I tidligere tider syntes jeg BMC ikke var noe særling "bling", men de siste Roadmachine -sakene er slett ikke dumme. Med AXS på stisykkel, så er jeg litt i tenkeboksen på en R 01 tre med force axs, men skal nok klare å motstå. Di2 på Domane er fortsatt stas, men det er jo slett ikke dumt å ha to sykler med samme batteripakker. Tidligere i år såg jeg 2020 modeller av BMC på sidene til Oslo Sportslager, men de er nå borte, så kun 2019 igjen. Unaas driver og kun å vise frem 2019 modeller.
Har nevnte butikker sluttet med BMC, eller er det ingen som gidder å oppdatere nettsider i covid-times?
Unaas har sluttet med BMC. Sportslageret aner jeg ikke, ser ikke ut som de har nye sykler på nettsiden i det hele tatt. Claes Henrik Sykkel har begynt med BMC.
Er vel litt tilfeldig hvor "pop" et merke er. Antar at feks salget av Orbea i Norge gikk rimelig kraftig opp da Unaas begynte å selge (for en som går forbi sjappa nesten daglig så det ut som Orbea fullstendig dominerte BMC basert på pappeskene som til tider sprengte seg ut døra). Så slik sett ble plutselig Orbea ganske "pop" litt tilfeldig basert på distribusjon. Er vel også antydninger fra flere at kommunikasjonen med BMC ikke alltid er lett for butikkene.
Burde fortsatt være ganske enkelt å få tak i en BMC hvis det er det man ønsker.
De har hatt utrolig mange merker hos Unaas gjennom årene. Neil Pryde, BMC, Orbea nå og sikkert en del før det jeg ikke husker. Rart man ikke holder seg til ett?!
Da jeg kjøpe min BMC, var det så vidt jeg vet kun én forhandler i landet. Og det likte jeg veldig godt. Men så ble det dessverre flere - Oslo Sportslager, Sykkelzentrum, Claes Henrik og kanskje andre. Og flere BMC å se på veiene. Kanskje har jeg en ørliten del av skylden selv, med en blandeveistråd med 170.000 treff og en tråd spesifikt om Roadmachine med 80.000 treff Jeg burde få et gratis girøre eller noe sånt.
I mellomtiden har BMC har hatt noen tøffe år etter at eier og velgjører Andy Rihs gikk bort, Unaas har sluttet med BMC, og nå er produksjon og verdikjeder i industrien rammet av korona. På tross av det, dukker 2020-modellene opp her i landet.
Skal ved anledning sjekke med Sportslageret om nye modeller, om ikke trådstarter avklarer selv. Som en tommelfingerregel er det alltid smart å høre med forhandler fremfor å spørre i sosiale medier.
Hva gjelder Orbea, var det i flere år ingen forhandler i Norge. Men så satset Unaas tungt på det tradisjonsrike baskiske merket. Jeg prøver å unngå å omtale enkeltforhandlere, for det trigger de mørkeste instinktene på forumet, men de som følger en smule med, vet at Unaas ved lansering presset prisene hardt, og at Orbea var betydelig rimeligere i Norge enn andre land. Noe av tanken var å konkurrere med de rene nettmerkene fra Tyskland. Og det synes Unaas å ha lykkes godt med. Kombinasjonen av et troverdig produkt, konkurransedyktige priser, custom-løsninger på nett og lokal oppfølging synes å fungere.
I det mer kostbare segmentet, har Unaas erstattet BMC med Factor. Blir spennende.
(.. ) Kanskje har jeg en ørliten del av skylden selv, med en blandeveistråd med 170.000 treff og en tråd spesifikt om Roadmachine med 80.000 treff Jeg burde få et gratis girøre eller noe sånt. (...)
Sitat: Havre
Du mener du er "pop" Sepeda?
Sepeda er en influenser han
Forøvrig vil jeg ikke si at BMC er upop, men det er her på vestlandet hvor det er en sterk overvekt av Cannondale, Trek og Canyon (dvs de gangene jeg ser på hvilke sykler folk har)
Sportslageret har ikke 2020-modeller på nettsiden midt i en pandemi, og derfor er er de... upop?
