Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trek Domane SLR 7 (for tung)

Trek Domane SLR 7 (for tung) #2599063 03/04/2020 12:59
Frank H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei folkens.
Jeg har en Trek Domane SLR7 Disc, 2017 som jeg er akkurat passe fornøyd med.

Jeg har holdt på utrolig mye fram og tilbake med forskjellige merker og størrelser etter at jeg skadet nakken for noen år siden. Og har nå endt opp med denne Trek-en, pga komfort og sittestilling.
Jeg har egentlig litt lyst på ny sykkel, men jeg orker ikke begynne på´n igjen med å tilpasse sykkelen til kroppen, og omvent.

Kan leve med at den er litt kjiip i utseende, men først og fremst ønsker jeg at den blir litt lettere.

Jeg er litt ute av hva som finnes av utstyr som kan shave av litt vekt. Spesielt etter skivebremser har kommet...

Hadde vært fint om dere karer kunne kommet med forslag til meg.

Tenker da:
- Nytt hjulsett. Max ca 12000kr
- Kan man bytte bremser, skiver osv. ? Vet at jeg kan det altså, men av fornuft for å lette litt opp på vekta her..
- Annet?

Tar gjerne i mot tips og triks fra dere guruer om hva jeg bør gjøre ICON_SMILE

Redigert av Frank H; 03/04/2020 13:04.
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599067 03/04/2020 13:22
gare Offline
More than words
More than words
Jeg ville sett på styre, setepinne, sete og, som du allerede har påpekt, hjulsett. Burde være mulig å spare inn relativt mye(vekt altså, penger er det mer motsatt med), men det er jo sånn at dette koster, og jo lettere sykkelen blir, jo dyrere blir de neste grammene. Lettere bremseskiver og slike ting ville vel være det siste jeg så på, men går du den veien kan du jo se på lettere kassett og drivverk generelt, men det går jo noen grenser når det gjelder bruksegenskaper/slitestyrke og tøyselett.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: gare] #2599074 03/04/2020 13:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Med unntak av setepinnen, som trolig ikke er aktuell å bytte gitt Treks proprietære IsoSpeed (?).

Rides of Japan: Bicycle Weight Shaving Dream Sheet

(Kun som et tenkt eksempel på slanking + litt underholdning!)

Lykke til og god helg!

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599091 03/04/2020 16:09
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lette bremseskiver trenger ikke være så dyrt.
https://www.sykkelkomponenter.no/pr...I7Zway_2WwnqQpNkyEMXEND0AkBoCCpgQAvD_BwE

Du vil merke dårligere bremsekraft enn for eksempel shimano sine skiver. Trenger ikke være helt krise likevel.

Edit: Du trenger vel også en centerlock til 6-boltadapter.

Redigert av larsdx; 03/04/2020 16:20.
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599107 03/04/2020 17:56
Panda Offline
Besatt
Besatt
Bytt til Dura Ace Di2over hele linjen og du har spart 500 gr., cirka?
Koster flesk da. Men du kan jo selge Ultegra di2 gruppa så blir det kanskje 10-15000 i differanse.
Nytt styre kan du nok hente 100 gram i forhold til det Bontrager Pro IsoCore VR-CF du har på. Det veier 250 gram tror jeg.
Går an å finne et lettere styre på sub 200 gram til 1000 kr, men skal du ned i 150 gram så blir det himlens dyrt.

Ellers kan du kanskje bytte flaskeholdere til noen på 10 gram.

Tipper at du kan slanke henne 1 kg ved å bytte gruppe, lav profil hjulsett pariser og nytt styre. Blir nok fort 25.000 kr total. Er det verd det?!

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599112 03/04/2020 18:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Her ville jeg ventet til olje/kronekursen stiger og kjøpt Light Bicycle WR56C02 hjulsett. Da får du både lettere, mer aero og kulere sykkel, og det er nok mest sistnevnte som vil gjøre deg raskere. Tror de tar custom-bestillinger hvis du ønsker en hvit eike eller tilsvarende dilldall.

Create the problem and sell the solution
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599165 04/04/2020 08:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hva veier Domane SLR 7 da? 8,5 kilo? La oss tenke at du slanker den nesten en kilo - noe som vil koste en del tusen, men som sikkert er mulig.
Hva sparer du på det, sånn realistisk sett?
La oss tenke at du veier 75 kilo. Sykkelen din veier 8,5 kilo+pedaler+sko+hjelm+flasker+klær+pumpe+reserveslange mm. La oss for enkelhets skyld si at du og sykkel totalt veier 90 kilo. Slanker du sykkelen med 900 gram har du spart 1% av totalt ekvipasje-vekt. I klatringer vil dette være det beste du kan håpe på av reell forbedring i ytelse - altså 1%.

Sykler du til Tryvann på 18 minutter - noe som tilsvarer ca 4-4,5 w/kg vil du da spare 10,8 sekunder - i beste fall. Helt klart signifikant med tanke på en plassering i et ritt, men kanskje ikke så mye som du håper, eller? Evt kan du sykle like fort, men yte 3-4 watt mindre i snitt hele veien.

