Takk for det

Usikker på størrelsen...du er vel egentlig noen få cm for høy, men det er en Stache 7 til salgs for 14.000....men i Alta.....
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=175965164På Stache 5 er det kun 10 gir (mot 12 på Stache 7). Problemet med det er at hvis du planlegger å kjøre veldig bratte oppoverbakker så kan det bli litt tungt med kun å ha 42 tenner bak. Her har Stache 7 50 tenner bak, som gjør det lettere å ha optimal tråkkfrekvens. Men dersom en er en slank og sterk fyr med god kondis, eventuelt ikke skal sykle så bratte oppoverbakker, så er det ikke noe særlig problem.
Av en eller annen grunn ser jeg at Stache 7 er tyngre enn 5...vet ikke hvorfor...
Uansett virker det som at folk er veldig fornøyde med Stache 5, men den vil jo ikke fjøre like mye som en fulldemper, på godt og vondt. Noen vil nok føle seg mer levende når det humper og slår nedover...og hopping blir mer direkte på hardtail... Men de 3" dekkene og brede felger gjør at du kan ha ganske lavt lufttrykk, som vil hjelpe til å dempe røtter osv.
Det er veldig stor forskjell på sykler etter hva du skal bruke den til. Hvis du skal sykle litt teknisk i skogen oppfyller Stache 5 mange av dem. For en som ikke har syklet mye i skogen føler jeg det følgende er viktig:
- Setedropper (for tekniske nedoverbakker, så du kan flytte deg bakover uten å bli ødelagt) Stache 5 har det
- Slak vinkel på styret (unngå 70/71 graders vinkel), så blir akselavstanden større, og så slipper du å ta kollbøtte så ofte, og demperne funker bedre. Stache 5 har 67,8 som er bra (Fuel EX har noe med 66 grader)
- Store hjul, helst 29". Jo saktere det går, jo viktigere er det med store hjul, så du ikke bråstopper på hindringer. Stache 5 har 29+ dekk som betyr 29" pluss at dekkene er større enn vanlig, her 3". Dette vil gjøre det lettere å komme over hindringer, selv om hjulene blir litt tyngre, og hjelpe litt mot manglende bakdemper.
- Vandring på gaffel. 100mm vandring på gaffel foran er ikke tenkt for teknisk terrengsykkel. 130-140mm er mye bedre. Stache har 120mm, og er ganske bra det og.
- Bakdemper. Er utrolig digg å ha en bra sykkel med bra bakdemper (jeg har Trek Fuel EX som er en drøm). Men kommer an på bruken og preferanser. En del har gått fra fulldemper tilbake til hardtail for å unngå for mye sofafølelse. Og på Stache 5 så er det veldig mye annet som er riktig, så det virker som folk er fornøyd uten
- Kort kjedestag er visstnok og bra, men vet ikke hvorfor sykkelen håndterer bedre pga det. Stache 5 har det.
For min del er jeg sykt fornøyd med Trek Fuel Ex 2020, men blir jo litt dyrere. Men Stache 5 ser ut som et meget bra kjøp! Sånne hardtailer fantes ikke før!! (for en del år siden)