Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

White GX Pro 19 vs RR Pro 20

White GX Pro 19 vs RR Pro 20 #2602819 23/04/2020 10:54
noggen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei,
Beklager om dette har vært diskutert før, men slet med å finne noe relevant i søkemotoren. Beklager også om det havnet i feil forum.

Bare for å nevne det med en gang. Jeg er nybegynner med liten kunnskap om forskjellige deler etc. Er vel derfor jeg tar kontakt her inne ICON_SMILE

Jeg ser nå at XXL tilbyr White GX Pro 19til 7500,-. Utsolgt på nett, men de sier at den skal være tilgjengelig i mitt varehus (Ålesund).
Samtidig så har de White RR Pro 20 til 11990,-

Som dere kanskje skjønner, så er problemstillingen hvilken jeg burde gå for. Litt informasjon om meg og mitt ønskebruk.

Nybegynner. Syklet en sesong på en Cannondale Caad10 for mange herrens år siden. Jeg likte virkelig å sykle veiene rundt Maridalen for å kose meg og for treningens skyld (hater helsestudio og knærne/bein tåler ikke jogging). Dette er altså all erfaring jeg har med landeveissykling.

Ikke all verdens til budsjett. Syns nesten 12000,- er litt mye bare det, men kan være villig til å bruke det om argumentene er gode nok. Har sykkelsko, hjelm, klær liggende i skapet.

Primært så vil jeg tippe at 85-95% av tiden vil foregå på asfalt. Jeg bor på Sunnmøre så her er det jo uendelig med vakker natur, både i fjell og langs kyst, så noen ganger vil jeg jo ha et ønske om å "hoppe av" asfalten og inn på grusstiene f.eks. Samtidig regner jo det nesten hele året her oppe, så jeg vil tro jeg vil komme til å ha hjertet i halsen om jeg sykler rundt på smale slick-dekk i høy fart sesongen rundt.

Hvordan er dekk på GX kontra RR sånn sammenlignet med fart. Er det veldig mye tyngre å tråkke seg opp i fart og holde stabil høy fart? Det var jo det jeg syns var fantastisk når jeg hadde Cannondalen.
Vil jeg slite med å holde følge med venner som sykler på landeveissykkel? (Jeg er dårlig trent)

Har sett i noen andre tråder at man anbefaler å ha et ekstra hjulsett til gravelsykkelen. Kan det være et alternativ for meg kontra å kjøpe RR Pro? Nå aner jeg ikke hva et nytt hjulsett med dekk koster.
Vil jeg kunne få et hjulsett med dekk til overkommelig pris som gjør at GX Pro med 2 stk. hjulsett vil fortsatt være et billigere alternativ enn RR Pro?

Så til slutt. Hva ville dere anbefalt en nybegynner som meg å gjøre?

Setter pris på all feedback jeg kan få ICON_SMILE

Re: White GX Pro 19 vs RR Pro 20 [Re: noggen] #2602828 23/04/2020 11:18
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Andre kan sikkert gi mye mer utfyllende svar, men her er det jeg tenker:

-7500 for gx kontra rr gir mer for penga. Du får hydrauliske skivebremser som gir veldig behagelig bremsing, samt plass til breie dekk hvis du ønsker. Den kommer også med helt ålreite dekk fra før.

-Den som kommer til å kjøre fortest på flata er den som er raskest, så uansett hvilken av disse syklene du kjøper, vil du mest sannsynlig bli kjørt fra i starten og så blir det bedre om en liten stund.

-For mellomlegget mellom de to syklene kan du kjøpe ekstra hjulsett med landeveisdekk, men mest sannsynlig kan du bare kjøpe et par nye allsidige/raske dekk med bra grep som også kan brukes på grus. Mange her liker conti gp4000 eller gp5000 i 28mm, ellers er Sepeda veldig glad i schwalbe g-one speed i 30mm som også er veldig raske dekk du kan bruke på alt av vei og det mestw av grusvei som ikke er kampesteiner.

-7500 er heller ikke verre enn at du kan finne ut om du liker det og så vurdere etter hvert om du skal bytte den ut med en raskere sykkel eller supplere med en raskere sykkel. En kompis av meg kjøpte gx lite (tror jeg) for to år siden og har sykla med meg på korte og lengre turer på landevei og grus siden, uten noen nevneverdige problemer med å holde tritt.

PS: noen kommer sikkert til å protestere på at skivebremser er viktig, og de har rett. Det er ikke det. Men hvis du skal ha en landeveissykkel med felgbrems ville jeg funnet et bedre tilbud enn den rr pro der, så du får sykla litt mer og funnet deg tilrette uten at det koster skjorta.

Pss: du må sette av en del penger til ekstrautstyr! Klær som dekker en del behov, sykkelsko og pedaler, hjelm, kanskje belysning, litt verktøy og en seteveske ICON_SMILE og kaffe og boller.

Redigert av vetleg; 23/04/2020 11:22. Rediger grunn: Lagt til viktig informasjon
Re: White GX Pro 19 vs RR Pro 20 [Re: noggen] #2602830 23/04/2020 11:30
noggen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for svar, Vetleg ICON_SMILE

Som sagt så har jeg litt utstyr allerede liggende (heldigvis, hehe). Men det må investeres i vind- og regnjakke. Varmt tøy. Klima ikke det samme som det er i Oslo. Største savnet.

De dekkene du nevner. Vil de passe på hjulsettet som følger med GX Pro'n?
Finnes det noen "tommelfinger-regel" for å finne ut hva slags dekk et hjul kan håndtere?

Redigert av noggen; 23/04/2020 11:37.

Moderator  support, Valentino