Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rulleski - skøyte med klassisk?

Rulleski - skøyte med klassisk? #2606183 08/05/2020 21:12
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jeg skal gå til innkjøp av rulleski - som mine første. Jeg har god kontroll på skøyting på vinter, så er ikke nybegynner på ski. Jeg har nå komme over noen offroad rulleski, og tenker disse kan være geniale på dårlig asfalt og litt ok grusvei. Ulempen er at disse er for klassisk skigåing. Så, hvordan er det å skøyte med klassisk rulleski?

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606224 09/05/2020 08:03
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Er det Elpex Offroad du ser på? De fungerer ganske så bra til skøyting.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606238 09/05/2020 09:10
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har bare gått på Swenor ski, både klassisk og skøyter. Problemet med å skøyte på de klassiske var at hjulene slet seg skeivt. Da går ikke skiene rett frem. Så jeg har gått over til skøyteski. Bedre opplevelse også. Går bare på asfalt.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: JayTe] #2606313 09/05/2020 17:55
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: JayTe
Er det Elpex Offroad du ser på? De fungerer ganske så bra til skøyting.

Jepp, er Elpex Offroad jeg ser på.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: turbo] #2606314 09/05/2020 17:57
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: turbo
Jeg har bare gått på Swenor ski, både klassisk og skøyter. Problemet med å skøyte på de klassiske var at hjulene slet seg skeivt. Da går ikke skiene rett frem. Så jeg har gått over til skøyteski. Bedre opplevelse også. Går bare på asfalt.

Hmm, hva kan grunnen til at de sliter seg skjevt? Vil ikke det være et tilfelle med skøyteski også?

Hvordan er det å gå på dårlig asfalt med Swenor sine? Hvordan er hjulene? Takler de grov asfalt?

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606334 09/05/2020 19:49
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Skøyteski har mye smalere hjul

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Plankepetter] #2606344 09/05/2020 20:42
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Plankepetter

Og det gjør at de ikke slites på samme måte som skøyting med klassiske? Svarte da. Får bare teste skøyteski, og se hvordan det går på dårlig asfalt.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606349 09/05/2020 21:07
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Smalere hjul ja på skøyteski. Klassiske hjul er bredere og mykere. Dermed blir de skeivt slitt når du skøyter. Opplever ikke det på skøyteski.

Jeg har bare gått på Swenor, så jeg vet ikke hvordan de er i forhold til andre merker. Jeg går på normal asfalt, men det er bedre jo finere asfalt det er. Går på aluminium stamme.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606391 10/05/2020 09:23
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Negua
Sitat: Plankepetter

Og det gjør at de ikke slites på samme måte som skøyting med klassiske? Svarte da. Får bare teste skøyteski, og se hvordan det går på dårlig asfalt.

Elpex Offroad har ganske smale hjul, 30 mm bredde. Swenor Skate har 24 mm og Swenor Classic har 45 mm bredde. Nå har ikke jeg skøytet så veldig mye med mine Elpex, men spesielt mye skjevslitasje har jeg ikke merket.

Nå tror jeg det ikke finnes rulleski som er spesielt behagelige på dårlig asfalt, ikke Elpex Offroad heller, men de er marginalt mer behagelig enn Swenor Skate Elite og milevis bedre enn Swix Vario Roadline med sine små hjul

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: turbo] #2606392 10/05/2020 09:24
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Smalere hjul ja på skøyteski. Klassiske hjul er bredere og mykere. Dermed blir de skeivt slitt når du skøyter. Opplever ikke det på skøyteski.

Jeg har bare gått på Swenor, så jeg vet ikke hvordan de er i forhold til andre merker. Jeg går på normal asfalt, men det er bedre jo finere asfalt det er. Går på aluminium stamme.

Hørte at Elpex sine offroad har smalere hjul, som gjør at de kan brukes til skøyting også. Men hjulene er likevel bredere enn rene skøyteski. Ulempen med Elpex er visst at det er tunge. 3,1 kg per par, så blir 1,5 kg per fot. Blir kanskje litt tungt til skøyting, spesielt når jeg er vant til lette ski på vinteren - og i tillegg er nybegynner.

Kanskje jeg bare går for denne:
https://www.xxl.no/swenor-rollerski-swenor-skate-long-2-20-skoyterulleski/p/1130852_1_style

Har hørt at lange er å foretrekke foran korte. Har du noe erfaring der?

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606395 10/05/2020 09:43
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=NeguaHmm, hva kan grunnen til at de sliter seg skjevt? Vil ikke det være et tilfelle med skøyteski også? [/quote]

Hjula på skeiseski har rundare profil som gjer dei enklare å skråstille når du skal ta fråspark. Hjula på klassiskski er flatare, og vil derfor slites meir når du tek skeisetak. Kanskje er det forskjell i gummiblanding også.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606399 10/05/2020 09:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Är rimeligt sikker på att hjulen på sköyteski också slitter sig skjevt på samma sätt som inlines hjul gör det. Effekten är dock inte lika stor som på klassiska ski och det borde bara vara att skifte vilken ski man har på vilken fot.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: fredriks] #2606402 10/05/2020 09:51
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: fredriks
Är rimeligt sikker på att hjulen på sköyteski också slitter sig skjevt på samma sätt som inlines hjul gör det. Effekten är dock inte lika stor som på klassiska ski och det borde bara vara att skifte vilken ski man har på vilken fot.

