Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bianchi Aria vs Sprint

Bianchi Aria vs Sprint #2605325 05/05/2020 10:00
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Jeg tror jeg vil/skal ha en ny racer, og da er det jo må man jo se på hva Bianchi har å tilby. Jeg hadde egentlig sagt til meg selv at jeg SKAL ha skivebrems, men jeg vingler jo selvsagt, det som er nesten helt, helt sikkert(men bare litt)er at jeg skal ha mekanisk giring …

Nuvel, jeg forstår at det er åpenbare forskjeller på Aria og Sprint, men hvilken betydning har det for meg?

Og selv om jeg innser at jeg er for stor for den Specialissimaen de fortsatt har til halv pris(som jo for så vidt bare skulle mangle for denne)så hadde det vært beroligende om Valentino kunne slå det fast og forklare at jeg skal ha en 53, og ikke minst hvilken jeg skal ha!


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605360 05/05/2020 12:04
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Du skal ha en Sprint med mindre du bedriver triatlon (eller rullesykling, gud forby). Se på Sprint som en semiaero arvtaker etter Sempre Pro. Jeg mistenker Aria for å være lite vridningsstiv, en slik ramme som får deg til å trekke deg når nåla nærmer seg tresifret mellom Lautaret og Briancon.

Hva er utgangspunktet for at du tenker 53?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605363 05/05/2020 12:13
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Jeg er 174 cm høy, og har i dag en racer med overrør på 54 cm og stack på nær det samme. Det var det som i utgangspunktet gjorde at jeg snikikket litt på Specialissimaen i størrelse 50, som nok er for liten.

Jeg sykler nok aller mest alene, eller med noen få venner. Jeg har ennå til gode å sykle fortere enn 77 km/t men det er nok mer et rytterproblem enn et sykkelproblem ICON_SMILE


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605373 05/05/2020 12:40
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sprint er ser ut som en leken, gøyal og tøff sykkel som kler navnet sitt, ren racing. Gretne gamle gubber burde sikkert sett i retning Infinito CV. Virker litt rart at man får Bianchi i pappeske fra Bikeshop men pytt-pytt Rapha er eiet av Walmart og Lamborghini av VW :-) Kanskje du skal ta en kikk til på den Specialissima flyvemaskinen, jeg har str 52 i CAAD med 110 stem og er en cm ned fra 178 til 177.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605376 05/05/2020 12:49
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Valentino og jeg har kikket på Sprint her.

Om trådstarter er interessert, kan jeg gjerne nerde litt om geometrien til Aria ved anledning, men det blir få overraskelser ICON_SMILE

Bare synd at hverken Sprint eller Aria har Countervail, slik vi finner på bl.a. Specialissima og Oltre. Arvet etter Infinito, som Gare er for tøff for ICON_SMILE

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: EmilZipp] #2605377 05/05/2020 12:50
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: EmilZipp
Sprint er ser ut som en leken, gøyal og tøff sykkel som kler navnet sitt, ren racing. Gretne gamle gubber burde sikkert sett i retning Infinito CV. Virker litt rart at man får Bianchi i pappeske fra Bikeshop men pytt-pytt Rapha er eiet av Walmart og Lamborghini av VW :-) Kanskje du skal ta en kikk til på den Specialissima flyvemaskinen, jeg har str 52 i CAAD med 110 stem og er en cm ned fra 178 til 177.



Hmmmmffff, enn så lenge skal jeg jo ha racersykkel, og ikke noe komfortræl(selv om det sikkert muligens kanskje er det jeg burde hatt …)så kan jeg heller kjøpe e-racer om 12-14 år ICON_WINK

Jeg har nesten overbevist meg selv om at den Specialissimaen er for liten, ikke ødelegg nå … dessuten vil jeg jo aller helst ha Celeste


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: Sepeda] #2605379 05/05/2020 12:55
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Sepeda

Om trådstarter er interessert, kan jeg gjerne nerde litt om Aria ved anledning, men det blir få overraskelser ICON_SMILE



Jeg tar gjerne litt nerding om Aria, og gjerne pros og cons mot/med Sprint og andre gode forslag(i celeste)rundt 32-tallet, og helst ikke så mye mer


Jeg vil jo velge horisontalt overrør om jeg kan, eller bør jeg innse at jeg blir 53 i august og neppe noe mykere med årene?? Kanskje jeg bare må innse at det er Infinito eller Synapse som er sykkelen jeg må ha??

Redigert av gare; 05/05/2020 12:57.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605382 05/05/2020 13:00
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: gare
Jeg tar gjerne litt nerding om Aria, og gjerne pros og cons mot/med Sprint...

