Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Holdbarhet på klatreutstyr

Holdbarhet på klatreutstyr #2603270 25/04/2020 16:09
bøttesmetten Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg antar at det finnes klatrenørder her inne.
Kjæresten drev tidligere aktivt med sportsklatring. Vi er gira på å ta opp igjen tråden, siden vi nå bor en plass det visstnok skal være ekstremt fint å klatre.

Er 12 år gamle slynger og ekspresser fortsatt good? Tau handles selvsagt nytt.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603274 25/04/2020 16:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bra spörsmål. Jag har en massa utstyr som är rundt 25 år som jag inte tror jag kommer bruke...

Mitt svar är att jag inte vet och tvivlar på att någon kan komma med ett tydligt svar men jag tror att det är ok att bruke (har tidigare läst undersökelser och tester som tyder på att de inte åldras så väldigt fort) men att butikker och andra som säljer utstyr sier att du ska köpa nytt.

Tror ikke det sker så mye med nylonet hvis det är lagrat mörkt och torrt.

Men jag har också kunnat dra av rätt tjocka band på en gammal vindsurfing sele med händerna så man ska vara forsiktigt med gammal nylon.

Problemet är ju att man helst inte vill att noe ska gå sönder då det kan göra ont eller ännu värre...

Men att skifta ut expresser for sportsklatring är varken dyrt eller svårt. Mer strul med slingorna på alla mina kamkilar som man inte kan skifte själv hvis man ikke vill knytte själv och det vill man ju inte.

Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603284 25/04/2020 18:31
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603291 25/04/2020 19:24
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E

Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603305 25/04/2020 21:04
bøttesmetten Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takk folkens. Da blir det nytt utstyr ICON_SMILE Enda en ting man kan nørde på!

@tarhof på instagram
Banshee Prime 2016
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603331 26/04/2020 07:26
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det tryggeste er selvsagt å bytte. Har du lagret utstyret riktig og det ikke er veldig slitt, hadde ikke jeg hatt betenkeligheter med å bruke det. Det å bytte hvert 5-10 år som produsentene sier er jo en grei tommelfingerregel, spesielt hvis du kjøper noen andres brukte utstyr eller utstyret brukes regelmessig. Men klatreutstyr i nylon holder lenge uten å tape seg nevneverdig. Spesielt tau blir faktisk bedre av å lagres i lang tid. Å bytte ut nytt utstyr etter 10 år slik petzl sier høres ganske sløsende ut. Noen steder henger utstyret i butikken i over 10 år før du kjøper det. Det er heller ikke så mange produsenter som merker utstyret med produksjonsdato eller lignende. Det du skal være obs på er utstyr i dyneema, som har vist seg å svekkes raskere enn nylon. Er du usikker så bytter du utstyret ut.

Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603344 26/04/2020 09:06
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Som det står i den første linken er produsentene pålagt av EU å ha en grense på 10 år for å bytte utstyr, fornuftig eller ikke så er det åpenbart at 10 år er valgt delvis fordi det er et rundt og fint tall.

Gitt at slynger ofte er eneste ledd i sikringskjeden, og som ekspresser ofte er brukt i sportsklaring der man forventer å falle er det greit å bytte de ut. Ikke veldig dyrt heller sett opp mot klatreutstyr generelt. Andre ting som kamkiler blir etter min oppfatning ofte brukt lenger, gitt bruksområdet og for så vidt pris.

Redigert av Appelsin; 26/04/2020 09:07.
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603360 26/04/2020 11:25
perbl Offline
More than words
More than words
Denne er litt vrien. Jeg mistenker det er ca like mye vitenskap bak det at man må bytte etter et visst antall år som "du må bytte sykkelhjelm etter fem år", men så var det om man vil være bombesikker da, som jo er en fordel når man skal klatre.

Selv har jeg brukt 15 år gamle slynger som jeg vet ikke har tatt særlig fall og visuelt sett ser ca nye ut, selen min er også ganske gammel og rimelig pent brukt uten synlig slitasje, men tau vil jeg nok bytte hvis jeg skal klatre uten mulighet til å låne nyere.

Per B.
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603365 26/04/2020 12:03
bøttesmetten Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
For "peace of mind" har vi bestemt oss for å investere i nye slynger og ekspresser. Heldigvis var det ikke dyrt trad-utstyr det var snakk om...

