Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Norwegian reddet :-)

Norwegian reddet :-) #2605055 04/05/2020 08:59
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Jeg kjenner ikke Adm dir Jacob Schram eller Finansdirektør Geir Karlsen men jeg gjetter på at den redningsaksjonen og hele prosessen med å få på plass en enighet med obligasjonseiere, leasingselskaper, aksjonærer samt forpliktelse til å bidra i en ny emisjon som i sum utløser en statlig garanti kommer til å inngå i historien som en av de største bragdene i praktisk lederskap og forhandlinger vi har sett. Statens pakke må vi når alt kommer til alt også gi en tommel opp, det viste seg å være mulig å sette opp et sett kriterier med politikere bak spakene som for selskapet var mulig å få på plass.

Aksjonærene skal først tape alle pengene før obligasjonseiere må ta tap er enkel teori men å få det til i praksis har i mange prosesser vist seg å være svært krevende. Selskapene Norwegian leaser fly av har tradisjonelt ikke vært villige til å konvertere bla forfalt og fremtidig leie til aksjer noe Norwegian fikk på plass i denne prosessen.

Jeg bøyer meg i støvet for det de har fått til og gleder med til å fly med Norwegian igjen :-) Jeg fikk konvertert Mallorcaturen i April til senere tur med rabatt og min arbeidsgiver har gjort en lignende variant på en tur til Italia....

Fortsatt er det mange store skjær & isfjell for flyindustrien men dette har jeg tro på at Norwegian skal greie :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605059 04/05/2020 09:17
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: EmilZipp

Fortsatt er det mange store skjær & isfjell for flyindustrien men dette har jeg tro på at Norwegian skal greie :-)

Men det er dette som er essensen, hvor slags hindringer ligger fremover, og når blir reiseaktiviteten igjen stor nok til at dette igjen blir bærekraftig. En skal ikke glemme at flybransjen hadde problemer også FØR Corona kom, det var flere konkurser i bransjen siste 12 mnd pre-corona.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605060 04/05/2020 09:23
Iselilja Offline
Da får vi kanskje pengene våre i retur for de kansellerte reisene ICON_SMILE

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605062 04/05/2020 09:55
gare Offline
More than words
More than words
Norwegian har jo nærmest drevet på nåde i lengre tid med skyhøy risiko og ekstrem gjeldsbyrde(jada, hatt uflaks med Dreamliner og MAX-flyene)men dette er jo nærmest utrolig … om det viser seg å være liv laga for Norwegian på sikt er jeg mer usikker på, men dette viser igjen at det kan være lurt å dra på seg FRYKTELIG mye gjeld slik at en eventuell konkurs er et større problem for banken(e) dine(e), evt et problem for landet ditt ICON_WINK

Det jeg ikke skjønner noenting av er at aksjen går opp nå?? Den burde jo bunnet ut på langt under en krone, eller er det jeg som(som vanlig)ikke skjønner noe av aksjemarkedet?

Redigert av gare; 04/05/2020 10:00.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605063 04/05/2020 09:56
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Yepp eOpseth, når er det vi begynner å 1) bestille reiser, 2) avreisetidspunkt og 3) kommer man opp på det omfanget vi hadde før Corona.

Om det blir slik at "hele verden" venter med å reise med fly til ferie-destinasjoner frem til 2022, alle bedrifter skal spare penger + reduserer investeringer kraftig og finner ut at Skypemøter er ganske effektivt fremfor å møtes F2F da skal det bli slitsomt for flybransjen, alle landene rundt Middelhavet, hotellbransjen og dessverre en hel haug andre bransjer.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605066 04/05/2020 10:09
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg tror faktisk mer og mer på det siste, dog at det er TEAMS som tar over dette. Etter 6 (eller er det 7) uker på hjemmekontor så må jeg innrømme at dette fungerer svært så bra, og jeg er ganske sikker på at i hvert fall min egen reisevirksomhet fremover vil bli redusert på grunn av dette. Vil også tro at hjemmekontor blir et fast innslag i min arbeidshverdag også post-corona 1-2 dager i uka.

Hva bedrifter angår tror jeg det er rimelig sikkert at det er mange som har mye å hente inn igjen, og reisebudsjett er lett å kutte ned til et minimum. Kommunikasjonsmessig er det også lett å selge til de ansatte vil jeg tro.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605068 04/05/2020 10:16
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
De har sikkert gjort en god jobb, men hva var alternativet? At banker og gjeldseiere skulle sitte med en haug med verdiløse fly i disse dager?

