Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll

Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll #2601351 16/04/2020 12:36
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Hei

Her er det vel mange som begynner å få noen års erfaring med tubeless og guffe.

Jeg har en sykkel med Schwalbe G-one Speed 700Cx38 i tubeless versjon (vurderer å teste ut Compass Barlow Pass 700Cx38 i stedet, men det er en annen sak!).

Nå kjører jeg med slanger slik jeg alltid har gjort. Det er enkelt, greit, krever null vedlikehold. Og dette med snakebite virker å være et mindre problem på brede dekk, selv med relativt lavt trykk. Kjører 40-50 psi nå. Har kun hatt en punktering det siste året, og det var en stift som gikk rett inn i dekket på Tour de Finance.

Men når man har noe som er enkelt og fungerer, begynner man jo selvfølgelig å lure på om det kunne være gøy å prøve noe som er mer komplisert.

Jeg har lest både her på forumet og andre steder, samt sett noen videoer, og det virker ganske greit å sette opp dekkene tubeless. Men en ting jeg lurer på, og som jeg ikke har klart å finne noe god informasjon om, er dette med vedlikehold over tid. Og her har jeg flere spørsmål:

Slik jeg har skjønt det skal man jevnlig (en gang i måneden?) fylle på med litt guffe. Siden mange som kjører tubeless virker å være opptatt av dette med vekt regner jeg med at dere ikke fyller på 100-150 gram ekstra i dekkene hver måned. Da kunne man vel like godt dratt på med Schwalbe Marathon dekk og slanger av kevlar. Så hva gjør man? Må man ta av dekket og skrape ut guffe regelmessig? Bruker man noe rensemiddel for å få gammel guffe av? Eller trenger man kanskje ikke å fylle på så ofte i det hele tatt? Og hva skjer om sykkelen står ubrukt en måneds tid? Stivner guffa til en klump da? Og hva gjør man før/etter vinteren (jeg sykler ikke om vinteren)?

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601387 16/04/2020 13:44
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
På terrengsykkelen så har jeg gjort det slik:
Montere slangeløst med litt guffe. Å pøse på ser jeg ikke som hensiktsmessig, da jeg ikke sykler på nåler og gjennomslagspunkteringer ikke er tema uansett. Hvis det viser seg å være litt lite så etterfyller jeg.

Kjører dekkene til de blir utslitt og gjentar. I de tilfellene hvor jeg roterer dekk så fjerner jeg eventuell koagulert guffe. Hvis guffa er flytende bruker jeg den videre.

På landveisykkelen har jeg til nå begrenset erfaring, men for øyeblikket kjører jeg uten guffe foran(fordi det er tett!) og med litt guffe bak da det ikke ble tett uten. Har med slange i sadeltasken hvis det er behov. Ser ingen grunn til å hive inn masse guffe som jeg ikke trenger.

Jeg lagrer dekk og sykler tørt og mørkt, å sjekke guffen oftere enn en gang i året er for meg erfaringsbasert uaktuelt da koagulering virker å være et begrenset problem.

Også er det unødvendig å nevne at kjørefølelsen og rullemotstand blir bedre når du får kastet ut slangene... ;-)

Ut på tur!

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601390 16/04/2020 13:52
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tar en runde med syklene (både terreng og landevei) hver vår der jeg tar av dekkene, fjerner inntørket guffe, setter på dekkene igjen og fyller på en kopp guffe. Gjør så ingenting før neste vår, men mindre jeg får en punktering, eller ødelegger dekket på en eller annen måte ICON_SMILE

Pleier ikke å etterfylle, men tar en titt før viktige ritt for å se at det fortsatt er flytende guffe igjen.

With light parts come great responsibility
Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601405 16/04/2020 14:59
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg gjør som Torstein, en runde med raceren om våren, fatbiken om høsten og når jeg husker det på gravel og stisykkel som har lengre sesonger. Skraping av gammel guffe er knotete men jeg orker det. Jeg har hatt minst en sivepunktering som guffa har tettet etter noen runder med pumping (på racer) samt en med plugger (en spiker på stisykkel) og tenker man mister litt av fordelene om man sykler uten guffe fordi det er tett uten slik supermann gjør det...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601416 16/04/2020 16:14
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Vår- eller høstrengjøring før/etter dekkene skal stå lenge må til og da må dekkene av felgen (i hvert fall én side). Jeg bruker bare hendene og hageslagen for å rengjøre. Hvis det blir brukt jevnlig gjennom sesongen, så holder det nok å etterfylle litt guffe gjennom ventilen (mye enklere) ca hver 2-4. mnd..

