Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle Oslo-Bergen i sommar

Sykle Oslo-Bergen i sommar #2601463 16/04/2020 20:31
O
olesaue Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Då koronaen gjer sitt for å øydeleggja det som skulle dukke opp av ferieidear, bestemte eg meg for å leggja ut på sykkelferie.

Eg bur i Oslo, er frå Sunnhordland, så den naturlege turen blir då Oslo-Bergen.

For turen har eg kjøpt meg ein hybridsykkel med bagasjeberar (Everest Adventure frå Oslo Sportslager) og godt med sykkelvesker. Frå før har eg likevel lite sykkelerfaring, sett bort frå bysykling i Oslo, og treng difor litt hjelp. Turen vil eg bruke minst fire, maks seks, dagar på. Med meg har eg ein hobbysyklist som i ei årrekkje har drive med landevegssykling, men han har så vidt eg veit aldri gjort ein liknande langtur.

Eg har lese litt bloggar, nettsaker, og ulike forumtrådar, for rettleiing og tips, men kjenner likevel at det er ein del ting eg må vita før eg legg ut på tur (i utgangspunktet i slutten av juli).

For ein som aldri har sykla langtur før: Kva bør eg vita?

Kva er typiske nybyrjarfeil?

Korleis bør eg planleggja ruta? Kvar kan eg eventuelt finne gode ruteframlegg? Eg tykkjer ikkje den til Vegvesenet er så brukarvennleg. Bør eg leggja turen min opp etappevis?

Kvar finn eg gode plassar å slå opp telt?

Kva bør eg ha med, som eg kanskje ikkje har tenkt på? Kva har eg kanskje tenkt på, men som truleg er unødvendig?

Har du gjennomført same tur, eller liknande, og vil dela erfaringar?

Kor mykje, og korleis, bør eg trena før turen? Eg er i relativt god form, godt trent, men kondisjonen har variert frå svært god til ganske dårleg dei siste åra. Den er likevel ok å få opp igjen.

Håpar på gode svar!

Redigert av olesaue; 16/04/2020 20:40.
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601503 17/04/2020 06:38
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Har en tilsvarende plan i motsatt retning (bor i Bergen, har slekt som bor utenfor Oslo), har syklet Bergen-Voss og Voss-Geilo før så kjenner den delen av ruten (+ hadde en langweekend på grus rundt Geilo/Hemsedal for ikke lenge siden).

Typiske nybegynnerfeil (aka feil jeg selv har gjort):
- Overvurdere hvor langt du klarer per dag (spesielt med oppakning) + undervurdere været (vi traff på en snøstorm over Aurlandsfjellet, anbefaler ikke 5C med vind/snø når du har oppakning). Å presse deg selv for hardt bare for å nå dagsmålet gjør ikke neste dag bedre..
- Glemme ekstrautstyr som plutselig ble nødvendig (f.eks ekstra kjede, ekstra wire, verktøy e.l.)
- Prøve ut "noe nytt" på langtur, f.eks nye sko, ny sadel, mer aero stilling.

Planlegging:
Anbefaler å bruke Strava, de har nok data til å lage "heatmaps" som viser hva/hvor de fleste sykler, som vil gi deg en god pekepinn for hvilke veier du bør velge. Jeg supplerer med mye planlegging med Google Streetview også slik at jeg vet hvordan veiene / kryss ser ut så jeg kan kjenne de igjen.

Ville også hatt mange Plan B, å låse seg fast til dagsmål og laange etapper er litt risikabelt (hilsen en gretten syklist som ble fortalt at hotellet var "bare opp den bakken" sent på kvelden)

Siden du allerede er vestlending så antar jeg det sier seg selv, men: Sjekk værmelding! ICON_SMILE

Har ikke startet med camping selv så der er jeg litt grønn er jeg redd.

Trening?
Ja, definitivt, prøv å få mange lange turer så du blir vant med hvordan kroppen din føles etter 150km, ikke minst trene på jevnt inntak av kalorier slik at du ikke treffer veggen / "bonker" midt på fjellet.

