Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpsråd for vinterracer

Kjøpsråd for vinterracer #2599912 08/04/2020 12:09
K
king195 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Fant ingen tråd om dette og det er ikke så lenge til ny vinter. (les: drittvær)

Jeg har hatt en BMC Roadmachine 02 Two til vinterbruk (og til å reise med) forrige sesong. Denne var det forsåvidt ikke så mye galt med, men det var 3 spesielt irriterende ting.

- Reising: Stem hadde skruene fra baksiden. Alltid noe styr siden skruene i tillegg var dekket av kabelrotet.
- Skjermer: Sykkelen skryter på seg å ha skjermfester. Det finnes allikevel ingen enkel løsning for montering/tilpasning/demontering. Internett er bare full av DIY.
- Dekklaring. Offisielt 30mm. Conti4Season som er mitt "vinterdekk" (vi har så og så aldri glatte veier) kommer bare i 28mm og 32mm

Sykkelen er solgt og noe nytt skal i hus. Ønskeliste:

- Til salgs i Norge eller via nettbutikk med etablerte kanaler i Norge (Canyon, Orbea osv)
- 105 eller billigste GRX (2*11)
- 50/34 eller 52/34 (har hatt det før, funker fint). Selv med GRX så kunne jeg tenkt meg en slik krank.
- 11-34
- Nok klaring til at 4iiii eller Stages wattarm
- Skjermer levert med sykkelen, eller *enkelt* å montere
- God dekklaring , minst 35mm
- Lett, under 9kg
- Under 30 000, men helst under 25 000.

Det med god dekklaring er for å se om at denne sykkelen kunne erstattet Canyon Grail som jeg allerede har og er ikke det viktigste. God hjul er heller ikke så viktig, det har jeg allerede.

Med ønskelisten over så finner jeg kun 2020 Focus Paralane 8.7. Dropper jeg ønsket om skjermer så kommer også Canyon Endurace inn på listen, selv om den offisielt ikke støtter 35mm (men det vet jeg flere som har brukt)

Vil gjerne ha denne i bestilling før den dårlige kronekursen begynner å gjøre utslag.

Fra før av har jeg en Canyon Grail CF SL 7.0 og en Bianchi Oltre XR4 (disc og di2) så en ny sykkel må også være forskjellig nok fra disse.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Kjøpsråd for vinterracer [Re: king195] #2599954 08/04/2020 16:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nei, nå gir jeg meg ende over, som min bestemor pleide å si ICON_SMILE

Her bor du på et sted der det så å si aldri er glatte veier, du har (hatt) tre bukkestyresykler, hver av dem blant de ypperste i sin klasse, og likevel er du ikke fornøyd ICON_SMILE

Jeg er jo mer på n-1 enn n+1, så jeg sliter med dette. Men skal prøve.

Tenker først at det var synd at du ikke fant deg til rette med Roadmachine. Problemene du opplevde er rimelig enkelt å løse med et minimum av innsats, men skal ikke gå i detaljer ligge siden sykkelen allerede er solgt. Har samme ramme, og den kan brukes med standard stem med annen topcone, tar dekk med reell bredde på 32 mm, og skjermer lar seg tilpasse. Men skjønner godt at du gjerne vil ha fiks ferdige løsninger.

Jeg er fristet til å mene at både Canyon Grail CF SL 7.0 og selv Bianchi Oltre XR4 kan brukes i vått vær med dine vinterdekk GP 4-Season, gjerne med Canyons spesialdesignede skjermer eller solide clip-ons som SKS Speedrocker eller smalere modeller som Crud Roadracer MK3.

Men om jeg forstår deg rett, er du likevel på utkikk etter en modell som er forskjellig fra både Oltre og Grail, altså akkurat i skjæringspunktet mellom landeveissykkel og blandeveissykkel.

Med tanke på kravene dine, tror jeg ærlig talt du allerede har funnet den ideelle kandidaten i Focus Paralane. Eneste jeg vet om som har kombinasjonen av landeveisgeometri, akkurat den brede dekklaringen du ønsker, og i tillegg medfølgende, tilpassede skjermer, som du er ute etter, og som er i salg i Norge, som du skriver. Vinner av testen av racere med ekstra dekklaring i Landevei.

Ellers er det ikke mange landeveissykler jeg vet om med både dekklaring på 35mm+ og skjermfester. Her i landet kommer jeg i farten bare på siste versjoner av Trek Domane og Giant Defy. Ellers er vi over i blandeveissykler som ikke er langt fra Grail. Eller krossykler.

Om du kan leve med dekklaring på 30-33 mm, har du også sykler som Cannondale Synapse, Cervélo C3/5, Boardman SLR og Rondo HVRT med skjermfester.

Men gjennomgående har landeveissykler skjulte skjermfester, som forrige generasjon Roadmachine 02, ikke standardfester. Disse krever gjerne tilpassing av skjermsettene, som jeg forstår at du ikke vil ha noe av.

