|
Føtter hovnet etter tøff tur.
|
Føtter hovnet etter tøff tur.
15/04/2020 11:34
|
lurer
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da jeg var ute på en oppdagelsestur rundt Østmarka i Oslo/Akershus kom jeg over flere partier som krevde kortvarig ekstremt harde tråkk for å komme over ulendt terreng. Jeg kjørte på en hybridsykkel med vanlige joggesko. Da turen ble 38km og med det jeg i etterkant har oppdaget med dårlig skotøy, endte jeg opp med at føttene hovnet opp rundt tåball og tær, og er fortsatt hovne nå flere dager etterpå. Er dette vanlig, og hva er beste tips mot å slippe slike ubehag? Jeg ønsker ikke å bruke sykkelsko med klikk, så vil andre sykkelsko (flate) være godt nok? Jeg har ikke prøvd slike sko.
|
|
|
Re: Føtter hovnet etter tøff tur.
[Re: lurer]
15/04/2020 11:45
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Sykler du sti eller grusveier? Antar det siste siden du nevner hybridsykkel. Jeg vet ikke hvorfor du ikke vil sykle klikk, men det er desidert best. Det finnes sykkelsko som er OK å gå i også, som feks Shimano SH-XM 7 eller 9. Om du virkelig ikke vil ha klikk, så bruk en fjellstøvel med stiv såle i stedet for joggesko. Myk såle er et problem.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
15/04/2020 12:03
|
lurer
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har frem til nå stort sett holdt med på grus, men dristet meg inn på noen stier. Jeg vil gå til innkjøp av en terrengsykkel nå i løpet av våren, så det blir litt mer sti. Grunnen til at jeg ikke vil ha klikksko er i hovedsak fordi jeg synes de ofte er for smale i fronten rundt tærne og jeg får problemer med det. Det finnes sikkert alternativer som passer meg bedre.. Ellers så sykler jeg relativt lite (i forhold til flesteparten her inne) og vil nok ikke være komfortabel med fastspente bein når man ikke er på vei.
|
|
|
15/04/2020 17:50
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Om du skal sykle sti så er et par skikkelige flats med pigger og sykkelsko med myk såle (som Five-10) et godt alternativ om du ikke er komfortabel med klikk. Edit: Og igjen - årsaken til at du har vondt i foten er kombinasjonen for lite areal på pedalen kombinert med myk såle på skoen. Det løses med enten 1) Større areal på pedalen (slik som flats har) 2) Sko med stivere såle (slik som klikk-sykkelsko ofte har, og som fjellstøvler også har  )
Redigert av DesmoSkier; 15/04/2020 20:12.
|
|
|
16/04/2020 05:39
|
lurer
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for det @DesmoSkier. Da har jeg noe å gå etter 
|
|
|
16/04/2020 06:13
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du går for fjellstøvler på flate pedaler er det en sub-optimal løsning.
Det er fordi gummien og mønsteret i sålen er laget for å labbe rundt på fjell og i skog (med sekk) og ikke for å gripe tak i småspiker som stikker ut av pedalene.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
16/04/2020 06:37
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Garpen, jeg tenkte på det som en midlertidig løsning på hybridsykkelen med små pedaler. De fleste har jo et slikt skopar stående...
|
|
|
16/04/2020 06:44
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Grunnen til at jeg ikke vil ha klikksko er i hovedsak fordi jeg synes de ofte er for smale i fronten rundt tærne og jeg får problemer med det. Det finnes sikkert alternativer som passer meg bedre.
Det finnes omtrent like mange skofasonger for klikksko som det finnes for joggesko. For litt mer romslig passform er det fint å se på såkalte stisko, altså stisyklingssko. Disse fungerer supert til hybrid- og grussykling også. Se f.eks her: https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-sykkelsko-til-stituren
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/04/2020 11:06
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Hvis du vil ha bredere sykkelsko er Lake og DMT veien å gå
|
|
|
[Re: Plankepetter]
16/04/2020 22:50
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hvis du vil ha bredere sykkelsko er Lake og DMT veien å gå Oi, bare de to merkene? Hva med alle de andre? Lager de dårlige sko? Eller er det DMT og Lake som passer din fot best?
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
17/04/2020 07:19
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Du kan se på Shimano også. De har egne brede størrelser som markeres med E etter størrelsen. Det er trolig ikke så mange fysiske butikker som har stort utvalg av E-størrelser.
Redigert av spinat; 17/04/2020 09:49. Rediger grunn: de markeres med E, ikke W
|
|
|
17/04/2020 07:25
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Mange sykkelsko er smale da søreuropeere ofte har merkelig smale føtter. Om du ikke har unormalt store problemer med vanlige sko er det egentlig bare å møte opp i butikken og prøve det de har.
|
|
|
17/04/2020 07:28
|
chalshus
More than words
|
More than words
Min erfaring er at Lake Regular er relativt smale. Mange kunder sier også at Fizik er ganske smale. Min opplevelse er at mange kunder tror det har veldig bred fot. Så får de prøve Shimnao i vanlig bredde og da fungerer det bra. Giro er normale i bredden. Mavic har samme lest som Salomon sko.
