Etter å ha fått noen flere kilometer i banken med ny sykkel så merker jeg at håndleddene ikke er spesielt fornøyde. Merker at jeg blir sittende med veldig mye vekt på håndledd og trykk fra styret. Jeg har sikkert mye å gå på formmessig og en del kilo for mye, men ser meg nødt til å prøve å få avlastet håndledd mer for å fortsette å kos meg på sykkeltur.
Sykkelen er en turbo Levo med standard specialized styre/stem/holker. Rammestørrelse xl, selv er jeg ca 195cm høy. Har fått hjelp til å sette opp og justere inn, men likevel blir posisjonen min vel aggressiv med mye vekt på håndledd, fører til mye nummenhet på tur. Spesielt uttalt er det på flatmark og nedover.
Så mens jeg fortsatt forsøker å forbedre fysikken lurer jeg på om det ville være en god løsning å gå for et høyere styre for å komme meg mer «opp» i sittestilling, har forstått det som at hendene skal hvile lett på styret når man sykler i flatt terreng, men føler jeg er et stykke unna dette idag. Noen gode tips/erfaringer å dele med en amatør? Kjenner også at fremoverbøyd stilling legger litt mer press enn jeg liker på korsryggområdet som dessverre fra før er noe belastet. Bruker noen ledd polstra Norrøna hansker når jeg er ute, men lite ekstra padding i disse, antakelig er det vel en kombinasjon av tiltak som må til.. men tar gjerne imot råd her.
Sjekket opp med et vater nå, setet er svakt tiltet fremover, må justere fronten ca 1 cm opp for å være i vater såvidt jeg kan se. Antar dette kan føre til at jeg detter noe ekstra fremover når jeg sitter på setet slik det er nå ?. Ellers så er selve setet plassert ganske langt bak på setetpinnen, så om jeg skal flytte på selve setet så blir det evt å skyve det fremover mot styret igjen.
Sjekket opp med et vater nå, setet er svakt tiltet fremover, må justere fronten ca 1 cm opp for å være i vater såvidt jeg kan se. Antar dette kan føre til at jeg detter noe ekstra fremover når jeg sitter på setet slik det er nå ?. Ellers så er selve setet plassert ganske langt bak på setetpinnen, så om jeg skal flytte på selve setet så blir det evt å skyve det fremover mot styret igjen.
Sitat: Locococco
Hei
Vil nok hjelpe en del å sette setet i vater. Setet bør forøvrig være festet omtrent midt på sete-railene (med små variasjoner bakover/fremover).
Vil nok hjelpe en del å sette setet i vater. Setet bør forøvrig være festet omtrent midt på sete-railene (med små variasjoner bakover/fremover).
Dette kommer nok an på en hel del faktorer - seterørsvinkel på ramme, mengde set-back i setepinnen, lengde på lårbein, høyde på styre og lengde på bein generelt osv. Men å ha setet langt bakpå pinnen kan nok også føre til problemer. Husk at du skal sitte oppå setet, ikke presse deg inn på det med armer og overkropp i spenn mot styret.
Kan kjenne igjen litt håndleddvondt fra en del år tilbake, først og fremst knyttet til brå og uvant belastning på de første stiturene på vårparten. Jeg er mer en helårssyklist nå, så det har ikke vært noe problem siden. Men det kan være grunn til å passe på så det ikke blir senebetennelse utav det.
Skal leke litt med plasseringen her imorgen, se om det er hjelp i å få setet litt mer frem og i vater. Det er mye arbeid med PC i hverdagen, så musearmfølelsen er litt av og på. Det er likevel annerledes smerte ved sykling, nummenhet og prikking, forstått det som at det skyldes press på nervene i håndleddet muligens. Følelsen av å falle for lang frem forsøkes motvirket med for hardt grep kanskje, en liten knekk i håndleddet forsterker vel bare dette problemet.
Hadde enda større problemer med min gamle Cannondale f700, men der var også geometrien i ramma veldig annerledes. Prøver meg på mer justeringer av sete først, får vurdere å oppgradere styre og evt grip hvis det fortsatt ikke blir helt bra, evt så antar jeg forhandler også er verdt en oppfølging når tiltakene tilsier mer sosial kontakt. Fikk som sagt hjelp til å sette den opp ved kjøp, men så er det jo slik at vi ikke alle er helt standard og kanskje trenger noe ekstra tuning... :-)
Skal leke litt med plasseringen her imorgen, se om det er hjelp i å få setet litt mer frem og i vater. Det er mye arbeid med PC i hverdagen, så musearmfølelsen er litt av og på. Det er likevel annerledes smerte ved sykling, nummenhet og prikking, forstått det som at det skyldes press på nervene i håndleddet muligens. Følelsen av å falle for lang frem forsøkes motvirket med for hardt grep kanskje, en liten knekk i håndleddet forsterker vel bare dette problemet.
