Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Diverse bekledningsspørsmål

Diverse bekledningsspørsmål #2604041 29/04/2020 08:05
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei, har samlet opp noen spørsmål jeg har fundert litt på og som jeg gjerne tar imot innspill til:

1) Jeg har en Gore shakedry jakke (usikker på eksakt modell, men C5, kanskje), som jeg primært kjøpte for bruk i regnvær. Liker den godt, men lurer på om det finnes vesentlig bedre jakker mot vind (vanntetthet altså ikke relevant), eller er C5 as good as it gets mot vind? Jeg lurer vel egentlig på om det finnes vindjakker med bedre pusteegenskaper...? Kan ikke ha særlig race fit passform, så det eliminerer nok utvalget en del.

2) Jeg fryser ofte på tærne i temperaturer opp mot 10-12 grader, og pleier sykle med defeet ullsokker og defeet sine overshoe socks. Liker egentlig ikke utseende på toe covers, men er det toe covers som er svaret her? Evt; hvilke overshoe sokker er vesentlig varmere for tærne? Det er nok kombinasjonen fotsvette og vind som gjør at jeg blir kald.

3) Bruker som regel Castelli Sorpasso bib hvis jeg tror det blir for kaldt med kort bib. Har en t.Tiburu som jeg jo liker bedre, men vil beinvarmere (som jeg ikke har) + t.tiburu bli ca. like varmt som Sorpasso? Tenker da f.eks nanoflex beinvarmere.

4) Hva er det som gjelder blant hansker, når mitts er for kaldt? Har noen billige fra Diadora som egentlig har gjort nytten sin de, men blir litt klamme.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604054 29/04/2020 08:28
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan si noe om 3):
t.Tiburu fungerer utmerket for meg sammen med Legwarmer_EVO7 ned til 5-6 grader. Kaldere enn det må jeg til med mer varme på knærne.
Nanoflex-benvarmerne har jeg ikke prøvd.

og noe generelt om 2):
Hvor fort man fryser på føttene er veldig individuelt. Om du blir så svett på beina at du derfor blir kald. Har du kanskje sko med for lite lufting? Fuktigheten bør bort. Tåvarmere og lettere sokker kan kanskje være verd å prøve. Kan være lettere å opprettholde tilstrekkelig blodtilførsel fram til tærne med en slik løsning.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604072 29/04/2020 08:58
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
For 2) kan du jo vurdere toe covers under Defeet Slipstream om du foretrekker det estetiske ved oversokker.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604076 29/04/2020 09:09
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hva gjelder 2) er det alltid viktig at det ikke blir for trangt i skoa. Som gammel hockeyspiller var det en klassisk feil alle nybegynnere gjorde ved spill utendørs i virkelig kalde temperaturer at de stappet skøyta full av alt mulig. Blir det for trangt blir det bare uendelig kaldt.

Slet lenge med det samme selv. Frøs alltid på tærne. Nå med sko som har større tåboks og tåcover går det fin fint. For meg er tåcover overraskende effektivt - spesielt i de nevnte temperaturene.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604080 29/04/2020 09:19
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
2) Mange (de fleste?) sko har luftehuller i sålen under tærne/ like foran cleat. Jeg har tapet mine igjen med ducktape fra innsiden - for å hindre tilførsel av kaldt vann og kald luft.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604085 29/04/2020 09:31
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
1: Ville gått for en typisk pakkbar jakke eller kjøpt en undertrøye med vindbeskyttelse.
2: Aner ikke, jeg fryser på føtta når det er under 11,5 grader og svetter når det er over uansett hva jeg gjør.
3: Jeg ville funnet en tights å ha over shortsen. Vet at noen ikke liker det pga gnissing, men du får et ekstra lag som beskytter understell og rumpe mot kulde og det er rett og slett veldig behagelig synes jeg.
4: Jeg ville kjøpt noen linere i ull som du kan ha inni mittsa, hvis det er bar mitts vi snakker om?

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604098 29/04/2020 10:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg er glad i baselayer i ull og armvarmere under sykkeltrøye og vindvest fra start på morgenkvisten, altså når jeg tror det skal bli varmere utover dagen. Har ofte en buff under sykkel lua fra start også. Ullsokker, det skoparet med minst lufting foran og vindtett skotrekk holder fint for meg. Det skal være veldig kaldt før jeg bruker lange benvarmere fremfor knevarmere.