Å, takk! Har ikke tid akkurat nå, men da har jeg noe artig å gripe tak i ved første anledning ICON_SMILE Ikke at det vil endre noe særlig på det gode rådet fra Valentino, er jeg redd.

En forskjell fra Sprint, er at Bianchi har satt motor på Aria ICON_SMILE


Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605384 05/05/2020 13:04
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Så fremt ikke Sepeda overbeviser meg om det motsatte hadde jeg valgt den som ser best ut. For meg ser det ut som sittestillingen blir lik.

Jeg er litt svak for Bianchi, men flere modeller var kanskje ikke det jeg tenkte de trengte mest.

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: Sepeda] #2605385 05/05/2020 13:05
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Sepeda


En forskjell fra Sprint, er at Bianchi har satt motor på Aria ICON_SMILE



Det får bli den jeg kjøper om 12-15 år da


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605405 05/05/2020 14:43
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Om jeg ikke husker feil er sittegeometrien på Specialissima, Aria og Sprint prikklik. Man får selvfølgelig lenger kjedestag med skiver.
Sprint i Celeste. Ugh.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605433 05/05/2020 17:47
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Okei.

Som forventet av Bianchi, var dette riktig så oversiktlig og klassisk. Neppe noen overraskelser for deg her.

[Linket bilde]

Jeg har sammenliknet modeller i størrelse 57, som i geometritråden. Merk at målene vil være forskjellige i de andre størrelsene, interessant nok også forholdstallet mellom rammehøyde (stack) og rammelengde (reach), men jeg forventer at vi finner de samme likhetene mellom de forskjellige modellene uansett størrelse.

Infinito har de tradisjonelle kjennetegnene på en komfort/utholdenhetsracer, der sittestillingen er hakket mer avslappet, og kjøreegenskapene er hakket mer stabile, med lengre slep (trail) og akselavstand. Sikkert en flott maskin for de lange turene på variert underlag.

Så om Sprint og Aria:

Som vi ser av målene, er Sprint geometrisk lik Specialissima hva gjelder sittestilling og kjøreegenskaper. Forskjellig lengde på rørene gitt de senkede setestagene på Sprint, påvirker ikke disse grunnleggende faktorene. Versjonen med skiver har som forventet lengre kjedestag og akselavstand, noe vi også kan forvente å finne på en fremtidig Specialissima Disc shocked2

På samme vis er Aria geometrisk lik Oltre, med den forskjell at Aria med skiver faktisk har et lite pluss fremfor tilsvarende Oltre i form av litt kortere kjedestag thinking

Hva er så de geometriske forskjellene på parene Specialissima/Sprint og Oltre/Aria?

Ikke så mye.

Som forventet av aeroracere, er sittestillingen i utgangspunktet et hakk mer aggressiv på Oltre/Aria. Men det er bare noen få mm vi snakker om.

Målene som er avgjørende for kjøreegenskapene er tilnærmet like for alle de fire modellene.

Sammenliknet med andre racere, bør de alle fire ha liknende styrefølelse som f.eks. Orbea Orca/Orca Aero og ligge nær klassiske modeller som SuperSix/SystemSix og Giant TCR/Propel. Ikke fullt så aggressive som f.eks. Specialized Tarmac/Venge, ei heller så orientert mot stabilitet som f.eks. Focus Izalco Max og BMC Teammachine/Timemachine Road.

Husk bare at dette er en skrivebordsøvelse der jeg kun har sett på målene. Egenskapene i rammesettet kan gi vidt forskjellig følelse, alt etter stivhet versus vibrasjonsdemping. Det samme gjelder åpenbart komponenter og oppsett.

[Linket bilde]

I ditt sted ville jeg ha fulgt rådet fra Valentino og sett på Sprint. Klassisk rittgeometri kombinert med nymotens allsidighet i form av dekklaring på 32 mm på versjonen med skivebremser. Og pen, da. Du kan dog ikke regne med samme grad av vibrasjonsdemping som på de mer kostbare modellene med Countervail (CV).Til gjengjeld er det bredt utvalg av dempende setepinner i 27,2 mm som passer på Sprint.

Lykke til!

Vedlegg
Bianchi Sprint versus Aria.jpg (293.22 KB, 1314 nedlastinger)
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605473 06/05/2020 05:43
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Hadde kjøpt Aria med felgbrems jeg ICON_LAUGH

Vel. Helt seriøst hadde jeg det. Personlig ville jeg feks aldri ha brukt 32mm som jeg ville sett på den største fordelen med sprint.