For meg var dette med 99% sikkerhet alltid et spørsmål om hvordan Norwegian skulle se ut etterpå - ikke om Norwegian skulle eksistere. Så får man se hvor lenge de eksisterer som uavhengig selskap.

Redigert av Havre; 04/05/2020 11:03.
Re: Norwegian reddet :-) [Re: Havre] #2605070 04/05/2020 10:31
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: Havre
... - ikke om Norwegian skulle eksitere. Så får man se hvor lenge de eksiterer som uavhengig selskap.
Fin skrivefeil: https://no.wikipedia.org/wiki/Eksitasjon så får vi se hva grunntilstanden for Norwegian blir etterpå. ;-P

Karbonbasert livsform.
Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605077 04/05/2020 11:01
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Ja Havre historien viser at frykten for at andre aktører skal få større fordeler enn en selv (altså fordeling av eierskap, konvertering av gjeld og emisjon mellom aksjonærer, leasingselskaper og obligasjonseiere) mange ganger blir større enn viljen til å si ja når så mange ulike selskaper, ledergrupper, styrer osv får presentert en pakke og må ta en beslutning på kort tid eller forsøke å forhandle bare litt mer...

Jeg synes både selskapet og norske myndigheter har gjort et meget godt stykke arbeid.

I tillegg til en stor gruppe aksjonærer har selskapet hatt forhandlinger med denne gjengen her "Vi måtte prøve å få med kreditorene. Vi har gått ut til 24 leasinghus. Vi har 4 utestående obligasjonslån (her er det mange ulike selskaper i bakkant). Vi har 15–20 banker som finansierer våre egne fly. Vi har hatt en kryssforhandling med alle disse aktørene. Alle sitter og ser på hverandre. Ingen vil gi mer enn hverandre. Alle synes de gir for mye, sier Karlsen"

Re: Norwegian reddet :-) [Re: rokkitan] #2605078 04/05/2020 11:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: rokkitan
... - ikke om Norwegian skulle eksitere. Så får man se hvor lenge de eksiterer som uavhengig selskap.
Fin skrivefeil: https://no.wikipedia.org/wiki/Eksitasjon så får vi se hva grunntilstanden for Norwegian blir etterpå. ;-P

Haha. Sant.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: gare] #2605079 04/05/2020 11:05
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: gare
[...] dette viser igjen at det kan være lurt å dra på seg FRYKTELIG mye gjeld slik at en eventuell konkurs er et større problem for banken(e) dine(e), evt et problem for landet ditt ICON_WINK

Kan godt prøve meg på det, men er litt usikker på resultatet ...

Martin

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605080 04/05/2020 11:08
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ja Havre historien viser at frykten for at andre aktører skal få større fordeler enn en selv (altså fordeling av eierskap, konvertering av gjeld og emisjon mellom aksjonærer, leasingselskaper og obligasjonseiere) mange ganger blir større enn viljen til å si ja når så mange ulike selskaper, ledergrupper, styrer osv får presentert en pakke og må ta en beslutning på kort tid eller forsøke å forhandle bare litt mer...

Jeg synes både selskapet og norske myndigheter har gjort et meget godt stykke arbeid.

I tillegg til en stor gruppe aksjonærer har selskapet hatt forhandlinger med denne gjengen her "Vi måtte prøve å få med kreditorene. Vi har gått ut til 24 leasinghus. Vi har 4 utestående obligasjonslån (her er det mange ulike selskaper i bakkant). Vi har 15–20 banker som finansierer våre egne fly. Vi har hatt en kryssforhandling med alle disse aktørene. Alle sitter og ser på hverandre. Ingen vil gi mer enn hverandre. Alle synes de gir for mye, sier Karlsen"

Jeg har egentlig ingen formening om jobben er god eller dårlig. Men flyselskap er i en litt spesiell situasjon (ikke unik - en oljerig, skip etc er i samme) ved at en så stor andel av deres eiendeler er akkurat nå verdiløse utenfor selskapet. Så er det riktig at noen gang fører det du beskriver til at alle taper, men jeg står fortsatt på mine 99% (altså ikke 100).

Re: Norwegian reddet :-) [Re: Havre] #2605081 04/05/2020 11:16
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
men jeg står fortsatt på mine 99% (altså ikke 100).

