Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gravel som kan erstatte MTB

Gravel som kan erstatte MTB #2601950 19/04/2020 19:35
T
torshovekspress1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Det florerer av tester av raske grusracere, alt-i-ett sykler og helårssykler. Det jeg trenger er egentlig en MTB til å sykle med barna (og kona), til i Kikut (Nordmarka, Oslo) alene eller med kompiser for rekreasjon, eller å kunne velge skogsruta til jobb. Enn så lenge utelukkende april-oktober og helst i fint vær. Men, hvem kjøper flatt styre i 2020?

Jeg har allerede planlagt et ran, mest sannsynlig av familens sparekonto, for å kjøpe ny landeveissykkel som skal brukes BARE på deilig asfalt. Dette blir altså en sykkel nummer to. Budsjettet er deretter. Og jeg skulle helst hatt den i går.

Ønskene er lavest mulig pris m. hydrauliske skivebremser, 1x gir, vekt helst under 10 kg, oppreist sittestilling og høy komfort. Forslag?

Redigert av torshovekspress1; 19/04/2020 19:36.
Re: Gravel som kan erstatte MTB [Re: torshovekspress1] #2602288 21/04/2020 09:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Forumet kan jo ikke ha på seg at vi ikke vil hjelpe eller ikke vet svaret shocked2 men kombinasjonen av kravene dine er litt tricky.

- Hva er lavest mulig pris? Har du et budsjett?
- Er 1x virkelig et krav? Det begrenser utvalget i det rimelige spekteret. Til ditt bruk kan jeg ikke se annet enn fordeler med 2x.
- Er det viktig å komme under 10 kg i originaloppsett? Om du har et favorittsete og noen lette komponenter tilgjengelig, er det enkelt å slanke.
- Hva tenker du på med høy komfort? God vibrasjonsdemping i rammesett og setepinne er topp, men fører prisen opp.

Ellers er fortsatt mange gode alternativer nevnt i Grusracer - mest for pengene.

Synes denne grusbølgen er litt voldsom nå. Når grussykler er det første jeg ser når jeg svinger innom XXL, begynner jeg å lengte etter krossykkel og terrengsykkel igjen ICON_SMILE

I den anledning, her er litt underholdning og reklame for et visst tysk sykkelmerke som i natt gikk markant opp i pris etter kronefallet eek

Og bonusvideo med den superkule islandske Lauf True Grit: Gravel Bikes Exist Because Mountain Biking Is Now Boring ICON_SHOCKED

Re: Gravel som kan erstatte MTB [Re: torshovekspress1] #2602301 21/04/2020 10:25
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Enig med Sepeda, de billigste modellene leveres stort sett med 2x10 eller 2x11. Nye Tiagra 2x10, 105 med 11 delt samt GRX gruppene er bra greier.

Tydeligvis popuært brukt også, jeg la ut en 2019 Topstone alu med den utmerkede hydrauliske gruppa 105 med svært anvendelig 46/30 - 11/34 utveksling på finn i påsken og etter en halvtime var det tre stykker på tråden og den ble hentet med en gang. Har aldri hatt så lavt verdifall noen gang, den kom riktignok rett fra service som jeg ikke tar med i regnestykket :-)

Jeg kjøpte en brukt SuperX med Force CX gruppe i høst og fikk på 11/46 kassett (40 foran). Slike dukker opp på Finn innimellom. Jeg har også sett et par White GX LTD fra XXL med Apex 1x11 og en Canyon Grail også som raskt ble borte. Disse tikker av boksene dine.

Ønskene dine, veldig billig (uten at jeg vet hva du mener med det), 1x11 og få den i går er ikke så lett. Lykke til !

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support, Valentino