Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dyre komponenter, verdt det?

Dyre komponenter, verdt det? #2599605 06/04/2020 22:00
G
gc8 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Har solgt stisykkelen min og ser etter ny litt grovere sak, den jeg hadde var egentlig helt ok men litt liten i str. Kjøpte brukt.
Den jeg solgte var en topputstyrt 2013 mod som jeg satte istand og jeg kjørte fra mange som hadde topputstyrte 2019 modeller nedover i fjor sommer.

Men hvem trenger egentlig for eksempel en gaffel til 15000? Eller dyrt drivverk? 1 av 100?
Jeg synes det er kult med gromme sykler, ikke misforstå meg.

Har kjørt motocross i mange år før jeg nå har gått over til sti og nedoverbasert sykling, har sett at det er enorm forskjell på disse to når det gjelder utstyr og pris. Ser man bort fra dem som kjører på absolutt høyeste nivå så holder en standard crosser i bøtter og spann for 99 av 100

Mange sykler som jeg har sett på har forskjellige utstyrsvarianter si fra 20.000,- og opp til 60.000,-
Vil dette si at om jeg kjøper en til 20 så er den vesentlig mye dårligere og jeg kan forvente lite glede og kort varighet?
Bør jeg heller kjøpe en brukt sykkel som hadde en nypris på 60 for 20?

Jeg synes det er vanskelig å finne riktig sykkel på bruktmarkedet, og finner jeg den så er den enten solgt eller langt unna.
Vurderer derfor å kjøpe ny eller bygge en ny.

Redigert av gc8; 06/04/2020 22:42.
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599611 07/04/2020 05:22
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
For egen del merker jeg mest forskjell i bremser, dekk, trigger for gir, og ja- en god del i demping og, samt betjening av setepinne. Vekt på ekvipasjen er og relevant for egen del siden jeg sykler mye i skog som tidvis krever bæring.

Ad ny sykkel så er vel ikke akkurat kronekursen snill med oss om dagen, så det er lett å havne litt høyt oppe i pris. En rask sjekk på eksempelvis Trek Slash og Remedy viser at en lett havner i området 40K for en ny sykkel.

Bygge ny sykkel er gøy, men det kan lett bli dyrt det og.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599613 07/04/2020 05:38
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: gc8
Har solgt stisykkelen min og ser etter ny litt grovere sak, den jeg hadde var egentlig helt ok men litt liten i str. Kjøpte brukt.
Den jeg solgte var en topputstyrt 2013 mod som jeg satte istand og jeg kjørte fra mange som hadde topputstyrte 2019 modeller nedover i fjor sommer.

Men hvem trenger egentlig for eksempel en gaffel til 15000? Eller dyrt drivverk? 1 av 100?
Jeg synes det er kult med gromme sykler, ikke misforstå meg.

Har kjørt motocross i mange år før jeg nå har gått over til sti og nedoverbasert sykling, har sett at det er enorm forskjell på disse to når det gjelder utstyr og pris. Ser man bort fra dem som kjører på absolutt høyeste nivå så holder en standard crosser i bøtter og spann for 99 av 100

Mange sykler som jeg har sett på har forskjellige utstyrsvarianter si fra 20.000,- og opp til 60.000,-
Vil dette si at om jeg kjøper en til 20 så er den vesentlig mye dårligere og jeg kan forvente lite glede og kort varighet?

Jeg synes det er vanskelig å finne riktig sykkel på bruktmarkedet, og finner jeg den så er den enten solgt eller langt unna.
Vurderer derfor å kjøpe ny eller bygge en ny.

Ser at kompis Tallak nå selger hoien sin, og ja, selv om den har høy bruktpris, så er det også et flott verktøy til en veldig høy nypris, se etter annonsen:
S: 2020 Santa Cruz Hightower2 CC X01, Reserve, DVO

Bruker selv en 2019 Bronson, og er megafornøyd.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599631 07/04/2020 06:56
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En del komponenter er viktigere enn andre.

