Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slangeløst lekker - vil guffe fikse?

Slangeløst lekker - vil guffe fikse? #2601138 15/04/2020 15:24
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Nye GP 5000 TL gikk lett på felg uten bruk av spaker.

Bakhjulet har holdt lufta uten guffe i snart ei uke, men forhjulet er flatt over natta.

Jeg har prøvd å skifte ventilkjerne, re-montere ventilen og legge på dekket på nytt - ingenting hjelper. Dekket er flatt etter en stund.

Vil guffe (Effetto eller Stan’s) erfaringsmessig løse dette, eller bør jeg fortsette feilsøkingen (legge ny tape?) før jeg heller på?

Synes guffe er noe griseri og vil helst holde felgen ren så lenge som mulig.

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601147 15/04/2020 15:57
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du må nesten ha guffe. Skal du sykle slangeløst uten guffe må du vel ha ust.

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601148 15/04/2020 15:59
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg satte nettopp opp slangeløst for første gang, med guffe (orange seal enduro). Dekket ble mykt etter et døgn, men tre sykkelturer på ca en time hver var det som skulle til. Det holdt merkbart bedre på luften etter hver tur. Litt bobling da jeg pumpet opp med guffe første gang, men deffo ingen søl. Tenker guffen nå er pumpet skikkelig rundt.

Vittoria Corsa, disse var temmelig vanskelige å få på.

Jeg fulgte også et youtube-tips. Etter taping syklet jeg tre turer med dekk og slange (gamledekka siden tubelessdekka var umulige å få på uten å punge slangen). Sykling med slange skal få tapen til å følge felgbanen skikkelig, er teorien. Det blir et press på felgtapen som man ikke får ved å gå rett på tubeless-dekk -> bedre tetning.

[Linket bilde]

-KT

Redigert av ktodnem; 15/04/2020 16:00.
Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: Paulus] #2601152 15/04/2020 16:11
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Formulerte meg dårlig. Skal selvsagt bruke guffe.

Spørsmål er om det tyder på feil et sted siden det ene hjulet lekker uten guffe, men ikke det andre? Eller ingen grunn til bekymring; hell på, dette fikser guffa?

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601168 15/04/2020 17:00
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Det er helt vanlig at et tubelessdekk ikke er helt tett før det har vært brukt. Min erfaring er at det er best å ta seg en liten sykkeltur straks man har montenert nye dekk slik at guffa får fylt mindre utettheter. Hvis det ikke er tett i løpet av et par tre turer bør det tas av og remonteres, men da må du være nøye med å fjerne stivnet guffe fra dekkanten og felgkanten slik at dette ikke forhindrer en god forsegling mellom dekk og felg.

Siden det er vanlig at nymonterte TL-dekk siver luft de første dagene etter montering er det aldri lurt å legge på nye dekk dagen før et ritt eller en langtur. Å bruke TL-dekk på reise er også noe jeg styrer klar av da det skaper flere problemer enn det løser.

Har brukt TL en del de siste årene, men er blitt noe mer ambivalent. Når de er satt opp fungerer de supert, og er man i et område med høy punkteringsfrekvens kan de spare deg for noen stopp. På den annen side ruller tynne fine dekk for slange minst like godt (spesielt med latexslanger), og det er faktisk mye lettere å legge i en ny slange enn å vaske ned sykkel, hjelm, briller, computer og klær etter at de er blitt sprayet ned med latex slik de stort sett gjør når man punkterer med guffe.

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601203 15/04/2020 19:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: mob
Formulerte meg dårlig. Skal selvsagt bruke guffe.

Spørsmål er om det tyder på feil et sted siden det ene hjulet lekker uten guffe, men ikke det andre? Eller ingen grunn til bekymring; hell på, dette fikser guffa?

Jada, bare peis på med guffe. Så lenge det ikke er lekkasje under teipen eller ventilen så er guffe stort sett løsningen.

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601212 15/04/2020 20:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nye GP 5000 TL gikk lett på felg uten bruk av spaker. Bakhjulet har holdt lufta uten guffe i snart ei uke, men forhjulet er flatt over natta.

For ordens skyld: Hvilke felger av hvilken bredde, hvilken felgtape av hvilken bredde, og hvilken guffe?

Som allerede sagt i tråden, vil det ofte hjelpe å etterfylle litt guffe, og siden gjerne ta en tur. Men ikke pøs på. Ved både oppsett og alminnelig etterfylling, bør du bruke sånn ca. anbefalt mengde.