Er det noen som har anbefalinger på tau og slynger?

Kjæresten er vant til å klatre på "syltynt" konkurransetau. Det trenger vi ikke nå, men jeg tenker fortsatt at det er greit å gå under 10mm tykkelse.

Bang4bucks er viktig

@tarhof på instagram
Banshee Prime 2016
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: bøttesmetten] #2603410 26/04/2020 18:42
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Fornuftig valg!

Alt som er laget av stoff skal byttes innen 10 år etter produksjonsdato, med mindre produsent sier noe annet. For utstyr laget av metall er det ingen grense så lenge utstyret er uten skade og vedlikeholdt i henhold til produsentens retningslinjer.

Tau er veldig avhengig av hvordan du tenker å bruke tauet. Skal du klatre med god margin, f.eks. i fjellet, kan du ha tynt tau. Skal du presse opp din egen pers på sportsruter med mange fall på tauet bør du har tykkere tau. Sjekk hvor mange UIAA-fall tauet er sertifisert på. Det forteller mye om holdbarheten.

Forøvrig vil ikke et klatretau ryke av mange fall, men det mister elastisitet noe som gjør belastningen på sikringsmidler og ikke minst din kropp for høye.

Ref. 10-årsfense er det viktig å sjekke produksjonsdato på tauet du kjøper.

Redigert av SturlaS; 26/04/2020 18:45.
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: SturlaS] #2603446 26/04/2020 21:37
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: SturlaS
Fornuftig valg!

Alt som er laget av stoff skal byttes innen 10 år etter produksjonsdato, med mindre produsent sier noe annet.

Som nevnt tidligere, så er jo klatring såpass avhengig av fungerende utstyr at det er greit å være bombesikker. Men jeg biter på lell ICON_SMILE

Hva er det som skjer med stoffet? Er det ikke hovedsaklig et resultat av bruk som gjør at man setter et slkt tidsintervall for å være noenlunde bombesikker innafor marginene av forventa slitasje med jevn og normal bruk?

Om jeg kjøper meg en sele nå, klatrer to ganger, legger den i en tørr bod, og så plukker den fram igjen etter 10.5 år, hva er det som har skjedd med den da?

Dette minner jo om det som sies om sykkelhjelmer, men når folk faktisk har prøvd kontrollerte eksperimenter, finner man jo få tegn til at en sykkelhjelm mister funksjon selv etter ekstremt lang tid, såfremt den ikke har vært i fall eller vært utsatt for voldsom varme etc.

Redigert av perbl; 26/04/2020 21:38.

Per B.
Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: perbl] #2603464 27/04/2020 06:44
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har ingen skolering innen materialteknikk eller hva det heter, så her støtter jeg meg utelukkende på det jeg har lært under utdanning som klatreinstruktør. Hvis jeg skal tippe kan det være at fiber blir stivere?

Det er ikke sikkert ting vil ryke (som med klatretau) men funksjonen kan endre seg, noe som igjen kan medføre endring i f.eks. krefter ved fall.

Ved stor bruk er forøvrig anbefalt levetiden kortere enn 10 år.

Uansett er ikke dette lovregulert. Hvis du ønsker å bruke den lilla/turkise klatreselen fra 80-tallet er det ingen som kan stoppe deg. ;-)

Re: Holdbarhet på klatreutstyr [Re: perbl] #2603490 27/04/2020 08:05
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er neppe noe spesielt som skjer annet enn verditap. BD tester gammelt utstyr og publiserer resultatene. Nylon har vist seg å holde styrken sin i lang tid. De har testet 30 år gamle slynger som fortsatt overholder kravene. Selv gamle og slitte nylonslynger har vist seg å holde langt over de krefter et menneske klarer å påføre slyngene ved fall. Men det har også vært testet utstyr som ikke har holdt like godt, men av det jeg har lest har disse vært utsatt for vær og vind i lang tid eller kjemikalier.

Når det gjelder nytt tau kjøpte jeg sist et tau fra mammut. Husker ikke navnet, men det var et 9.2mm. Beste tauet jeg har brukt. Spesielt duodess (to forskjellige farger/mønster på hver halvpart av tauet) er for meg helt fantastisk.

Moderator  support