Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Karbonhjul på Bianchi Intenso?

Karbonhjul på Bianchi Intenso? #2605613 06/05/2020 18:50
F
Felgsyklist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Jeg har en Bianchi Intenso 2016. Jeg oppgraderte i fjor til Di2 og fikk da ny krank og drev. Jeg er svært fornøyd med rammen og geometrien og har ingen umiddelbare planer om å bytte sykkelen helt ennå.

Mitt spørsmål er om det er verdt investeringen å oppgradere med karbonhjul? Eller bør jeg vente til jeg bytter sykkel om noen år som da mest sannsynlig vil ha skivebrems?

Takknemlig for svar.

Re: Karbonhjul på Bianchi Intenso? [Re: Felgsyklist] #2605627 06/05/2020 20:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Kommer an på hva du ønsker å oppnå. Jeg aner ikke hva slags hjulsett som står på den nå heller.

"Karbonhjul" i seg selv vil ikke nødvendigvis gi deg så mye. Lavprofil vil du nok kunne spare noen gram, men om du vil merke det noe særlig i praksis er jeg mer skeptisk til. Ønsker du å få den lettest mulig for å spare noen sekunder i de bratteste bakkene så er det "verdt det".

Ellers så kan du gå med høyprofil (som jeg personlig uten tvil synes det er det mest fornuftige). Det trenger ikke være 100% karbon av den grunn. Uten at jeg vet hva du har nå så sykler du en smule raskere desto dypere felger du har. Jeg har 50mm, men skulle gjerne hatt minst 60mm. Det kommer litt an på hvor sensitiv man er til sidevind hvor dype man er komfortable med å ha. Noen vil ikke engang ha 50mm.

Sliter du med dårlige bremser i dag? I så fall hadde jeg ikke brukt mye penger på et hjulsett med felgbrems nå. Hvis du ikke sliter med dårlige bremser i dag (j́eg har to sykler med felgbrems selv og har ingen planer om å bytte til skiver slik den teknologien er nå) og har ei ramme du liker hvorfor skulle du bytte den ut om et par år? I så fall kan et nytt hjulsett absolutt gjøre deg noen sekunder raskere. Og kanskje føle deg litt kulere. Veldig subjektivt det der, men syklet nettopp med min "dårlige" sykkel og jeg er egentlig fascinert over hvor liten forskjell det er mellom den og min "gode".

Re: Karbonhjul på Bianchi Intenso? [Re: Felgsyklist] #2605664 07/05/2020 06:41
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal jeg tippe at det sitter litt tunge og dølle hjul på Intensoen nå? Karbonfelger og felgbrems er emm ikke en bra kombinasjon. Se heller i retning et ordentlig godt hjulsett med aluminiumsfelg, som f.eks. Mavic Ksyrium Elite UST som kommer med ferdig monterte svært gode slangeløse dekk.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Karbonhjul på Bianchi Intenso? [Re: Felgsyklist] #2605666 07/05/2020 06:48
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Delvis enig. Kommer an på hva man definerer som karbonhjul. Aluminium bremsebane så løser du de fleste potensielle problemer.

Re: Karbonhjul på Bianchi Intenso? [Re: Felgsyklist] #2605755 07/05/2020 11:09
F
Felgsyklist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for svar,
Det sitter ganske standard Mavic-felger på den nå. Tipset om Mavic KE UST skal jeg sjekke ut.

Moderator  support, Valentino