Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny zip off jakke

Ny zip off jakke #2605821 07/05/2020 16:02
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har en snart 10 år gammel Gore phantom 2 zip off jakke som jeg er utrolig fornøyd med. Til Finnmarksklima er den helt perfekt, på "varme" dager glider jeg av ermene å har en varm vest med ermer. Jakken begynner dessverre å bli sliten og moden for utskifting. Har fått noen kommentarer på at min røde jakke med sort rygg er litt lite synlig bakfra, så tenkte jeg kanskje skulle finne noe litt mer trafikksikker jakke når jeg først må bytte. Den neongule til Gore synes jeg kanskje blir litt to much for min smak. Finnes det noen gode andre gode softshell zip off jakker på markedet som har litt synlige farger men samtidig ikke sees fra månen? Eller må jeg svelge en kamel å legge forfengelighet til side å kjøpe den selvlysende versjonen?

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605912 08/05/2020 05:30
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Innrømmer å mislike jakker med avtakbare ermer. Foretrekker kortermet trøye med vindtett/vannavstøtende front pluss armvarmere. Kan ha noe med å gjøre at jeg går Wout Pouls en høy gang i armdiameter og alle slike jakker jeg har vært borti har jeg kunnet putte to armer i ett erme på.
Men: Castelli Perfetto Ros Convertible kan muligens være et alternativ? https://www.castelli-cycling.com/no/men/tops/cycling-jackets/p/451950120P-085

Jeg har endel plagg med hovedsakelig sort rygg, men jeg bruker alltid baklykt, en Lezyne Strip Drive Pro i dagmodus. Du blir sett med en slik eller tilsvarende, ingen fare.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605914 08/05/2020 05:59
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fordeler med å ikke bli sett også. Slipper å få så mye spyleveske i trynet.

Forøvrig enig med lykt. Liker å ha noe som blinker. Av erfaring når jeg ser noen når jeg kjører er blinkende lys alltid det enkleste å plukke opp i synsfeltet.

Redigert av Havre; 08/05/2020 06:01.
Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605923 08/05/2020 06:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 på Perfetto ROS Convertible, gjerne i Yellow Fluo.

Tidligere kom liknende modell i enda mer knall neon-gul, men den synes vanskelig å finne nå.

Har også sett Pearl Izumi Elite Barrier Convertible, men vet ingenting om den, eller om den faktisk er tilgjengelig.

Om du går bort fra kravet om avtagbare armer, vil utvalget åpenbart bli et helt annet.

To kjepphester fra en som bor ved, og daglig sykler på, hovedstadens mest populære strekk for landeveissyklister:

Velg sykkeltøy med friske farger og bli sett. Og om stil er viktig for deg: Hi-viz er ikke bare fonuftig. Det har også vært en klar stiltrend på kontinentet i flere år. Har aldri følt meg så hjemme på neon-gul sykkel og knall grønn Gabba som i Sierra de Guadarrama, omgitt av spanske syklister på custom-lakkerte Orbea og klær i friske farger. Den har dog aldri helt nådd vår forblåste kyst, der voksne mannfolk fortsatt synes å mene at sort eller mørke og duse fargetoner er tøffest.

Hva gjelder lykt, er det for sykler som for alle andre fremkomstmidler i trafikken: Kraftig lys som sees godt, ikke blender og ikke blinker yes Både foran og bak.

Og hvis du likevel på død og liv bare må ha en av de populære baklyktene med kraftig dagslys, selvsagt i blinkende (!) modus, regulér for all del ned styrken etter lysforholdene. Vær så snill.

Re: Ny zip off jakke [Re: Sepeda] #2605926 08/05/2020 06:55
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp, Sepeda, jeg må på død og liv ha en av disse dagsbaklyktene som blinker. Det er forskjell på Oslogryta og ordentlige landeveien, der 240-ene med revehaler og Wunderbaumsiktsperrer ført av sjåfører med sørstatsflagg på lua sløver rundt, og pensjoniser i gamle RAV4-er etc. osv. faktisk har respekt for baklyshelvetet og gir den ekstra meteren slik at de faktisk kjører forbi med 1,5 m avstand. Så det.

Re: Ny zip off jakke [Re: Valentino] #2605929 08/05/2020 07:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Valentino
Det er forskjell på Oslogryta og ordentlige landeveien, der 240-ene med revehaler og Wunderbaumsiktsperrer ført av sjåfører med sørstatsflagg på lua sløver rundt, og pensjoniser i gamle RAV4-er etc...

Du lever farlig på bygda, Valentino.

Re: Ny zip off jakke [Re: Sepeda] #2605936 08/05/2020 07:16
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er ikke fritt. Har faktisk opplevd å si "pass på vikeplikten i krysset her for plutselig kommer det en Volvo flyvende" og mens jeg avsluttet setningen blåste en Amazon med korte fjærer og brede stålfelger (man setter ikke aluminium på en Amazon) forbi.

Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605937 08/05/2020 07:18
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Den Castelli jakken var jo lekker da.. Er det mulig å få en sånn til å passe på en mann på 185 og drøye 100 kg uten at man ser ut som den er malt på?
Tipset om lykt er forøvrig ett veldig bra tips. Skal søke litt rundt på forumet, vin forundre meg om det ikke finnes en egen tråd om det..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605940 08/05/2020 07:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Christian82
Tipset om lykt er forøvrig ett veldig bra tips. Skal søke litt rundt på forumet, vin forundre meg om det ikke finnes en egen tråd om det..

Jeg lenket til én tråd da, for oss som er litt tyske av oss. Bergensere og andre unorske individer.

Gode, gamle Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung.

Ja, jeg vet at det er 8. mai, men likevel.

Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605944 08/05/2020 07:31
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
185/100 er neppe kompatibelt med Rosso Corsa-serien til Castelli dessverre. Da må vi se etter noe annet er jeg redd. Men som Castelli skriver selv: "We always thought a jacket that becomes a vest is kinda useless."

Jeg hadde valgt en langermet trøye, evt. vår/høstjakke med vindtett front pluss en vest. Er som du kanskje vet glad i Assos. Mille GT-serien er ikke så trang.

Har glemt å spørre om hvilket temeraturområde du har brukt Gore-jakken i.

Re: Ny zip off jakke [Re: Valentino] #2605967 08/05/2020 08:04
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Valentino

Har glemt å spørre om hvilket temeraturområde du har brukt Gore-jakken i.

Jeg bruker jakken fra 0 grader og opp.. Ved 10-12 grader begynner jeg å glide ermene av å heller ha løse ermer på. Jeg innser at jeg vel er en av få her i verden som er tilhenger av zip off ermer.. Jeg kan vel kanskje komme langt bare med en skikkelig vest.. Men er veldig glad i å ha ting i lommene på ryggen som jeg lett får tak i uten å fikle med å trekke opp vesten først.. Finnes det gode bedrer med lommer? Helt avgjørende at den er i litt tykt stoff, vindtett og vannavvisende.

Redigert av Christian82; 08/05/2020 08:07.

Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2605977 08/05/2020 08:26
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut for meg som at du har hatt nærmest "en jakke til alt", og at slike konverterjakker nærmest er ute av de fleste sortimenter. Trimtex hadde en da Ottestad hadde klubbtøy derfra, og noen av oss liker den og bruker den fremdeles, men jeg kan ikke se den i Trimtex' sortiment nå.

Sååå: Jeg tror rett og slett at du må se på muligheten for at du må velge en jakke som kan holde deg happy fra null til ti grader og noe annet til høyere temperaturer.

Siden jeg liker Assos foreslår jeg Mille GT Utraz Winter Jacket til de laveste temperaturene. Usikker på om du klarer deg med str XL eller må opp i XLG.

Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2606018 08/05/2020 10:02
J
Jonesy Offline
Medlem
Medlem
J
Sitat: Christian82
Den Castelli jakken var jo lekker da.. Er det mulig å få en sånn til å passe på en mann på 185 og drøye 100 kg uten at man ser ut som den er malt på?

Strl XXL bør passe, jeg er i cirka samme området og den passer på meg (litt stram, men velger å kalle det aero ;-))

Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2606143 08/05/2020 17:37
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skal sjekke ut den jakken du henviser til Valentino. Jeg er nok en xlg i Assos jakke ja.. Har i hvertfall xlg i ett par vester og trøyer fra Assos..

Re: Ny zip off jakke [Re: Christian82] #2606144 08/05/2020 17:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror X2 her betyr 2XL. Verdt å sjekke. Prisen er god: Castelli Perfetto Convertible Mirage.

Mer for småvått ruskevær enn det kaldeste været. Under 5 kan den bli kjølig, avhengig av hvordan du opplever forskjellig temperatur og hva du har under.

Assos Mille GT Utraz er en flott jakke, men mitt inntrykk fra butikk er at jeg hadde valgt den for -10 til 0 fremfor 0 til 10. Kan ta feil. Og slikt er helt individuelt. Og avhengig av luftfuktighet, vind osv. Uansett liker jeg budskapet:

Sitat: Assos
Built for the coldest, harshest winter conditions, the Ultraz Winter Jacket keeps you out on the road, regardless of what Mother Nature has in store.

Re: Ny zip off jakke [Re: Sepeda] #2606147 08/05/2020 18:09
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har varianten som ikke heter Ultraz/Eisenherz, den lettere Hashoogi. Den er ok ned til 5 grader pluss på landeveien. Nå som vi alle er forskjellige.

Moderator  support, Valentino