Istemmer med Terje som sier dekk og bremser som første prioritet. De trenger ikke være dyre, men riktige. Har selv Maxxis klissegummi og SLX fire-stempler for maksimalt grep og bråstopp (men ikke alle liker bittet til Shimano som er litt hissig). Hydrauliske setepinner kan man bruke en formue på, men jeg har endt opp med en billig versjon etter å ha prøvd flere dyrere.

Jeg er ikke så opptatt av skiftere som Terje. Gode dempere kan til dels kompensere for middelmådig oppheng, og omvendt. (Men her vil du heller ha et godt oppheng ettersom det ikke kan byttes ut like lett)

Men når gummi, riktig utveksling, adekvat demping og bremser er på plass har du det ikke dobbelt så moro på en dobbelt så dyr sykkel!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599646 07/04/2020 07:39
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig
Mitt inntrykk er at de rimeligere gir-gruppene ofte ikke er like avhengig av å være perfekt innstilt for å fungere. Slik at om man ikke er helt stø med skruing selv vil det være mer enn bra nok med eksempelvis en GX-gruppe til 5000 kr kontra en XX1-gruppe til 20k. Jeg vil tro at den billige gruppa vil oppleves bedre for de fleste. Den har man også råd til å bytte ut når (ikke hvis) det er noe som skulle bli ødelagt.

Gafler og bremser er dekket høvelig over her. Men vil tilføye at dette er også noe som skal vedlikeholdes og erfaringsvis trenger Fox oftere vedlikehold enn Rockshox. Det er min oppfatning.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599652 07/04/2020 08:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mye man kan spare på, mye man kan spare seg til fant på.
Dempergaffel: det er mye bra her. Marzocchi Bomber Z1 er en veldig god budsjettgaffel.
Bakdempere: Der koster det å være kar, dessverre.
Gir: SRAM GX eller Shitmano SLX er tilstrekkelig. Man må ikke gå for 12-delt. Jeg er nerd og opptatt av det nyeste, men på gir holder jeg meg til 11-delt fortsatt. SRAM NX (11-delt) holdt i 6-7 turer før det var slarkete).
Bremser: mye bra nok i billigsegment, f.eks. SRAM Guide R eller RE
Jukkepinne: der for du ofte det du betaler for. Billig er ikke alltid bra nok.
Rammer: det er ikke mye dritt, men geometri er viktig.
Cockpit: billig alu funker, men det er mer behagelig med karbon (har begge deler).
Sete: du må ha noe som passer stussen
Dekk: Det er mye forskjellig i forskjellig prisleie. Toppmodeller er oftest bra, men det må passe din kjørestil og terreng: Grovere koster og veier mer.
Hjul: rundt 2 kilo alu, og du får mye for pengene.
Kassett og kjede: billig kjede, dyr kassett. De dyrere kassettene varer ofte mye lenger, og du kan bytte billig kjede ofte
Krank og drev. Her er det lommeboka som bestemmer hva du ønsker

Vekt: tja: opp kan du merke det litt. PÅ hjul merker du det. I ramma merker du det kanskje. Du må ikke ha karbon. 15kg er ikke tungt (lenger) for en god stisykkel

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: baronKanon] #2599657 07/04/2020 08:33
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: baronKanon
Mye man kan spare på, mye man kan spare seg til på.
Jukkepinne: der for du ofte det du betaler for. Billig er ikke alltid bra nok

Jeg var knallfornøyd med min billigpinne fra Chain Reaction, Brand-X noe. Disse får du til tusenlappen på salg. Sto ikke tilbake for noe dyrere jeg har prøvd.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599763 07/04/2020 17:11
G
gc8 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Takk for mange konstruktive svar.

Ser at VPG har tilbud på en Cane Creek Helm 27,5 gaffel til drøyt 6K, virker jo bra den.
Cyklon har jo noe overliggere av dempere og gafler også.
Komplett SLX eller XT driv og brems eller supplere med ZEE bremser er heller ikke avskrekkende.
Solid hjulsett med bra dekk er helt klart noe jeg ser på som viktig.

Men skal man bygge sykkel så må man jo starte med ei ramme og det er ikke så lett å finne synes jeg,
vingler litt mellom M og L da jeg er 178 men dette er jo litt avhengig fra leverandør til leverandør.