Største problemet mitt er at jeg ikke har et definert sluttpunkt på høsten for dekkene mine, så jeg forsøker å ha de tilgjengelig gjennom vinteren hvis det blir piggfritt-føre. Da ender det med at de på et eller annet tidspunkt får en størknet ball i bunn, som jeg da må (eller må strengt tatt ikke) rense ut når jeg tar de frem igjen. Jeg gidder ikke gjøre dette flere ganger gjennom vinteren, så det blir som det blir frem til jeg nullstiller på våren igjen.

Feriesykkelen min som står flere måneder av gangen skal få slangedekk neste gang, for å unngå dette på flere dekk enn nødvendig. Bruker du de jevnlig, er problemet mindre.

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601607 17/04/2020 13:00
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Takk for det! Kjekt å høre fra folk som har erfaring. Som jeg mistenkte krever visst dette litt vedlikehold og skraping/rens av gammel guffe av og til. Kanskje ikke så rart at man ikke hører noe om dette i alle de flotte videoene om tubeless (som begrenser seg til å kun vise hvordan man setter det opp første gangen).

Da får jeg se om jeg gidder. Det hadde vært gøy å prøve, men fordelene bør jo være enorme ettersom man går fra null vedlikehold til noe som krever vedlikehold.

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601634 17/04/2020 14:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Én punktering på slange ute i kaldt og vått vær er mye kjipere for meg enn slangeløst oppsett og det ytterst enkle vedlikeholdet året gjennom lagt til sammen ICON_SMILE

Skal ikke gjenta alle de kjente fordelene med slangeløst. Fremfor alt på blandevei. Eller sykkelkross, som vi fortsetter å kalle underforumet vårt ICON_SMILE

Men: Alt dette er subjektivt. Om man trives med slange, ville jeg ikke valgt slangeløst. Overgangen til helt andre rutiner vil da bare oppleves som irriterende, meningsløs og plagsom hassle. Slange har fungert i tiår og gjør det fortsatt.

Slangeløst oppsett er heller ikke komplett og ferdig utviklet som teknologi. Først de neste årene vil nye standarder komme på plass som gjør systemet enklere og mer brukervennlig.

Verdens største sykkelprodusent leverer syklene sine ferdig oppsatt slangeløst rett fra butikk, men inntil flere gjør det samme, vil slange være det helt naturlige førstevalget for de fleste.

Om man likevel er blant dem som vil kjøre slangeløst, anbefaler jeg CyclingTips' An endless FAQ to tubeless bicycle tyres.

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2601883 19/04/2020 12:59
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg fjerner ikke guffe med mindre jeg skal legge om dekkene, og skal ta vare på de jeg tar av. Ikke alltid jeg gjør det da heller.

Har noen veid vekten på den inntørkede guffa?

Redigert av Furu; 19/04/2020 13:03.

Stig

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: Furu] #2602208 20/04/2020 20:47
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: Sepeda
Én punktering på slange ute i kaldt og vått vær er mye kjipere for meg enn slangeløst oppsett og det ytterst enkle vedlikeholdet året gjennom lagt til sammen ICON_SMILE

Kanskje! Men jeg tror jeg sykler på en helt annen måte enn mange andre. Jeg skrev at jeg hadde hatt en punktering det siste året, men når jeg tenker meg om, så må jeg flere år tilbake til forrige punktering der igjen. Så i snitt blir det kanskje en punktering hvert tredje år eller noe sånt. Det er med rundt 40-50 PSI på 700x38c dekk, grus og asfalt. Interessen min for tubeless handlet egentlig om andre ting enn det med punkteringer, siden jeg ikke klarer å punktere slangen om jeg prøver en gang. Men mye av interessen forsvant når jeg innser at det kanskje vil innebære årlig rensing av dekk ICON_SMILE

Sitat: Furu
Har noen veid vekten på den inntørkede guffa?

Det er nettopp det spørsmålet jeg stiller meg. For når jeg leser på nett så ser jeg at det snakkes mye om vekt og tubeless. Dekket blir litt tyngre, men man slipper slange, men man må bruke guffe. Det går kanskje opp i opp sånn ca. Men det hadde vært gøy om noen veide et dekk som har fått flere runder med påfyll av guffe.

Det blir litt som når de tester vinterdekk til bil. Testene gir svært ulike resultater avhengig av om de tester splitter nye dekk eller dekk som har gått et par sesonger. Det sistnevnte er jo det som er relevant for forbrukerne.

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2602215 20/04/2020 21:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hvordetgaar
Så i snitt blir det kanskje en punktering hvert tredje år eller noe sånt. Det er med rundt 40-50 PSI på 700x38c dekk, grus og asfalt. Interessen min for tubeless handlet egentlig om andre ting enn det med punkteringer (...) Men mye av interessen forsvant når jeg innser at det kanskje vil innebære årlig rensing av dekk ICON_SMILE

Jeg sliter litt med å forstå hva du egentlig er interessert i ICON_CONFUSED

Om du er fornøyd med slange, aldri opplever punkteringer, og trives med såpass høyt trykk som 40-50 psi i et bredt dekk på alle underlag, hvorfor er du interessert i slangeløst?