Redigert av sykkeloyvind; 04/04/2020 09:00.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599168 04/04/2020 09:07
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
selv om det kanskje bare er 0,5 eller 1% forskjell i totalvekt, så må man ikke undervurdere den psyklologiske boosten man får av en lett og ledig sykkel.
har syklet rundt med sks raceblade pro xl skjermer på sykkelen i hele vinter (365g), og livet føltes virkelig bra den ene turen jeg kunne ta dem av på grunn av tørr vei!

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599169 04/04/2020 09:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er paradoksalt nok hjertens enig med begge siste talere ICON_SMILE

Samtidig må det sies at Domane, gitt IsoSpeed både foran og bak, aldri blir en utpreget lettvektsdoning. Men den har åpenbart andre styrker, som CyclingTips skriver om 2017-modellen. Gjelder i enda større grad for den nye 2020-modellen. Jeg ville lagt... eh, vekt... på disse styrkene. Men så har jeg også troen på at allsidighet gir flere, hyppigere og lengre turer enn lav vekt.

Lette hjul og deilige dekk er uansett aldri feil.

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: sykkeloyvind] #2599170 04/04/2020 09:16
Frank H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Hva veier Domane SLR 7 da? 8,5 kilo? La oss tenke at du slanker den nesten en kilo - noe som vil koste en del tusen, men som sikkert er mulig.
Hva sparer du på det, sånn realistisk sett?
La oss tenke at du veier 75 kilo. Sykkelen din veier 8,5 kilo+pedaler+sko+hjelm+flasker+klær+pumpe+reserveslange mm. La oss for enkelhets skyld si at du og sykkel totalt veier 90 kilo. Slanker du sykkelen med 900 gram har du spart 1% av totalt ekvipasje-vekt. I klatringer vil dette være det beste du kan håpe på av reell forbedring i ytelse - altså 1%.

Sykler du til Tryvann på 18 minutter - noe som tilsvarer ca 4-4,5 w/kg vil du da spare 10,8 sekunder - i beste fall. Helt klart signifikant med tanke på en plassering i et ritt, men kanskje ikke så mye som du håper, eller? Evt kan du sykle like fort, men yte 3-4 watt mindre i snitt hele veien.

Hehe... Ja jeg elsker det, når fakta kommer på bordet. Og du har helt rett! Jeg vet det..
Jeg er ferdig med å sykle ritt, kommer aldri til å logge den mengden mil jeg gjorde før, pga skader. Og jeg vet ikke en gang om jeg kommer til å sykle opp Tryvann flere ganger. Syklinga er kun for å holde meg i form.... Og lykkelig ICON_WINK

Så dette er egentlig bare tull. Jeg vet det. Men jeg er jo så heldig å være født Norsk, frisk og er mett hver dag. Derfor begynner man å tenke på sånt som dette ICON_SMILE

Den er 8,5 kg ja. Hadde vært deilig å fått den under 7 ICON_WINK

Redigert av Frank H; 04/04/2020 09:23.
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: bjarnetv] #2599171 04/04/2020 09:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: bjarnetv
selv om det kanskje bare er 0,5 eller 1% forskjell i totalvekt, så må man ikke undervurdere den psyklologiske boosten man får av en lett og ledig sykkel.
har syklet rundt med sks raceblade pro xl skjermer på sykkelen i hele vinter (365g), og livet føltes virkelig bra den ene turen jeg kunne ta dem av på grunn av tørr vei!

Jeg liker også å sykle på så lette sykler som mulig, men jeg liker å vite hva det betyr i sekunder og minutter også.
Mitt regnestykke funker kun hvis alt er likt - altså den lettere sykkelen er like stiv, like solid og like aero som den tyngre, eller motsatt. Ofte endrer noen av disse faktorene seg også, selv om også disse endringene vil ha minimalt å si for selve tiden man bruker.
Men noe kan bety en del - som å bytte dekk fra 32 mm til 25 mm vil gi vesentlig dårligere egenskaper på grus og dårlig asfalt, selv om vekten går ned med noen hundre gram.

Akkurat skjermer har jo ganske mange andre effekter på sykkelen enn bare vekt. Skjermer gir nok vesentlig økt luftmotstand og en del slark/skrangling.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: sykkeloyvind] #2599173 04/04/2020 09:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
Akkurat skjermer har jo ganske mange andre effekter på sykkelen enn bare vekt. Skjermer gir nok vesentlig økt luftmotstand...

Jeg har også alltid tenkt slik, selv om jeg bruker skjermer i vinter og uvær av praktiske hensyn. Men, det viser seg at de lærde faktisk strides om det...

Road.cc: Mudguards are MORE aero: Study shows that optimum drag reduction is achieved with mudguards on

Kilde: Effect of Fender Coverage Angle on the Aerodynamic Drag of a Bicycle

eek2

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599175 04/04/2020 09:34
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hjulsett er sikkert det du merker best. All annen vektreduksjon føles nok litt antiklimaktisk sett hen prisen. For 12 lax kan du kanskje komme ned i 1100g for et hjulsett.