// Too many roads, too little time
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601505 17/04/2020 06:46
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Btw, når du lager en rute i Strava vil de ofte gi deg forventet tid den tar basert på snitthastighet du har hatt i det siste. Min erfaring er at den er meget optimistisk ICON_SMILE

[Linket bilde]

Og ikke minst: Strava tar ikke hensyn til stengte veier siden syklister ikke alltid følger skiltene, så Måbødalen er min store utfordring da gamleveien er stengt pga rasfare (og de vil ikke sikre..) og man har ingen andre alternativer enn å sykle tunnelene.

// Too many roads, too little time
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601508 17/04/2020 07:13
O
olesaue Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Her var det veldig mange gode tips. Tusen takk!

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601518 17/04/2020 07:50
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det er lurt å dra på en kortere tur med en overnatting i forkant for å teste hva som funker, hvilke ting du pakka med deg som du ikke fikk brukt og om du evt. glemte noe. Typisk nybegynnerfeil er å ha med seg alt for mye greier, tar du en test-tur i forkant så finner du fort ut av hva du faktisk har bruk for.

Bruk litt tid på å finne ei fin rute hvor du unngår de mest trafikkerte veiene der det er mulig. Det er innmari mye finere å cruise avgårde i fred og fordragelighet langs en idyllisk gammelvei enn å nervøst balansere på en litt for smal veiskulder langs en snorrett europavei med vogntog dundrende forbi hvert minutt. Strava route builder er et bra verktøy.

Et bra sted å slå opp telt er på en campingplass. Disse finnes det mange av, og de fleste har kurante sanitetsanlegg. Her kan du skylle svett tøy, lade powerbank, fylle vann, gjøre evt. oppvask og ikke minst: ta en velfortjent dusj.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601536 17/04/2020 08:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for inspirerende tråd!

Skal ta samme tur, så følger denne med interesse.

Fra turer i andre land, har jeg god erfaring med Komoot.

Bygger på flere andre karttjenester, inkludert Google/Google Satellite, Open Cycle og Open Street, og disse karttjenestene kan også rent visuelt benyttes i bakgrunnen. Kan legge inn så mange punkter underveis som hjertet måtte begjære, og selvsagt endre underveis. Ruter kan legges inn i sykkelcomputer, men på mobil har man flest funksjoner tilgjengelig.

Erfaringer registrert av andre syklister er også pakket inn i tjenesten. Artig med anbefalinger om interessante steder underveis.

Man kan velge hvilken type sykling/underlag som skal prioriteres - landevei, tur, grus eller terreng. Praktisk, og åpner for spennende ruter man ellers kunne ha oversett.

Virker pålitelig, selv om den noen mil utenfor Madrid førte meg både gjennom småveier forvandlet til bekker, og over innhegninger for spanske okser ICON_LAUGH Vet dog ikke hvor oppdatert den vil være på stengte veier, tunneler som er uegnet for sykling og liknende, som nevnt i tråden.

Tjenesten kan brukes gratis, men jeg har kjøpt en pakke med kart over hele verden, slik at jeg kan bruke alle funksjoner uten nettforbindelse.

GCN har selvfølgelig sett på den:

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601550 17/04/2020 09:43
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
En liten turrapport fra min tur over fjellet.

Året var 2003. Jeg var i starten av 20-årene og studerte i Bergen. Til min disposisjon hadde jeg en Diamant Atlanta "Offroad". Fin sykkel. Mange gir og greier. Full pris noen år tidligere var nesten 4000 kroner, men jeg fikk en god pris på et åpningssalg. (En avsporing. I tre år har jeg jobbet på Lysaker. Alle tre årene har samme type sykkel stått på samme plass i garasjen. Åpenbart gjenglemt. Jeg bar veldig fristet til å adoptere den..)