Penere (subjektivt). Og de få grammene den Sprint-ramma muligens tar på vekt får man igjen med renter ved å velge felgbrems. Så har man selvsagt noen fordeler med skiver. Slik som i helga da jeg var ute og syklet med noen som har disse sakene. I regn og hagl er det alltid litt uggent å sykle. Vil folk se deg? Ingen problem fordi med skivebrems har man ferdigmontert sirene på sykkelen. Alle hørte at vi kom ICON_WINK

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605478 06/05/2020 06:11
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Takk for den Sepeda, det blir ikke lett dette her ICON_SMILE
Det er jo merkverdig lite forskjell på Aria og Sprint?? Vel, jeg fortsetter å kikke. SuperSix er jo også et aktuelt alternativ(eller om det lar seg gjøre å strekke budsjettet til en SystemSix, som er en tøff sykkel, men da begynner det å bli veeeldig dyrt i min verden).
BMC er jo flotte saker, men virker å være noe overpriset i forhold til andre?


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605481 06/05/2020 06:26
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: gare
Det er jo merkverdig lite forskjell på Aria og Sprint??

Rent geometrisk, ja. Men utformingen av rørene er forskjellig og egenskapene i materialet er som regel også forskjellig. Følelsen kan dermed være forskjellig, og vil som regel avspeile hva designerne ser for seg som tiltenkt bruk og optimale egenskaper for sykkelen. Valentino vet mer.

At allround/klatre-racer og aero-racer fra samme merke er geometriske tvillinger, utover evt. noen mm forskjell i forholdstallet rammehøyde/rammelengde, er svært så utbredt. Gjelder f.eks. Giant TCR/Propel, Scott Addict/Foil, Canyon Ultimate/Aeroad, Specialized Tarmac/Venge, Orbea Orca/Orca Aero, Cannondale SuperSix/SystemSix og selv Trek Émonda/Madone. Man vil dermed få som regel få samme styrerespons fra samme merke, om man så velger allround eller aero.

Vi ser imidlertid at en del nyere modeller faktisk har geometriske forskjeller mellom allround- og aero-modeller utover sittestilling, f.eks. Cervélo R5/S5 og Focus Izalco Race/Izalco Max.

Nyere modeller har gjerne kortere kjedestag også for versjonen med skiver. Produsentene av både gruppe- og rammesett har funnet løsninger på utfordringene for drevlinjen.

Det er i dypere begravde mål som kombinasjonen av styrerørsvinkel og fremløp/fork rake at vi finner noen av de mest interessante forskjellene mellom merker og modeller. Disse målene utgjør til sammen slep/trail, men kombinasjonen av enkeltmålene vil påvirke egenskapene i henholdsvis lav og høy fart. F.eks. Canyon har valgt en annen kombinasjon enn Bianchis klassiske løsning. Men dette er mat for geometrinerdene.

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605494 06/05/2020 07:33
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: gare
Jeg er 174 cm høy, og har i dag en racer med overrør på 54 cm og stack på nær det samme. Det var det som i utgangspunktet gjorde at jeg snikikket litt på Specialissimaen i størrelse 50, som nok er for liten.

Jeg skal ikke ha en bastant formening om hvilken størrelse som passer - det er komplisert - men det vil hjelpe om du nevner hvilken modell i hvilken størrelse (54?) som du sitter godt på.

Vil også minne om at forskjellige merker måler og oppgir størrelser på forskjellig vis. Noen merker tar av gammel tradisjon utgangspunkt i overrørslengde, reell eller effektiv, andre tar utgangspunkt i andre mål. En gitt størrelse kan derfor være ganske så forskjellig fra merke til merke.

[Linket bilde]

Bianchi tar utgangspunkt i det man kan kalle effektiv seterørslengde, altså hvor langt seterøret ville vært dersom overrøret var vannrett.

Størrelse 50 i Specialissima vil dermed ha overrør på 512 mm og effektiv overrørslengde på 525 mm.

Generelt snakker man mindre og mindre om overrørslengde, reell eller effektiv, hva gjelder størrelser og tilpasning. Det er rammehøyde/stack og rammelengde/reach som er hyppigst brukte mål for å sammenlikne størrelser på tvers av de forskjellige vinkler og lengder man bruker på rørene på ulike modeller.

Vedlegg
Bianchi Specialissima geometri.jpg (411.03 KB, 901 nedlastinger)
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605504 06/05/2020 08:13
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Man har da vannrett overrør ICON_WINK

Modellen jeg har er en obskur liten sykkemaker i Nederland som heter Braun. Drøye 10 år gammel, stål-hovedtriangel med karbon-bakgaffel og relativt klassisk geometri med horisontalt overrør ICON_WINK


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605512 06/05/2020 08:34
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: gare
Man har da vannrett overrør ICON_WINK

Det er klassisk og vakkert. Helt enig.

