Oldiser i arbeidslivet
|
Oldiser i arbeidslivet
16/04/2020 12:46
|
Brabus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er i den situasjonen at jeg jobber med ett par oldiser som har fått fyken av tidligere arbeidsgivere pga høyt fremskreden alder og de jobber nå som konsulenter.
Ut fra den kompetansen, arbeidskapasitet og glede over å gå på jobben som disse gubbene fremviser så er det komplett uforståelig for meg at arbeidsgivere ikke etterspør slike oldiser i større grad. For meg så er det gull å jobbe sammen med en fyr som har samlet opp femti års bransjeerfaring. Å påstå at de ikke fikser IT teknologi eller at de sidrumpa er tildels bare tullprat
Noen som vet hvorfor disse gubbene ikke blir høyere verdsatt av arbeidsgivere ?
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
Re: Oldiser i arbeidslivet
[Re: Brabus]
16/04/2020 12:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Noen som vet hvorfor disse gubbene ikke blir høyere verdsatt av arbeidsgivere ? Høy lønn?
Anonym5
|
|
|
16/04/2020 13:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Høy lønn i forhold til hva?
Men enig med Brabus. Har også en eldre kar på jobben som ikke bare er en enorm ressurs men i tillegg er en j'vel på IT.
|
|
|
16/04/2020 13:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sikkert gode karer, men man kan ikke gi folk sparken pga alder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
16/04/2020 13:29
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Sikkert gode karer, men man kan ikke gi folk sparken pga alder. Staten sender vel folk ut ved 70?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
16/04/2020 13:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er vel ikke bare staten? Ok, det er lov men ikke lurt etter lovverket, man er vel omtrent fritt vilt etter fylt 70  .
|
|
|
[Re: Tange]
16/04/2020 13:52
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Høy lønn i forhold til hva?
I forhold til hvor mye de får gjort sammenlignet med yngre folk med lavere lønn? Men hvor gamle er oldisene det er snakk om? Ellers kan vel mange gro litt fast og bli mindre effektive om de har hatt samme jobb veldig lenge? Så kanskje de som konsulenter i en litt annen stilling og på et annet sted kan gjøre en bedre jobb? Eventuelt, hvordan har de fått fyken? Mange ganger der det vel sluttpakker gitt til større grupper, der ikke alle som aksepterer er de man skulle ønske at gjorde det? Statoil er vel blant annet kjent for å kaste vekk penger på lukrative sluttpakker og senere innleie av de samme folkene?
|
|
|
16/04/2020 14:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inte helt relevant men lite iallafall.
Har för mig att det var en oldis på forumet som sökte jobb och flera gånger fick höra/märkte att de inte var intresserade av honom för att han var för gammal. De drog en massa slutsatser bara baserat på ålder om att han for eksempel hade tappat gnisten.
|
|
|
16/04/2020 14:29
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også hatt gleden av kompetansen til slike arbeidstakere. Disse har alle vært i firmaet til godt over 70 år og har jobbet stort sett innen utvikling. Mulig det er enklere å motivere seg for slike oppgaver år etter år? Alltid imøtekommende og hjelpsom. De er aldri hjemme med syke barn eller Luciafeiring i barnehagen heller  Det sagt så har jeg jobbet med folk som virkelig har hatt behov for å gå av også...
Ketil
|
|
|
16/04/2020 17:40
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har tidvis stusset over at man liksom skal bli mindre attraktiv som 50-åring i arbeidsmarkedet. Det er jo mange yrkesår igjen! Og de på den alderen jeg kjenner i min bedrift er rivende dyktige med høy kompetanse og ikke minst historikk. Som nevnt av andre er de ikke borte støtt og stadig pga småbarn - som jeg må...