Hadde enda større problemer med min gamle Cannondale f700, men der var også geometrien i ramma veldig annerledes. Prøver meg på mer justeringer av sete først, får vurdere å oppgradere styre og evt grip hvis det fortsatt ikke blir helt bra, evt så antar jeg forhandler også er verdt en oppfølging når tiltakene tilsier mer sosial kontakt. Fikk som sagt hjelp til å sette den opp ved kjøp, men så er det jo slik at vi ikke alle er helt standard og kanskje trenger noe ekstra tuning... :-)
Vel,
Personlig har jeg alltid setet i vater på alle mine fire sykler. I tillegg ser jeg på plasseringen av hendler, og da spesielt på de syklene som ikke er racer. Dvs, vinkel på trigger for gir og bremser er viktig, så du ikke må løfte de unaturlig mye for å nå brems og trigger for setepinne/gir. Se på hvordan gir/brems er plassert på styret, og vinkel for betjening.
Plassering frem og tilbake på seterail for setet er og noe en tilpasser, men bør ikke gå utenfor markering fra produsent. Står setet i et ekstremt ytterpunkt foran/bak vil du trolig oppleve at rail knekker eller blir bøyd.
Dog, sykler jeg landevei merker jeg periodisk at høre hånd sovner litt, og må gjøre noen øvelser underveis, men det er mer på punktbelastning av nerve og ikke uvanlig på en tur på en del timer.
Jepp - sjekk vinklene på bremsehendlene dine. Står disse for høyt på styret vil du få knekk i håndleddet. Bremsene bør stå i samme vinkel fra styret som armene dine kommer ned på det.
Jepp - sjekk vinklene på bremsehendlene dine. Står disse for høyt på styret vil du få knekk i håndleddet. Bremsene bør stå i samme vinkel fra styret som armene dine kommer ned på det.
Leo Kokkonen fra Pole anbefaler å kjøre med høyere bremsehendler for å nettopp få litt knekk i håndleddet. Sammenligningen han bruker er å ta pushups med bøyde håndflater vs. å ta det med rette håndledd siden man får mye mer støtte ved ta det med bøyde håndledd.
Leo Kokkonen fra Pole anbefaler å kjøre med høyere bremsehendler for å nettopp få litt knekk i håndleddet. Sammenligningen han bruker er å ta pushups med bøyde håndflater vs. å ta det med rette håndledd siden man får mye mer støtte ved ta det med bøyde håndledd.
Yoann Barelli kjører rar og flat vinkel på bremsehendlene. Her er forklaringen: https://www.youtube.com/watch?v=7YHDpunS4yQ Med mindre du sliter med det samme så ville jeg hørt på redaktøren.
Tøying/strekking og massasje er noe man ikke skal undervurdere. Husk at et problem et sted kan forplante seg og gi symptomer et helt annet sted. Blodsirkulasjonen er veldig viktig da den er med og gir oksygen til musklene. Jeg ville prøvd å strukket hele underarmen ved å bøye håndleddet nedover med motsatt hånd, samtidig som du strekker ut armen i albuleddet.
Re: Smerter i håndledd - løsninger
[Re: Akaly]
#259982108/04/202005:52
På enduro-sykkel sitter/står man ofte med setet helt i bunn - i hvert fall når man sykler fort og det rister og slår. Da får armene en ganske annen vinkel inn på styret, men vinkel i håndleddet er sikkert fint for dem som ikke sliter med vondter der. Jeg får vondt i håndleddene av å ta pushups med knekk i håndleddet, og bruker derfor en Praep, eller sykkelstyre på pute til slikt. Jfr: https://www.terrengsykkel.no/trening/styrketrening-for-terrengsyklister
ikke enig. Da vil du henge på tomlene når det går nedover. Du bør ha en liten knekk, slik at du får eventuell belastning rett opp i underarmen istedenfor opp i tommelen. Du vil også tvinge albuene litt lenger ned, slik at du ikke står anspent. Dette gjelder spesielt ved nedoverrettet sykling.
Yoann Barelli kjører rar og flat vinkel på bremsehendlene. Her er forklaringen: https://www.youtube.com/watch?v=7YHDpunS4yQ Med mindre du sliter med det samme så ville jeg hørt på redaktøren.
Det er en mellomting mellom franskmennene og gamle "sannheter" (sånn som KOPS, f.eks.)
ikke enig. Da vil du henge på tomlene når det går nedover. Du bør ha en liten knekk, slik at du får eventuell belastning rett opp i underarmen istedenfor opp i tommelen. Du vil også tvinge albuene litt lenger ned, slik at du ikke står anspent. Dette gjelder spesielt ved nedoverrettet sykling.