Men om vi skal være brutalt ærlig og pragmatisk, har vannrett overrør en del ulemper og få fordeler, dersom man jakter optimale egenskaper, om det så er sekunder eller komfort. Men det behøver vi jo slett ikke gjøre!

Mitt poeng er i grunnen at det er greit å vite hvorfor man liker det man gjør. Dersom man er reelt opptatt av marginal gains og å ha den ultimate racersykkel, henger det ikke på greip å være opphengt i overrørsvinkelen ICON_SMILE Samme gjelder om man vi ha maksimal allsidighet. Vinkel på overrøret er ikke bestemmende for grad av aggressivitet, hverken i sittestilling eller kjøreegenskaper. Ikke at jeg tror at noe av dette er avgjørende for deg!

Sitat: gare
Modellen jeg har er en obskur liten sykkemaker i Nederland som heter Braun. Drøye 10 år gammel, stål-hovedtriangel med karbon-bakgaffel og relativt klassisk geometri med horisontalt overrør ICON_WINK

Fantastisk!

Ser at Herman Braun fortsatt er i full vigør i Braun Cycling og tilbyr skiver og det hele ICON_SMILE Du har ikke vurdert nytt oppdrag til ham? Eller etterspørre geometri for din klassiker?

Nå vader jeg ut på dypt vann, men likevel: Det er mulig at forskjellen i effektiv overrørslengde på din Braun og Specialissima i 50 ikke er mer enn rundt 15 mm. Muligens rundt det samme i rammelengde/reach. Da er ikke sistnevnte nødvendigvis helt utelukket, selv om Bianchi anbefaler større. Med alle mulige forbehold om andre mål, kroppsmål, styreoppsett osv. osv. Og du får åpenbart lavere front jo mindre størrelse du velger.

Du vet sikkert at Bianchi har en enkel størrelseskalkulator basert på indre benlengde/inseam med fornuftige anbefalinger i tillegg, avhengig av forholdet mellom over- og underkropp, tiltenkt bruk og personlige preferanser.

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605535 06/05/2020 09:36
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
For meg er jo marginal gains både totalt uviktig og helt vesentlig litt avhengig av hvordan du ser det ICON_SMILE
Men det som er viktig(utover at sykkelen passer til meg)er jo at jeg liker den. Skrånende overrør er styggere enn vannrette, og masse rare bølger på gafler og rør ser rart ut(ja, jeg ser på dere Pinarello).
Som gretten gammel gubbe som mener at alt var bedre før(som f. eks. at setestag SKAL møte overrør)så er det ikke lett ICON_TONGUE

Jeg sniktitter litt på Cinelli også, men det gjør meg jo bare forvirret ICON_SMILE

Planen var jo blant annet å samle data med en SuperSix på GC i mars, men det gikk jo ikke så bra …

Jeg har bestemt meg for at Specialissima i 50 er for liten, så slipper jeg å tenke mer på det ICON_SMILE Jeg trenger antagelig ikke den meste aggressive sykkelen i hele Bianchiverdenen, og da særlig ikke en som med all mulig sannsynlighet er knapp størrelsemessig.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605540 06/05/2020 09:58
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
R
Red Devils Offline
Besatt
Offline
Besatt
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Dropp skivebrems. Her får du en flott ny sykkel med rett overrør og setestag som møter overrør.

Ikke Bianchi, men fortsatt italiensk ICON_SMILE

https://wilier.com/en/my2020/world/endurance-bikes/road-bikes/superleggera

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605549 06/05/2020 10:36
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Vanskelig å slå SuperSix av ekslusive moderne sykler som ser "tradisjonelle" ut.

http://www.2pedalz.com/current-deals.html

Der har du ei herlig Helium-ramme i riktig størrelse ICON_LAUGH

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605566 06/05/2020 11:41
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Specialissima er ikke mer aggressiv enn Sprint. Den aggressive er Oltre XR4, som har 5 mm kortere styrerør enn de to.

En virkelig fin ting med Sprint (og Specialissima) er som allerede nevnt standard-pinnen. Aria bruker samme pinne som Oltre XR4, og den er hardere.

