Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beste toppturski for vårsnø/sugeføre?

Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? #2599598 06/04/2020 20:37
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Er det noen som har et tips på en god vårski (til topptur) til en på 100 kg som helst cruiser hyggelig terreng? En ski som glir godt på sugeføre...

Jeg antar at det er tingenes iboende faenskap som gjør at jeg fikk tilbake lysten på topptur omtrent 4 dager før vi gikk i lock down. Men isolasjon gir jo mye tid til å tenke på stæsj. Fra den tiden jeg faktisk gikk mye topptur husker jeg mange turer i fantastisk vær, men elendig nedkjøring pga sugeføre. Det hjalp litt å ha på flytende glider, men kun litt. Jeg antar at relativt breie ski med lite camber er lite gunstig på sugeføre, men til alt annet liker jeg det. Breie ski og rocker. Men om det finnes ski som glir skikkelig godt på sugeføre så kunne jeg vurdert å utvide stallen.

Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: erikskon] #2599600 06/04/2020 20:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror strukturen har mye å si för hur ski fungerar på sugeföre. Mina slalomski går väldigt tregt och suger fast på en del fören på ett sätt som jag ikke tror alla ski gör.

Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: erikskon] #2599602 06/04/2020 21:12
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Enig med Fredriks, her er nok strukturen avgjørende. Du kan sikkert få slipt inn en grov struktur og det skal visstnok finnes manuelt rilleverktøy også. Ellers hjelper det ofte å svinge så mye som mulig slik at skien kommer i kontakt med mindre våt snø. Starte grytidlig eller på sen ettermiddag funker også som regel bra.

Skal du ha en ski som bærer i vårslush, ville jeg ikke kjøpt noe smalere enn 110 mm og lengde rundt 190. Vølkl Katana v-werks er min favoritt.

Redigert av Goldrush; 06/04/2020 21:18.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: erikskon] #2599638 07/04/2020 07:15
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, på et våroptimalisert skipar skal jeg ha så grov struktur som mulig. Men vil ikke overflate areal også ha mye å si? Jeg vil egentlig alltid ha ei brei ski, men dersom mindre areal er lik mindre sugekrefter så kunne jeg vurdert en smalere ski for våren. Ikke tannpirkere, men kanskje noe sub 90?

Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: erikskon] #2599642 07/04/2020 07:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tror ikke areal har noe å si. Jeg har et par med 88mm midtbredde og de suger like mye som de andre skia på sugeføre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: erikskon] #2599672 07/04/2020 09:28
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Sitat: erikskon
Ja, på et våroptimalisert skipar skal jeg ha så grov struktur som mulig. Men vil ikke overflate areal også ha mye å si? Jeg vil egentlig alltid ha ei brei ski, men dersom mindre areal er lik mindre sugekrefter så kunne jeg vurdert en smalere ski for våren. Ikke tannpirkere, men kanskje noe sub 90?

Hvis du liker store svinger og fart, blir nok sub 90mm for smalt for deg. Smaleste og korteste jeg har kjørt på er 96mm bredde og 184 cm lengde og det var en nedtur på vårlsush og pudder (testet mot 110 mm, 194 cm samme dag samme føre så det er ikke bare synsing, veier ca 93 kg). Men hvis du uansett liker å ta ned farten (krappe svinger, lange svinger, skrensing) i det terrenget du kjører, kan du like godt kjøpe en smalere ski.

Jeg tror heller ikke en smalere ski funker mot sugeføre.

Redigert av Goldrush; 07/04/2020 09:43.

Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: Goldrush] #2599676 07/04/2020 09:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Goldrush

Hvis du liker store svinger og fart, blir nok sub 90mm for smalt for deg. Smaleste og korteste jeg har kjørt på er 96mm bredde og 184 cm lengde og det var en nedtur på vårlsush og pudder (testet mot 110 mm, 194 cm samme dag samme føre så det er ikke bare synsing, veier ca 93 kg). Men hvis du uansett liker å ta ned farten (krappe svinger, lange svinger, skrensing) i det terrenget du kjører, kan du like godt kjøpe en smalere ski.

Sub 90 er en drøm oppover i bratt terreng. På skikkelig drømmeslush som er litt halvfast, fungerer sub-90 helt glimrende, men det fordrer litt stivhet i skiene.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: erikskon] #2599722 07/04/2020 12:43
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Blizzard Brahma på 88mm funker knallbra på slush, men det er ikke en toppturski.
Slush over tregrensa blir skjelden så råtten at man trenger spesielt brede ski men slush i skogen kan bli skikkelig råtten.
Gliden løses som flere har nevnt med struktur i såla.

Re: Beste toppturski for vårsnø/sugeføre? [Re: Eivel] #2599767 07/04/2020 17:48
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: GeirK
Sitat: Goldrush

Sub 90 er en drøm oppover i bratt terreng. På skikkelig drømmeslush som er litt halvfast, fungerer sub-90 helt glimrende, men det fordrer litt stivhet i skiene.

Det tviler jeg ikke på. Drømmeslush, (typisk (varmegrader på dagen og kuldegrader på natta, og kjøre ned når det begynner å mykne opp?), synes jeg dessverr har blitt mye sjeldnere de siste årene.

Sitat: Eivel
Blizzard Brahma på 88mm funker knallbra på slush, men det er ikke en toppturski.
Slush over tregrensa blir skjelden så råtten at man trenger spesielt brede ski men slush i skogen kan bli skikkelig råtten.
Gliden løses som flere har nevnt med struktur i såla.

Da runder du av sesongen lenge før meg...

Redigert av Goldrush; 07/04/2020 17:53.

Moderator  support