Jeg hadde aldri drevet med idrett, men tok nå noen sykkelturer på opptil flere mil av og til, løp en gang eller to i uken og spilte litt ballspill nå og da.

En kompis kom med nattoget fra Oslo og syklet ut i Sandviken for frokost. Så bar det østover. (Eller først nordover, som kjent er det bare toget som tar strake vegen østover fra Bergen). Forbi Arna, ut til Trengeried, og Gullfjellet og Kvamsskogen til en fortjent lunch i Nordheimsund.

Vi hadde planlagt turen nøye! Selv hadde jeg kjøpt inn min første sykkelbukse. Jeg tror kanskje den kostet 99 kroner på Gsport. Stropper hadde jeg ikke tenkt på, så var vel mer å regne som en litt lang boxershorts med litt fyll. Klikkpedaler hadde jeg ikke hørt om, men foppallskoene for grus og kunstgress satt veldig godt på pedalene (de som sto på da jeg kjøpte sykkelen, selvsagt). I tillegg hadde jeg kjøpt en sykkelveske til å feste på den ene siden av baggasjebrettet.

Etter opp og ned i Hardanger, opp mektige Skjervet og ned Norges beste (?) sykkelvei på gamle Hardangerbanen gikk de siste milene oppover Raundalen øst for Voss. Her følger veien Bergensbanen, og praktisk nok er det opp i dalen her familiens hytte lå. Etter ca 17 mil ventet grillmat og overnatting.

Neste dag fortsatt vi opp dalen. Planen var å nå Upsete "just in time" for å rekke toget de ca 5 km som trengs gjennom Gravhalsen. Siden morgenstund er tull i grunn, ble avreisen litt forsinket, og for sikkerhets skyld stoppet vi to holdeplasser tidligere og ventet på toget.

Fra Myrdal på andre siden var det så Rallarvegen til Haugastøl. Videre fulgte vi stort sett Rv7 hele veien. Etter en ny dag på 16-17 mil ble det overnatting ble i en campinghytte på Nesbyen. Jeg følte meg så bra at jeg for sikkerhets skyld tok en liten joggetur for å riste litt i beina.

Siste dag var noen mil kortere. Ned fra Sollihøgda reflekterte jeg litt over det at jeg kanskje burde ha syklet med hjelm...

--

I ettertid lurer jeg selvsagt på hva som egentlig skjedde på denne turen...

Nå nærmer jeg meg 40, og siste sykkelen er en Bianchi racer kjøpt på "salg" til nesten like mange tusenlapper som alderen tilsier. Den gamle Diamanten ville knappest blitt vurdert som pendlersykkel de 8 kilometerne til kontoret. Og den turen, den skjer som oftest med klikkpedaler. 95% av gangene med sykkelbukse. 100% av gangene med hjelm.

Det var utstyret. Så var det formen. Jeg sykler nå mine mil. Men nå føles fortsatt en tur på 12-13 mil på landeveissykkel med alle de "marginal gains" et vanlig budsjett kan tåle som en ganske solid tur som fortjener både hvil og smågodt når jeg kommer hjem. Har jeg rett og slett blitt gammel? Hvordan i hule hadde det seg at jeg tråkket 17 mil på en tung terrengsykkel uten noen spesiell trening?

Det aller siste punktet som har endret seg, er planlegging. Den gang, i 2003, visste jeg ikke hvordan jeg skiftet slange... Vi sykler rett og slett Bergen - Oslo, inkl Rallarvegen, uten en eneste reservedel. Ikke så mye som pumpe og lappesaker.

Men alt gikk bra, og selv noen uker etter hadde jeg skille på fingertuppene etter turen over fjellet med ... sykkelhansker! Jepp, jeg hadde kjøpt meg sykkelhansker. Snakk om proff!

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: Gråstein] #2601559 17/04/2020 10:08
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z
Sitat: Gråstein
En liten turrapport fra min tur over fjellet.

...