|
|
|
16/04/2020 19:19
|
NoobL
Medlem
|
Medlem
Jeg jobber i et konsulent- og rekrutteringsselskap. Har tilbudt mange kandidater opp gjennom årene til kunder - og det er helt klart noe i det dere skriver her. Eldre kandidater velges sjeldnere. Jeg pleier aldri ha med fødselsdato eller bilde på CVene til kandidatene, da jeg ønsker at fokus skal være på kompetanse og erfaring vedkommende har skaffet seg. Vi lager også CVer som ikke nødvendigvis inneholder all erfaring kronologisk fra A-Å, men fremhever høydepunktene som gjør kandidaten spesielt godt kvalifisert, slik at det blir fokus heller enn at vedkommende tok EDB-fag i 1972. Jeg syns det hele er ganske trøblete, og det er utrolig hvor fort man selv også havner i "biased"-fella. "Kommer hen til å takle en operativ stilling etter så mange år som leder?", "Denne stillingen er jo hen overkvalifisert for!", "Vil hen trives å jobbe i et arbeidsmiljø som er så ungt?", ""Hvordan vil hen takle å måtte rapportere til en leder på 32?" Jeg har heldigvis flere kolleger blant våre dyktige konsulenter som er langt over eller tett opptil pensjonistalder, og makan til dyktige folk. De har vært ute en vinternatt før, har vanvittig mye erfaring som kommer godt med, er pålitelige og ikke minst jævlig gøy å jobbe med. De er etter min erfaring de aller beste på å løfte opp flinke folk rundt seg også og skape sterke, gode miljøer med innovasjonslyst og deling - de streber ikke mot toppen lengre og syns bare det er gøy skape sammen med andre. Om dere skjønner hva jeg mener. Hjertesukk fra en "hodejeger" 
|
|
|
16/04/2020 23:18
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det er jo veldig personavhengig, verste typen folk å jobbe med er middelmådige forutinntatte menn i alderen 50+ mens det ofte er en fryd å jobbe med gamle sluggere i aldersgruppen 60+. Ambisjonene er borte mens kunnskapen og erfaringen er på topp.
|
|
|
[Re: Syklist1]
17/04/2020 06:11
|
NoobL
Medlem
|
Medlem
Hehe er ikke uenig! Noen folk kan godt ta seg en pause 😂
|
|
|
[Re: Syklist1]
17/04/2020 07:57
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Det er jo veldig personavhengig, verste typen folk å jobbe med er middelmådige forutinntatte menn i alderen 50+ mens det ofte er en fryd å jobbe med gamle sluggere i aldersgruppen 60+. Ambisjonene er borte mens kunnskapen og erfaringen er på topp. Som oldis selv (60+) vil jeg kommentere denne. Det er lettvint å lage stereotyper og lett å kjenne igjen eksempler. Gjør jeg selv også. 40-åringer med masse ambisjoner, svak kompetanse, lite lydhørhet og som tror de kan og vet det meste er heller ikke morsomt å få inn på kontoret, gjerne i lederstillinger. Men det finnes sikkert oldiser som er fastgrodd i holdninge og løsninger. Dette med at voksne, yrkesaktive folk ikke kan IT er vel i hovedsak en myte. Vi som har fulgt med i it/pc-bruken fra tidenes morgen har lært dette skritt for skritt. Med nyansatte som brukerstøtte løser vi det meste :-). Men det er også dem som teller ned til pensjonering, og ikke vil jobbe 1 dag etterpå. Må respekteres. Det som fikk meg til å gå av og jobbe som konsulent, var dette med 40-årige sjefer (politisk ukorrekt å si at det var kvinner - kan være tilfeldig?), men også eget behov for nye utfordringer. Hoppe ut av fast ansettelse og starte egen virksomhet. Med full pensjon i bakhånden. Dette ble vinn-vinn-vinn for egen del. Organisasjonen jeg sluttet i, har gleden av å ha betalt meg lønn og pensjonsoppsparing, og leier meg nå tilbake tilbake til dobbel timepris. (Har andre oppdragsgivere også - så dette har vel en poisitiv samfunnsøkonomisk lønnsomhet også?). Min oppsummering: samfunnet og den enkelte organsiasjon kan tape på å ikke ha en aktiv seniorpolitikk. Men den enkelt oldis kan også arbeide selv med holdninger, adferd og alternativ karrierevei på slutten av arbeidslivet.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
17/04/2020 08:20
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Et moment er jo at dagens 55+ere fortsatt startet karrieren sin med ytelsesbasert pensjon(gullpensjon), noe som vel var/er kostbart for siste arbeidsgiver før pensjon. Med innskuddsbasert har vi jo en konto om fylles gjennom heler arbeidslivet og i teorien kan man jobbe så lenge man vil og det lønner seg for arbeidstaker. Det blir interessant å se om dette vil påvirke hvordan arbeidsgiver håndterer seniorpolitikk i framtiden.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
17/04/2020 08:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker att det finns alldeles för mycket fördomar, stereotyper och antaganden på arbetsmarknaden.
