|
|
|
|
Canyon med SINNSYKT prishopp over natta
|
Re: Canyon med SINNSYKT prishopp over natta
[Re: pharynx]
29/04/2020 20:54
|
Pug-Nose
Fersking
|
Fersking
Var på nippet til å kjøpe sykkel fra Canyon en dag eller to før det famøse prishoppet (hadde den i handlekurven). Hadde bare et enkelt spørsmål som jeg sendte avgårde på Facebook-supporten. De brukte god tid på svar, akkurat god nok tid til at de rakk å øke prisene. Da han endelig svarte, skrev kunderådgiveren bare at han håpet de nye prisene var konkurransedyktige. Nope.
|
|
|
30/04/2020 09:30
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vel, de er vel konkurransedyktige. Men før var de en god del billigere enn de andre, nå er det på lik linje.
|
|
|
30/04/2020 09:42
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Kommer litt an på hvordan man ser det. Merkelig nok var Aeroad den første sykkelen jeg ble interessert i for mange år siden. Fant alltid billigere alternativer på tilsvarnede sykler hvis man er fleksibel på hva slags merke. Derimot kan jeg være enig i at Canyon ofte var konkurransedyktige på full pris en mot en (som kanskje er den beste måten å se det på).
Må forsåvidt gi skryt til Canyon der. Vil anta at deres marginer er rimelig mye høyere enn mange andre, men de klarer på et vis å prise seg inn på samme nivå uten at de får "kinakarbon"-omdømmet. Smart og imponerende.
|
|
|
30/04/2020 10:55
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Vil anta canyon vil bli mer konkurransedyktig etter hvert som andre merker justerer prisene sine. Det jeg synes er rart er at flere leverandører enten det er sykkel, bil eller hva det måtte være, øker prisene med 20-25%. Euroen har vel vært verdt over 10 kroner siden august i fjor. Nå er den verdt rett over 11kroner. Ser ikke helt at det skulle gi så stort utslag ved justering av prisen. Uansett er vel alusyklene til canyon greie kjøp. Relativt godt utstyrt aluracer til under 20 laks levert på døra er ikke hinsides.
|
|
|
30/04/2020 11:09
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Det er nok etterslepet av hoppet euroen gjorde i starten av mars hvor den gikk 25% opp fra under 10 til 12,50,- og ringvirkningen dette gir i kombinasjon med lavere produksjon i Asia + forsinkelser på frakt fra Asia, nå begynner nok mange å gå tom for råvarer/artikler som ble handlet inn på lager før hoppet.
// Too many roads, too little time
|
|
|
30/04/2020 11:20
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Sannsynligvis, men en veldig merkelig måte å se på sine egne kostnader på.
Ingen vil "kostnadsføre" et unikt frimerke fra 1840 til innkjøpspris. Så er det nok rimelig å anta at sykkelprodusenter ikke nødvendigvis er ekstremt sofistikerte der. Selv bilprodusenter er ganske dårlige på den slags.
Det andre er konkurransesituasjonen. Fikk senest i går et tilbud om kjøp av bil til en ekstremt bra pris. Det er ikke fordi produsenten nå har så høye marginer at de kan tillate seg å selge biler billigere, men fordi de må holde hjulene i gang.
Ting vil bli dyrere i Norge på sikt ettersom den relative verdien av olje faller, men hvor mye dyrere ting blir på kort sikt er vanskelig å spå.
|
|
|
30/04/2020 11:31
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Canyon har blitt dyrere pga forholdet mellom NOK og EUR. For norske importører burde det ikke være nødvendig med en prisoppgang før neste år da jeg antar at man har sikret seg og kjøpt fremtidig relevant valuta da man satte salgspriser i NOK en gang ifjor høst.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
30/04/2020 11:34
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Til Canyon sitt forsvar, så har vel prisene i NOK lenge vært veldig gunstige sammenliknet med Euro, derfor blir det vel et litt stort hopp nå. Dyreste Canyon racer ligger vel nå på rett under 100k, mens Trek, Specialized, Scott osv har passert 120k, så det blir vel ganske jevnt med litt rabatt. Nå er kanskje ikke toppmodeller helt representative, men jeg tviler på at Canyon kommer noe dårligere ut enn snittet. Jeg tipper vi vil se bra prisøkning på sykler som importeres fremover i Norge med mindre krona styrker seg.
Hva gjelder "kinakarbon"-omdømmet så tror jeg det hjelper veldig at man har en europeisk forhandler å forholde seg til. Null stress å angre kjøp om størrelse blir feil osv, dette er noe vanlige butikker ikke har sjanse til å konkurrere mot. Ofte får man jo ikke mulighet til å prøve sykkel engang da butikkene kun tar inn sykler på bestilling.
Endurace, Ultimate og Aeroad har nok vært store suksesser, spennende å se om de treffer like godt på neste generasjon..
|
|
|
01/05/2020 09:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Akkurat nå blir jo alle merkene som ikke har lager i Norge dyrt, men så fort det skal kjøpes inn sykler igjen blir nok forholdet det samme som før+/-
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|
|
|