Maskinlagre er ikke laget for å serves nei (kun byttes), så tar man av pakningen for å rense er det jo som regel allerede dårlig, og det er kun et spørsmål om tid før det ryker helt, og spesielt om man skader selve pakningen i prosessen.
Med cup and cone lagre som f.eks shimano bruker bør man derimot være litt proaktiv, siden lageret ikke kan byttes.
disse har som regel masse plass til fett og gode pakninger, så om man underøker fargen på fettet med jevne mellomrom og bytter når man merker at det har blitt skittent, så holder lagrene ekstremt lenge.
De er dog som du påpeker veldig kilne på riktig preload, så om man ikke justerer det helt rett kan man slite ut lageret ved at man har strammet for mye eller for lite.
Har kjøpt 8 brukte sykler de siste årene, og alle lagrene har uten unntak vært dårlige (på både krank, hjul, styrelager og pedaler) så har fått god erfaring med å rense og smøre for å forlenge levetiden med noen måneder/år før jeg virkelig må bytte dem.
om man bare lar dem være i fred, tar det rimelig kort tid før de knaker høylytt, blir så ujevne at man kan fysisk kjenne det når man sykler, eller låser seg helt.
Når det kommer til nykjøpte hjulsett og kranklager på sykler, så gidder jeg ikke å prøve å fikse dem selv, men leverer dem bare inn til rep med en gang lagrene blir knasete om garantien fortsatt gjelder, noe som skjer oftere enn jeg skulle ønsket!
jeg har også flere ganger troppet opp på et sykkelverksted med et lager jeg vil ha byttet på garanti, bare for å bli sendt hjem igjen med en beskjed om at lageret kjennes fint ut. 100% av gangene har lageret feilet totalt etter et par turer, og verkstedet har motvillig måtte gjennomføre jobben de prøvde å sno seg unna