Det er som regel ingenting å tjene på det vektmessig. Slangeløse dekk er fortsatt tyngre enn slangedekk. Og så har man guffen i tillegg.

Hvorvidt man får en liten gevinst i rullemotstand har ingen betydning med mindre du konkurrerer. Og kanskje ikke da heller.

Jeg klarer ikke å ta problemstillingen om rens av guffe i dekk på alvor. Det kan da umulig være avgjørende for noe som helst? Jeg fjerner noen rester av guffe på tampen av sesongen. Tar 5 minutter. Veier noen gram. Spiller ingen praktisk rolle ICON_SMILE

Minimalt vedlikehold er helt naturlig om man føler at man får noe igjen for det i bedre funksjon. Men du er tydelig på at du ikke har behov for annen funksjon, så da ser jeg bare ikke poenget ICON_SMILE

(Jeg er forresten på akkurat samme dekk som deg på eventyrsykkelen yes)

Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2602219 20/04/2020 22:27
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Nei, det kan du si. Jeg begynte å lese litt om det fordi det er gøy med nye ting, enkelt og greit, og tenkte det kunne være gøy å prøve. Ikke fordi jeg følte noe behov for forbedring. Men så ble jeg nysgjerrig på hva som skjer med guffe etter en stund og hvorvidt det bør renses (og svaret er tydeligvis ja!).

(Siden du nevner det: Veldig fornøyd med dekkene! Skulle bare ønske de kom med skinwall!)

Sitat: Sepeda
Om du er fornøyd med slange, aldri opplever punkteringer, og trives med såpass høyt trykk som 40-50 psi i et bredt dekk på alle underlag, hvorfor er du interessert i slangeløst?

Interessant! Jeg trodde 40 var relativt lavt. Hvor lavt kan man gå? Hva kjører du på dine dekk av samme type? Jeg synes lavt trykk er flott.

Redigert av hvordetgaar; 20/04/2020 22:33.
Re: Spm om tubeless: Vedlikehold og guffepåfyll [Re: hvordetgaar] #2602247 21/04/2020 06:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hvordetgaar
Jeg trodde 40 var relativt lavt. Hvor lavt kan man gå? Hva kjører du på dine dekk av samme type? Jeg synes lavt trykk er flott.

Dekket du refererer til er etter den europeiske standarden ETRTO 40 mm bredt. Reell bredde avhenger av bl.a. bredde på felgen.

Du nevner 40-50 psi. Jeg bruker gjerne det samme på landevei og fin grus som Ring 4 i Nordmarka. På et så bredt dekk er det landeveistrykk. Føles kontant og solid i svingene. Det er kort sagt rimelig hardt.

Men på dårlig, hullete asfalt, den groveste grusen, steinete kjerrevei, enkel sti eller annet røft underlag, er det en fordel å kunne senke trykket både for grep og for komfort. Det er ikke tilfeldig at man i mange år har brukt slangeløse dekk for terrengsykling. Da er det fint å kunne senke til 30 psi eller lavere ved behov. Ofte naturlig å velge dekk med knaster, som f.eks. Bite, men selv det tilnærmet slicke Speed funker på mye grovt underlag.

Jeg rullet på dekket ditt tur/retur Oslo-Stockholm, og på dager der jeg visste at det ble mye skogsveier, senket jeg gjerne trykket. Deilig å kunne variere trykket uten å risikere snakebite/gjennomslagspunktering. Samme gjør jeg på turer i Marka på de grovere turene utenfor landeveisringene ICON_SMILE

La nylig ut i det lange og brede i en annen tråd om hvorfor jeg foretrekker slangeløst. Betyr ikke at det er rett for andre. Mener fortsatt at man bør konvertere til slangeløst kun dersom man virkelig føler behov for det. Ellers er det bare en plage å endre rutiner.

