|
Endurotest i nyeste blekka
|
Endurotest i nyeste blekka
12/05/2020 11:54
|
vids
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Først: Synes det var en fin test av enduro-sykler i nyeste "Terrengsykkelbladet"/Fri flyt!
Har bare et tilleggsspørsmål: Dere nevner egenskapene til de forskjellige syklene på en fin måte. Men, siden enduro er en konkurransegren så er jeg nysgjerrig på hvilken som var raskest? Når dere testet i Grefsenkollen så blir jeg ekstra nysgjerrig, siden det er terreng jeg kjenner. Når jeg leser utenlandske tester, som kanskje sier at Spesh Enduro er den raskeste de har kjørt, så blir jeg usikker på om de mener at den er rask når det er så bratt at man henger på bremsene, eller om den også er raskest når man må generere fart ved pumping og enkelte tråkk? GK har jo litt av alt og er jo interessant!
Nå vet jeg at minst en av testerne er en racer på KOM-jakt, kanskje begge? Har dere høstet noen erfaringer i så måte i løpet av testen?
Redigert av vids; 12/05/2020 11:56.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Endurotest i nyeste blekka
[Re: vids]
13/05/2020 07:37
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Først: Synes det var en fin test av enduro-sykler i nyeste "Terrengsykkelbladet"/Fri flyt!
Har bare et tilleggsspørsmål: Dere nevner egenskapene til de forskjellige syklene på en fin måte. Men, siden enduro er en konkurransegren så er jeg nysgjerrig på hvilken som var raskest? Når dere testet i Grefsenkollen så blir jeg ekstra nysgjerrig, siden det er terreng jeg kjenner. Når jeg leser utenlandske tester, som kanskje sier at Spesh Enduro er den raskeste de har kjørt, så blir jeg usikker på om de mener at den er rask når det er så bratt at man henger på bremsene, eller om den også er raskest når man må generere fart ved pumping og enkelte tråkk? GK har jo litt av alt og er jo interessant!
Nå vet jeg at minst en av testerne er en racer på KOM-jakt, kanskje begge? Har dere høstet noen erfaringer i så måte i løpet av testen?
Vi følte ikke at forholdene lå til rette for tidtagning og sammenligning i marka akkurat under korona-krisa, så vi har ikke sammenlignbare tider. Det var ganske mye fotgjengertrafikk de dagene vi testet. Ved en anledning var også teststien blokkert av en hengekøye. Hvilke sykler som er raskest vil nok kunne avhenge av både terreng og syklistens spisskompetanse. Men etter min opplevelse bremser ikke den massive vandringen Specialized-sykkelen i nevneverdig grad i lettere terreng - det samme gjelder også Whyte-sykkelen. I noe lettere terreng isolert sett føles Ibis Ripmo og Yeti SB 150 veldig raske på grunn av de ekstreme tråkkeegenskapene, men disse krever noe mer mot og ferdigheter for å følge Specialized og Whyte i de groveste partiene - ikke at akkurat disse finnes i særlig grad på Grefsenkollens solside.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
13/05/2020 09:18
|
vids
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for godt svar! I korona-tiden har det vært håpløst å sykle i hengekøyekollen ja  Slik testing vil jo uansett være vanskelig å gjøre perfekt. Min begrensede erfaring er at raskest er man på noe man allerede er vant til men som har fått en eller annen inkrementell forbedring. Som da jeg gikk fra Nomad 3 til N4 så var jeg raskere over hele linja. Testet kjapt en Madonna v2 nylig, og jeg kjente at den nok var mye råere over ujevnheter, men såpass forskjellig at jeg ikke pushet like hardt...
|
|
|
13/05/2020 10:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Testet kjapt en Madonna v2 nylig, og jeg kjente at den nok var mye råere over ujevnheter, men såpass forskjellig at jeg ikke pushet like hardt...
Hvem har den? Er siklen på en sånn, selv om jeg egentlig ikke trenger. Tror du den kan funke som primær Østmarkasykkel?
|
|
|
13/05/2020 11:23
|
vids
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
James eller Jamieson Pothecary heter han.
Ja, den er i alle fall rå både på klatring og nerroverherjing så hvorfor ikke? Synker ikke sammen under aksellerajoner etc. For å være ærlig så tror jeg den er mer kapabel både opp og ned enn min egen, selv om min er lettere. Dog, Nomad har nok en liten fordel på leken tullekjøring. Men hans er i XL (min i L) og han har satt kjedestaget på lengste hakket, så det kan jo også ha bidratt til inntrykket mitt..
|
|
|
13/05/2020 15:54
|
Drømme-Lars
Entusiast
|
Entusiast
Ser også at Ripmo får "minus" for kort vandring bak. Er det de 3 mm i differanse fra Yeti/Canyon som utgjør forskjellen eller er det den opplevde forskjellen?
|
|
|
[Re: Drømme-Lars]
13/05/2020 16:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ser også at Ripmo får "minus" for kort vandring bak. Er det de 3 mm i differanse fra Yeti/Canyon som utgjør forskjellen eller er det den opplevde forskjellen? Den oppleves ikke som så kort, nei - Alle disse kunne nok egentlig hatt et lite minus på kort vandring etter dagens standard.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|