Många som kommer bli av med jobbet pga av korona och är över 60 kommer antagligen ha problem att få ett nytt jobb för att många rekryterare helt enkelt kommer anta en massa ting bara för att de är gamla.
|
|
|
[Re: hJürg1]
17/04/2020 09:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Et moment er jo at dagens 55+ere fortsatt startet karrieren sin med ytelsesbasert pensjon(gullpensjon), noe som vel var/er kostbart for siste arbeidsgiver før pensjon.
Dette forutsetter at man ikke har skiftet arbeidsgiver på veldig lenge.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
17/04/2020 10:45
|
NoobL
Medlem
|
Medlem
Jag tycker att det finns alldeles för mycket fördomar, stereotyper och antaganden på arbetsmarknaden.
Många som kommer bli av med jobbet pga av korona och är över 60 kommer antagligen ha problem att få ett nytt jobb för att många rekryterare helt enkelt kommer anta en massa ting bara för att de är gamla. Heldigvis ikke alle rekrutterere som tenker slik 
|
|
|
17/04/2020 12:04
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er i den situasjonen at jeg jobber med ett par oldiser som har fått fyken av tidligere arbeidsgivere pga høyt fremskreden alder og de jobber nå som konsulenter.
Ut fra den kompetansen, arbeidskapasitet og glede over å gå på jobben som disse gubbene fremviser så er det komplett uforståelig for meg at arbeidsgivere ikke etterspør slike oldiser i større grad. For meg så er det gull å jobbe sammen med en fyr som har samlet opp femti års bransjeerfaring. Å påstå at de ikke fikser IT teknologi eller at de sidrumpa er tildels bare tullprat
Noen som vet hvorfor disse gubbene ikke blir høyere verdsatt av arbeidsgivere ? Føler at det er enorm forskjell på "oldiser". Som du sier er det mange som har samlet opp enormt med erfaring. En av forskjellene er hvordan de klarer å forvalte erfaringen. Hvis de f.eks. lærte at det ikke var mulig å gjøre det på en bestemt måte...er det da sånn at de klamrer seg fast til det faktum i evig tid, eller skjønner de at ting har endret seg, eller at mulighetene endrer seg. Men akkurat det gjelder også yngre mennesker, selv om de ikke kan like mange "sannheter". Har sett en del ERP-system-oppgraderingsprosjekter hvor ting ikke har gått an, men så viser det seg at nå går det an, det bare gikk ikke an for 4 år siden... Men det er jo og en erfaring eldre kan ha lært, og yngre ikke. En ting med eldre er at de etter fyllte 70 år, så får de ikke sykepenger lenger. Bedrifter pleier jo å betale ut lønn til ansatte om de er syke eller ikke, og så får bedriften penger tilbake fra NAV når de har rett på det. Er gjerne kjipt å si til den ansatte at han ikke får penger fordi han er over 70. De fleste betaler jo uansett. Litt kjipt hvis da den ansatte er sykemeldt i 5 måneder....What to do, lissom...awwwkwaaaard.... Fra NAV: "Er du mellom 67 og 70 år, har du rett til sykepenger i opptil 60 dager hvis inntekten overstiger 2 G (grunnbeløpet i folketrygden). 60-dagersregelen gjelder fra og med dagen etter du fylte 67 år og til og med dagen før du fyller 70 år. Har du fylt 70 år, har du ikke rett til sykepenger."Min erfaring er at eldre kan være en vanvittig ressurs, men at de oftere kobler inn autopilot på tankemønstre og ikke alltid hører på hva folk sier...fordi de allerede har hørt litt av hva folk har sagt, og tenker seg til hva de lurer på, og kobler inn et autopilot-svar..... men når det er sagt er det utrolig få folk over 55 som jeg treffer på i olje-leverandør-industrien....hvor blir de av?? Har de skiftet til operatørselskaper, eller er de døde??
|
|
|
[Re: Tormod..]
17/04/2020 14:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nemlig. Det er forskjell på 40 års erfaring og ti års erfaring ganger fire.
|
|
|
|
|