Jag funderar på att skaffa mig en bättre (begagnad) stisykkel, just nu har jag en Cannondale F-si (hardtail, aluminium). Jag cyklar både på fjället och i Oslomarka (mest det sistnämnda).
Det är ju en djungel! Kan man hitta en bra begagnad för runt 10.000kr som helst inte väger mer än typ 13kg? Jag är 169cm lång. Märken, modeller?
Om det ska bli en ny, lutar jag åt Canyon Neuron WMN AL6, det verkar vara rätt mycket cykel för pengarna? (Smertegrensen er nok 15.000kr)
Eller är det vettigare att köpa en begagnad för att kunna köpa en häftigare modell?
Viktigast med cykeln är att den ska kännas någorlunda stabil och trygg över stenar och rötter och vara behaglig att cykla på långa dagar i varierande terräng både upp och ned. Den jag har idag funkar jättebra för mig på flytstier, men sisådär när det blir mer tekniskt och stenigt.
Nån som har tips?
Lav vekt er gjerne ensbetydende med høy pris, så 15K NOK er da en litt vanskelig prisklasse. Når det gjelder nevnte Canyon, så kan det være et godt valg. Det er stort sett stor enighet om at Canyon lager gode sykler, så finner du noe som stemmer med pris/vekt/egenskaper, så kan det være et godt valg.
Merk:
Canyon er vel priset uten mva, toll og frakt.