Redigert av chalshus; 17/04/2020 07:28.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
17/04/2020 07:39
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg trenger også litt brede sko. Northwave sine stisko ( eksempel)er ofte ganske brede, mens det som ser ut som mer XC-rettede sko ( eksempel ofte ser ut til å være smalere.
Redigert av Arne_And; 17/04/2020 07:41.
|
|
|
[Re: Arne_And]
17/04/2020 08:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg trenger også litt brede sko. Northwave sine stisko ( eksempel)er ofte ganske brede, mens det som ser ut som mer XC-rettede sko ( eksempel ofte ser ut til å være smalere. Rittsko er ikke nødvendigvis smalere i lesten, men er laget med et annet mål for øyet. For full effektivitet i tråkket ønsker man ikke at foten skal kunne bevege seg noe særlig inne i skoen. Derfor er det viktig at både overdel og såle gjør at skoen sitter dønn tett mot foten. For noen oppleves dette ukomfortabelt i lengden. Det blir litt som med klatresko - de gir presis følelse med fjellet, men er ikke gode å ha på foten i lengden.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/04/2020 09:10
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Jeg trenger også litt brede sko. Northwave sine stisko ( eksempel)er ofte ganske brede, mens det som ser ut som mer XC-rettede sko ( eksempel ofte ser ut til å være smalere. Rittsko er ikke nødvendigvis smalere i lesten, men er laget med et annet mål for øyet. For full effektivitet i tråkket ønsker man ikke at foten skal kunne bevege seg noe særlig inne i skoen. Derfor er det viktig at både overdel og såle gjør at skoen sitter dønn tett mot foten. For noen oppleves dette ukomfortabelt i lengden. Det blir litt som med klatresko - de gir presis følelse med fjellet, men er ikke gode å ha på foten i lengden. Må si at NorthWave-sti-skoen så veldig lovende ut. Her kan en sette på spd-klosse hvis en vil sykle med klikk-pedaler, og la være om en vil sykle med flate. Jeg har selv brede føtter, og føler stor forskjell på fabrikatene, og mine NorthWave Celcius Artic gxt (ja, bare en c i Artic her), var nesten perfekt med en gang jeg tok dem på meg i butikken. Nå er de som tøfler, altså helt perfekte. Utrolig behagelig og har holdt i åresvis. Men det er nok ekstra tilgivende med vintersko siden det er for som kan presses flatt, og siden skoen over sålen er myk, så vil en for stor fot likevel få plass etter hvert. Karbonsålen hjelper uansett til å gi et ganske effektivt tråkk. Har noen Scott landeveissko, som og var overraskende behagelige som nye, men svindyre. Disse var nesten perfekte da jeg kjøpte dem, men er fremdeles bare nesten perfekte da ingenting i tå-regionen gir noe som helst etter. Poenget mitt er at selv om ritt og mykere sko i utgangspunktet er like brede, så vil det i praksis føles som at de mykere skoene er bredere, og faktisk bli bredere....og at NorthWave-sko er de mest behagelige skoene jeg har brukt...perfekt for å rote rundt i gjørmete skau en vinterdag....
|
|
|
[Re: Appelsin]
17/04/2020 13:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Mange sykkelsko er smale da søreuropeere ofte har merkelig smale føtter. Om du ikke har unormalt store problemer med vanlige sko er det egentlig bare å møte opp i butikken og prøve det de har. Snodig. Jeg trodde at de aller fleste stisykkelsko i norske butikker er brede  Har i hvert fall dratt innom butikker som VPG, Hank Sport, G-max, XXL og Birk sport og prøvd samtlige modeller uten å finne en eneste sko som passer greit. De fleste kan jeg stramme så mye jeg kan og likevel dra av foten uten å anstrenge meg. Har rikelig med "danserom" inni dem. Løsningen har stort sett vært å bruke ekstra tjukke sokker og 2-3 innleggssåler, samt å bruke høye vintersko som kan snøres lenger opp og dermed ikke ramler av foten altfor lett. Men suboptimalt er det. Litt overrasket over å høre at "mange sykkelsko er smale", altså. Selv om jeg sikkert har smalere og lavere føtter enn mange andre her til lands. Burde sikkert dratt til Italia for å handle ekstra smale sykkelsko, men nå er vel det en uaktuell løsning de neste månedene (årene) pga virussituasjonen.
|
|
|
[Re: chalshus]
17/04/2020 15:57
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Hvis du vil ha bredere sykkelsko er Lake og DMT veien å gå Oi, bare de to merkene? Hva med alle de andre? Lager de dårlige sko? Eller er det DMT og Lake som passer din fot best? Nei, det finnes mange bra produsenter. Tidligere har jeg hatt sko fra Northwave som passet helt fint. Når jeg skulle ha nye landevei og xc sko i fjor prøvde jeg mye forskjellig. Det eneste jeg fikk beina ned i uten at jeg måtte gå opp to/tre størrelser var fra DMT og Lake sin Wide serie. Jeg har forøvrig stisko fra Mavic
|
|
|
|
|