Men alt gikk bra, og selv noen uker etter hadde jeg skille på fingertuppene etter turen over fjellet med ... sykkelhansker! Jepp, jeg hadde kjøpt meg sykkelhansker. Snakk om proff!

Haha, lo godt av det siste innlegget her! Fin tråd, har dessverre ikke noen erfaringer å bidra med, men følger spent med i fortsettelsen.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: Gråstein] #2601574 17/04/2020 11:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Gråstein
En liten turrapport fra min tur over fjellet. Året var 2003.

Takk - akkurat - på kornet ICON_SMILE

Er litt eldre enn deg, så i 2003 hadde jeg forlengst forlatt fødebyen Bergen, og syklet enten i travle Beijing eller billedskjønne St. Petersburg. Flyttet tilfeldigvis akkurat da SARS brøt ut. Gjorde inntrykk å se hvordan uniformerte tjenestemenn med vernemasker omringet og sperret av togstasjoner og utfartsveier, skulder til skulder, samme dag som vi fløy ut. Lite visste vi at dette var kun et forvarsel om hva som skulle komme et par tiår senere.

Ble ingen langturer, dog. Og hadde også en mental sperre på rundt kr. 4000 for en sykkel ICON_SMILE

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601590 17/04/2020 12:17
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Kjenner noen som syklet Lindesnes - Nordkapp uten å ha forberedet seg. Riktignok i bra generell form, men ingen syklister. Det går nok fint for de aller fleste normalt aktive personer å sykle 15 mil dag etter dag så lenge man ikke skal opp i sone 5 i hver bakke.

Har selv syklet 15 mil en lørdag for så å ha bedre bein på søndag (dvs følelsesmessig- hadde fort blitt et problem med sone 5 der også).

Godt mulig jeg tar samme turen nå som det lukter mer og mer Norgesferie. I utgangspunktet tenkt med bare en stopp, men nå som det ikke nødvendigvis trenger å bli en helgeaktivitet blir det muligens to.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601863 19/04/2020 07:57
tmhwk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Chamois-krem er lurt på langtur. Spesielt hvis man ikke har herdet sittesonen.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2601957 19/04/2020 19:55
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Kult prosjekt ICON_SMILE
Syklet nesten samme turen i fjor (sandefjord - Os) En meget, meget flott landeveistur. Overnattet på Geilo. Dag 2 byr på eksepsjonelt fin sykling

Har bikepacket en del på sti. Mitt tips (utifra hvordan jeg liker å ha det på tur) er ikke ta med mer enn nødvendig. Lav vekt gjør turen mye gøyere. ICON_SMILE Du trenger ofte minde enn du tror.

Her er sträva loggen fra min tur i fjor
Sandefjord- Os dag 1

Sandefjord - Os dag 2

God tur.
Håper du får samme vær som meg.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664405 19/05/2021 10:15
M
Mort1S Offline
Fersking
Fersking
M
Hei, noen som tok turen fra Bergen til Oslo i fjor, eller har gjort det i år?
planlegger denne turen men er veldig usikker på sykkelveien opp fra Eidfjord mot Hardangervidda. er det mulig å forsere gamleveien med landeveissykkel, eller må man se seg om etter andre ruter?

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664408 19/05/2021 10:30
gare Offline
More than words
More than words
Det ble gjort i palmehelgen av en gæern Bergenser ICON_WINK Han syklet over Haukeli og Odda, tipper han kan kommentere den turen selv(jeg lurer fortsatt på om han har lagd segment på Strava Oslo-Røldal ICON_WINK )

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664419 19/05/2021 11:15
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Det er greit å legge inn en innsats for å unngå tunneller, ikker er det lov å sykle i de fleste av dem og det er periodevis farlig. Tenker da på vogntog som passerer nærme i stor fart, lufttrykk og sådane ting. Gode markeringslys på sykkelen er noe du må ha, husk også på at noen av tunnellene kan være helt uten lys
Går an å ta turen uten altfor mye oppakning hvis du legger deg inn på hotell hele veien.

Kan bli en fin tur det hvis kroppen orker ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664427 19/05/2021 12:12
M
Mort1S Offline
Fersking
Fersking
M
planen er å ta det som em kosetur over ett par dager med hotell/hytte overnattinger. har veldig lyst å sykle hardangervidda, men er skeptisk til den stengte veien får å unngå tunellene i måbødalen

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664431 19/05/2021 12:19
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Fra Oslo til høyfjellet er ganske plankekjøring.

De to åpenbare alternativene er over Hardangervidda (rv. 7) eller over Haukelifjell (E134). Begge har tunneler man ikke kommer utenom, men Måbødalen (ned mot Øvre Eidfjord) er nok verst, og er kun unntaksvis åpen sekundærvei. Trafikken nedover her går ganske tregt, så ville vært mer redd for å sykle opp enn ned. Vet ikke status på gamleveien p.t. - sjekk vegvesen.no.

Over Haukeli er det veier utenom alle tunnelene på høyfjellet, men er noen tunneler sør og nord for Odda man må ta. Gamleveien gjennom Dyrskar, ned til Røldal og så over Røldalsfjellet gjennom Seljestad-juvet er vakre saker. Minst like spektakulær rute som via Geilo imo.

Odda-Bergen og Eidfjord-Bergen er også kurant, anbefaler å sykle via Eikelandsosen eller Tysnes med ferge til Osøyro. Tokagjelet (mot Kvamskogen) har flere smale og mørke tunneler i stigning.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: Mort1S] #2664446 19/05/2021 13:42
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Heisann, det er jeg som er gærningen som syklet over i påsken. Her er referatet fra turen: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2655907#Post2655907

Når det gjelder hardangervidda kan du jo trille gjennom tunnelene i måbødalen når du skal vestover. For du holder da lett følge med biltrafikken. Østover må du definitivt utenom, men det skal være mulig å klatre over raset utenfor den ene tunnelen. På eget ansvar.
Men jeg anbefaler også Haukelifjell som et fullverdig alternativ. Omkjøringene utenom tunnelene er veldig fine. Og du slipper unna e134 mye av tiden ved å velge veien om Åmotsdal og langs Totak-vannet.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: sun flyer] #2664588 20/05/2021 08:58
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: sun flyer

Når det gjelder hardangervidda kan du jo trille gjennom tunnelene i måbødalen når du skal vestover. For du holder da lett følge med biltrafikken. Østover må du definitivt utenom, men det skal være mulig å klatre over raset utenfor den ene tunnelen. På eget ansvar.
Men jeg anbefaler også Haukelifjell som et fullverdig alternativ. Omkjøringene utenom tunnelene er veldig fine. Og du slipper unna e134 mye av tiden ved å velge veien om Åmotsdal og langs Totak-vannet.

Syklet både over Haukeli og opp Måbødalen på en tur i 2018. Å klatre over de rasene som var gått over gamleveien opp Måbødalen var den gang helt overkommelig selv om veien var "stengt", men kan selvsagt ha blitt verre siden den gang, sikkert noen med ferskere info enn meg der.

Dersom man velger Haukeli og Røldal kan det på forhånd være greit å forberede seg på å møte til dels mye snø på disse, avhengig av når man sykler. Vi syklet første helg i juni, og måtte traversere en hel del partier med snø. Da vi skulle sykle over Dyrskar (utenom Haukelitunellen) endte vi heller opp med å ta bil igjennom etter å flydd drone et stykke innover og funnet at det var for mye snø til at det var vits å prøve å gå.

Redigert av Magnoos; 20/05/2021 08:59. Rediger grunn: Presisering

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664600 20/05/2021 09:34
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Stemmer at det kan være snø tidlig på sommeren. Men venter man til juli skal det være rimelig greit. Bare gjør oppmerksom på at tunnelene fra Seljestad til Røldal er fullt lovlig å sykle. Kan være nyttig å vite.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: sun flyer] #2664622 20/05/2021 10:23
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
TS skriver avreise i slutten av juli. Da er det sjelden problemer over Dyrskar og Røldalsfjellet. Men kan være lurt å sjekke webcamera på vegvesen.no i forkant. Er flere på strekningen.

