Nei, nå gir jeg meg ende over, som min bestemor pleide å si

Her bor du på et sted der det så å si aldri er glatte veier, du har (hatt) tre bukkestyresykler, hver av dem blant de ypperste i sin klasse, og likevel er du ikke fornøyd
Jeg er jo mer på n-1 enn n+1, så jeg sliter med dette. Men skal prøve.
Tenker først at det var synd at du ikke fant deg til rette med Roadmachine. Problemene du opplevde er rimelig enkelt å løse med et minimum av innsats, men skal ikke gå i detaljer ligge siden sykkelen allerede er solgt. Har samme ramme, og den kan brukes med standard stem med annen topcone, tar dekk med reell bredde på 32 mm, og skjermer
lar seg tilpasse. Men skjønner godt at du gjerne vil ha fiks ferdige løsninger.
Jeg er fristet til å mene at både Canyon Grail CF SL 7.0 og selv Bianchi Oltre XR4 kan brukes i vått vær med dine vinterdekk GP 4-Season, gjerne med
Canyons spesialdesignede skjermer eller solide clip-ons som
SKS Speedrocker eller smalere modeller som
Crud Roadracer MK3.
Men om jeg forstår deg rett, er du likevel på utkikk etter en modell som er forskjellig fra både Oltre og Grail, altså akkurat i skjæringspunktet mellom landeveissykkel og blandeveissykkel.
Med tanke på kravene dine, tror jeg ærlig talt du allerede har funnet den ideelle kandidaten i Focus Paralane. Eneste jeg vet om som har kombinasjonen av landeveisgeometri, akkurat den brede dekklaringen du ønsker, og i tillegg medfølgende, tilpassede skjermer, som du er ute etter, og som er i salg i Norge, som du skriver. Vinner av testen av
racere med ekstra dekklaring i Landevei.
Ellers er det ikke mange landeveissykler jeg vet om med både dekklaring på 35mm+ og skjermfester. Her i landet kommer jeg i farten bare på siste versjoner av Trek Domane og Giant Defy. Ellers er vi over i blandeveissykler som ikke er langt fra Grail. Eller krossykler.
Om du kan leve med dekklaring på 30-33 mm, har du også sykler som Cannondale Synapse, Cervélo C3/5, Boardman SLR og Rondo HVRT med skjermfester.
Men gjennomgående har landeveissykler skjulte skjermfester, som forrige generasjon Roadmachine 02, ikke standardfester. Disse krever gjerne tilpassing av skjermsettene, som jeg forstår at du ikke vil ha noe av.
Om du kan leve med clip-on skjermer som f.eks. nevnte SKS Speedrocker, er det etterhvert en haug landeveissykler med 30-35 mm dekklaring. Det er i ferd med å bli standard for alle allround-landeveissykler, alt fra allvei/brosteinssykler til rendyrkede rittsykler, selv aero-racere. Giant lanserte som kjent i går siste utgave av den klassiske rittsykkelen TCR. Med 32 mm dekklaring

Tror ikke du har stort å vinne på å bytte Grail til annen blandeveis/grussykkel, om du vurderer det. Og den dobbeldekkeren er jo unik og har allerede noe av en kultstatus.
Finnes en monstertråd der de fleste av de nevnte syklene er omtalt, se
Beste allsidige landeveissykler. (Og forumets grovere vintersykler finner du i
Vis oss din vintersykkel).
Komponenter og utveksling ville jeg ikke hengt meg opp i. Det kan du jo bytte av hjertens lyst selv.
Lykke til!