Leter etter det samme selv, og har kjørt med de minst baggy stishortsene jeg har innimellom. Aberet er, litt som på sti, at mange av de gjør at det blir for varmt for skrukken på sommeren, ihvertfall for meg.
Jeg handla en slik bib med lårlommer da jeg har for (u) vane å dra frem mobilen for å ta bilder, og syntes det er noe ræl å ha den på ryggen. Det funker overraskende bra, selv når mobilen har et slikt lommebok-deksel stappet med for mye stæsj. Tenker det blir brillefint til XC-ritt også, da lommene er strøkne for gel og søppel i tillegg til mobilen.
Ønsker du ikke å kjøre med stram trøye trenger du også lommer, og jeg finner det enda mer knotete å kjøre bib med rygglommer. Må omtrent demontere seg selv for å få tak i det man har der, og det har en tendens til å bli fryktelig svett. Så da blir jeg komplett ukul med småbaggy trøye og lårlomme-bib.
Jeg har testa Specialized Atlas XC pro (eller hva den heter) som er fin og lett i stoffet, og ser bra ut. Men den har kun 1 pygmé-lomme. Merkelig nok så er enduro-shortsen fra samme leverandør ikke så grov som navnet tilsier, og er favoritten min både på sti og gravel:
https://www.specialized.com/us/en/enduro-pro-shorts/p/161532 Den har to fine lommer med glidelås, og de kan stappes med nødvendigheter uten at det blir gnag og ubehag. Den er passe lang, tynn men solid, og ikke spesielt baggy. Greie justeringsmuligheter. Jeg bruker ikke medfølgende innershorts da jeg foretrekker bib.