Seljestad- og Røldalstunnelene er mørke, smale og med høyt fartsnivå. De er skiltet ned til 70 km/t pga trafikkfarlig utforming, men brukes ofte som forbikjøringsstrekning når man ikke kommer forbi i stigningene på hver side. Ville aldri funnet på å syklet der.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: yolo] #2664627 20/05/2021 10:44
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: yolo
TS skriver avreise i slutten av juli.

Ettersom tråden startet i fjor og personen som gjenopplivet tråden var en annen, som ikke spesifiserte tidspunkt, tenkte jeg det kunne være greit å ha med seg om man eksempelvis tenkte å dra på tur i pinsehelga.

Syklet forøvrig Oslo-Bergen i fjor, fin tur.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: Magnoos] #2664629 20/05/2021 10:46
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Magnoos
TS skriver avreise i slutten av juli.
Ettersom tråden startet i fjor og personen som gjenopplivet tråden var en annen, som ikke spesifiserte tidspunkt, tenkte jeg det kunne være greit å ha med seg om man eksempelvis tenkte å dra på tur i pinsehelga.
Ouff. My bad!

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664636 20/05/2021 11:12
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
No sweat ICON_SMILE

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: yolo] #2664649 20/05/2021 12:10
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

Seljestad- og Røldalstunnelene er mørke, smale og med høyt fartsnivå. De er skiltet ned til 70 km/t pga trafikkfarlig utforming, men brukes ofte som forbikjøringsstrekning når man ikke kommer forbi i stigningene på hver side. Ville aldri funnet på å syklet der.

Har nå vært gjennom 5 ganger uten problem. Det er mange styggere tunneler enn disse to. Unngår man fredag og søndag ettermiddag er det generelt lite trafikk.

Redigert av sun flyer; 20/05/2021 14:43.
Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664671 20/05/2021 14:15
123 Offline
Entusiast
Entusiast
De har forøvrig allerede brøytet gamleveien over/rundt Dyrskar, men ikke Svandalsflona. Lite snø på gamleveien over Røldalsfjellet, regner med at den brøytes/åpnes tidligere enn vanlig.

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: 123] #2664672 20/05/2021 14:17
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er standarden på gamleveien over Svandalsflona og videre nedover dalen nå?

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664713 20/05/2021 18:44
123 Offline
Entusiast
Entusiast
Var der ikke i fjor, men i 2019: helt kurant begge steder. Over Røldalsfjellet er det nyasfaltert (dvs. 2019).

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: olesaue] #2664807 21/05/2021 08:47
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg vil slå et slag for å ta turen på 2 dager uten særlig oppakning. Finn deg en helg med trygt og varmt vær i sommer, lei deg et rom på Dr Holms på Geilo. Begynn fra Oslo, sykle via Kongsberg til Geilo som oppvarming, før kongeetappen over Hardangervidden og gjennom vakre Hardanger. Dagen avsluttes med en is på Bryggen ICON_SMILE

https://www.strava.com/activities/1713629832

https://www.strava.com/activities/1716108438

Re: Sykle Oslo-Bergen i sommar [Re: Callemacody] #2664820 21/05/2021 09:21
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ser ut som vi har sykla samme rute, var bra den.

[Linket bilde]

Kan også tas som dagstur, men det er kanskje mer for spesielt interesserte. Støtter forslag om å dele den opp på generell basis.Hvis det ikke er et poeng å sykle fergefritt, kan man også vurdere kryssing av Hardangerfjorden på den måten. Tror potensielt man kan få en enda vakrere tur da.

Redigert av Magnoos; 21/05/2021 09:27.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå