Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

«aldri» låse dempere

«aldri» låse dempere #2604417 30/04/2020 18:38
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Den artikkelen på terrengsykkel
https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/slik-bruker-du-lock-out-paa-demperne-paa-sykkelen-din

Helt utrolig hvor mye mer relevant den artikkelen ble når jeg kom til slutten hvor de nevner enklere demper oppheng på Cannondale (og Merida). Min gamle 2017 Cannondale Habit SE 27,5 hadde omtrent null fremdrift og når jeg reiste meg opp for å komme men inn på hjulet til han foran meg i Ultra’n på grus ble jeg bare sjøsyk og satt meg ned for at ikke alle kreftene ikke skulle rett ut i lufta (ja jeg liker å sette ting på spissen). Med Habit’n brukte jeg bryteren hele tiden og det kjentes svært nødvendig uten at det ble veldig mye mer effektivt.

Etter at jeg fikk Ibis Ripley står demperne omtrent alltid åpne og artikkelen er bang on... en vanvittig bra sykkel

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2604467 01/05/2020 06:27
A
Austis Offline
Entusiast
Entusiast
A
Synes du det? Jeg har aldri følt det sånn. På hverken scalpel si eller 2020 habit se.
Jeg stiver av på asfalt, og ved å stå å trø oppover på asfalt/ gjevn grus, bortsett fra det føler jeg aldri behovet. Og det gynger ikke mere enn jeg ser kompiser med specialized etc.

Så mye mulig vi opplever det forskjellig. Og jeg har ikke mye luft i demperene! Jeg bruker hele vandringen. (140/130 på habit)

Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2604483 01/05/2020 07:51
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Har du den med 29 tommers hjul som er en helt ny modell eller den gamle jeg hadde med 27,5 ?

Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2604492 01/05/2020 08:13
A
Austis Offline
Entusiast
Entusiast
A
29. Nye

Men scalpel var 17 modell

Redigert av Austis; 01/05/2020 08:14.
Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2604494 01/05/2020 08:25
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Da snakker vi bittelitt epler & pærer. Cannondale gikk langt i å beskrive den gamle (som jeg hadde) med enkelt oppheng bak som for dårlig på tråkkeffektivitet og/eller bremseeffekt sammenlignet med den nye som du har. Terrengsykkel mener det samme og refererer til hva Cannondale selv uttaler i denne testen. Godt verden går fremover.

https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/cannondale-habit-2019

Her et lite utdrag
Cannondale påpeker selv ulempene med et enkelt single-pivot-oppheng i produktbeskrivelsen av nye Habit. Med et enkelt oppheng uten ledd mellom frontramme og bakhjul vil man enten få litt dårlige bremseegenskaper, eller dårligere tråkkeegenskaper enn ønskelig. Leddet bakerst på kjedestaget fikser på mye av dette og Cannondales egne testing under utviklingen av nye Habit viste at leddet på kjedestaget forbedret både bremse- og demperegenskapene for sykkelen merkbart. Bremselengden ble redusert, tilgjengelig bremsekraft økte og hjulgrepet ble bedre da bakhjulet fulgte underlaget bedre.

Cannondale går selv ganske langt i å blottlegge single-pivot-opphengets mangler i sin beskrivelse.

Sitat Cannondale Habit White Paper:
Experiments were conducted to investigate the dynamic response of rear suspension under braking and its effect on traction. Initial testing specifically compared a single pivot design (anti-rise = 100%) to a 4-bar linkage (anti-rise = 50-60%). Telemetry data showed that both suspension platforms were active during braking and able to track over bumps and holes under brake loads. However, the lower anti-rise of the 4-bar linkage provided improved braking performance and traction. It also demonstrated improved control upon rear wheel lockup during hard and abrupt brake applications. On the 4-bar linkage, the lower anti-rise leads to 20-30% greater extension of the suspension under braking compared to the single pivot. This allows the rear suspension to operate in a lower part of the travel, which provides a suppler ride and improved traction compared to the single pivot

Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2604505 01/05/2020 08:48
A
Austis Offline
Entusiast
Entusiast
A
Ok. Det stod bare i bunnen at cannondale og merida hadde sånn et enkelt demperoppsett. Stod ikke noe om modeller etc.
Antok de mente alle fra dale og merida.

Re: «aldri» låse dempere [Re: Austis] #2605044 04/05/2020 08:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Austis
Ok. Det stod bare i bunnen at cannondale og merida hadde sånn et enkelt demperoppsett. Stod ikke noe om modeller etc.
Antok de mente alle fra dale og merida.

Viktig presisering, ja. Cannondale av siste generasjon har jo Horst Link - etter at Specializeds patent på opphenget gikk ut i USA.
Dette har hjulpet en del på grepet til Habit i motbakke.

At lock-out dessverre har fungert som plaster på dårlige demperoppheng i mange år er en sannhet. Alle som har prøvd DW-link eller godt justert VPP vil kjenne seg igjen i at demperopphenget sparker fra, snarere enn å henge igjen i kanter oppover.

Akkurat Scalpel er en av de rittfulldemperne med tydeligst husking og henging i tekniske klatringer. Men på rittfulldempere er det litt mindre merkbart da vandringer er såpass kort. Forskjellen er likevel stor fra Scalpel til Santa Cruz Blur, Giant Anthem, Intense Sniper, Yeti SB100, Trek TopFuel m.fl.
Specialized Epic har gått mot strømmen. Nyere modeller Epic har stive kjedestag, men den har til gjengjeld Brain-funksjonen som gjør at opphenget stiver seg av nesten mellom hver kant og hvert slag.

Redigert av sykkeloyvind; 04/05/2020 08:39.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: «aldri» låse dempere [Re: sykkeloyvind] #2605093 04/05/2020 11:59
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sykkeloyvind

Specialized Epic har gått mot strømmen. Nyere modeller Epic har stive kjedestag, men den har til gjengjeld Brain-funksjonen som gjør at opphenget stiver seg av nesten mellom hver kant og hvert slag.

Mener jeg leste noe om at i tillegg til å spare vekt, så hadde de funnet at de lagrene de har fjernet roterte ekstremt lite (5 grader?), og at de derfor nesten ikke hadde noen funksjon? Spesifikt for Epic.

Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2605094 04/05/2020 12:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har en kompis med både Bad Habit og siste generasjon Scalpel. Han sliter med å få huskingen vekk. og enden på visa er at han etterhvert kjører med ganske så mye rebound demping for å roe det hele ned, med påfølgende pakking når det går fort og er rufsete. Han har prøvd 2-3 forskjellige bakdempere på begge syklene, og referansepunktet var forrige generasjon Scalpel hvor han ikke opplevde det samme. Stor kar, 2m.

Re: «aldri» låse dempere [Re: EmilZipp] #2605107 04/05/2020 12:53
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Det varierer jo med design på oppheng, og de kompromisser man velger. Mye anti-squat vil jo stive og "løfte" sykkelen. Eldre (1.gen) Blur ble jo helt stiv uten fjæring hvis du tråkket på i litt fart med 32-skiven foran. Samtidig sank den ned i en triangel i letteste gir hvis det var bratt. 1x12 gjør det mye lettere å designe for ønsket kompromiss vil jeg tro.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!

Moderator  support