Sykkeltype for pendling
|
Sykkeltype for pendling
#2601435
16/04/2020 17:41
|
Registrert: Apr 2020
Innlegg: 17
newbie
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2020
Innlegg: 17 |
Hei,
Jeg tenker å begynne å sykle til jobb, for å få litt mer aktivitet til å spe på løpingen. Det er 12km med 120 høydemeter ish. Jeg har sendt litt mail til diverse butikker og fått litt sprikende anbefalinger i sykkeltype. Så er litt usikker på hvilken type jeg bør se etter: Gravel, hybrid eller terreng.
Ellers vil jeg bruke sykkelen til og fra marka for å løpe. Blir særdeles lite stisykling, da jeg er en ihugga løper.
Det er endel sykkelvei, endel boligområder med bommer. Generelt lite biler de gangene jeg har løpt til eller fra.
Vil jeg tjene noe på drop bars på 12km (spesifikt Sandvika - Skøyen)? Jeg syns gravel syklene ser litt kulere ut, men terrengsykkel vil kanskje være bedre til vinteren?
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601443
16/04/2020 18:54
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Hvis du ikke skal sykle i terreng, kan du droppe traktoren.
Gravel eller hybrid? Hvis en velger en lett hybrid, er den viktigste forskjellen styre og dekk, samt at ofte er hybridene litt høyere i fronten. Valg av styre er mest en smakssak - selv ønsker jeg variasjonsmulighetene et bukkestyre gir, og kan ikke fordra høy front - håpløst når jeg står i motbakker. Gravel-sykkelen brukes dermed ofte til jobb og treningsturer, rask og gøyal med noen omveier på grus.
Fartsmessig betyr valg av styre lite.
Ett moment mot Gravel kan være prisen, en får ofte mer for penga ved kjøp av hybrid.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601468
16/04/2020 21:09
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762 |
Brannfakkel - men hva med en sånn? LINK
Redigert av Skikongen; 16/04/2020 21:10.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601474
16/04/2020 22:02
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Hvis du sykler på sommaren och på bra bröytade veier på vintern så skulle jag valt en hybrid, racer, gravel eller noe sånt, men på mindre bra brøytade veier på vintern tycker jag bredare piggdekk er en klar førdel.
Har sjelv en billig hybrid nu men på en del ojämn is hade jag gärna haft en terrengsykkel med breda piggdekk.
Men för pendling kan ett alternativ vara att köpa en sykkel för sommaren och en billig sykkel med bra piggdekk för vintern.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601557
17/04/2020 10:04
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
simson
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881 |
Vil jeg tjene noe på drop bars på 12km (spesifikt Sandvika - Skøyen)? Jeg syns gravel syklene ser litt kulere ut, men terrengsykkel vil kanskje være bedre til vinteren? Tidsmessig er det veldig lite forskjell på de ulike sykkeltypene du nevner. Spørsmålet er hva du kommer til å bruke sykkelen til, utover pendlingen. Kommer du til å sykle noe på sti, så kjøper du terrengsykkel (og noen dekk som ruller ganske bra). Jeg pendler mye av samme ruta som deg (+3km), og bruker en gravelbike på vinteren - og landeveissykkel på sommeren. Men de første tre årene pendla jeg med terrengsykkel - noe som også gikk helt fint. Jeg ville gått for en gravel-bike. Den gir deg god nok fartsfølelse, du får variert sittestilling mer enn ved MTB/hybrid, og de kan fint brukes på grusveier og enkle stier - og fungerer bra med piggdekk på vinteren.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601655
17/04/2020 17:27
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502 |
Hvis man skal ha én sykkel som takler det meste, gå for Gravel. Aluminiumsramme og karbongaffel. Du burde ha skivebremser som er hydrauliske da man slipper å justere klossene, samt at man ikke risikerer at bremsevaier fryser om vinteren. Utstyrsgruope Shimano Tiagra fungerer topp i disse dager og er rimelige i bytte av slitedeler. Viktig å tenke på dekklaring og skjermfeste til vinteren. Anbefaler sterkt at sykkelen har plass til piggdekkkene 45Nrth Gravdal 38mm.
Mitt sykkeltips blir Canyon Grail, billigste modell. Har denne selv og brukes til pendling sommer og vinter. https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-6.0/2369.html?dwvar_2369_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK&quantity=1 Merk at du må legge til MVA på 25% til prisen.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: simson]
#2601720
18/04/2020 07:09
|
Registrert: Apr 2020
Innlegg: 17
newbie
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2020
Innlegg: 17 |
Mye gode innspill her, tror det nok blir gravel. Det røffeste terrenget jeg skal over er en og annen grusvei i marka. Det er og det som frister mest Simson, hvor lang tid bruker du ca? Har sett flere nevne dette med fryste vaiere på vintern, så det blir definitivt hydraulisk bremser! Noterer dekkforslaget i huskelista. Hva tenker dere om husmekene til Interspor/XXL/sport1? Så Diamant AR tiagraen til Intersport hadde fått gode reviews, hva med White syklene til XXL? Vurderer White, siden Diamanten er utsolgt overalt.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601742
18/04/2020 08:39
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Er vel enig med det meste som er sagt. Høres ut som du egentlig kunne kjøpt en landeveissykkel hvis det ikke hadde vært for piggdekkbehovet om vinteren.
Husmerker er helt fint. Samme fabrikkene som spyr ut det meste av rammer uansett. Så hvis du har et litt trangt budsjett definitivt ikke noe problem. Mulig du finner noe Everest fra Oslo Sportslager også. Synes å ha sett noen ganske billige i butikken hos Birk også.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601760
18/04/2020 11:35
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Canyon Endurace Al har også bra plass til 35mm piggdekk. Og funker brillefint på grus.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2601768
18/04/2020 12:21
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Jeg syns gravelsyklene ser litt kulere ut,
Om det skal være kult, singlespeed. Om det ikke er j'vlig bratte bakker som skal forseres, singlespeed. Om man ønsker minimalt med vedlikehold, singlespeed. Og (forsiktig), om det er sykkeltrening som er relevant for løping, singlespeed. 
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2602020
20/04/2020 09:01
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
simson
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881 |
Mye gode innspill her, tror det nok blir gravel. Det røffeste terrenget jeg skal over er en og annen grusvei i marka. Det er og det som frister mest Simson, hvor lang tid bruker du ca? Bruker 30-32 min inn til jobb, og 35-38 min hjem fra jobb. Vil tro at du kan komme 5-10 minutter billigere unna, da du slipper lyskryssene i Oslo sentrum (jeg bruker ca 9 min fra Bygdøylokket), og jeg har mer stigning enn deg hjem (tar av opp fra Høvik og sykler opp mot Gjettum). Det er på sommeren. På vinteren varierer det fra 4 min lengre tid på nesten bare veier (men med pigg), til 20-30 min lengre tid i heftig snø.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2603880
28/04/2020 13:26
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 91
saladin
Medlem
|
Medlem
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 91 |
Hei, jeg bumper denne tråden, fordi jeg sitter med samme dilemma. Jeg har 14 km vei til jobb i Oslo sentrum. De siste par årene har jeg pendlet med en god hardtail-elsykkel (med rohloff-gir og brose-motor), som i tillegg er satt opp etter amerikansk spesifikasjon og derfor kan gå 32 km/t før motoren stopper (ja, jeg vet at det er ulovlig, men hvis det er en trøst sykler jeg stort sett alltid midt i veien sånn at jeg ikke sjenerer mykere trafikanter). Den er helt fortreffelig for pendling. Nå lurer jeg på om jeg skal endre sammensetningen av sykkelstallen. Siden vi ikke har bil kjenner jeg dels et behov for en elsykkel som kan ta mer frakt, feks til "ekspedisjoner" innover i marka m.m., og ettersom vi planlegger familieforøkelse snart. Tenker feks en Surly Big Fat Dummy med bafangmotor. Skal jeg ha råd til den må jeg selge min nåværende elsykkel. Men BFD-sykkelen blir fort for klumpete og stor å kjøre inn til jobb hvis det