Om etterfylling av litt guffe ikke hjelper, kan problemet skyldes flere ting, vanligvis en av disse:

- Lekkasje mellom felgkant og dekkant: Ved oppsett (og eventuelt ved etterfylling etter lekkasje), pass på å bevege hjulet i sirkulær bevegelse mens du holder det flatt, slik at guffen fordeler seg langs dekkanten. Rist det gjerne. Snu hjulet og gjenta. La det siden gjerne ligge flatt en god stund. Snu og la det ligge flatt med andre siden opp. Rull deretter noen runder i nabolaget for ytterligere fordeling av guffe, eller aller helst ta en tur. Høres komplisert ut, men er en enkel rutine. At dekket er poppet skikkelig på er selvsagt en forutsetning.

- Lekkasje ved ventilen: Sjekk om ventilen er skrudd til. Sjekk om felgtapen er revet ved ventilen. Sjekk om gummihodet på ventilen på innsiden av felgen er av egnet form for felgen. Noen ganger fungerer det best med ovalt gummihode, noen ganger firkantet/rektangulært, avhengig av felgen. Jeg har hatt mest hell med rektangulært.

- Lekkasje i felgtapen: Sjekk om felgtapen ligger jevnt gjennom hele felgen, og ikke har hull eller revner. Dersom du oppdager lekkasje ved nipler, er det et tegn på at felgtapen ikke holder tett. Ved behov, skift felgtape. Pass på å bruke tape med egnet bredde, og at du legger tape på det antall ganger som produsenten anbefaler. For noen taper anbefales dobbelt lag. Og se alltid til at felgen er ren før du limer på felgtape.

Er sikker på at du finner ut av det, får på plass gode rutiner, og unngår problemet i fremtiden!

Synes guffe er noe griseri og vil helst holde felgen ren så lenge som mulig.

Det er ingen grunn til å få guffe på hverken felg, hender eller klær ICON_SMILE

Sitat: MaximoBongo
...det er faktisk mye lettere å legge i en ny slange enn å vaske ned sykkel, hjelm, briller, computer og klær etter at de er blitt sprayet ned med latex slik de stort sett gjør når man punkterer med guffe.

Gjennom mine år med slangeløse (b)landeveisdekk, har jeg heldigvis aldri opplevd det. Kun noe lett bobling, og siden tett. Sjelden jeg i det hele tatt legger merke til det.

Bruker grovkornet guffe som tetter lett, som vanlig Orange Seal eller Stan's Race. Bruker heller i underkant av anbefalt mengde enn i overkant. Bruker også lavere trykk enn jeg ville gjort på landeveisdekk med slange. Både anbefalt, mer behagelig og potensielt lavere rullemotstand, alt etter hvilken dekkguru man hører på. Jeg hører på bl.a. Josh Poertner ICON_SMILE

Artig historie: I februar tok jeg en tur til Drammen i pøsende regnvær for å teste en regnjakke og noen skotrekk. Var lat nok til ikke å bytte til slangeløst da jeg gikk fra vinter- til sommerdekk. Havnet på den beryktede grusen i Bærum, punkterte selvsagt. Ikke noe moro å bytte slange i pøsende regn i februar. Forbannet meg på egen latskap. Om jeg hadde kjørt slangeløst, hadde guffen fikset punkteringen umiddelbart. Og om jeg skulle være så overmåte uheldig at guffen ikke tettet, ville det tatt meg noen sekunder å etterfylle med en dash frisk, grovkornet guffe, eller i verste fall plugge hullet med gummilarve.

Da jeg siden satte de samme dekkene opp slangeløst med Orange Seal, boblet det litt frisk guffe i flere hull, og etter noen sekunder var det tett. Deretter har dekkene blitt brukt mye og hardt uten antydning til trykktap. Deilig.

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: Sepeda] #2601222 16/04/2020 04:39
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Sepeda
For ordens skyld: Hvilke felger av hvilken bredde, hvilken felgtape av hvilken bredde, og hvilken guffe?

Unaas 40 W, levert ferdigsurret, Effetto eller Stan’s (den ordinære).

Som allerede sagt i tråden, vil det ofte hjelpe å etterfylle litt guffe, og siden gjerne ta en tur.

Takker. Har som sagt ikke fylt noe guffe ennå, ville sjekke at alt satt som det skulle først.

Var ikke kjent med tipset om å sykle kjapt etter påhelling. På stisykkelen har jeg pleid å riste og vende etter kunstens regler det første døgnet.

Om etterfylling av litt guffe ikke hjelper, kan problemet skyldes flere ting, vanligvis en av disse:

Nydelig, mange takk!

Sitat: MaximoBongo
...det er faktisk mye lettere å legge i en ny slange enn å vaske ned sykkel, hjelm, briller, computer og klær etter at de er blitt sprayet ned med latex slik de stort sett gjør når man punkterer med guffe.