Dette er fortsatt omstridt, nesten som skiver versus felgbremser var i sin tid ICON_SMILE

Kort sagt gir slangeløst oppsett disse fordelene:

- Større frihet til å regulere lufttrykk ettersom du per definisjon ikke risikerer såkalt snake bite eller gjennomslagspunktering, altså at slangen kommer i klemme mellom felg og dekk. På grovt, humpete underlag er dette særlig viktig. Ikke bare kan du trygt senke lufttrykket for komfort og grep, du behøver heller ikke frykte gjennomslagspunktering i den dype dumpen du ikke klarte å manøvrere deg forbi. Det gjelder bare å ikke ha så lavt lufttrykk at du får slag rett opp i felgen. Mange felger har blitt slått skjeve i begeistringen over endelig å kunne senke lufttrykket ICON_SMILE

- Guffen i dekket vil automatisk tette de fleste punkteringer. Du vil ikke engang merke det. De kjedelige sivepunkteringene man kan oppleve med slange er en saga blott. Merk at guffe kommer i forskjellige versjoner, der den groveste guffen gjerne gir best tetteevne, men til gjengjeld må byttes hyppigere, mens mindre grov guffe gjerne gir noe mindre tetteevne, men til gjengjeld varer den lengre. Jeg velger god tetteevne, ettersom det tar minimalt med tid å bytte guffe.

- Ved punkteringer som guffen mot formodning ikke tetter automatisk og umerkelig, vil ofte en dash med fersk, velristet guffe inn i dekket og litt spinning av hjulet være tilstrekkelig til å tette hullet. Om hullet er så stort at det ikke lar seg tette med guffe, finnes det enkle reparasjonssett der man plugger inn en gummilarve som reagerer med guffen og tetter hullet umiddelbart. Kjapt gjort og intet behov for å fikle med å ta hjulet av, ta dekket av, sette inn ny slange, dekket på igjen osv. Kun dersom du har en så stor flenge at det ikke lar seg plugge, må du ty til slange. Det forekommer oftere på stisykling enn blandeveissykling. Har aldri opplevd det det selv.

- Jeg tør nesten ikke si det, men de fleste tester viser at slangeløst oppsett gir mindre rullemotstand enn med slange fordi det ikke oppstår friksjon mellom slange og dekk. Til og med mindre rullemotstand enn pariser/tubular. Vi ser også at slangeløst blir hyppigere brukt i proffeltet, der man før brukte pariser, men aldri slange. Dette bør ikke sies høyt.

Et par andre forhold:

- Industrien legger nå midler og innsats i slangeløst fremfor slange. Tilnærmet alle nye felger designes for slangeløst oppsett. Nye slangeløse dekk utvikles. Ny standard for slangeløse felger og dekk kommer snart, basert på Mavic UST. Mavic leverer sine hjul ferdig slangeløst oppsatt med dekk. Giant har allerede i flere år levert sin landeveissykler ferdig slangeløst oppsatt rett fra butikken. Slangeløst er i ferd med å bli den nye standarden, men det vil ta noen år.

- Dekk beregnet på slangeløst oppsett har både gummiblanding, utforming og dekkanttråder beregnet på slangeløst oppsett. De er derfor noe tyngre enn dekk laget for slange. Ved å bruke et slangeløst dekk med slange, både øker du vekten mer enn du trenger, og du går glipp av de optimale egenskapene i dekket.

Særlig de to første punktene er særlig relevante for blandeveis/grussykler. I utmerkede CyclingTips' guide til rimelige grussykler, oppsummeres det noen faktorer som er viktig for god funksjon. Det illusterer poenget.

En god kilde som stadig oppdateres er An endless FAQ to tubeless bicycle tyres.

Merk at mange slangeløse dekk er trange å få på felgen. Det er et spørsmål om teknikk, som man lærer seg, men om man sliter med gjenstridige dekk, er Challenge Clincher Mounting Tool en enkel løsning.

Her er en ny, grei illustrasjon på hvordan guffen fungerer. Og litt reklame for Pirelli!

Har aldri opplevd å bli sprutet klærne full av guffe, kanskje fordi jeg bruker grovere guffe som tetter raskere, men har en Effetto Caffelatex Remover på lur.

Anekdotisk: I februar tok jeg en tur til Drammen i pøsende regnvær for å teste en regnjakke og noen skotrekk. Var lat nok til ikke å bytte til slangeløst da jeg gikk fra vinter- til sommerdekk. Havnet på den beryktede grusen i Bærum, fikk selvsagt først en sivepunktering, som siden førte til gjennomslagspunktering. Ikke noe moro å bytte slange i pøsende regn i februar. Forbannet meg på egen latskap. Om jeg hadde kjørt slangeløst, hadde guffen fikset punkteringen umiddelbart. Og om jeg skulle være så overmåte uheldig at guffen ikke tettet, ville det tatt meg noen sekunder å etterfylle med en dash frisk, grovkornet guffe, eller i verste fall plugge hullet med gummilarve.

Da jeg siden satte de samme dekkene opp slangeløst med Orange Seal, boblet det litt frisk guffe i flere hull, og etter noen sekunder var det tett. Deretter har dekkene blitt brukt mye og hardt uten antydning til trykktap. Deilig.

Moderator  support, Valentino