Står en YT Jeffsy på finn til en ålreit pris men den er jo selvfølgelig i str M og ettersom jeg har lest liten M.

For å holde prisen nede så er nok aluramme det jeg ville gått for men jeg har ikke funnet noe særlig her i landet.
I første omgang synes jeg det er nok med drøyt 10K for ei ramme med demper men lite å finne.
Brukt ramme er jo også aktuelt.

Ser man tilbake på evt kjøp av ny sykkel så kan nok dette bli billigere hvis man velger en rimelig utstyrsvariant, da må det sikkert byttes ut komplette hjul med dekk og bremser så man er trygg på det hverfall og da er man jo igang med å koste på en billigsykkel som blir dyr ICON_SMILE

Redigert av gc8; 07/04/2020 17:12.
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599782 07/04/2020 19:18
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg er veldig enig med innspillene over, og har et par til. Spesielt om du skal bygge sykkel selv:
* Styrelager - Cane Creek sine er fine. Nedre styrelager ser ut til å få mer juling enn det øvre. Jeg kjører 40 øverst og 70 nederst (110 er for dyrt...)
* Bremser - du kan kompensere for middelmådige bremser med å gå opp i størrelse på bremseskivene. Jeg kjører SRAM Guide med 200mm skiver på en Patrol, og det fungerte helt fint i alpeland med 1000+ høydemeter tortur av bremseklosser&skiver. Ideelt sett skulle jeg hatt utfor-bremser til slikt bruk...
* Drivverk - en god skifter er gull verdt, mens bakgiret bare trenger å henge med og være så billig som mulig, for det knuser du før eller siden uansett. Jeg kjører SRAM X01-skifter og GX bakgir. Har ikke prøvd NX-bakgir etter å ha hørt på Baronen...

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599789 07/04/2020 20:00
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er gjerne litt forskjell på den billigste versjonen og toppmodellen av samme sykkel. Men den nest billigste er ofte så bra at det er veldig lite forskjell fra toppmodellen. Litt er det jo, men prisforskjellen gir mer skryterettigheter enn ytelse.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: Paulus] #2599811 07/04/2020 22:28
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Det er gjerne litt forskjell på den billigste versjonen og toppmodellen av samme sykkel. Men den nest billigste er ofte så bra at det er veldig lite forskjell fra toppmodellen. Litt er det jo, men prisforskjellen gir mer skryterettigheter enn ytelse.

Enig. Om du skal kjøpe komplett sykkel så er det en god filosofi. Veldig mange merker kjører et 3-delt opplegg. Velg alltid den i midten. Og om du må velge mellom carbon og aluminium - velg alu. Både fordi det gir deg mer sykkel for pengene, og fordi carbonfiber er miljømessig problematisk. Det finnes mange artikler på nett om hvordan vi kanskje snart kan resirkulere carbonfiber, og dessverre veldig få om hvordan det kan gjøres i praksis.

Helge
Strava
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599850 08/04/2020 08:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Takk for mange konstruktive svar.

Ser at VPG har tilbud på en Cane Creek Helm 27,5 gaffel til drøyt 6K, virker jo bra den.
Cyklon har jo noe overliggere av dempere og gafler også.
Komplett SLX eller XT driv og brems eller supplere med ZEE bremser er heller ikke avskrekkende.
Solid hjulsett med bra dekk er helt klart noe jeg ser på som viktig.

CaneCreek Helm kan lett anbefales. Jeg har halvannen sesong på en, og valgte den etter også å ha testet en 2019 Fox 36 Grip 2. Står lite tilbake for denne, i hvertfall ikke til prisen.

SLX/Zee er knallbra saker, både gir og bremser, også "fjorårets" modeller.
SRAM GX/NX(sørg for GX girarm) er meget bra.
For hjul på budsjett er gjerne fokus på styrke, mer enn vekt. Selv rimelige hjulsett koster mye, og det kan være verd å se etter brukt.

Se etter ei god aluramme, du sparer gjerne 10000 der(på veiledende priser), og hvor lite vekt?

Og, selvbygg vil "alltid" være dyrere enn ferdig-bygg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: mob] #2599965 08/04/2020 17:40
S
st3inar Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: mob
Sitat: baronKanon
Mye man kan spare på, mye man kan spare seg til på.
Jukkepinne: der for du ofte det du betaler for. Billig er ikke alltid bra nok

Jeg var knallfornøyd med min billigpinne fra Chain Reaction, Brand-X noe. Disse får du til tusenlappen på salg. Sto ikke tilbake for noe dyrere jeg har prøvd.

Støtter denne. En ting som kan være problematisk med billig setepinne er triggeren. Bruker selv Brand-x, men har byttet til wolftooth remote med kulelager, gir en mye bedre brukeropplevelse.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2599988 08/04/2020 19:16
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Anbefaler Raceface Turbine krank om du skal bygge selv. Veldig bra krank som ikke er alt for dyr, ofte å finne til en god pris.
Raceface sine kranklagre er derimot ikke spesielt bra, så enten må man leve med å bytte ganske ofte eller så får man oppgradere til feks Hope.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2600097 09/04/2020 19:11
G
gc8 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Blir endel nedoverbasert.
Myke dekk med slanger som er tingen eller er det blitt såpass bra med slangeløst at det funker?

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2600116 09/04/2020 23:26
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Blir endel nedoverbasert.
Myke dekk med slanger som er tingen eller er det blitt såpass bra med slangeløst at det funker?

Slangeløst er den eneste veien å gå. Men siden du spør, så antar jeg du trenger et par tips om hva du trenger:
* En pumpe med kammer for å sette opp
* Pluggesett som er med på tur
Jeg vet ikke hva du mener med myke dekk, men om du mener gummiblanding så er svaret ja - det høres det ut som du vil ha.
Om du mener stammen på dekket så har det skjedd masse. I gamle dager fantes det bare DH-dekk med tjukk stamme som tålte alt, og sti-dekk som tålte ingenting. Nå finnes det mange varianter innimellom. Se feks. Maxxis sine dekk, som kommer i et utall forskjellige stammer.

Helge
Strava
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2600121 10/04/2020 07:12
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du har bod eller garasje med strøm anbefaler jeg å kjøpe en billig kompressor på biltema eller tilsvarende. Det er billigere enn disse spesialpumpene.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: Paulus] #2600123 10/04/2020 07:19
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Paulus
Hvis du har bod eller garasje med strøm anbefaler jeg å kjøpe en billig kompressor på biltema eller tilsvarende. Det er billigere enn disse spesialpumpene.

Siden jeg hadde fotpumpe fra før så kjøpte jeg en "Airshot" til formålet – fungerer vakkert.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2600153 10/04/2020 10:21
G
Gresskar Offline
Medlem
Medlem
G

For ny stisykkel vil eg seia at "sweetspoten" ligg ein stad rundt 25k-40k. Legg du ut meir enn detta so fær du mindre att for pengane. Her handlar mykje om vekt og marginar som dei aller fleste ikkje bør bry seg med. Ofte er det au slik at dei billegare og tyngre komponenta har betre levetid. Deore/SLX er gode døme på svært gode relativt billige delar som held i år og dag.

Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: gc8] #2600189 10/04/2020 15:28
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
En ting som ikke er nevnt angående dyre dempere/gafler er at disse som regel har flere innstillinger. Så dersom du helst bare vil sykle, og ikke drive stille på demperne, da kan det være en enklere og billigere demper/gaffel er mer riktig for deg.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Dyre komponenter, verdt det? [Re: pinnedyret] #2600233 10/04/2020 19:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: pinnedyret
En ting som ikke er nevnt angående dyre dempere/gafler er at disse som regel har flere innstillinger. Så dersom du helst bare vil sykle, og ikke drive stille på demperne, da kan det være en enklere og billigere demper/gaffel er mer riktig for deg.

Ja, det stemmer. Men i en del tilfeller betyr billigere også dårligere. Altså ikke bare færre innstillinger.

Helge
Strava

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå