Hei,
Ser ut som mange får god hjelp her, så jeg meldte meg inn for å prøve selv!
Jeg har aldri vært noen sykkelentusiast, sykkelen ble kjøpt for å gå foran med et godt eksempel for ungen og har stort sett hengt i garasjen inntil for et par mnd siden. Nå har jeg dog brått og tilfeldig oppdaget at jeg synes det er fryktelig artig å sykle rundt i skogen på smale stier og fjell - stier av typen S1 og S2 har jeg funnet ut av.
Til dette formål har jeg altså brukt hybriden(eneste sykkelen jeg har), og jeg merker jo etter 4-5 turer at det går utover dekka og at dekka går utover grepet.
Jeg må sykle en stund til og se at interessen holder seg før jeg evt går til innkjøp av fulldempet eller hardtail stisykkel, så jeg tenker at i mellomtiden er nye, mer egnede dekk et fint kompromiss.
Det er altså en Scott Sportster 30, felgene er merket "Syncros/Alexrims X39 - 18x622"
Dekk er merket "Schwalbe CX comp 40x622".
Jeg har forstått at 622/28"/29" er diameteren jeg er ute etter, og har til en viss grad forstått at det andre tallet (18 på felg, 40 på dekk) er bredde i mm ,men hvordan kan det henge sammen at felgen er 18mm innvendig og dekket er 40mm(og fortsatt ser smalt ut)?
Og det viktigste spørsmålet da - hvilke og hvor brede dekk kan/bør jeg ha, primært til stier i skog med plenty røtter og stein?
Beklager at det ble en halv bibel her, men ny interesse og mindre forstand ender ofte opp i mange spørsmål 🙈
Legger noen bilder i innlegget under.