Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skiferplatting i subbus/løsmasse

Skiferplatting i subbus/løsmasse #2599480 06/04/2020 11:11
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei, vi holder på med et platting prosjekt. Tanken er å lage skiferplatting, og legge skiferen i subbus. Vi har en del skifer i dimensjon 30 x 60 cm og 40 x 60. Tykkelsen varierer, men ligger i snitt rundt 1,5 cm. Når jeg leser på det store internett, så er inntrykket at man bør ha skifer på minst 2 cm tykkelse om man skal legge den i løsmasser. Spørsmålet mitt er om det er et håpløst prosjekt å bruke våre skiferplater slik vi har tenkt?

Plattingen er forhøyet, vi har laget en mur av forskalingsblokker i en drenert grøft med grus og subbbus. Legger grus på innsiden av muren, komprimerer massene som består av jord, stein og sand. På toppen av dette duk med 15 cm singel/pukk, og et lag subbus på toppen. Fall ned mot muren. Får man dette jevnt og hardt, så burde vel platene ligge stabilt? Fuge med fugesand.

Re: Skiferplatting i subbus/løsmasse [Re: Byråkratsiggen] #2599534 06/04/2020 15:47
J
jkl Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Dette prosjektet har jeg ingen tro på, dessverre.
For tynne og lette.
Vil knekke når du banker de på plass til rett høyde
Vil etterhvert tippe når du går på de

Dette er skifer beregnet for å legge i støp!

Re: Skiferplatting i subbus/løsmasse [Re: Byråkratsiggen] #2599569 06/04/2020 18:45
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Støtter forrige taler. Disse bør ligge i støp, alternativ omhyggelig komprimert løsmasser _kan_ gå, men det er bare om du kan leve med at de sprekker opp.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support