Enig. "kroken" mellom pekefinger og tommel er ikke bra på stor belastning, det er derimot den store flaten som håndflaten utgjør. Man slipper også å ha tommelen som primære gripepunkt, som regel er det største grunnen til at (trente) folk får armpump.
Kan ta noen turer å venne seg av med gamle (u)vaner…
Jeg tenker at hvis du har lange bein i forhold til overkropp er det ekstra viktig å ha en sykkel hvor du ikke må strekke deg for langt frem når det er elsykkel, siden du ikke får like mye kraft ned med lårene som løfter deg opp.
Er ikke så mye å gå på med stemmen, siden den er veldig kort, men noe som får styret høyere kan jo være en løsning.
Kan det være at du holder for hardt i styret? Kan ofte være folk får vondt i armene i det, særlig på bikeparks som hovden.
Dersom du flytter setet frem når det ikke burde det kan det godt være du får litt feil belastning på knær, og verre for ryggen, så ville heller prøvd å gjøre noe med styrestemmen om mulig.
Sjekket om demperen er for hardt, det vil si at du får alle slag/støt i håndledd, istedenfor at demper tar dette. Kan være verdt å sjekke i tillegg til setevinkel/styrevinkel og bremse-hendel plassering.
Det jeg i alle fall innser er at det er veldig mye som kan ha betydning for de smertene jeg opplever, tenker jeg får bare prøve meg frem med en og en endring om gangen her, alt på en gang ender vel bare opp i kaos.
Takker for alle gode innspill så langt, skal rapportere tilbake nærmere her. Det er en slik sak ja Tormod, men jeg gikk for for en litt hyggeligere priset utgave som ikke er i karbonutførelse.
Overkill...antakelig, Hadde litt ekstra budsjett til egenpåskjønnelse denne gangen, men ser på det som en investering i egen helse og trivsel. Er strålende fornøyd så langt, så gjelder bare å få tunet bort det som ødelegger litt i oppsettet her i forhold til rytteren..
Siden jeg har noen kilo ekstra så er nok demperene også noe mer pumpet enn normalen, det er mye å sette seg inn i av tuning med fulldempet, men gøy å lære.. viktigste er å komme seg ut på tur, ikke no problem å få hjertepumpa igang selv med elektrisk drahjelp :-)
Lurt å ikke prøve for mange ting på en gang, men også lurt å la kroppen restituere seg litt. Børne litt på grusen/snille stier til håndleddene føles bedre.
En del av det kan kanskje også bare være, ska vi si «uvant kroppsbruk»? Før når jeg ikke syklet på vinteren fikk jeg alltid vondt i ræven på våren, ga seg med litt tilvenning etter et par turer
Enig. "kroken" mellom pekefinger og tommel er ikke bra på stor belastning, det er derimot den store flaten som håndflaten utgjør. Man slipper også å ha tommelen som primære gripepunkt, som regel er det største grunnen til at (trente) folk får armpump.
Drar opp en gammel tråd. For ja, "kroken" mellom pekefinger og tommel bør ikke ta imot all julingen. Og det er veldig fort gjort at det skjer om man har et bredt styre med klassisk 7-9 graders backsweep. Min erfaring er at disse styrene presser skuldrene opp og albuer ut, noe som funker fin-fint i "attack mode" nedover. Men når terrenget flater ut, og jeg vil lette litt på sittestillingen, løsner jeg gjerne på grepet om holkene slik at denne "kroken" blir kontaktpunktet. Dermed går slagene opp i håndledd og indre tommelledd.
Etter et par sesonger med 800 mm styre og 8 graders backsweep har håndleddene mine begynt å protestere. Jeg ser to alternativer: 1. Gå ned til 750-760 bredde 2. Finne et styre med 12 graders backsweep, kanskje mer.
Vurderte det i ca to sekunder. Nei, TOGS blir det ikke. Det billigste er jo å la de dyre ENVE-styret få en omgang med baufila, enda så vondt det kommer til å gjøre i sjela en liten stund.
Har en kompis med kronisk dårlig handledd etter for mye hardt arbeid med stillas og han gikk rett og slett retro med bar-ends på sykkelen hans. Det funker godt sier han.
er TOGS den greia jeg har sett mas om på instagram tro?
Drar opp en gammel tråd. For ja, "kroken" mellom pekefinger og tommel bør ikke ta imot all julingen. Og det er veldig fort gjort at det skjer om man har et bredt styre med klassisk 7-9 graders backsweep. Min erfaring er at disse styrene presser skuldrene opp og albuer ut, noe som funker fin-fint i "attack mode" nedover. Men når terrenget flater ut, og jeg vil lette litt på sittestillingen, løsner jeg gjerne på grepet om holkene slik at denne "kroken" blir kontaktpunktet. Dermed går slagene opp i håndledd og indre tommelledd.
