Er på utkikk etter en grusracer som hovedsakelig vil bli brukt i øst og nordmarka. Jeg har kroniske muskel og leddsmerter i hender og armer, så komfort er en viktig faktor. Har hatt 650b grusracer med 47mm byway dekk og den fungerte veldig bra, men solgte den ettersom mekaniske gir ga meg smerter. Jeg har Di2 på landeveissykkelen, og jeg vet at dette fungerer ypperlig for meg, så nå står valget mellom 650b og 700c.
Det er ikke så altfor mye å velge i når det kommer til grussykler med el-gir og jeg må holde meg under 40 lapper. Canyon grail CF 8.0 Di2 er førstevalget, men jeg er usikker på om 700x40 gir nok demping ettersom jeg ikke har prøvd det ennå. Er jo snakk om "snille" grusveier her, så vil tro det går, men ønsker gjerne noen innspill angående hvor komfortable 40mm dekk egentlig er på grus?
Så fyr løs med erfaringer, eventuelt tips om Di2 sykler i ca samme prisklasse.
Re: Hvor komfortable er 40mm dekk på grus?
[Re: Vèlo 83]
#260189719/04/202014:10
Er det rett forstått at de kroniske smertene gjør at du er særlig følsom for vibrasjoner og slag i styret?
Min erfaring er at 40 mm dekk kan gi utmerket demping. Det gjelder særlig om du velger kvalitetsdekk som er ettergivende/supple. Velg høy TPI, som er et mål for tetthet i gummien. Om du setter dekkene opp slangeløst, kan du dessuten senke trykket uten at du risikerer såkalt gjennomslagspunktering/snakebite, altså at slangen kommer i klemme mellom dekk og felg. Gode dekk og lavere trykk vil gi både komfort og godt grep på ujevnt underlag.
Det kan også hjelpe med tykk og myk styretape, gjerne lagt dobbelt.
Karbonstyre med vibrasjonsdemping hjelper ytterligere, som f.eks. Lauf Smoothie.
Jeg har dessverre ikke oversikt over sykler som kommer i originaloppsett med Di2 eller hva disse koster. Kanskje Dare GFX eller Fara Gravel? Eller den testvinnende GT Grade Carbon Pro?
Husk at du alltid har anledning til å få bygget opp en sykkel slik du selv ønsker den hos en god forhandler, eller bare bytte til elektronisk gruppe etter eget ønske.
Men vel så viktig kan det være at rammesettet i seg selv demper tilbakemeldinger fra underlaget. Mange grussykler har god demping i selve materialet, som nevnte GT Grade. Fara Gravel er så vidt jeg vet en del hardere.
Og så er det noen som har spesielle løsninger for særlig god demping i styret:
Canyon tilbyr Grail med sin karakteristiske dobbeldekker, som jeg forstår at du allerede har sett på. Konstruksjonen av styret gir god demping når du holder hendene på toppen av styret, men styret er designet for å være stivt når du holder på hendlene eller i bukken. Du vil med andre ord ikke få fordel av demping i styret hele tiden. Den spesielle konstruksjonen gjør at du heller ikke kan bruke andre styrer eller stem.
Specialized har utviklet demperen FutureShock, som får mye ros for å dempe slag og vibrasjoner i styret. Du kan justere mykheten i dempingen. Du finner den bl.a. på blandeveissykkelen Diverge (mekanisk demping) og brosteinsraceren Roubaix (hydraulisk demping).
Trek tilbyr IsoSpeed med justerbar demping i setepinnen eller styret. Formålet er det samme som FutureShock, å dempe vibrasjoner og slag. Du finner IsoSpeed både foran og bak i komfortraceren Domane med plass til 38 mm dekk. Dessverre har ikke blandeveissykkelen Checkpoint IsoSpeed foran, kun bak.
Men det finnes en rimelig løsning for å få god vibrasjonsdemping i styret på enhver sykkel med standard styreoppsett, nemlig Redshift Shockstop. Forhandles av Sykkelkomponenter. Denne kommer med gummiputer av forskjellige mykhet som du kan kombinere for å få akkurat den graden av vibrasjonsdemping som du foretrekker. Bruker denne selv på vintersykkelen
Det finnes nå også en setepinne med liknende demping. Både pinne og stem er forklart her:
Og her er en sammenlikning av ShockStop og Specializeds FutureShock:
Håper du finner en kombinasjon av rammesett, styreoppsett og dekk som gir deg komforten du trenger!
#260191119/04/202015:59
Gullmedalje for det svaret der kommer til å kjøre tubeless med dobbel styreteip, men det er småslag som er det store problemet så da skal jeg så absolutt sjekke opp stemmet med demper fra sykkelkomponenter...Repeterende bevegelser er en stor kilde til smerte så mekanisk giring går i max 45min for min del. Har vurdert å bare konvertere en mekanisk sykkel til Di2, han RidesofJapan duden har jo en meget god video om det på YT så burde jo la seg gjøre, men er jo så mye mer fristende å få kjøpt noe ferdig. Må nok ta noen runder i tenkeboksen for det optimale hadde vært en 650b sykkel, men da er det nesten bare Silex`n til bikeshop å "velge blant".
#260191219/04/202016:12
...det optimale hadde vært en 650b sykkel, men da er det nesten bare Silex`n til bikeshop å "velge blant".
Mange grussykler har rammesett designet for begge hjulstørrelser. Det gjelder også syklene jeg har nevnt Hos Fara kan du spesifisere hjulstørrelse. Dare er i utgangspunktet en taiwansk produsent som spesialiserer seg på å tilby custom-løsninger, og jeg antar det samme gjelder for den norske underavdelingen. En fleksibel forhandler burde kunne tilby nevnte Grade med 650b-hjul. Og Diverge med FutureShock tar også 650b. Osv.
Sørensen Sykler får sikkert til en Hard Rocx GTRS/Gravel Grinder med elektroniske gir. De får sikkert inn 2020-modellene også. I ditt sted ville jeg sett på karbonversjonene, som gjerne har mer utpreget vibrasjonsdemping enn alu. Kommer med 650b og massiv dekklaring.
Alt er som regel mulig. Ingen grunn til å la seg binde av det som nevnes som standardoppsett på nettet.
Når alt det er sagt, er Silex'n også en anerkjent sykkel som har fått mye ros. Man må bare være tøff nok til å tåle det litt skrånende overrøret