Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

BMX til gutt 10

BMX til gutt 10 #2607569 15/05/2020 07:00
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!
Guttungen har en stund ønsket seg BMX sykkel. Nå er han snart 10 år og ca 140cm høy. Er det noen som har tips eller anbefalinger? Har bl.a. blitt fortalt at Haro Downtown kan være et godt alternativ. Gjerne ikke så mye dyrere enn rundt 3.000,- med max. grense på 4.000,-

Re: BMX til gutt 10 [Re: Larsemannen] #2607580 15/05/2020 07:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg kan ikke dette godt nok, men det er forskjell om han skal ha bmx eller street/triksesykkel.

På street/park-sykler er det i hvertfall VELDIG viktig å få rett str til liten kropp. Kan hende han skal ha 16" eller 18" hjul for eksempel.

Veldig generell ambefaling her.
https://www.evanscycles.com/help/bike-sizing-BMX

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: BMX til gutt 10 [Re: Larsemannen] #2607581 15/05/2020 07:28
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Ta kontakt med https://www.bmxelement.no/
Der får du nok gode råd og tips også.
Norges eneste dedikerte BMX-butikk. Ligger fysisk i Asker, men sender vel i posten, med nettbutikk og alt.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: BMX til gutt 10 [Re: Larsemannen] #2611906 05/06/2020 09:33
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
På utkikk etter noe liknende til poden på snart 10. Han sykler terrengsykkel aktivt i klubb og neste sykkel blir nok av typen jeg ikke vil han skal la slenge på fotballbanen, hos kompiser, osv. Ser derfor etter BMX/Triksesykkel. Han synes det er kult å hoppe og trikse så tenker den skal kunne brukes til det.

Finner en del brukte BMX på Finn, så det blir fort noe derifra. Men hva er egentlig forskjell på Street/triksesykkel og BMX? BMX ser ut til å være ganske lett tilgjengelig, men om jeg skal fostre opp en ny Danny (:-D) skal man da gå for en street/triksesykkel? Tenker vel egentlig BMX er det billige innsteget her, men greit å høre andres erfaringer.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: BMX til gutt 10 [Re: ohjelm] #2611910 05/06/2020 09:53
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ohjelm
På utkikk etter noe liknende til poden på snart 10. Han sykler terrengsykkel aktivt i klubb og neste sykkel blir nok av typen jeg ikke vil han skal la slenge på fotballbanen, hos kompiser, osv. Ser derfor etter BMX/Triksesykkel. Han synes det er kult å hoppe og trikse så tenker den skal kunne brukes til det.

Finner en del brukte BMX på Finn, så det blir fort noe derifra. Men hva er egentlig forskjell på Street/triksesykkel og BMX? BMX ser ut til å være ganske lett tilgjengelig, men om jeg skal fostre opp en ny Danny (:-D) skal man da gå for en street/triksesykkel? Tenker vel egentlig BMX er det billige innsteget her, men greit å høre andres erfaringer.

Med street/triksesykkel, mener du BMX for street/park eller en MTB dirt jumper? Eller skiller du mellom flatland BMX og street BMX kanskje?
Og siden du skiller på det og BMX, tenker du da BMX racing?

Jeg har en forkjærlighet for BMX (triks/freestyle/street/park), men om jeg skulle valgt en av disse til guttungen så hadde jeg nok gått for den det finnes et miljø for i nærheten. Folkene man henger med er jo vel så viktig for progresjon som selve verktøyet. Samme kan man kanskje si om snowboard vs twin tip ski?

Det sagt, en racing BMX er lettere enn en street. Og flatland BMX er kortere enn begge og også veldig lett. Street må tåle mye så de er litt tyngre, en dirt jump BMX tåler også en del men er rettet mer mot dirt jumps. En MTB dirt jumper er vesentlig større dog, men kan også brukes til alt.

Min første BMX var en flatland-sykkel, men jeg ville kjøre street og park så den ble fort veldig bøyd i alle vinkler. Men en tiåring har neppe det problemet?

Kan nok komme med mer spisset info om du spisser spørsmålet ICON_WINK

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: BMX til gutt 10 [Re: Larsemannen] #2612283 07/06/2020 14:39
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Takk for bra svar! Det spørres mer enn én vis mann kan svare (les: meg 😊).

Det er ikke noe miljø for BMX i nærheten så vidt jrg vet. Jeg tenkte han primært kan bruke den til nabolags-sykling og øve teknikk i skateparkene og nabolagets naturlige hindringer. Han er veldig ivrig på terrengsykkel, men kjekt å kunne øve litt teknikk utenom sti også.

Basert på svaret ditt vil en flatland eller street BMX passe bra. Han er ikke store karen, men heller ikke skuddredd for å si det sånn, men klarer ikke helt se at han skal lage banan ut av noe som helst 🤪🤪

Får tråle Finn etter noe som kan funke.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.

Moderator  support