På utkikk etter noe liknende til poden på snart 10. Han sykler terrengsykkel aktivt i klubb og neste sykkel blir nok av typen jeg ikke vil han skal la slenge på fotballbanen, hos kompiser, osv. Ser derfor etter BMX/Triksesykkel. Han synes det er kult å hoppe og trikse så tenker den skal kunne brukes til det.
Finner en del brukte BMX på Finn, så det blir fort noe derifra. Men hva er egentlig forskjell på Street/triksesykkel og BMX? BMX ser ut til å være ganske lett tilgjengelig, men om jeg skal fostre opp en ny Danny (:-D) skal man da gå for en street/triksesykkel? Tenker vel egentlig BMX er det billige innsteget her, men greit å høre andres erfaringer.
Med street/triksesykkel, mener du BMX for street/park eller en MTB dirt jumper? Eller skiller du mellom flatland BMX og street BMX kanskje?
Og siden du skiller på det og BMX, tenker du da BMX racing?
Jeg har en forkjærlighet for BMX (triks/freestyle/street/park), men om jeg skulle valgt en av disse til guttungen så hadde jeg nok gått for den det finnes et miljø for i nærheten. Folkene man henger med er jo vel så viktig for progresjon som selve verktøyet. Samme kan man kanskje si om snowboard vs twin tip ski?
Det sagt, en racing BMX er lettere enn en street. Og flatland BMX er kortere enn begge og også veldig lett. Street må tåle mye så de er litt tyngre, en dirt jump BMX tåler også en del men er rettet mer mot dirt jumps. En MTB dirt jumper er vesentlig større dog, men kan også brukes til alt.
Min første BMX var en flatland-sykkel, men jeg ville kjøre street og park så den ble fort veldig bøyd i alle vinkler. Men en tiåring har neppe det problemet?
Kan nok komme med mer spisset info om du spisser spørsmålet