Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Listefritt med standard mdf-foring?

Listefritt med standard mdf-foring? #2601286 16/04/2020 09:29
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hjemmekontoret gir ekstra god tid til å se på alt som kunne vært utbedret/forfinet i leiligheta. Ideen om listefritt rundt vinduene har fått skikkelig feste de siste dagene.
Vet at det finnes mange fine produkter for dette på markedet nå, men noen av dem virker å være litt mer omfattende enn hva jeg vil gå i gang med selv akkurat nå.

Tanken er å gjøre det billig, raskt og enkelt. Som jo alltid er det beste utgangspunktet for et bra resultat ICON_WINK
Ønsker å nappe av lista og legge hjørnejern direkte fra gipsvegg mot mdf-foringen for deretter å sparkle og male.
Hva sier de byggkyndige? Skikkelig jalla med stor fare for at det vil sprekke? Hadde det vært treforing så hadde jeg ikke vurdert det. men tenker jo kanskje at mdf er litt mer stabilt?
Men litt fra spøk til alvor. Det viktigste er selvfølgelig at det blir fint og ikke sprekker slik at jeg uansett må gjøre det på nytt. Jeg vil gjøre det som funker best. Men tenkte kanskje noen hadde gode erfaringer med overnevnte framgangsmåte?

Re: Listefritt med standard mdf-foring? [Re: Flo] #2601331 16/04/2020 11:20
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Et av problemene er at det er 15-20 mm avstand fra bakkant av foring til platene på veggen.
En løsning er å fylle denne med skum som skjæres jevnt og sparkle med hjørnejern som du skriver men sjansen for at det sprekker er ganske stor.
Det er bedre å bruke disse smygplatene som er foring og hjørne i ett.
https://www.decosystems.no/produkter/smygplater/deco-smygplate-ws1-hdps-55x220mm/

Re: Listefritt med standard mdf-foring? [Re: Flo] #2601347 16/04/2020 12:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har listefritt i hele huset. Utforing i tre rund baut med hjørneforsterkning. Har holdt fint uten sprekker i 12 år. Har satt inn ny balkongdør med utforing i mdf, og skal gjøre det samme som du har tenkt. Har skummet og skrudd utforingene på plass. Tror ikke det kan bli mer stabilt uten bruk av stål. Håper det går helt fint. Den var smart den platen Plankepetter viser til.

Moderator  support