Wilier er kult. I Ramato.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605567 06/05/2020 11:46
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Visst er Wilier kult, og Ramato er det ultimate i kulhet, omtrent som Bianchi i Celeste, men jeg tror ikke det blir en sykkel i stål med quill.stem og en tommes gaffel, jeg ser det bare ikke helt for meg. Denne gangen skal det være karbon hele veien ICON_SMILE

Det hadde vært enklere i gamle dager, da fikk man bare en Golden Flash av foreldrene sine og var i himmelen!!! Fra Apache til Golden Flash! 10 gir og bukkestyre, 21 mm dekk og ingen hemninger med å sykle på grus eller gress eller asfalt eller hva det nå måtte være ICON_LAUGH


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605570 06/05/2020 12:03
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Det skal være nytt og skiver?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: Valentino] #2605572 06/05/2020 12:17
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Valentino
Det skal være nytt og skiver?


Neida, det trenger egentlig ikke å være noe av delene. Ikke trenger jeg elektrisk gir heller.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605573 06/05/2020 12:24
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Lekker brukt C60 med horisontalt overrør, str 54 omtrent?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: gare] #2605575 06/05/2020 12:27
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 178
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 178
Jeg er 180cm og hadde Bianchi Aria (55cm) med disc og di2 i fjor. Den var da helt ny. I år kjøpte jeg en svært lite brukt Bianchi Oltre XR4 (55cm) også den med disc og di2. Hjulsettet er det samme på begge (Scope 5D).

Oltren er mye finere (imho) , men om den er bedre ? Neppe. Følelsen sier at det er forskjell, men hva vet jeg ikke.

Konklusjonen er at Aria er en bra sykkel og jeg kan anbefale den. Det som Bianchi skriver om at den passer godt for triatlon tror jeg skremmer bort "ekte" landeveissyklister. Jeg har syklet både korte raske turer og skikkelige langturer på Aria. Fikk ikke vondt i ryggen eller andre ubehag.

Hilsen Mann (46)


[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: Valentino] #2605577 06/05/2020 12:49
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Valentino
Lekker brukt C60 med horisontalt overrør, str 54 omtrent?


Dette høres jo ikke uinteressant ut ICON_SMILE


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: king195] #2605583 06/05/2020 13:10
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Valentino
Specialissima er ikke mer aggressiv enn Sprint. Den aggressive er Oltre XR4, som har 5 mm kortere styrerør enn de to.

Nettopp.

Og her må jeg ile til og beklage at jeg var upresis i skjemaet over.

Målene for Oltre i skjemaet er hentet fra nettopp XR4, som er tilnærmet de samme som vi finner på Aria. Og altså et hakk mer aggressive enn Specialissima/Sprint akkurat hva gjelder sittestilling.

Oltre XR3 derimot har tilnærmet samme sentrale målene som Specialissima/Sprint hva gjelder sittestilling, altså litt høyere rammehøyde (stack) og litt kortere rammelengde (reach) enn XR4.

Alle modellene deler som nevnt tilnærmet samme mål som er avgjørende for kjøre/svinge-egenskapene. Bianchi-følelsen burde dermed være godt ivaretatt.

Puh ICON_SMILE

Sitat: king195
Jeg er 180cm og hadde Bianchi Aria (55cm) med disc og di2 i fjor. Den var da helt ny. I år kjøpte jeg en svært lite brukt Bianchi Oltre XR4 (55cm) også den med disc og di2. Hjulsettet er det samme på begge (Scope 5D). (...) Følelsen sier at det er forskjell, men hva vet jeg ikke.

Ulikt styreoppsett kan påvirke, likeså ulik utforming av rørene, men forskjellen burde ligge primært i vibrasjonsdempende Countervail (CV) på XR4. Opplevde du noen forskjell i så måte?

Med fare for reklame, finner vi dette igjen i formuleringene som Bianchi bruker:

Sitat: Bainchi om Aria
It’s streamlined enough for road racing or shorter-distance triathlons, with a rigid performance-oriented frame.

Sitat: Bianchi om Oltre XR4
Its precision handling, combined with vibration-cancelling bianchi cv system, provides incomparable control.

Så yolo, vit at du har en komfortracer ICON_SMILE

Re: Bianchi Aria vs Sprint [Re: Sepeda] #2605584 06/05/2020 13:38
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Jeg skal komme med en innrømmelse: Jeg har nok en sterkt framsreden motvilje mot dedikerte aerorammer. Aria fikk jeg overhodet ikke fot for da den ble lansert. Sprint, derimot: Racersykkel!
Kan ikke holde 32 mm dekkapasitet mot Sprint all den tid deilige Supersix Evo har det samme.

CV er en slik rar greie man ikke kjenner, eller som for noen gjør sykkelen "kjedelig". Forsvinner nok endel "buzz" med CV, men noen myk kjørefølelse gir det ikke. For at jeg vet kan CV hjelpe mot utvikling av karpaltunnelsyndrom, der en vanlig årsak er "bruk av vibrerende verktøy".


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino