|
|
Hytte uten vann/strøm - no go?
|
Re: Hytte uten vann/strøm - no go?
[Re: mob]
11/04/2020 06:42
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt inntrykk er at de som koser seg med liske aktiviteter du beskriver virker det å bli ferre og ferre av. Så slike hytter vil antagelig være svært gode kjøp fremover, i hvert fall på kjøpstidspunktet. Men over tid er min hypotese at de blir mer og mer tungsolgt. Min hypotese er det motsatte. Ut i naturen er en megatrend, og samtidig ser vi særlig blant millenials en tydelig antimaterialistisk dreining i retning av bærekraft, kortreiste turer, skjegg og flanell, blabla. Koble dette med tiltagende trangboddhet i de store byene på grunn av boligboblen, og tror jeg enkle og ikke minst rimelige hytter nær de store byene kan oppleve økt etterspørsel fra småbarnsforeldre i årene framover. Flere anekdoter: DNT-hyttene er nesten sprengt. Det er omtrent like lett å få seng på Fuglemyr-hytta eller tretopphytte en mailhelg som det var å få en firer på Maaemo i glansdagene. Det er telt på hver odde i marka. Hekta på tur, Fjellsport etc går så det griner. Den store trenden er jo åpenbart at hytta er det nye hjemmet med alt av komfort. Dette avføder også mye (ønsker om) friluftsaktivitet som bla. diverse nettbutikker tjener på. Samtidig er det en mye mindre, men voksende del av befolkningen som ikke setter pris på gjennomregulerte hyttefelt, men vil ha ei enslig koie i skauen. Å finne slike eiendommer vil etterhvert være veldig vanskelig ettersom alt av attraktivt areal suges opp og reguleres til ordinær hyttebygging. Min hypotese: Prisen på de små, enslige hyttene vil gå opp, selv om kun et lite mindretall er interessert. Hva som skjer i det vanlige hyttemarkedet er vanskeligere å spå, men på et eller annet tidspunkt må det skje en metning. Enten på tilbudssiden, altså at tilgang på attraktivt areal stopper opp (f. eks pga. klima-/bærekraftregulering) eller at etterspørselen faller pga. redusert kjøpekraft/ikke behov for enda en hytte. Prekorona virket for øvrig både tilbud og etterspørsel å være svært sterk i hyttemarkedet, men ikke noe vokser inn i himmelen.
|
|
|
[Re: runermm]
11/04/2020 07:01
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Mitt inntrykk er at de som koser seg med liske aktiviteter du beskriver virker det å bli ferre og ferre av. Så slike hytter vil antagelig være svært gode kjøp fremover, i hvert fall på kjøpstidspunktet. Men over tid er min hypotese at de blir mer og mer tungsolgt. Min hypotese er det motsatte. [...] tror jeg enkle og ikke minst rimelige hytter nær de store byene kan oppleve økt etterspørsel fra småbarnsforeldre i årene Min hypotese: Prisen på de små, enslige hyttene vil gå opp, selv om kun et lite mindretall er interessert As I was saying ... 
|
|
|
[Re: HM1100]
11/04/2020 07:03
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvor ligger det? Og prisen? Midt-Norge. 500-600 TNOK
|
|
|
11/04/2020 13:03
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Takk alle mann, mye gull her!
Vi har besiktiget hytta og hatt familieråd. Det vil si: Vi fant ikke hytta - vi skimta den såvidt over brøytekantene. Men her er vår oppsummering, pro et contra:
Beliggenhet ++ En gammel støl innerst i en blindvei ved den siste gården før nasjonalparken begynner. En hyttenabo 200 m. unna, to gårder (150-300 m) som driver med huskies og aussies(!). Utsikt til skogkledde, øde åser og etter nuten bak hytta - høyfjellet. Fine grusveier i sommerhalvåret. --Ei krasafaren bu (muligens past the point of rescue) ved et jorde i aktiv drift (trolig grasproduksjon). Utsikt til trær, gård og lite annet. Løypenett nås ikke direkte fra hytta. Minst et par hundre høydemeter med tildels tett skog før man når høyfjellet. Ingen vannkilde (bekk/vann) for sommeraktiviteter. Høyst uklart hvor sjarmerende hundeglammet fra huskiespannet vil bli over tid, det samme gjelder jordet.
Hytta ++Flott tømmerkoie med enkel standard hvor et lite solcelleanlegg og parafinovn trekker opp. Naturligvis slitt, men tilsynelatende velholdt. --Fukt i tak, glipper i veggene (laft), utedass, nåværende eier selger etter kun fire-fem år, takst med TG3-ere i fleng. Brønn ikke nevnt i prospektet.
Adkomst ++Ved inngangsporten til nasjonalparken. Bomveien til DNT-hytta starter der vi kaster søppel. --Notorisk bratt og glatt opp fra dalen, videre langs grusvei med jungelstandard i teleløsninga, før halvbratt kjerrevei siste 200 m. til hytta som det er uklart om våre biler vil takle.
Konklusjon Vi er åpen for hytte uten vann og strøm, men kanskje ikke akkurat denne. Særlig beliggenheten trekker ned. Det gjør også den potensielle taklekkasjen.