Om du kan leve med clip-on skjermer som f.eks. nevnte SKS Speedrocker, er det etterhvert en haug landeveissykler med 30-35 mm dekklaring. Det er i ferd med å bli standard for alle allround-landeveissykler, alt fra allvei/brosteinssykler til rendyrkede rittsykler, selv aero-racere. Giant lanserte som kjent i går siste utgave av den klassiske rittsykkelen TCR. Med 32 mm dekklaring ICON_SMILE

Tror ikke du har stort å vinne på å bytte Grail til annen blandeveis/grussykkel, om du vurderer det. Og den dobbeldekkeren er jo unik og har allerede noe av en kultstatus.

Finnes en monstertråd der de fleste av de nevnte syklene er omtalt, se Beste allsidige landeveissykler. (Og forumets grovere vintersykler finner du i Vis oss din vintersykkel).

Komponenter og utveksling ville jeg ikke hengt meg opp i. Det kan du jo bytte av hjertens lyst selv.

Lykke til!

Re: Kjøpsråd for vinterracer [Re: king195] #2599981 08/04/2020 18:40
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Utenfor mitt kunnskapsområdet det der og jeg ønsker ikke å pushe Ridley i alle disse trådene, men hva med Ridley Kanzo?

Går forbi den i ruta på Spinn titt og ofte og jeg må innrømme at den vokser litt på meg. Ser kulere ut i virkeligheten med bredt overrør. Tror den oppfyller alle krav. Wattarm vet jeg ikke, men går fint på min Noah så ville vært rart om det ikke gikk på Kanzo også.

Ser du på Orbea så vær obs på at i alle fall noen modeller ikke fungerer med wattarm.

Re: Kjøpsråd for vinterracer [Re: king195] #2600033 09/04/2020 07:44
K
king195 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Takk for gode innspill begge to.

Ridley Kanzo synes jeg ser ut som lite for pengene og selv om jeg bor i Ridley-land så har jeg aldri hatt sansen for Ridley. I mine øyne så blir den mer en konkurrent til Canyon Grail. Kanzo (Speed) i blå/sort kunne jeg nok ha likt, fargene var i det minste litt freshe. Synes de kunne spandert på seg 10-42 på en så dyr sykkel.

Sepeda har et poeng med SKS Speedrocker og jeg har vurdert de til Grailen også. Har kun vært innom XXL og sett på skjermene, men de ser klumpete og tunge ut. Fordelen er at de sikkert er lette å ta av og på. Canyon sine egne skjermer har vært utsolgt siden de kom, men nå ser jeg at de faktisk er mulig å bestille igjen. Det var kanskje dagens beste tips, lurer på om jeg uansett bare kjøper et sett og ser hvordan det blir.

Gode skjermer og 2 hjulsett til Grailen kunne ha fungert som vinterracer. Jeg bruker en 105 4iiii venstre arm på GRC-kranken nå, det er såvidt det er plass og ingen sykkelbutikk hadde levert ut en sykkel med så lite klaring mellom ramme og krankarm. Tror jeg samtidig med dette skal sjekke om en vanlig 105-krank kunne fungert for å få litt mer landeveisutveksling.

"Desverre" så liker jeg både sykler og sykling, så n-1 har aldri vært min ting. Har eid 20 sykler siden jeg begynte å sykle som voksen i slutten av 2012. Samtidig som jeg solgte BMCen denne uken så solgte jeg også en Cannondale hardtail. Kjøper 1 ny sykkel nå så har jeg fremdeles klart å slanke stallen med 1 ICON_SMILE

-- Strava --
Re: Kjøpsråd for vinterracer [Re: king195] #2600039 09/04/2020 08:37
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hva med å kjøpe Kristoff sin Kanzo?

Kanskje et problem hvis brukernavnet sikter til høyden din...

Redigert av Havre; 09/04/2020 08:38.
Re: Kjøpsråd for vinterracer [Re: Havre] #2600061 09/04/2020 12:56
K
king195 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Nei, jeg er 180cm så jeg kunne nok hatt den. Ble bare litt i tvil på størrelsen på den der, trodde Kristoff var endel høyere og brukte L. (edit: wikipedia sier han er 181cm, så da er M tingen)

Redigert av king195; 09/04/2020 13:05.

-- Strava --
Re: Kjøpsråd for vinterracer [Re: king195] #2600066 09/04/2020 14:20
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg ville ikke vektlagt dette med skjermfester: Jeg har SKS Speedrocker på grussykkelen og Raceblade Pro XL på vinterraceren, begge er lette og når de er montert står de fast. (Jeg passer på at skjermene er store nok, for alle skjermer gjelder det at det må være noen mm klaring mellom dekk og skjerm, bruker derfor Pro XL skjermer som er for 25-35mm på racere med 25mm dekk.)

Moderator  support, Valentino