Som nevnt, hør heller med Sportslageret
Hva gjelder Vestlandet, la jeg særlig merke til Trek forrige gang jeg var i gamlebyen. BoAs fortjeneste? Uansett, takk for tips om hansker i vått vær, Trond Helge. Håper du nyter våren på Albannach!
Forstår at trådstarter allerede har en Domane. For meg ville det ligget langt inne å anskaffe en Roadmachine i tillegg. Blir overlappende. Så, ja, det må ha med AXS å gjøre
Sportslageret har ikke 2020-modeller på nettsiden midt i en pandemi, og derfor er er de... upop?
Som nevnt, hør heller med Sportslageret
[..]
Mye kompetanse på forumet, så da er det jo verdt å sjekke før en drar det videre. Dog, i start-post skrev jeg at Sportslageret tidligere i år hadde 2020 modeller på nettbutikken, og da er det jo naturlig å spørre om noen kjenner til om de har sluttet med BMC eller ei. 2020-modellene forsvant vel å merke før vi stengte ned.
Mulig språket var sleivete, og lett uformelt, men det får så være.
Blir fort off topic, men spørsmålet i OP er vel allerede besvart. Hvorfor vil noen ha der andre har, mens andre helst vil unngå å ha det andre har? Spesielt blant sykler hvor man kvalitetsmessig aldri vil kunne skille noen av de store merkene fra hverandre. Finnes vel en person i hele verden som gjør en ranking der (Hambini) og han skrøt nettopp av Cannondale (som har fått mye slakt historisk) samtidig som han ikke legger skjul på hvor overfladisk den rankingen er. Luetscher som er en annen med kunnskap om kvalitet på rammer sier rett ut at det er umulig å skille merkene da fabrikker overlapper og byttes mellom modeller osv. Så da blir overfladiske ting avgjørende for kjøp.
Jeg må innrømme at jeg personlig heller ville hatt noe unikt enn "pop". Samtidig som jeg ikke liker min Ridley mindre selv om Ridley av alle ting muligens har den "beste" distribusjonen i hele landet om dagen. Finner vel en måte å rettferdiggjøre seg selv ved neste kjøp også
Blir fort off topic, men spørsmålet i OP er vel allerede besvart. Hvorfor vil noen ha der andre har, mens andre helst vil unngå å ha det andre har? Spesielt blant sykler hvor man kvalitetsmessig aldri vil kunne skille noen av de store merkene fra hverandre. Finnes vel en person i hele verden som gjør en ranking der (Hambini) og han skrøt nettopp av Cannondale (som har fått mye slakt historisk) samtidig som han ikke legger skjul på hvor overfladisk den rankingen er. Luetscher som er en annen med kunnskap om kvalitet på rammer sier rett ut at det er umulig å skille merkene da fabrikker overlapper og byttes mellom modeller osv. Så da blir overfladiske ting avgjørende for kjøp.
Jeg må innrømme at jeg personlig heller ville hatt noe unikt enn "pop". Samtidig som jeg ikke liker min Ridley mindre selv om Ridley av alle ting muligens har den "beste" distribusjonen i hele landet om dagen. Finner vel en måte å rettferdiggjøre seg selv ved neste kjøp også
OT er jo noe som forventes, så det er selvsagt helt fint for egen del.
Balansen er vel i det at en produsent gjerne vil få et produkt til å fremstå unikt, men samtidig populært blant kundene. De trenger jo gjerne å få solgt et gitt volum for å tjene penger.
Beklager, det var ikke ment som kritikk. Bare at det rent praktisk er enklest å høre med Sportslageret.
Håper de skal fortsette med BMC. Har ikke hørt noe annet. Skal gjøre det selv neste gang jeg er innom. Har egeninteresse selv av å ha en forhandler i byen.
Håper du kommer i havn med sykkelparken slik du vil ha den!
Beklager, det var ikke ment som kritikk. Bare at det rent praktisk er enklest å høre med Sportslageret.
