Hei. Sikkert mange slike tråder, men jeg må bare legge ut en ny. Har ulyd fra drivverket. Synes det er en skikkelig nøtt å knekke. Noen som klarer å knekke den? :-)
Lyden kommer kun ved tråkk på de tre største kassett-"klingene". Lyden minner om en vaier som noen slår mykt på med rask frekvens. Altså KUN på de 3 største, og INGEN lyd på de 8 andre ringene. Lyden kommer både når jeg har kjede på lille og store klingen fremme, men er litt høyere på storeklingen. Det skal ikke veldig mye tråkk til før lyden kommer.
Jeg har sjekket B-skruen, gnisning mellom kjede og fremgir, H og L skrue på bakgir, girjusteringen som sådan, at kassetten er ren og sitter som et skudd uten slark på boss/hub eller hva det heter, og jeg har dreiet krankarmene rundt uten kjede på og kjenner overhodet ingen friksjon eller noe i kranklageret. Kjedet er ganske nytt, bakgiret også, samt girøret. Kjedet er KMC x11el, kassetten er en Shimano 105 CS-5800 11-32, bakgiret medium cage Shimano 105. Kjedet har rett lengde. Sykkelen har thru axle, så ingen bevegelser mellom hjul og ramme.
Det eneste "leadet" jeg har er at de 8 minste "klingene" på kassetten er løse før/under montering (ikke etter!), mens de tre største er "faste" hvis man skjønner. Altså de er i ett stykke, og det er ved bruk av disse lyden kommer. I tillegg er det noen små hakk fra de løse klingene i sporet på bosset/hubben. Ikke mye, men litt. Vet ikke hva det skulle bety, uansett er det ikke fra disse lyden altså kommer. Jeg har ikke prøvd med annen kassett, og det er kanskje neste trekk, men jeg har prøvd med annet hjulsett og da kom den samme lyden (!!!). Derfor er dette en nøtt. Synes jeg...
Trøbbel med kassett likevel? Sideveis gnisning i det velsmurte kjedet som akkurat gir seg i overgangen mellom 3. og 4. største "klinge"?...
Usikker på om det er samme problem, men jeg opplevde noe liknende en gang. Gjaldt bare et gir, men da hadde ene bolten som festet tannhjulet bak til den spideren røket. Så mitt tips blir å sjekke at de tre største tannhjulene bak er festet skikkelig til den spideren.
Hvis du nylig har byttet kjede, er du helt sikker på at det er tredd riktig?
Litt om hvorfor jeg stiller spørsmålet: Du beskriver problemet i situasjoner hvor kjedet er som strammest (de største drev foran og bak). Det høres ut som om jevne slag på en wire. Det kan da være hvert ledd på kjedet som løper over noe det ikke skal. Helt konkret: Er du sikker på at kjedet ikke ligger tredd utenpå den "tappen" som som er ved det øverste trinsehjulet på bakgiret. Dette er enkelt å sjekke.
Kjedet er trekk riktig (er non-directional), og det går ikke utenpå den tappen ved trinsehjulet. Vaieren slår heller ikke inn i eikene. Kan heller ikke være kjedelinjen, da lyden har oppstått ut av det blå at jeg har endret på oppsettet fra slik den ble levert ny.
Skal sjekke det med den spideren nærmere, på kassetten. Er jo det eneste det kan være, men utrolig merkelig at lyden fortsatte selv om jeg byttet hjul. Kanskje det hjulet hadde samme problem?...
Jeg tror ideen om å sette mitt hjul på den andre sykkelen kanskje ikke er så dum...må ringe eieren så skal jeg få kontroll på den biten.
Gikk over den på nytt nå. Kjedet er super-smooth, ingen ledd som henger, og girøret er helt bent og fint og er festet 100%. Kassett/«spider» er sjekket, og de tre største tannhjulene er festet korrekt på «trinsen» sin.
Jeg vet ikke, men hvis det ikke er hjulet, giret eller kjedet, da er det vel kranken? Vil være overraskende. Høres absolutt ikke ut som krank-trøbbel.....
Kan det være lyd fra spilene? Kraften direkte på disse fra drivverket er vel største i lavgir eller? Det er litt klirring fra de spilene som er borti hverandre, men ellers er de stramme og fint festet...men igjen - lyden kom jo selv om jeg byttet hjul, så...
Små hakk i bosset kan komme av at kassett ikke sitter ordentlig fast. Mulig du må ha en mellomring/spacer bak kassett. Men vet ikke om det er grunn til ulyden. Jeg ville uansett prøvd det for å være sikker på at kassett sitter.