Gjennom mine år med slangeløse (b)landeveisdekk, har jeg heldigvis aldri opplevd det.

Lucky you. Ifm. stisykling har jeg ødelagt klær, hansker og rumpetaske etter punktering. Har brukt en del forskjellig guffe - Stan’s, Orange Seal, Muc-Off - men synes alle er noe svineri. Ofte snakk om litt større doser og vanskeligere dekk å få på felg i stisykling, som kanskje kan forklare noe av grisingen.

Redigert av mob; 16/04/2020 04:42.
Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601251 16/04/2020 07:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Unaas 40 W, levert ferdigsurret...

Akkurat - nå husker jeg tråden din ICON_SMILE

Har samme hjul selv, og de har fungert veldig bra slangeløst.

Men for ordens skyld, jeg satte dem opp selv med to lag av Stan's gule tape og med ventiler med rektangulær gummi fra DT Swiss. Jeg har ikke hatt problemer med Stan's tape, men har merket meg at enkelte rapporterer at den kan være sprø og revner lett, så meget mulig at det finnes bedre, seigere alternativer.

Glad for å høre at GP5000 TL gikk lett på felgen uten bruk av verktøy. Dekket er laget etter ny, varslet felles standard for slangeløse dekk og felger for landevei. At dekket gikk enkelt på felgen, kan tyde på at felgen er laget etter samme, nye standard. Det er veldig bra yes

Store deler av industrien ble allerede i fjor enige om å bruke Mavic UST som felles utgangspunkt. I all stillhet lages nå stadig flere nye dekk og felger etter denne standarden, som skal både gjøre det enkelt å ta av og på slangeløse dekk, og unngå lekkasje mellom dekkant og felgkant. Snart blir standarden formalisert som ISO-standard for felger og ETRTO for dekk. Her er en tidlig rapport: One step closer to a road tubeless standard - and why this matters to you.

Håper og tror at du løser problemet med det ene hjulet.
Ifm. stisykling har jeg ødelagt klær, hansker og rumpetaske etter punktering. Har brukt en del forskjellig guffe - Stan’s, Orange Seal, Muc-Off - men synes alle er noe svineri. Ofte snakk om litt større doser og vanskeligere dekk å få på felg i stisykling, som kanskje kan forklare noe av grisingen.

Ja, tilsøling med guffe er en reell ulempe. Kanskje har jeg ikke vært oppmerksom nok på det problemet, siden jeg har vært forskånet fra det, men har hatt det i tankene når jeg har valgt grovere guffe for rask tetting. Grov guffe må etterfylles hyppigere, men det er raskt gjort.

Uansett naturlig at større hull og revner oppstår hyppigere ved terrengsykling enn (b)landevei.

Leser at Muc-Off's nye No Puncture Hassle skal la seg enkelt vaske bort med vann, men usikker på om den reelt er annerledes enn andre guffer i så måte. Har ikke sett nærmere på den, men tenker å gjøre det.

Ser at f.eks. Stan's anbefaler at man ikke lar guffe i klærne tørke, men spruter vann på den og holder den våt frem til vask. Minner om Muc-Off. Men erfaring tyder på at det ikke er tilstrekkelig til å få bort flekker av Stan's guffe. Og Stan produserer for flere av de andre merkene, bl.a. Schwalbe.

Effetto Mariposa Caffelatex Remover skal kunne vaske guffe ut av klær, med noen forbehold.

Gratulerer med nye hjul og lykke til!

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601672 17/04/2020 18:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Denne er forresten nyttig. Kjekt triks med såpevann.

Stan's Notubes har en mengde instruktive videoer.

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601699 17/04/2020 22:26
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L

Unaas 40 W, levert ferdigsurret, Effetto eller Stan’s (den ordinære).

Jeg kjøpte samme hjul i fjor, og det er et sant slit å montere GP5000TL 28mm på mine felger. Samme slit foran som bak.
Kan ikke skjønne at det er så stor forskjell? Selv i år etter at de har stått montert på felg helt siden i fjor sommer var det vanskelig.
Må legge til at jeg selvsagt passer på at dekkanten ligger i midten av felgen under montering.

Prøvde for moro skyld å legge på et GP4000s dekk i fjor, og det smatt rett på uten bruk av dekkspak,

Lars

Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: mob] #2601705 17/04/2020 23:32
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
GP5000 TL er latterlig enkle å montere på Roval-felger. Vittoria Corsa Control TLR har jeg gitt opp å få satt opp slangeløst på de samme felgene.

Create the problem and sell the solution
Re: Slangeløst lekker - vil guffe fikse? [Re: larshkj] #2601790 18/04/2020 15:53
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Rart. Samme oppsett og null stress her som sagt.

Moderator  support, Valentino