Håper de skal fortsette med BMC. Har ikke hørt noe annet. Skal gjøre det selv neste gang jeg er innom. Har egeninteresse selv av å ha en forhandler i byen.
Håper du kommer i havn med sykkelparken slik du vil ha den!
"None taken" :-) Parken er egentlig ok med fat, sti, commut, og landevei, men den er jo en "levende organisme" som utvikles og endres over tid.
Balansen er vel i det at en produsent gjerne vil få et produkt til å fremstå unikt, men samtidig populært blant kundene. De trenger jo gjerne å få solgt et gitt volum for å tjene penger.
Så det perfekte er et "stort" merke som er lite i Norge?
Det perfekte er heldigvis ikke det samme hos alle.
Jeg synes det er flott at Claes Henrik har begynt med BMC, han er dyktig, fair på pris og holder det han lover. Min neste sykkel kjøper jeg nok hos han.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Så det perfekte er et "stort" merke som er lite i Norge?
BMC er vel muligens på vei dit!
Litt begrenset tilgang gjør jo ofte at noe fremstår som attraktivt, eksempelvis har jeg lyst på denne.
Personlig har jeg spådd BMC rett i graven. Før lagde BMC sykler med de sprekeste fargene og de turte å skille seg ut. De var litt lamborghini i en flokk med sorte og grå porscher. Når sjefen døde gikk de over til sørgefarger på syklene og ble helt uinteressante over natta i mine øyne. Det er ikke for sent å snu det, men vi får se.
Det perfekte er heldigvis ikke det samme hos alle.
Jeg synes det er flott at Claes Henrik har begynt med BMC, han er dyktig, fair på pris og holder det han lover. Min neste sykkel kjøper jeg nok hos han.
Var ikke klar over denne butikken, og fint med anbefalinger, skal titte innom ved anledning. Takk for tips.
Foreløpig må jeg «nøye» meg med min TeamMachine ALR Disc, men kunne selvsagt tenkt meg en SLR01. Til mitt bruk og min lommebok så er ALR’en en fantastisk sykkel.
Som andre sier her så er det nok forsvinnende lite som skiller toppmodellene til de store, og følelser er ikke rent lite tellende når man velger sine favoritter.
Jeg setter stor pris på å ha en leverandør som Sykkelzentrum rett i nærheten, om det bare er for å stikke innom å kikke/prate, eller for å handle så er det lite som slår nisjebutikkene.
Support your local bikeshop, jeg klarer ikke å holde dem i live alene......
Jeg kjøpte ny sykkel for et par måneder siden og landet på en BMC Teammachine. Jeg var innom de fleste sykkelsjappene i Oslo, inkludert Unaas og Sportslageret. Uten at jeg husker de nøyaktige ordne, sa Unaas at de faser ut BMC ut pga dårlig samarbeid/rot med importøren, eller noe i den duren. I tillegg større satsning på andre merker. Ikke noe med kvaliteten på BMC-syklene, altså.
Nettsidene til Sportlageret ville jeg ikke stolt på. Jeg var innom et par ganger og spurte etter en BMC-modell som var lagerført i nettbutikken, men som de likevel ikke hadde inne. Dog tilbydde de seg å bygge om en annen ramme med delene jeg ønsket til tilsvarende pris, så jeg endte opp med å kjøpe der og er fornyød med det. Kan ikke huske å ha sett 2020-modeller i butikken deres, men som andre sier, ville jeg stukket innom og sett
Jeg synes en rød og blank Teammachine er ganske så stilig, men enig i at fargebruken har utviklet seg negativt. Vurderte selv en Teammachine etter å ha leid en på Mallorca inntil ny SuperSix kom, men endte med å fortsette på min SS -16. Uansett hadde jeg handlet hos Claes Henrik Sykkel.
Da BMC var ensbetydende med Torgny Fjeldskaar, fikk vi noen av de mest særartede løsningene både på design og fargevalg. Modellåret 2017 var topp Til BMCs forsvar, må det sies at trenden mot dusere farger i 2020 er global. Tenk Cannondale.