Etter et par sesonger med 800 mm styre og 8 graders backsweep har håndleddene mine begynt å protestere. Jeg ser to alternativer: 1. Gå ned til 750-760 bredde 2. Finne et styre med 12 graders backsweep, kanskje mer.
Erfaringer?
Jeg har litt samme erfaring og har gått over til litt smalere styre. I tillegg har jeg montert Spank Spike med Vibracore. Syns det har blitt bedre etter dette
Re: Smerter i håndledd - løsninger
[Re: jsdk]
#262970722/09/202016:23
Jeg har heldigvis vært forskånet for armpump i det aller meste av sykling jeg har bedrevet. Selv da jeg syklet Megavalanche for en del år siden fikk jeg kun armpump under testsyklinga dagen før finalen - under selve finalen hadde jeg ingen problemer, sliter heller ikke med det i lange utforkjøringer nå. Praktiserer bremsehendler i forlengelsen av underarmen når jeg sitter på setet - dette gjør jo sitt til at man får mer vekt på håndflaten når man står med setet lavt og har kroppen litt lavere enn det man har når man sitter og trår.
Tror mye av hemmeligheten ligger i å ha et relativt avslappet grep om styret og passet på at man kun bruker pekefingeren på bremsen og at hendelen er plassert langt nok inn på styret til at pekefingeren havner naturlig nesten ytterst på hendelbladet. Gode holker og gode bremser hjelper selvfølgelig.
Smerter i håndledd og armpump er ikke nødvendigvis det samme. Det er i hvert fall ikke armpump det jeg sliter med. Armpump forsvant den dagen Hayes Nine ble kastet på dynga. Håndleddsmertene mine er helt uavhengig av bremsene, og har helt klart å gjøre med den unaturlige knekken i håndleddet som oppstår med bredt styre og lite backsweep.
jeg anbefaler å sjekke at du har lang nok ramme lengde, mulig du har for liten sykkel, kan du vise oss sittende på sykkelen? jeg har en sykkel med langt nok ramme lengde for meg, og har bremse hendlene flatt, slik at jeg får avslappet hånd, arm. slik som her: Advarsel, videoen har voksen humor. men har du for kort ramme vil ikke det være mulig, da vil dette gjøre til forverring av dit problem, det blir for ekstrem vinkel på håndleddet, samme med bremse hendlene for bratt, bratt bremsehendler egner seg kun for bike trail, da man er mye på bakhjulet. så man trenger å ha ramme lengde som passe, jeg sykler på en Nicolai/Geometron G1 Large, med 515mm ramme lengde/reach, jeg er 181cm, har ganske alminnelig arm og bein lengde.
jeg sliter med slakke håndledd som forårsaker at armen synker, går opp og ned, eller kommer i ut av stilling slik at jeg ikke kan bremse skikkelig, så jeg må sykle med håndleddstøtte på begge hender. det har løst problemet, det eliminerte det voldsomme slarket, og har aldri problemer med å bremse hardt nå. Jeg bruker Troy Lee Designs 5205, jeg har har en anmeldelse på engelsk på min side: https://wp.me/p60aTF-2PZ
skark i ledd kan fører til smerter når det kommer ut av stilling. jeg har problemer slark i albuene, sykler jeg med for smalt styre så kommer den de ut av stilling ofte, men med teknisk sykling og grovt terreng kan det skje med bredt nok styre også.
Ingen mekaniske girspaker passer meg så langt, så jeg gikk over til Archer D1Xtrail, det passer mye bedre, og eliminerer utmattelse av tommelen, og problemet med at tommelen kommer ut av stilling mens jeg girer er ikke et problem lenger, jeg får ikke lenger smerter. det er to knapper jeg trykker på for å gire opp og ned. ingen ekstrem bevegelse av tommelen som med mekanisk girspaker som Shhimano M9000 for eksempel. her er den satt opp i korrekt vinkel og posisjon for meg:
Sitat: Locococco
Hei
I vater vil ikke passe for alle seter, vinkel kommer an på sete, og samme med posisjon, men også sete rør vinkelen. med gammeldags sykkel sitter man langt bak og har ikke like effektiv sitte stilling, altså ikke like effektivt tråkk, rammene var korte, man hadde langt stem, smalt styre, helt forferdelig, men disse problemene er løst nå. man har brattere sete rør, rammene er lengre, man har kortere stem, bredere styre, merr avslappet sittestilling med effektivt tråkk.