Jeg fryser lett på hendene men er happy med gore hansker og er det enda kaldere har jeg defeet duragloves under, da kan jeg mikse litt når det blir varmere... Har to varianter av gore hansker, en som nesten bare er et skall og en med litt foring. Jeg har alltid litt store hansker.. og ja det hender det blir litt mye i lommene bak på ryggen når jeg starter på pluss tre og avslutter på pluss tretten...

https://bikeshop.no/gore-wear/10056...gkbCN6QIViUMYCh0GEAQhEAQYBCABEgI2wvD_BwE

https://www.xxl.no/gore-wear-c5-gor...EAQhEAQYASABEgK2MPD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.xxl.no/defeet-duraglove...1A8SEAQYASABEgLkt_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Valentino] #2604146 29/04/2020 12:03
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Ok, bra tips om leggvarmere fra Assos. Godt mulig jeg investerer i et par slike.

Har Giro Empire-sko, som jo sikkert ikke er de varmeste, men som Havre skriver i sitt svar, kan det nok hende at det er litt vel trangt i skoen. Heller mot å prøve toe covers, og tynnere sokker (som jeg egentlig foretrekker).

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: vetleg] #2604149 29/04/2020 12:10
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Gore'n min ER jo en typisk pakkbar jakke... Er det ekkelt nok vær, er den suveren, imo. Det er mer de dagene det er sol, men vinden er skikkelig sur, jeg tenker på. Kanskje prøve å ha tynnere trøye under.

Kjenner at det sitter litt inne å prøve to lag benklær, men mulig du har rett i at det ikke nødvendigvis er så kjipt som det høres ut. 🙂

Nei, tenkte når det er for kaldt for vanlige sykkelhansker uten fingre.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: EmilZipp] #2604152 29/04/2020 12:15
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hvilke skotrekk bruker du? Og hvorfor foretrekker du knevarmere fremfor beinvarmere? Er det for varmt med sistnevnte, eller er det andre heftelser ved heldekkende kontra 3/4?

Jeg tror ikke jeg fryser så lett på fingrene, så så lenge det er vindtett, kan jeg kanskje slippe unna med noen ganske tynne. Samtidig liker jeg satt det er noe padding i dem, og de tynneste Gore-hanskene du linket virket ikke særlig polstret?

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604154 29/04/2020 12:18
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Har selv Shakedry C7, som brukes i nødstilfeller som vindjakke, gidder ikke ta med meg begge deler på tur. Den er klam, men foretrekker Rapha sin, den er lettere, puster mer, og ser bedre ut. Den er likevel litt kald i utforkjøringer om det snør på toppene og er sommer i bunn.

Defeet har jo noen i ull? Tåkapper er på ingen måte akseptert å sykle rundt med.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604158 29/04/2020 12:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en PearlIzumi p.r.o jakke/trøye som har vindtett front, og er vindtett foran på armene. Den puster veldig bra.
En slags vindtett vest med ermer som er halvveis vindtette :-D

t.Tiburo bib er vindtett og varm, og har sammen med vindtette løsben fra Gore holdt meg varm ned til 0 grader.
Skotrekk gidder jeg stort sett ikke, så jeg har slike tette, halvhøye vintersko med SPD. Så får stil være stil, og jeg er varm på tærne. Men det er viktig å ikke ha for tykke sokker. Da blir det trangt og kadt.

Hansker? Fryser så å si aldri på fingrene, men liker å bruke slike neoprenehansker når det melder vått og kaldt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604162 29/04/2020 12:53
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Men shakedry er et membran-materiale som puster veldig dårlig (imo). Jeg har en skallaktig jakke for drittvær og eventuelt når det er svinkaldt og en vest som har vindbeskyttelse og lufting på sidene. Lurer på om jeg skal ha meg en med ermer også.

Sykler ikke når det er for kaldt for hummerhansker, så der kan jeg ikke hjelpe noe mer ICON_WINK

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604164 29/04/2020 13:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med en lett jakke* og shakedryen på baklomma? Den er først og fremst til regn, og helt ok til utfor med store høydeforskjeller.

*Assos Mille GT Spring/Fall Jacket f.eks (den er ikke superaero). Finnes andre. Typisk vindtett front med litt varme og vannavstøting og rygg som en sommertrøye. Typisk plagg for nordisk sommer, dvs. under 20 grader.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604168 29/04/2020 13:16
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Metalis
Hvilke skotrekk bruker du? Og hvorfor foretrekker du knevarmere fremfor beinvarmere? Er det for varmt med sistnevnte, eller er det andre heftelser ved heldekkende kontra 3/4?