Bildene under er fra tråden om Roadmachine. Det siste er forresten årets modell i Petrol Blue, selvsagt med Cadel Evans i sadelen.
Sveitsisk presisjon. Norsk design. Farger fra en annen verden. Det har kjennetegnet Roadmachine, der sjefsdesigner Torgny Fjeldskaar har vist hva visuell profil kan bety.
De har hatt utrolig mange merker hos Unaas gjennom årene. Neil Pryde, BMC, Orbea nå og sikkert en del før det jeg ikke husker. Rart man ikke holder seg til ett?!
Nå har vi holdt på med sykler siden 2011. Neilpryde sluttet å lage sykler og vi har solgt BMC i over fem år.
BMC har i mine øyne noen av verdens beste sykler, men lange uoversiktelige leveringstider, høye priser i forhold til utstyrsnivå, ønske om detaljstyring av prissetting og til tider håpløs service på spesielt reklamasjoner gjorde at samarbeidet stadig gikk dårligere. Noe av det kjipeste jeg vet om er kunder som blir forbannet på oss når sykler ikke kommer i tide basert på lovnader vi har fått av leverandør, eller at en reklamasjon tar fire måneder når det skulle tatt to uker.
Etter Andy Rihs døde ble det enda vanskeligere. Hvis jeg skal spekulere (uten å ha noen bakgrunnsinfo) kan det hende at det har blitt satt større krav til fortjeneste enn tidligere.
Tidligere i år såg jeg 2020 modeller av BMC på sidene til Oslo Sportslager, men de er nå borte, så kun 2019 igjen.
Siden trådstarters opprinnelige spørsmål ikke er besvart, kan jeg bekrefte at Sportslageret har 2020-modeller inne. Så vidt jeg forstår fra prat med hyggelige og kunnskapsrike Micha, går salget av disse så raskt i butikk at nettsidene ikke er nødvendigvis avspeiler utvalget.
Fikk sett og følt på både siste Roadmachine og nye URS. Om enn i uoppnåelig kostbare versjoner. Og dekk fra Challenge, Vittoria og WTB, som var det jeg kom for... Og ja, Rondo HVRT!
Tidligere i år såg jeg 2020 modeller av BMC på sidene til Oslo Sportslager, men de er nå borte, så kun 2019 igjen.
Siden trådstarters opprinnelige spørsmål ikke er besvart, kan jeg bekrefte at Sportslageret har 2020-modeller inne. Så vidt jeg forstår fra prat med hyggelige og kunnskapsrike Micha, går salget av disse så raskt i butikk at nettsidene ikke er nødvendigvis avspeiler utvalget.
Fikk sett og følt på både siste Roadmachine og nye URS. Om enn i uoppnåelig kostbare versjoner. Og dekk fra Challenge, Vittoria og WTB, som var det jeg kom for... Og ja, Rondo HVRT!
Igjen er virkeligheten noe mer enn internet
Trivelig å høre, og spørsmålet var jo basert på at de hadde vært der, men forsvant fra nett i sin helhet. Vil helt klart rulle innom for å sikle litt, siden jeg uansett skal en tur å se på fjellsko.
Booket du time via nettsiden, eller var det å vente utenfor til noen hentet deg? Ser at de opererer med timebestilling på nett - lurt, selv om den ligger i en karusell med andre bannere.
Booket du time via nettsiden, eller var det å vente utenfor til noen hentet deg? Ser at de opererer med timebestilling på nett - lurt, selv om den ligger i en karusell med andre bannere.
Jeg er ikke flink til å planlegge, så jeg sto i korona-kø. Det tok en god stund, men når jeg først var kommet innenfor, var det egentlig fint med få kunder og god oppfølging
Merk at de forskjellige medarbeiderne kommer ut og henter kunder fortløpende til sine respektive avdelinger. Om du er først i køen og skal se på sykkel, kan det godt være at han som er bak i køen og skal ha fjelljakke, kommer inn før deg
Med både sykkel og fjellsko på listen, kan du jo være heldig!
Om du er i tidsnød, er det sikkert smart å bestille time.