|
Campa-trøbbel
|
Campa-trøbbel
02/04/2020 12:15
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mulig dette er diskutert her før, men jeg er ikke så ofte innom denne delen av forumet. Altså, jeg har en ikke helt ny landeveissykkel med 10-delt Campagnolo Chorus. Tommelbryteren på begge gir volder meg litt utfordringer ifm. bytting av vaier og styreteip her: Den vil ikke ta tak. Jeg må trykke den helt ned og innunder bremsehendelen for å gire til tyngre gir. Jo lengre ned på kassetten, jo lengre ned må jeg trykke - egentlig vri hele hånda rundt og ned på innsida. Ganske ugreit.
Om noen har vært borti dette før, fins det noen triks?
Gaute
|
|
|
Re: Campa-trøbbel
[Re: gauter]
02/04/2020 12:33
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ah.. det ringer en bjelle men etter snart tre år som sykkelpensjonist så klarer jeg ikke å huske nøyaktig hva som forårsaker problemet. Tror det er noe veldig enkelt med hvordan wiren trees og festes. Pust rolig til Valentino eller noen andre Campisti kommer på banen.
|
|
|
02/04/2020 12:56
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ok, da håper jeg de melder seg på. Takk. Jeg er en veldig dårlig mekaniker, så jeg trenger så presise beskrivelser som mulig. Kan heller ikke skjønne at jeg kan tre vaieren på noen annen måte...?
Gaute
|
|
|
02/04/2020 13:36
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Spørs om de er så fornærmet over overskriften at de holder seg unna. Campagnolo har ikke trøbbel. gauter har trøbbel 
|
|
|
02/04/2020 13:59
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Potensielt dumt spørsmål, men du bruker Campa-wire?
|
|
|
02/04/2020 14:09
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Campahendlene blir faktisk slitt pga måten de er laget på. "The ergonomics of Campagnolo’s mechanical shifters are superior to SRAM’s due to having two independent levers, but unfortunately SRAM and Campagnolo both have what I view as a design flaw in that to pull the derailleur cable, the smaller and somewhat more fragile shift lever behind the brake lever must be pushed, which can take a reasonable amount of force. After many shifts, this lever can become fatigued and break off, which I’ve experienced with a Campagnolo lever on my own bike and I’ve seen several people come into the bike shop where I work with both Campagnolo and SRAM levers that are broken in this way, sometimes after only one or two years of moderate use. Shimano levers avoid this problem by having the far more robust main brake lever be the one that is used to pull shift cable and the more fragile shift lever behind it only releases cable, which requires far less force. " Klippet fra https://ridefar.info/bike/components/derailleurs/
Redigert av sun flyer; 02/04/2020 14:10.
|
|
|
[Re: sun flyer]
02/04/2020 14:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Campahendlene blir faktisk slitt pga måten de er laget på. "The ergonomics of Campagnolo’s mechanical shifters are superior to SRAM’s due to having two independent levers, but unfortunately SRAM and Campagnolo both have what I view as a design flaw in that to pull the derailleur cable, the smaller and somewhat more fragile shift lever behind the brake lever must be pushed, which can take a reasonable amount of force. After many shifts, this lever can become fatigued and break off, which I’ve experienced with a Campagnolo lever on my own bike and I’ve seen several people come into the bike shop where I work with both Campagnolo and SRAM levers that are broken in this way, sometimes after only one or two years of moderate use. Shimano levers avoid this problem by having the far more robust main brake lever be the one that is used to pull shift cable and the more fragile shift lever behind it only releases cable, which requires far less force. " Klippet fra https://ridefar.info/bike/components/derailleurs/Sitatet ditt beskriver at spaken som trekker i vaieren - altså den som girer til lettere gir på kasseten, eller større drev på kranken brekker av pga treg vaiergang eller lignende. Gaute har problemer med at spaken som slipper vaieren nedover kassetten - altså den lille tommelspaken, fusker, eller ikke klarer å dytte vaieren godt nok.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: kjasmas]
02/04/2020 15:07
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Potensielt dumt spørsmål, men du bruker Campa-wire?
Hah, godt spørsmål! Kan det være forklaringa, mener du?
Gaute
|
|
|
02/04/2020 15:29
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spm: Om du klikker ett klikk med tommelskifteren, returnerer den som den skal? .. Her er en video som viser en fullstendig overhaling av hendlene dine. Det går an med 10-delt, men ikke med 11- og 12-delt. https://www.youtube.com/watch?v=6OocYpHXJ3YLurt å bruke Campa-wire og strømper forøvrig. Det finnes en del wirer å få kjøpt som har alt for mye friksjon.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/04/2020 15:39
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Campahendlene blir faktisk slitt pga måten de er laget på. "The ergonomics of Campagnolo’s mechanical shifters are superior to SRAM’s due to having two independent levers, but unfortunately SRAM and Campagnolo both have what I view as a design flaw in that to pull the derailleur cable, the smaller and somewhat more fragile shift lever behind the brake lever must be pushed, which can take a reasonable amount of force. After many shifts, this lever can become fatigued and break off, which I’ve experienced with a Campagnolo lever on my own bike and I’ve seen several people come into the bike shop where I work with both Campagnolo and SRAM levers that are broken in this way, sometimes after only one or two years of moderate use. Shimano levers avoid this problem by having the far more robust main brake lever be the one that is used to pull shift cable and the more fragile shift lever behind it only releases cable, which requires far less force. " Klippet fra https://ridefar.info/bike/components/derailleurs/Sitatet ditt beskriver at spaken som trekker i vaieren - altså den som girer til lettere gir på kasseten, eller større drev på kranken brekker av pga treg vaiergang eller lignende. Gaute har problemer med at spaken som slipper vaieren nedover kassetten - altså den lille tommelspaken, fusker, eller ikke klarer å dytte vaieren godt nok. Ahh, ser det nå. Har en sykkel med campa, ser det for meg nå. Har aldri opplevd akkurat det problemet.
|
|
|
02/04/2020 16:06
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ganske sikker på at du har feil wiresett og/eller har tredd wiren feil. Er også ganske sikker på at jeg hadde samme problem selv da jeg bygde min første sykkel med campa men klarer ikke å huske nøyaktig hva jeg gjorde feil. Shimano/sram har større diameter på kabelhodet. Det kan være så enkelt som at det ikke setter seg skikkelig i sporet sitt.
|
|
|
[Re: Valentino]
02/04/2020 17:16
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Spm: Om du klikker ett klikk med tommelskifteren, returnerer den som den skal? .. Her er en video som viser en fullstendig overhaling av hendlene dine. Det går an med 10-delt, men ikke med 11- og 12-delt. https://www.youtube.com/watch?v=6OocYpHXJ3YLurt å bruke Campa-wire og strømper forøvrig. Det finnes en del wirer å få kjøpt som har alt for mye friksjon. Selve hendelen/tommelbryteren returnerer til riktig posisjon, men for hvert klikk og hvert drev kjedet hopper ned på kassetten, jo lengre ned må jeg dytte tommelbryteren for at den skal nå punktet hvor den tar tak i vaieren. Kan virke som om det er brukt feil vaier, altså. Den har i grunnen vært sånn siden sist den var på service, nemlig. Som det kanskje framgår, sykler jeg lite på landevei, og sykkelen har bare blitt brukt litt på rulla de siste par åra.
Gaute
|
|
|
02/04/2020 18:24
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Spm: Om du klikker ett klikk med tommelskifteren, returnerer den som den skal? .. Her er en video som viser en fullstendig overhaling av hendlene dine. Det går an med 10-delt, men ikke med 11- og 12-delt. https://www.youtube.com/watch?v=6OocYpHXJ3YLurt å bruke Campa-wire og strømper forøvrig. Det finnes en del wirer å få kjøpt som har alt for mye friksjon. Selve hendelen/tommelbryteren returnerer til riktig posisjon, men for hvert klikk og hvert drev kjedet hopper ned på kassetten, jo lengre ned må jeg dytte tommelbryteren for at den skal nå punktet hvor den tar tak i vaieren. Kan virke som om det er brukt feil vaier, altså. Den har i grunnen vært sånn siden sist den var på service, nemlig. Som det kanskje framgår, sykler jeg lite på landevei, og sykkelen har bare blitt brukt litt på rulla de siste par åra. Ja, Campa-vaiere har jo annen ende-klump enn Shimano/SRAM-vaiere. Er Shimano/SRAM-vaier blitt brukt blir det nok fort krøll.
|
|
|
02/04/2020 18:54
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Er det ikke Jagwire som har vaiere med shimano/sram "klump" i ene enden, og campa i andre enden.
|
|
|
[Re: mpe]
03/04/2020 08:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det ikke Jagwire som har vaiere med shimano/sram "klump" i ene enden, og campa i andre enden. Tror flere tredjeparts-merker har det.
|
|
|
03/04/2020 08:12
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Spm: Om du klikker ett klikk med tommelskifteren, returnerer den som den skal? .. Her er en video som viser en fullstendig overhaling av hendlene dine. Det går an med 10-delt, men ikke med 11- og 12-delt. https://www.youtube.com/watch?v=6OocYpHXJ3YLurt å bruke Campa-wire og strømper forøvrig. Det finnes en del wirer å få kjøpt som har alt for mye friksjon. Selve hendelen/tommelbryteren returnerer til riktig posisjon, men for hvert klikk og hvert drev kjedet hopper ned på kassetten, jo lengre ned må jeg dytte tommelbryteren for at den skal nå punktet hvor den tar tak i vaieren. Kan virke som om det er brukt feil vaier, altså. Den har i grunnen vært sånn siden sist den var på service, nemlig. Som det kanskje framgår, sykler jeg lite på landevei, og sykkelen har bare blitt brukt litt på rulla de siste par åra. Kan virke som det er montert feil vaier og at friksjonen er for stor. Tror jeg ville demontert vaier og montert nye spesifikke for campa Jeg benytter Jagwire for campa på mine chorus 11 delt hendler. Fungerer helt ypperlig.
|
|
|
03/04/2020 09:50
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bajs. Det er brukt riktig vaier, men det viser seg faktisk at det er rust innvendig i hendlene, som skaper problemet. Det får bli et nytt sett hendler av billigste mulige sort, dessverre. Takk for forslag til løsning likevel.
Gaute
|
|
|
03/04/2020 10:03
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Bajs. Det er brukt riktig vaier, men det viser seg faktisk at det er rust innvendig i hendlene, som skaper problemet. Det får bli et nytt sett hendler av billigste mulige sort, dessverre. Takk for forslag til løsning likevel. Rust i hendler høres ut som et real rulle-problem, ja. 10-delte Campa-hendler bør det være mulig å gjøre noen kupp på i disse dager.
|
|
|
03/04/2020 10:15
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Rust fjernes greit med oksalsyre hvis du kommer til. Bruker båtproduktet Gelcoat cleaner (hempel) på alt som ruster.
|
|
|
03/04/2020 10:31
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
eddik løser også opp rust, så om du ikke har oksalsyre liggende så kan du bruke det istedenfor  eddikken må dog nøytraliseres like etter behandlingen (i f.eks utvannet bakepulver) slik at de ikke begynner å ruste igjen med en gang. i akkurat dette tilfellet er det jo ikke sikkert at rust-fjerningen har noen effekt, siden man tross alt ikke får tilbake det manglende metallet, men det kommer jo an på hvilken funksjon den rustede delen har, og hvor rusten den er.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
03/04/2020 10:38
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
eddik løser også opp rust, så om du ikke har oksalsyre liggende så kan du bruke det istedenfor  eddikken må dog nøytraliseres like etter behandlingen (i f.eks utvannet bakepulver) slik at de ikke begynner å ruste igjen med en gang. i akkurat dette tilfellet er det jo ikke sikkert at rust-fjerningen har noen effekt, siden man tross alt ikke får tilbake det manglende metallet, men det kommer jo an på hvilken funksjon den rustede delen har, og hvor rusten den er. Litt WD40 kan kanskje gjøre nytta også? Uten risiko for å etse bort kritisk metall.
|
|
|
03/04/2020 10:58
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
ja det skader jo definitivt ikke å prøve - en god dose etterfulgt av vill giring i et minutt eller to kan muligens fikse biffen.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
03/04/2020 13:07
|
gauter
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
ja det skader jo definitivt ikke å prøve - en god dose etterfulgt av vill giring i et minutt eller to kan muligens fikse biffen. Har prøvd. Ga foreløpig opp i går, satte inn alt med tynn olje og lot det stå over natta, men nei. Hvis jeg skal spandere på meg ny ræser en gang, blir det neppe Campa, altså. Så latterlig mange små deler og dilldall og ørsmå endringer av standarder og vaiertrekk... Joda, også andre merker har gjort mye siden 2008, men uten å bruke så mye rallemikk innvendig.
Gaute
|
|
|
|
|