Jeg tror ikke jeg fryser så lett på fingrene, så så lenge det er vindtett, kan jeg kanskje slippe unna med noen ganske tynne. Samtidig liker jeg satt det er noe padding i dem, og de tynneste Gore-hanskene du linket virket ikke særlig polstret?

###

Jeg bruker lange benvarmere og vanlig sykkelbukse ned mot 3-4 pluss og de er så store at det ikke er mulig å få stappet de ned i lommene på ryggen om det blir varmere. Knevarmere (jeg har flere varianter) er gjerne litt tynnere og får fint plass når jeg evt tar de av. Jeg fryser "aldri" på leggene men liker å være varm på knærne og lårene samt at jeg heller fryser bittelitt første timen fremfor å bli for varm...

Hva slags skovarmere ? Jeg har et par kraftige i neopren som går fint med vanlige sykkelsko ned mot ca 3 grader når jeg har ulllsokker (jeg har go plass i skoene). Er det kaldere henter jeg frem Japanther vinter/høst sko og bytter pedaler. Er det vått er terskelen lavere for å bruke Japanther skoene. Så har jeg et helt tynt, billig og vanntekk skotrekk fra XXL til sølevær (på det ene skoparet glir de innimellom opp foran og jeg har lagt på en tape-bit). I tillegg har jeg to par som vi fikk med klubb klær fra Bioracer, de er helt tynne, vindtette og sitter tett.

Nei det er ikke så mye padding i de tynneste hanskene. Jeg har stort sett ganske feit styretape og synes det er helt greit.

Uansett tror jeg det er vanskelig å kopiere hva andre har og tenke at det blir bra for en selv. Jeg har en kompis som alltid er kald på bena men varm på hendene, jeg er motsatt. I tillegg har vi alle litt forskjellige preferanser. Om det er mulig å ha ull baselayer, vindvest, buff, sykkel lue unde hjelmen og kne/armvarmere som kan mikses av på så liker jeg det. Jeg blir heller litt våt fremfor å prøve å holde meg helt tørr med for lite pustende klær, lange turer i rolig tempo er kanskje unntaket.

De kraftige jeg bruker både til terreng og landevei
https://bikeshop.no/endura/ny085685/endura-mt500-ii-skotrekk-kraftig-aramid-s%c3%a5le-og-vannavvisende

De vanntette slafsene fra XXL (men du blir likevel våt fra undersiden)
https://www.xxl.no/white-shoecover-skoovertrekk-svart/p/1118620_1_style

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Metalis] #2604318 30/04/2020 09:32
J
Joaaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: Metalis
2) Jeg fryser ofte på tærne i temperaturer opp mot 10-12 grader, og pleier sykle med defeet ullsokker og defeet sine overshoe socks. Liker egentlig ikke utseende på toe covers, men er det toe covers som er svaret her? Evt; hvilke overshoe sokker er vesentlig varmere for tærne? Det er nok kombinasjonen fotsvette og vind som gjør at jeg blir kald.
Problemet med ullsokker/skotrekk er at de ikke tar vinden. Har prøvd mange alternativer etterhvert og det jeg har kommet fremt til at er varmest og funker best er neopren, både utenpå og inni skoa.

Bruker Maap sine neopren skotrekk (kjøpt hos bikeshop, men akkurat nå var de ikke i sortimentet der ser jeg)
https://www.sigmasports.com/item/MAAP/Deep-Winter-Neo-Overshoes/NRM3.
XXL har noen tynne neopren løpesokker som funker veldig bra. Disse har jeg også jogget med i helt vanlige joggesko i 10cm nysnø og et par minus, og vært god og varm på beina i 1 time.
https://www.xxl.no/inov-8-extreme-thermo-sock-high-lopesokk-vinter-svart/p/1148028_1_style

Under 4-5 plussgrader bruker jeg både skotrekkene og sokkene, men over det og opp mot 8-10 plussgrader bruker jeg bare sokkene.
Høst/vinter/tidlig vår bruker jeg også vintersålene man finner ved kassa på xxl, med alu underside og ull oppå.
https://www.xxl.no/kvill-winter-alu-insole-vintersale/p/1128926_1_style

Med disse 3 produktene har jeg foreløpig faktisk ikke hatt behov for å teipe luftehull i skoa jeg bruker nå, slik jeg har gjort med tidligere sko.

Re: Diverse bekledningsspørsmål [Re: Joaaso] #2604614 01/05/2020 18:59
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Synes Maap-coverne så bra/lovende ut, tror det vil hjelpe bare det.

Moderator  support, Valentino