Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Fjelltur i Norge i juli med små barn

Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Gekki] #2601265 16/04/2020 08:18
J
jhn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg er enig i det som skrives her. Besseggen er en lang tur på sommeren. Hvis unger er vant med å gå på ski er den faktisk en veldig fin tur på vinteren. Liten bakke opp fra Bessheim, traske over flatt over vannet og gå eggen i ensom majestet samt enkel og barnevennlig skikjøring ned fra Veslefjell. Piggen er i km og høyde ikke en lang tur, det som gjør denne turen lang er venting og "stresset" med føring hvis man ikke har kompetanse for å ta turen på eget initiativ.

Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2601281 16/04/2020 09:08
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
Sitat: tkjoerlaug
Skal du på topptur eller på fjelltur (aka "være på tur i fjellet")?

Først og fremst en fin fjelltur, vi må ikke opp på en topp. Om vi når en topp er det en velkommen bonus.

Jeg foreslår nok en gang gondolen på Oppdal. Da er man rimelig greit på fjellet på toppen, kan gå litt, og dersom barnas pH-verdi er ok, gå ned til bilen.
Er det motvind og fjære, så ta gondolen ned :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2601282 16/04/2020 09:11
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg har ikke gått denne selv, men har vurdert det flere ganger ved besøk hos svigers i Trøndelag.

https://www.tt.no/barnas-naturverden/

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: ohjelm] #2601295 16/04/2020 09:53
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: ohjelm
Jeg har ikke gått denne selv, men har vurdert det flere ganger ved besøk hos svigers i Trøndelag.

Det bør du prøve. Nydelig område. Men ta med sykkelen og prøv stien som går parallelt også. Denne fortsetter ned til hovedveien (Merratråkket).

Ketil
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2601313 16/04/2020 10:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er det nok fjellturer å velge i i Åre? Slik det ser ut nå er jeg skeptisk til å planlegge ferie i Sverige, men ting kan selvsagt endre seg, det er jo tre måneder til og da vil vel enten den svenske strategien ha vist seg å være en suksess, eller de har endret den.

Ja. Turen fra Fröå Gruver innover mot Blåsten er feks en veldig fin tur. Man kan også gå fra Björnen inn mot baksiden av Åreskutan og så opp i skaret mellom Åreskutan og Lillskutan og rundt Lillskutan og ned. Axel gikk denne da han var sju.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: GeirK] #2601317 16/04/2020 10:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Er det nok fjellturer å velge i i Åre? Slik det ser ut nå er jeg skeptisk til å planlegge ferie i Sverige, men ting kan selvsagt endre seg, det er jo tre måneder til og da vil vel enten den svenske strategien ha vist seg å være en suksess, eller de har endret den.

Ja. Turen fra Fröå Gruver innover mot Blåsten er feks en veldig fin tur. Man kan også gå fra Björnen inn mot baksiden av Åreskutan og så opp i skaret mellom Åreskutan og Lillskutan og rundt Lillskutan og ned. Axel gikk denne da han var sju.

Er man i de områdene er det også verd å ta turen til Vålådalen, kanskje med utgangspunkt fra Fjellstationen der.
Ikke allverdens topper, men man kommer fort ut i "villmark" og fjellområder derfra også.
Og Storulvån på den andre siden av Åre. Lett tilgjengelige turer fra begge de stedene.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2601658 17/04/2020 17:35
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mange gode tips her, takk! Vi må lese oss litt opp.

Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2601877 19/04/2020 10:19
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Har dere noen andre ønsker for fjellturen? Er det interessant med fisking, rester av gammelt flyvrak, tildels lettgått sti?

Gi noe som varer, gi fan
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2601893 19/04/2020 13:58
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Golsfjellet er lettgått med masse korte toppturer, trivelige støler, dyr på beite og gode sjanser for varmt og godt vær. Lei hytte, ta inn på hotell eller gjestegård eller finn en fin leirplass nær en vei under tregrensa med en bekk sildrende forbi. Send mor med ungene og bilen til Gol og Tropicana og krok opp med dem noen timer senere etter å ha divet ned til Gol på sykkel fra Storefjell toppen på storveise stier.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: ohjelm] #2601904 19/04/2020 15:09
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: ohjelm

Var der i fjor sommer - og sov i telt med de tre ungene ved Hevertjønna.

Perfekt gangavstand, også for minstemann på 4. Vann å fiske i, fjellfølelse og gode teltmuligheter.

Og veldig trivelige folk på Heverfallsetra - anbefaler å støtte de med å kjøpe vaffel og noe ost, yoghurt e.l.

Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: Arne_And] #2602100 20/04/2020 12:28
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Gekki

Ikke ment som noen kritikk av dine vurderinger, men etter min mening er følgende obligatorisk lesning:
Tar med babyer og småbarn på topptur

Hør også Cecilie Skog i hennes opptreden på "Lindmo" fredag 17.april.

Jeg må kanskje være enda tydeligere: barna har ikke gått i fjellet før, bare turer i skog og mark. De er ikke spesielt glade i lange turer, men vi vil introdusere de for fjellet på en snill måte. Jeg tror endel av de turene som foreslås her er alt for lange. Når jeg skriver turer fra 2-3 timer til 5-6 timer inkludert pauser så mener jeg i barnetempo. Jeg vil heller havne der at barna syntes turen var litt kort og vil ha en lengre tur neste dag, enn at de er utslitte og drittleie før vi er nede igjen.

Støtter deg fullt ut. Finn ut hva rekkevidden til barna er nå i vårværet og planlegg så etter det. Vi går km-korte turer bare, selv ville jeg gjerne gått langt og lengre om langt. Det skal være hyggelig primært! Selv å gå over Barlindåsen (5 km t/r) var visstnok "forferdelig" for 8- og 10-åringen vår mens 12-åringen synes det var helt perfekt. Jeg kjenner barn som har 2-3x rekkevidden av mine, så YMMV. Du kan evnt. også test-gå flyvraket på Hansakollen som er kortere enn Barlindåsen.
Kombo kort gåtur, sykling og underholdning: Sjusjøen, Trysil, Skeikampen, Lillehammer/Hafjell, Hemsedal (Hydalen og mange flotte topper f.eks.)
Outsidere: (Oslo, Hvaler, Tønsberg/Verdens ende som ikke er fjell, men barna gir blanke i den alderen)

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: daktari] #2602131 20/04/2020 14:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: daktari

Du kan evnt. også test-gå flyvraket på Hansakollen som er kortere enn Barlindåsen.

Det vil innebære totalt ca 14 timer i bil for trådstarter ;-)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: GeirK] #2602135 20/04/2020 14:13
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D

Du kan evnt. også test-gå flyvraket på Hansakollen som er kortere enn Barlindåsen.

Uffda, ja da blir nok barna lei gitt. Men fin tur på en Oslo-ferie får vi si da.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Fjelltur i Norge i juli med små barn [Re: GeirK] #2602155 20/04/2020 15:58
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Nei, vi skal antakelig til Sørlandet uansett, så alt i rimelig avstand fra aksen Trondheim-Kristiansand er interessant. Vi har så langt landet på at Lom høres ut som et bra alternativ, men jeg skal sjekke noen av de andre forslagene også.

Redigert av Arne_And; 20/04/2020 15:58.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support