Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Punktering og dekktrykk/størrelse

Punktering og dekktrykk/størrelse #2601361 16/04/2020 12:59
F
Felgsyklist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei,

Er ny på forumet og ikke verdens mest rutinerte syklist. Spørsmålet mitt er derfor kanskje selvsagt, men håper noen tar seg tid til å svare.

Jeg har en lei tendens til å punktere i utforkjøringer. Treffer jeg et hull i asfalten eller lignende så er det over. Jeg har levert inn felg for sjekk og kjøpt nye dekk, så det er ikke årsaken.

Jeg lurer derfor på hvilket dekktrykk som er ideelt for å unngå punkteringer? Skulle tro at jo hardere jo bedre?

På sykkelen da jeg kjøpte den så satt det 25mm dekk og jeg har beholdt dette når jeg har byttet dekk uten å reflektere veldig over dette. Mitt neste spørsmål er derfor om det er noe å hente på bredere dekk og evt hvor brede dekk passer en Bianchi Intenso 2015?

Takknemlig for all hjelp.

Re: Punktering og dekktrykk/størrelse [Re: Felgsyklist] #2601363 16/04/2020 13:02
gare Offline
More than words
More than words
Velkommen til forumet, jeg vil påstå at(med mindre du er veldig, veldig tyngdekrafutfordret)mer enn 7 bar er totalt unødvendig.

Det er også lurt(som du for så vidt har oppdaget)å unngå de verste hullene og/eller kantene på tur.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Punktering og dekktrykk/størrelse [Re: Felgsyklist] #2601370 16/04/2020 13:16
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg kan telle på et par fingre hvor mange ganger jeg har punktert med 25mm siden 2014 så definitivt ikke et problem at du sykler med 25mm.

For lavt trykk kan føre til problemer i situasjoner du nevner ved at dekket/slangen komprimerer og blir klemt. Og siden du har byttet dekk og sjekket felg høres det ut som det mest sannsynlige. Har selv punktert med MTB ved at grønt glass hadde satt seg fast i dekket og som jeg ikke oppdaget ved inspeksjon. Så i det jeg traff en kant på "riktig" plass punkterte jeg. Kostet meg 2 lappinger før jeg fant glasset. Evt at du har en skarp kant i felgen, men høres ut som det er sjekket også.

Jeg er alltid nøye med å pumpe ofte. Forsåvidt obligatorisk da jeg stort sett har lateks.

Moderator  support, Valentino