Vi, to voksne og to barn (9 og 4), vurderer Norgesferie med leid campingvogn i år. Vi vil gjerne ha med stisykler men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal løse det med tanke på tyverisikring av sykler både på dagtid når man har lyst til å forlate vogna og på nattestid når vi sover i vogna. Er det noen som har gode tips her? Tar gjerne i mot andre campingvognferietips også, vi er uerfarne.
Re: Tyverisikring på campingferie
[Re: Eivel]
#260534705/05/202011:36
Vi camper i telt, men problemstillingen blir litt den samme. Er også interessert i å høre hva andre gjør. Vi låser syklene med en god sykkellås i tillegg til låsen på sykkelstativet. Ikke optimalt men så langt har vi unngått tyveri. Hvis du camper på en campingplass tipper jeg problem med tyveri er minimalt. Men ofte har man behov for å parkere andre steder.
#260534805/05/202011:37
Hvis du har en stor takboks så får du kanskje begge syklene oppi den hvis du tar av hjulene? Hvis du dekker hjulene med et teppe e.l. så vil ingen mistenke at du har sykler i takboksen.
#260535005/05/202011:40
Jeg ble frastjålet to sykler inkl sykkelstativ fra biltaket. Syklene var låst til sykkelstativ og takstativ med hver sin bøylelås, samt en lang vaierlås. Låsene ble klippet og hele sykkelstativ ble dratt av sidelengs med makt. Noen bulker her og der på siden av bilen. Ved senere anledniner har jeg låst fast sykkelen til felgene med herdet kjetting av typen svær, men tror nok at også denne metoden er utrygg om man skal forlate området.
- Stefan
#260545005/05/202019:06
På natta: 1. Sjekk om det er mulig å låse fast et par sykler på TAKET av vogna. 2. Kan ên eller to barnesykler stå inne i vogna på natta? 3. Kan En eller to sykler ligge inne i bilen?
Forlate vogna på dagen: Trøkk alt inn i vogna. Trekk for gardinene.
Takk for tips så langt men er fremdeles usikker på om jeg tørr ta med sykler. Stefan77, har du låsebolter på felgene? Knirkekne, mulig jeg lar barnesykler bli hjemme. Har tenkt på at jeg kan sette syklene inni vogna når vi ikke er der men vil jo helst slippe.. skulle gjerne øvd masse på rygging men får ikke mulighet før vi henter leievogna. Har rygga en del med henger, også skaphenger men en campingvogn er mye større.
Kulturen på campingplasser i øst versus vest er etter min erfaring så forskjellig som du kan få den.
Om du ikke kan ta syklene inn i vogna, ville jeg brukt solide låser av en kvalitet som det i utgangspunktet kreves vinkelsliper eller liknende støyende verktøy for å kutte. Du finner en del alternativer i tråden Hvilken sykkellås er bra? Andre muligheter om låsen/kjettingen ikke må være lett nok til å ta med på sykkelen. Bare husk at det du låser sykkelen til må være minst like solid som låsen...
Denne er både informativ og underholdende
#260545805/05/202020:04
I hovedsak skal vi campe mellom Trysil og Tromsø, muligens en tur innom vestlandet. Sykler inni vogna kan gå på dagtid, men føler det blir for mye bry å ha de inn på natta.
#260553706/05/202009:39
2-3 solide og lange wirelåser i tillegg til bøylelåser, så låser du syklene fast til draget på vogna. Bør holde så lenge du står parkert i alle fall. Det er ikke mulig å få leid sykkelstativ til draget på vogna, da? Da kan du sikre det godt mens dere er på farten også. Ville egentlig ikke vært veldig bekymret for camping i Norge. Har campet oss gjennom Europa (Narvik-Italia) med vogn og stisykler på draget. Var aldri stressa for syklene, men de var låst fast med flere låser på kryss og tvers gjennom ramme, hjul og ramma på vogna. Har også reist med sykkel i bag inni vogna, og det går greit så lenge man ikke flytter camp for ofte, men blir fort mye styr. Hjul må av, alt må pakkes ned, det er trangt, og så videre.