallet Enduro pedaler. Føler jeg har mye bedre kontroll nedover når jeg står i pedalene. Har også inntrykk av at det er mindre slitsasje rundt cleatfestet på skoene. Anbefales på det varmeste for stisykling.

Re: Plattformpedaler fra Cranbrothers [Re: ScottRacing] #2608273 19/05/2020 09:00
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Svaret er vel at det kommer an på din sykkelstil og preferanser. Jeg bruker eggbeaters på XC, fatbike, CX og grussykler. På min grove stisykkel synes jeg det er greit med litt større plattform. Har prøvd både candy og mallet. For min del foretrekker jeg klart candy. De gir nok støtte til at jeg føler meg tryggere i rufsete utforkjøringer og har litt mer støtte til mykere sko som er bedre å gå med i steinura enn stive karbonsåler. Jeg synes mallet er for tunge, og pensjonerte mine etter at jeg knuste de siste jeg hadde i en stein med påfølgende tryning og ribbeinsbrudd. Mulig det bare er psykisk, men jeg føler at det at de bygger mer øker sjansen for å få en bråstopp ved treff av stein.

Du kan jo prøve candy først og om du fortsatt savner mer plattform, er jo de anvendelige og kan brukes på andre sykler. Dobbelsidige pedaler har jeg aldri likt. Av en eller annen grunn er de feil side opp 90% av tiden, og på en stisykkel er det jo viktig å kunne klikke inn enkelt når du skal ta løs i kupert terreng.

Jeg kjører også med candy på min singlespeed caferacer. Synes det er fint med litt plattform også her siden det blir en del tunge tråkk og de muliggjør å sykle korte strekninger med vanlige sko (om enn ikke veldig komfortabelt). Dessuten passer det fint med hvite pedaler på hvit sykkel for å øke jålefaktoren. :-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå