Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skyldes dårlig bremseeffekt?

Hva skyldes dårlig bremseeffekt? #2604661 02/05/2020 08:29
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Tok ut godraceren for sesongen og oppdaget at bremseeffekten på forbremsen var tilnærmet borte. Det siste jeg gjorde før høsten var å ha den på service for å bytte en gaffel, så kan ha skjedd noe der. Det er flatmount hydrauliske skivebremser. Moduleringen virker i grunn helt normal, det er normalt motstand og sylinderne beveger seg som de skal. Har byttet klosser uten særlig effekt. Selve bremseskiven er slitt, og jeg merker at det er slitt en merkbar kant ytterst på skiven (det vil si at skiven er slitt ned litt lenger inn, kanten som "stikker opp" er sikkert 1 mm tykk og går rundt hele skiven).

Hypotese 1: Klossene stopper i den ytterste kanten slik at den ikke blir en reell bremsekontakt mellom skive og klosser
Hypotese 2: Det er noe feil med hydraulikken. Hva er symtpomene på dette?

Jeg bør uansett bytte bremseskiven. Ser at skruene er av en spesiell sort. Trengs det spesialverktøy og kompetanse, eller er dette noe en amatør kan gjøre selv uten risiko for at alt løsner i en utforkjøring?

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604669 02/05/2020 09:04
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Hei, siden den eneste endringen siden i fjor er gaffelbytte er det nærliggende å tro at det har skjedd noe i den forbindelse. Hvis det ikke er utenpåliggende bremseslanger har disse vært koblet av når gaffelen ble byttet. Kan det være manglende lufting? Normal motstand i hendelen taler egentlig mot den forklaringen, men det er i hvert fall en mulighet.

Det er normalt torx-bolter på skivene. Prøv evt å bytte om på skivene.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604676 02/05/2020 10:02
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Det er innvendig kabelføring, så bremsekabel må ha vært frakoblet under bytte. Jeg har liten erfaring med dette, så vet ikke hva jeg skal kjenne etter for å se om det er problem med hydraulikk / lufting. Når jeg bremser blir det motstand i hendel som vanlig, og kaliperne trykker mot skiven. Men det bremses ikke. Hvis jeg legger fysisk press på bremsehendlene ender det med at det hyler fra bremsene, men fortsatt uten særlig kraft. Tipper bremseeffekt er 20% av normalt. Er det slik at hydraulikken tilfører bremsekraft, slik at uten fungerende hydraulikk klarer man ikke å legge tilstrekkelig kraft på bremsene? Jeg klarte å tømme ut hydraulikkvæsken en gang på en annen sykkel, og da forsvant rett og slett hele motstanden (som om wiren røyk).

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604703 02/05/2020 13:27
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Olje på skive? Prøvd å rense?

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604733 02/05/2020 16:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er normalt at det blir en kant på bremseskiven. Hvis du har et mikrometer kan du måle skivetykkelsen. Men du skal sykle veldig mye før du sliter ut en bremseskive. Det er nok produsert veldig få landeveissykler til nå som har behov for å bytte skive. Hvis klossen tar i kanten vil det bare slites et spor i klossen og etter veldig kort tid vil du ha normal bremsekraft. Du sier at det er hydrauliske bremser, men du nevner også at bremsekabelen har vært frakoblet. Er det siste bare en forsnakkelse? Hvis du har mekaniske bremser kan du fortsatt ha motstand i hendelen, men hvis ikke bremsen er justert vil ikke klossen gå helt innpå skiva.

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604740 02/05/2020 16:37
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Er det ikke bare å lufte bremsene?

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604767 02/05/2020 19:27
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker sånn ca 2 år på å slite ut et sett med 140mm skiver på landeveien, så det er langt ifra uaktuelt at skiva er utslitt.
Minstemålet står på skiva, så det er greit å måle

Har dog aldri opplevd at det går ut over bremseeffekten, så tror heller at bremsene trenger lufting, eller at det er kommet olje på bremseklossene

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604844 03/05/2020 11:06
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Har renset bremseskiven uten at det gav noe effekt. Da gjenstår antakelig lufting, men det trengs vel enten spesielt verktøy eller service på verksted? Er symptom på behov for lufting av bremsene ikke tar? Kort forklart: Når jeg triller sykkel (uten å sitte på den selv) og klemmer bakbrems lett, så stopper hjulet umiddelbart. Når jeg klemmer inn forbremsen kan jeg fortsatt dytte sykkelen frem uten at hjulet låses. Så det er noe rart med kraften som formidles ned i bremsen fra hendelen. Det kan godt være at det kreves lufting.

Jeg skrev bremsekabel, men med hydraulisk olje og ikke wire. Bremse må demonteres for å bytte kabel, så det er mulig at verkstedet gjorde en dårlig jobb når bremsen ble montert på nytt og at det enten er for lite hydraulisk væske eller at det har kommet luft.

Redigert av Crassus; 03/05/2020 11:07.
Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604882 03/05/2020 15:11
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Kan som nevnt også skyldes at det har kommet olje på bremseklossene.
Kan være verdt å forsøke med nye klosser (eller bare noen andre klosser).
Skiva er lett å rense for olje, men den trekker inn i klossene, og er omtrent umulig å få bort fra de (har lest om diverse triks med både stekeovn og gassbrenner - da er det enklere å kjøpe nye klosser)

Hvis det blir bra en periode med nye/andre klosser - og så like dårlig igjen, så har du sannsynligvis en lekkasje slik at det stadig kommer ny olje

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Radival] #2604962 03/05/2020 20:10
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Jeg har byttet bremseklosser uten at det hadde noe effekt. Så får lese meg litt opp på hydraulikk og lufting, og bestille en bremseskive i mellomtiden. Er bare merkelig.

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2604971 03/05/2020 20:35
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Hvor mange kilometer har bremseskiven gått? De varer jo en halv mannsalder.

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2605025 04/05/2020 07:55
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Litt usikker, men tipper 7-8,000 km inkludert en del alpesykling. De er merkbart slitt, men har ikke verktøy til å måle nivået på slitasjen. Men allikevel vanskelig å forstå at bremseeffekten skal være så lav, så heller mot at det har noe med hydraulikken å gjøre. Virker i grunn som skivene bare dyttes mot skiven, fremfor at det er sterkt nok press til å ha en bremseeffekt.

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2605272 05/05/2020 06:50
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Olje tipper jeg. Bytt klosser, rens kaliper og skive før bytte.

Hadde samme problem for 2 uker siden på en mtb, og vet ikke hvor olja kom fra.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2606106 08/05/2020 12:52
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Jeg innså heldigvis egne begrensninger og sendte sykkel til kyndige, før jeg gikk løs på hydraulikken selv. Fasit var skifte av bremseskiven. Den var åpenbart slitt i stykker, og bremser fungerer godt igjen nå.

Re: Hva skyldes dårlig bremseeffekt? [Re: Crassus] #2606663 11/05/2020 09:55
Trond Vidar Offline
Sitat: Crassus
Jeg innså heldigvis egne begrensninger og sendte sykkel til kyndige, før jeg gikk løs på hydraulikken selv. Fasit var skifte av bremseskiven. Den var åpenbart slitt i stykker, og bremser fungerer godt igjen nå.

Godt å høre. Jeg måtte sette på en skikkelig nedslitt skive før en sykkeltur i forrige uke, og det var dramatisk forskjell på bremseeffekt (redusert). Den slitte skiva hadde vært med på innmari mye. 2x SwissEpic, 4 UB, 5TSR pluss generell stisykling over maaange år.

Redigert av Trond Vidar; 11/05/2020 09:56.

[Linket bilde fra veloviewer.com]

Moderator  support, Valentino