Det høres ut som om at du ikke har godfølelsen, og da bør du stå over. Er tomta stor? Festetomt? Beliggenhet trumfer sjukt mye. Da får det heller være at du trenger 4x4 for å komme fram vinterstid. Alle veier sliter i vårløsninga. Huskiene er ikke et problem. Vår hyttenabo har 14 av dem, og de er stille fram til 10 min før de koples til sleden. Bare kult. Ser utrolig fett ut når de kommer over snøen.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
11/04/2020 18:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Vi hadde hytte uten vann og strøm da jeg var litt. Om sommeren var det veldig hyggelig og har masse gode minner. OM vinteren derimot var det mye styr. Kommer litt an på hvordan man er som person også. Jeg kunne ikke tenkt med å ha en slik hytte nå, hvertfall ikke med 2 små. Nå er ikke jeg noe Lars Monsen type heller.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/04/2020 07:07
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Sommerhytte uten strøm og vann. ja, det er en romantisk drøm i varmt sommervær. Vinterhytte, nei glem det. Dette blir bare tungvint. Og et slit.
"
|
|
|
14/04/2020 07:45
|
gare
More than words
|
More than words
Du kan jo lese boken til Bjørn Gabrielsen som bor ett år i Nordmarka, fin beskrivelse av jobben(e) som må gjøres i hytte uten strøm/vann(selv om han jukser litt med solcellepanel og slikt) Veien ut
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
14/04/2020 08:22
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vokst opp med hytte uten strøm. Som barn var det helt topp, tenkte aldri på det var noe problem. Som voksen fortsatt flott, eneste utfordringen er at det er styrete å vaske seg når man trener.
Vi drev alltid og bora og styret med det på vinteren, men sist jeg var på hytta med islagt vann så hadde jeg med meg vann jeg hadde kjøpt i store dunker på butikken. Det var veldig digg.
Nå har moren min bygget ny hytte med moderne fasiliteter og som snart 70-åring er nok det et klokt valg av henne, men jeg kommer til å savne den gamle hytta.
|
|
|
14/04/2020 08:23
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Egner seg dårlig til helgeturer på vinteren pga. kaldt hytte, alt er rått. tar tid å få hytta varm mv. For lengre ferier funker det helt greit også om vinteren. På sommeren er det null stress. Men pass på å ha friskt vann i nærheten.
|
|
|
14/04/2020 17:31
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Må legge til at på vår hytte, over tregrensa, så pleier min far i 70-årene å tilbringe 2 mnd på høsten. Min farfar var hele somrene der, 3-4 mnd. Helt til helsa ikke holdt lenger. Uten strøm og innlagt vann. 1 km fra parkering.
Klart, det er litt mer jobb om vinteren, men da er det forbeholdt lengre opphold enn helger.
Har aldri sett på hytta som noe stress noen av oss. Det er en rutine man blir vant til.
Omgivelsene har jo alt å si og er det som gjør det verd det. Magisk!
|
|
|
14/04/2020 18:25
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Vi (kone Hanne) har hytte uten strøm, vann, vei og mobildekning. Dvs. Vei har kommet, felt er planlagt og vi får naboer. Mobil er det helt random om har dekning.
Både Mina på åtte og jeg er veldig lei for den veien, og de mulig nye naboene. Hytter på fjellet uten synlige naboer lages ikke lengre. Så vi ville mye heller fraktet saker i trillebår eller pulk enn bil.
Mina var med første gang når hun var fire måneder og spiste flaskemat hver sjette time. Med erfaring fra konas barndom og mine 25 år i hytta hjelper på. Men som andre sier tar ting tid man normalt ville brukt på telefonen. Hos oss har vi gassvarmer for å blåse varme i hytta og parafinkamin for å holde lunken. Der smelter også snø på vinterstid, og klær tørker. Vasking skjer i balje, bekk eller snø. Lys fra parafinlamper.
Poenget her er at for oss er den hytta noe helt annet enn hjemme. Klart jeg av og til kunne tenkt meg å komme til varm hytte, dusje og la Mina sitte med netflix mens oppvaskmaskinen går. Men det skjer jo hver dag.
LarsB
|
|
|
14/04/2020 19:28
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
enig med @larsb
Hytta blir en kontrast til hjemme. Det er praktisk med dusj og nett på fjellet, men er det så bærekraftig med to hus?
Hytte uten vann og strøm gir en rikdom litt zen-aktig, og en plasseres i en gammel, fjern tradisjon som gir perspektiver folk i hus nr 2 ikke har. Det er også bra for et voksent menneske å være dekningslaus et par dager i måneden. En rekker å lese litt bøker (!). Kulda fikser en med kartanker og lue inne.
Er monsenfanboy så lenge knærna holder. Mulig vi får nett og strøm når jeg blir pensjonist om 40 år.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
14/04/2020 21:14
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Min far hadde hytte uten vann/strøm langt ute i ingenmannsland og det er utrolig tungvint. Ga ikke mersmak for å si det mildt.
Redigert av Syklist1; 14/04/2020 21:15.
|
|
|
15/04/2020 06:40
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Har selv totalrenovert og bygd ut sommerhuset i skjærgården utenfor Risør til å bli vårt hjem nr. 2. Med bad/wc/dusj og moderne kjøkken og komfort ellers så er det blitt mulig med en helårsbruk og naturopplevelser året rundt. Vi er heldige å ligge litt for oss selv, ut mot havet.
Men dette er ikke til hinder for at jeg skjønner fasinasjonen med det enkle hytteliv. Sånne tømmerpalasser i hyttefelt med ski in/out er ikke min smak. Men kan ikke folk få lov til å ha ulike preferanser? Og ja, jeg tror enkle hytter med god beliggenhet både kan gi mange gode opplevelser, og sikkert være en bra investering. Det siste bortsett fra at i mitt hode så bør satsing på hyttekjøp/bygging være drevet av gode opplevelser og glede av å være tilknyttet et sted ute i naturen, og ikke økonomisk vinning. Men det er jo greit å vite at pengene ikke er helt feil plassert.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
|
|