bare er meg det dreier seg om, tror jeg. I tillegg kjøpte jeg nylig en herlig Cannondale Street Rohloff - en solid no nonsense pendlersykkel som jeg falt for med en gang jeg prøvde den. Vurderer å bruke den til pendling i stedet, blant annet for å få enda mer treningseffekt. Det jeg lurer på er om det er realistisk å se for seg 14 km jobbpendling hver vei på en ikke-elektrisk sykkel, sommer som vinter? Jeg er jo fullt klar over at mange gjør dette, så det går selvfølgelig sånn i prinsippet. Det jeg lurer på er mer hvilke erfaringer folk har - gjør man det i praksis, eller ikke? Slutter man å pendle etter en stund, eller når snøen kommer, hvis man ikke har elsykkel? Merker at med elsykkelen er det veldig lett å pendle i all slags vær og uansett humør. Et alternativ er selvfølgelig å bruke cannondale-sykkelen til vanlig, og ha BFD-monsteret i bakhånd til vinterføre og dagene jeg ikke er i form. Men dersom det viser seg at jeg i praksis ikke gidder bruke cannondalen til pendling, og utelukkende bruker BFD feks, vil jeg nok heller beholde den elsykkelen jeg har. Vet ikke om dette ga mening 
Redigert av saladin; 28/04/2020 13:28.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: saladin]
#2603888
28/04/2020 13:54
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
Praksis for pendling (ca 10km uten el): Jeg pendler på sykkel 8 av 10 dager fra mars til oktober. Og kanskje 6 av 10 dager fra november til februar.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: Garpen]
#2603898
28/04/2020 14:58
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 91
saladin
Medlem
|
Medlem
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 91 |
Praksis for pendling (ca 10km uten el): Jeg pendler på sykkel 8 av 10 dager fra mars til oktober. Og kanskje 6 av 10 dager fra november til februar. Takk! Det er vel omtrent sånn jeg ser for meg det kan bli hvis jeg ikke har el til pendling.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: newbie]
#2603902
28/04/2020 15:39
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Hvor mange høydemeter er pendle-ruten din? Det er like viktig som antall kilometer  Det er også litt viktig om det er mye oppover på vei til jobb, for da føler du kanskje for å dusje der.
Redigert av DesmoSkier; 28/04/2020 15:40.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Sykkeltype for pendling
[Re: saladin]
#2603913
28/04/2020 16:46
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
simson
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881 |
Det jeg lurer på er om det er realistisk å se for seg 14 km jobbpendling hver vei på en ikke-elektrisk sykkel, sommer som vinter? Jeg er jo fullt klar over at mange gjør dette, så det går selvfølgelig sånn i prinsippet. Det jeg lurer på er mer hvilke erfaringer folk har - gjør man det i praksis, eller ikke? Slutter man å pendle etter en stund, eller når snøen kommer, hvis man ikke har elsykkel? Merker at med elsykkelen er det veldig lett å pendle i all slags vær og uansett humør. Det lar seg gjøre - men det er greit å sette seg realistiske mål. Jeg har 15 km, med ca 170 høydemeter (der stigningen kommer siste kilometrene). Tidligere vintere har jeg syklet ca to dager i uka, av og til tre. Syntes at mer ble vanskelig å få til pga følgegrupper til skole, levering i barnehage, fritidsinteresser, mm (i tillegg til jobbreiser etc). Denne vinteren bestemte jeg meg for å droppe å kjøpe månedskort på t-bana - for å gi et ekstra push til jobbsyklingen. (Har tidligere kjøpt nov-mars) For meg ble regnestykket at jeg kunne kjøpe 20 enkeltbilletter i måneden (20*37=740), før det ville lønne seg med månedskort (770). Dvs så lenge jeg bare tok bana to dager i uka, så ville jeg ikke tape på å kjøpe enkeltbilletter. Et så enkelt grep har gjort at det har vært enda lettere å motivere seg til å sykle. Jeg vet da at hvis jeg sykler heller enn å ta bana, så får jeg 74 kr som kan brukes til annet - i tillegg til treningen og god start på dagen, osv. Kombinert med at vinteren i år har vært veldig sykkelvennlig (og at både Bærum og Oslo stort sett har blitt flinke til å måke sykkelveiene), har gjort at jeg har syklet i snitt fire dager i uka.
|
|
|
|
|