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599177 04/04/2020 09:39
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
om man tør å sykle med pariserdekk får man såpass lette hjulsett til halvparten av den prisen for tiden ICON_WINK

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599180 04/04/2020 09:44
Frank H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Foreløpig konkluderer jeg med å kjøpe et lettere hjulsett. Jeg tror det er nok til å gi meg litt indre ro rundt dette
Og kanskje litt andre ting. Kjede og kassett må byttes snart allikevel.

Litt vanskelig med valg av hjulsett når man har skivebremser synes jeg?
Pariser kommer jeg ikke til å gå for.

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599225 04/04/2020 17:14
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Skivebrems forenkler jo valg av hjulsett fordi bremsebane i karbon ikke er en utfordring.

Er en haug med tråder her på forumet om valg av hjulsett rundt 10-12k. Søk deg frem til noen tester også gjerne, road.cc cyclingweekly osv. Velg noen du liker, da får skiftet størst effekt ICON_SMILE

Hvit ny styreteip og skinwalls kan også være et godt tiltak på en sykkel du er begynt å bli lei av utseende på.

Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599299 05/04/2020 08:04
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
På egen 2019 SL7 8,29 kg skrella jeg av 120g på setet (gikk fra standard til samme i carbonutgave) og sånn ca 150g på dekk (fra medfølgende 32mm til GP5000 32mm). Skal da være rundt 8.02kg

Pedaler, flaskeholder, lykter, og fancy roadrunner-bag jazzer da vekta opp igjen pluss mere til.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Trek Domane SLR 7 (for tung) [Re: Frank H] #2599307 05/04/2020 08:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det grunnleggende kjipe er jo at de fleste sykler kommer som en komplett pakke uten særlig anledning for kunden til selv å påvirke sammensetningen av pakken.

Du må ha en fleksibel LBS, som de beste fagforhandlerne, eller handle hos fleksible produsenter, som f.eks. Orbea, Rose, Dare eller hjemlige Fara, for å ha en viss valgfrihet hva gjelder hjul og andre komponenter i pakken.

At de fleste av oss naturlig nok velger pakkeløsninger, har også ført til utfordringer for selskaper som Campagnolo, som historisk kommer fra en tradisjon der kunden først valgte rammesett og siden fikk sykkelen bygget med de komponentene man ønsket.

Nå som det meste skal være billigst mulig og klart rett fra butikken, eller helst rett i postkassen eller levert på døren, som en komplett pakke, er det gjerne økonomiske hensyn som dikterer hvilke komponenter de forskjellige produsentene setter på syklene.

Sitat: Joshua Riddle, Campagnolo
You used to pick out, and custom tailor, the bike how you wanted it: the hubs, the spokes, the nipples, the rims, the pedals, the crankset. The components become a centerpiece of that build. Nowadays (...) you’re picking out a bike that a product manager has decided how to build.

Jeg er ikke opptatt av hverken vekt eller optimale komponenter, men på min egen sykkel er det likevel kun den proprietære setepinnen som står igjen av komponentene som sykkelen originalt var oppsatt med ICON_SMILE

Her er min kronglete vei:

Opprinnelig BMC Roadmachine 02 105 2017, kjøpt på Unaas.

Versjon 1: Originale hjul byttet mot et beskjedent mellomlegg til Unaas AS-20, optimalisert for 28 mm dekk og veid av meg til 1520 gram. Original 105-gruppe solgt ubrukt og erstattet av Ultegra-gruppe og et par RS685 , som jeg fant flunkende nye i en skuff på verkstedet til Bull Ski & Kajakk (dette var før 105 og Ultegra kom som komplette hydrauliske grupper). Originalt styre plukket av og erstattet med Syntace Racelite Carbon. Originalt sete Fizik Aliante plukket av og erstattet med Fizik Antares R1. Selvsagt flaskeholdere Arundel Mandible. Dekk S-One 30 mm, nå dessverre kalt G-One Speed, slangeløst. Vekt rundt 7,7 kg. Ikke så lett, men heller ikke så fryktelig tungt.

Versjon 2: Unaas AS-20 erstattet med Unaas 40 Wide, optimalisert for 30 mm dekk og veid til rundt 1430 gram. Innbiller meg at 40 mm dybde er noe nær den gyldne middelvei for allsidig bruk, ref. f.eks. How do you choose the perfect rim depth. Ultegra erstattet med Campagnolo Potenza, med skiver og det hele. Styrefremspring byttet til BMCs raffere ICS med 12 graders negativ vinkel, opprinnelig plukket fra en Teammachine SLR. Dekk skiftet til Vittoria Corsa TLR 28 mm slangeløst, som måler 30 mm på felgen. Vekt? Vet ikke, har ikke sjekket. Hjul og dekk er lettere. Gruppe kanskje ørlite tyngre? Styrefremspring markant tyngre. Alt i alt, kanskje rundt det samme som første versjon. Kan enkelt slankes ved f.eks. å bytte styrefremspring, men jeg er forfengelig.

Delene jeg plukket av Roadmachine ved siste oppgradering ble altså brukt på min kjære Kinesis Tripster AT, som jeg har stor glede av som bruks/tur/vintersykkel.

[Linket bilde]

Moderator  support, Valentino