Hei,
Beklager om dette har vært diskutert før, men slet med å finne noe relevant i søkemotoren. Beklager også om det havnet i feil forum.
Bare for å nevne det med en gang. Jeg er nybegynner med liten kunnskap om forskjellige deler etc. Er vel derfor jeg tar kontakt her inne

Jeg ser nå at XXL tilbyr
White GX Pro 19til 7500,-. Utsolgt på nett, men de sier at den skal være tilgjengelig i mitt varehus (Ålesund).
Samtidig så har de
White RR Pro 20 til 11990,-
Som dere kanskje skjønner, så er problemstillingen hvilken jeg burde gå for. Litt informasjon om meg og mitt ønskebruk.
Nybegynner. Syklet en sesong på en Cannondale Caad10 for mange herrens år siden. Jeg likte virkelig å sykle veiene rundt Maridalen for å kose meg og for treningens skyld (hater helsestudio og knærne/bein tåler ikke jogging). Dette er altså all erfaring jeg har med landeveissykling.
Ikke all verdens til budsjett. Syns nesten 12000,- er litt mye bare det, men kan være villig til å bruke det om argumentene er gode nok. Har sykkelsko, hjelm, klær liggende i skapet.
Primært så vil jeg tippe at 85-95% av tiden vil foregå på asfalt. Jeg bor på Sunnmøre så her er det jo uendelig med vakker natur, både i fjell og langs kyst, så noen ganger vil jeg jo ha et ønske om å "hoppe av" asfalten og inn på grusstiene f.eks. Samtidig regner jo det nesten hele året her oppe, så jeg vil tro jeg vil komme til å ha hjertet i halsen om jeg sykler rundt på smale slick-dekk i høy fart sesongen rundt.
Hvordan er dekk på GX kontra RR sånn sammenlignet med fart. Er det veldig mye tyngre å tråkke seg opp i fart og holde stabil høy fart? Det var jo det jeg syns var fantastisk når jeg hadde Cannondalen.
Vil jeg slite med å holde følge med venner som sykler på landeveissykkel? (Jeg er dårlig trent)
Har sett i noen andre tråder at man anbefaler å ha et ekstra hjulsett til gravelsykkelen. Kan det være et alternativ for meg kontra å kjøpe RR Pro? Nå aner jeg ikke hva et nytt hjulsett med dekk koster.
Vil jeg kunne få et hjulsett med dekk til overkommelig pris som gjør at GX Pro med 2 stk. hjulsett vil fortsatt være et billigere alternativ enn RR Pro?
Så til slutt. Hva ville dere anbefalt en nybegynner som meg å gjøre?
Setter pris på all feedback jeg kan få