Jeg gjetter på at Drillo ville sagt ca 73,92%

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605092 04/05/2020 11:47
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Haha. Meget mulig. Og hvis Drillo hadde sagt det skulle jeg ha justert meg ned til 74% selv.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: Iselilja] #2605096 04/05/2020 12:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Iselilja

Jeg fikk penger for kansellert påsketur inn på konto i torsdags. Ligger fortsatt ute med billetter til sommerferien, men gidder ikke å ombooke. Hvis det flyet også blir kansellert så blir det norgesferie, ellers blir det italiatur. Har dog mest tro på kansellering.

Sitat: gare
Det jeg ikke skjønner noenting av er at aksjen går opp nå?? Den burde jo bunnet ut på langt under en krone, eller er det jeg som(som vanlig)ikke skjønner noe av aksjemarkedet?

Etter toppen før lunsj så har den gått veldig jevnt nedover, så det er stor sannsynlighet for at den ender i minus i dag. Jeg skjønner ikke hvem i all verden som fikk kjøpspanikk i dag på formiddagen. Var det ørtentusen småsparere som tolket nyhetene som at alt nå er fryd og gammen og Norwegian skal opp til 300 igjen i løpet av året? Holdt mine Norwegian-aksjer med ildtang da jeg solgte dem i 2017 og har ikke tenkt å ta i dem igjen. ICON_SMILE

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605100 04/05/2020 12:43
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Veien videre er ikke lett og alt av signaler, rykter, uttalelser, regnskaper, passasjertall, psykologi osv har en tendens til å sende kursen til himmels eller ned igjennom gulvet når utfallet er så usikkert som i Norwegian. Emisjonskursen er blir satt først i ettermiddag noe som også har "litt" å si.

Som i sportsbransjen blir det nå steinhard fokus på kostnader, kontantstrøm og lønnsomhet. Vekst som har vært nesten den eneste driveren for Norwegian kan de pent legge i skuffen..........

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605117 04/05/2020 13:36
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Om ti-femten år, eller noe sånt, kommer det sikkert en ny finanskrise. Hva som utløser den vet jeg ikke, men verden har ikke lært mye av krisene vi har hatt hittil. Håper de er forberedt når det skjer. Sannsynligvis må alle betales ut av krise igjen

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605118 04/05/2020 13:36
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vekst som har vært nesten den eneste driveren for Norwegian kan de pent legge i skuffen..........

Mao ikke et veldig godt investeringsobjekt for meningmann? Sette penger i noe som skal restrukturere og kvitte seg med gjeld, ikke helt sikker på at alle forstår hvilken risiko det faktisk innebærer.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605120 04/05/2020 13:39
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
DN er enig med meg...

"Selskapets ledelse med Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i spissen, har levert et kunststykke av en restrukturering. Spesielt har nok Karlsen, som i mange år jobbet for John Fredriksen med å få selskaper med akutte gjeldsproblemer på bena, vært sentral. Selskapets ledelse med Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i spissen, har levert et kunststykke av en restrukturering"

Hele artikkelen bak betalingsmur https://www.dn.no/kommentar/norwegi...ykke-av-en-restrukturering/2-1-801972?_l

(og de understreker at det fortsatt er usikkert men at aksjonærene som har "gitt bort" selskapet til kreditorene jubler og ikke er som andre selskapets aksjonærer)

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605136 04/05/2020 15:06
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Nå har jeg alltid heiet på Norwegian så håper det er sant, men hvis han journalisten er god nok til å kunne forstå det allerede nå synes jeg det er merkelig at han ikke jobber et sted han drar inn 10m i året.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: Dan] #2605159 04/05/2020 16:34
Iselilja Offline
Sitat: Dan
Sitat: Iselilja

Jeg fikk penger for kansellert påsketur inn på konto i torsdags. Ligger fortsatt ute med billetter til sommerferien, men gidder ikke å ombooke. Hvis det flyet også blir kansellert så blir det norgesferie, ellers blir det italiatur. Har dog mest tro på kansellering

Oooh nice, da får jeg kanskje mine penger snart. Fått mail om at jeg skal få tilbake, men ikke mottatt noe enda.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605162 04/05/2020 16:57
Panda Offline
Besatt
Besatt
De har vel ikke noen penger de kan sende retur. Eller vent litt, de kan jo låne noen i egen bank. LOL!

Fint om de får til nytt selskap. Viktig for norsk næringsliv. Mange jobber på spill.
Håper de får noen kunder også.
Teams møter er greit, men intet slår virkelige møter ansikt til ansikt.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605206 04/05/2020 19:20
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg venter også på penger fra Norwegian, har ikke hørt noe siden 25. Mars.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605211 04/05/2020 20:08
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
DN er enig med meg...

"Selskapets ledelse med Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i spissen, har levert et kunststykke av en restrukturering. Spesielt har nok Karlsen, som i mange år jobbet for John Fredriksen med å få selskaper med akutte gjeldsproblemer på bena, vært sentral. Selskapets ledelse med Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i spissen, har levert et kunststykke av en restrukturering"

Uten tvil et imponerede stykke arbeid, men dette var jo - som du selv var inne på - første hinder av flere. For meg er det fremdeles slik at det store spørsmålet ikke er om vi kommer tilbake til normalen igjen, men hva som blir den nye normalen. At denne hendelsen her ikke skal påvirke folks reisevaner, sparevilje og ikke minst folks evne til å faktisk bruke penger med dagens arbeidsledighet klarer jeg ikke å se. At det letter litt kjappere her i nord er en ting, men Norwegian kan neppe leve av å fly innenlands?

Re: Norwegian reddet :-) [Re: joje] #2605219 04/05/2020 20:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: joje

Jeg fikk bekreftelse på ønske om kansellering den 22. mars og den 28. april fikk jeg en mail som sa at ønsket var "processed" og den 30. april var pengene på konto.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: Dan] #2605224 04/05/2020 20:42
Iselilja Offline
Sitat: joje

Jeg fikk bekreftelse på ønske om kansellering den 22. mars og den 28. april fikk jeg en mail som sa at ønsket var "processed" og den 30. april var pengene på konto.

Ja, jeg har fått de jeg også. Glemte at jeg hadde betalt de med kredittkortet jeg bruker på nett, så det var gått inn på den kontoen.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: eOpseth] #2605225 04/05/2020 20:43
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
For meg er det fremdeles slik at det store spørsmålet ikke er om vi kommer tilbake til normalen igjen, men hva som blir den nye normalen.

Ja, jeg tror dette har vært en vekker for mange bedrifter, som ser at møter på Skype, Teams og Zoom veldig ofte funker like bra som vanlige møter. Å da betale for flybilletter, hotell og diett som ikke tilfører noen ekstra verdi for bedriften er penger rett ut av vinduet. Jeg tror ikke at det er slutt på "personlig oppmøte", men jeg tror at det kommer til å bli mye mer akseptanse for å ta møter på nett isteden.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: Dan] #2605230 04/05/2020 21:08
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det er vel med skype, teams og slikt som med det meste annet, noen burde reise mer for å møte folk, andre burde holde seg hjemme, og det kommer til å vere feil folk som reiser mindre.

Re: Norwegian reddet :-) [Re: Dan] #2605255 05/05/2020 04:36
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
For meg er det fremdeles slik at det store spørsmålet ikke er om vi kommer tilbake til normalen igjen, men hva som blir den nye normalen.

Ja, jeg tror dette har vært en vekker for mange bedrifter, som ser at møter på Skype, Teams og Zoom veldig ofte funker like bra som vanlige møter. Å da betale for flybilletter, hotell og diett som ikke tilfører noen ekstra verdi for bedriften er penger rett ut av vinduet. Jeg tror ikke at det er slutt på "personlig oppmøte", men jeg tror at det kommer til å bli mye mer akseptanse for å ta møter på nett isteden.

Ofte er jo anvendt tid en like stor kostnad som selve reisen, å fly t/r Oslo Trondheim eller Stockholm for å ta en times møte blokkerer en hel dag

Re: Norwegian reddet :-) [Re: EmilZipp] #2605259 05/05/2020 05:39
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ja. Blir spennende å se. Husker fra 2008-09 hvordan "alt" skulle forandre seg hva gjelder reising. Vet ikke helt om det skjedde? Husker alle møterommene med videokonferanse var opptatt et halvt år eller noe før reisingen var på igjen.

Så er det mulig at det blir annerledes denne gangen fordi krisen er større og at folk generelt er mer komfortable med andre typer av møter.

For meg virker det som at det som kan "redde" flyselskapene er den økende middelklassen i Kina, Afrika osv. Folk som ikke hadde råd til å fly tidligere vil få råd slik at det faktiske nedslagsfeltet blir større til tross for at mange vil fly mindre fremover. Det fordrer selvsagt at økonomien totalt sett ikke går fullstendig i ×^@_÷/. Og dessverre vil ikke mye av det der hjelpe Norwegian direkte som stort sett opererer i modne markeder.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support