Ganske så riktig. En enkel regel er å bytte fot halvveis på turen.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606447 10/05/2020 12:15
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T

Hørte at Elpex sine offroad har smalere hjul, som gjør at de kan brukes til skøyting også. Men hjulene er likevel bredere enn rene skøyteski. Ulempen med Elpex er visst at det er tunge. 3,1 kg per par, så blir 1,5 kg per fot. Blir kanskje litt tungt til skøyting, spesielt når jeg er vant til lette ski på vinteren - og i tillegg er nybegynner.

Kanskje jeg bare går for denne:
https://www.xxl.no/swenor-rollerski-swenor-skate-long-2-20-skoyterulleski/p/1130852_1_style

Har hørt at lange er å foretrekke foran korte. Har du noe erfaring der?

Jeg går på long versjonen nå, akkurat de du linker til. Det er noen år siden jeg gikk på den kortere varianten, dvs. denne:
https://www.xxl.no/swenor-rollerski-swenor-skate-2-20-skoyterulleski/p/1130851_1_style
Kan ikke huske at det er noen særlig forskjell i opplevelsen på de. Kanskje noen andre som har andre erfaringer?

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606463 10/05/2020 13:48
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Fantastisk!

Elpex kan være et alternativ, men jeg kommer ikke til å gå så mye offroad, og tatt tyngden til Elpex offroad i betrakning, tipper jeg det bare blir plagsomt med en slik "hybrid". Heller mer mot Swenor sin lange skate-versjon nå.

Hva med sko?
https://www.xxl.no/alpina-rsk-summer-20-rulleskistovel-svart/p/1145484_1_style
eller
https://www.xxl.no/alpina-rollerski...skistovel-skoyting-rod/p/1131820_1_style

Sånn bortsett fra pris og tyngde, er det en god grunn til å velge den dyre modellen? Jeg er svak i ankelledd.
Hvilken erfaring har dere med sko?

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606481 10/05/2020 14:52
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Fantastisk!

Elpex kan være et alternativ, men jeg kommer ikke til å gå så mye offroad, og tatt tyngden til Elpex offroad i betrakning, tipper jeg det bare blir plagsomt med en slik "hybrid". Heller mer mot Swenor sin lange skate-versjon nå.

Hva med sko?
https://www.xxl.no/alpina-rsk-summer-20-rulleskistovel-svart/p/1145484_1_style
eller
https://www.xxl.no/alpina-rollerski...skistovel-skoyting-rod/p/1131820_1_style

Sånn bortsett fra pris og tyngde, er det en god grunn til å velge den dyre modellen? Jeg er svak i ankelledd.
Hvilken erfaring har dere med sko?

Jeg har bare brukt Alpina ASK summer på rulleski. De lages ikke lenger tror jeg. De var ikke toppmodellen, men har fungert greit de. Alpina passer bra til mine brede føtter. Tenkte å bytte de ut etterhvert, så innspill her er fint.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: turbo] #2606490 10/05/2020 16:20
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N

Jeg har bare brukt Alpina ASK summer på rulleski. De lages ikke lenger tror jeg. De var ikke toppmodellen, men har fungert greit de. Alpina passer bra til mine brede føtter. Tenkte å bytte de ut etterhvert, så innspill her er fint.

Innspill på sko hadde vært supert, ja.

Det holder sikkert med den rimelige modellen, men hvis det er gode fordeler med de dyre, så kan det tenkes jeg velger den. Jeg har smal fot, så er litt avhengig av smale sko, spesielt på sommer når sokker og såler bidrar til varme.

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Negua] #2606518 10/05/2020 18:18
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Hvis det primært er skøyting du skal gå synes jeg du skal kjøpe deg et par skøyteski, disse kan du fint også stake på. Jeg har både klassisk og skøyting (og har ikke gått fryktelig mye de siste åra), men tar stort sett skøyteskia.
Jeg er litt usikker på om det er verdt å kjøpe egne rulleskisko. Jeg ville i prioritert rekkefølge kjøpt

1. et par ålreite skøyteski
2. et par virkelig gode staver som skåner albue og skuldre fra de hardeste støta
3. virkelig gode skøytestøvler, vintervariant som også brukes sommer.
4. dedikerte skøytestøvler for rulleski

Re: Rulleski - skøyte med klassisk? [Re: Boas] #2606558 10/05/2020 20:45
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Boas
Hvis det primært er skøyting du skal gå synes jeg du skal kjøpe deg et par skøyteski, disse kan du fint også stake på. Jeg har både klassisk og skøyting (og har ikke gått fryktelig mye de siste åra), men tar stort sett skøyteskia.
Jeg er litt usikker på om det er verdt å kjøpe egne rulleskisko. Jeg ville i prioritert rekkefølge kjøpt

1. et par ålreite skøyteski
2. et par virkelig gode staver som skåner albue og skuldre fra de hardeste støta
3. virkelig gode skøytestøvler, vintervariant som også brukes sommer.
4. dedikerte skøytestøvler for rulleski

Jeg kommer til å gå for skøyteski, og det blir nok Swenor sine skate long.
Staver har jeg ikke så mye kunnskap om, men så er jeg ikke undersøkt dette så veldig.
Skoene jeg har til vinterbruk blir altfor varme, dessuten er de ganske gamle også. Alternativt kan jeg kjøpe meg et par nye vinterstøvler, men blir ikke vinterskoene varme?

Moderator  support